Malo je automobila koji su postali kultni, a Smart Fortwo je jedan od njih. Gradski automobil s dva sjedala postoji već četvrt stoljeća, a u tom razdoblju njegove kompaktne dimenzije i raspored motora straga označili su ga kao jedinstvenu ponudu na tržištu novih automobila. Trenutna verzija koja traje gotovo cijelo desetljeće je Smart Fortwo treće generacije, a ovaj put je iznjedrila veći model, u obliku povratnika Smart ForFour. Ova dva stroja dijele većinu svojeg voznog mehanizma, i karoserije ForFoura, s Renault Twingom, ali se Smart duo prodaje kao gradski automobil više klase s interijerom više kvalitete i većom cijenom u odnosu na Renault.
Fortwo se drži tradicionalne Smart formule, s kratkim međuosovinskim razmakom i zdepastim proporcijama, ali trenutačni je automobil daleko bolji za vožnju od svojih prethodnika. U ponudi su mali krug okretanja i živahni trocilindrični motori, dok je Smart znatno poboljšao svoju opciju automatskog mjenjača, tako da je sada vrijedno razmisliti ako želite automatik.
Posljednji ForTwo bio je najbolji u ElectricDrive (ED) ruhu, budući da je jednobrzinski mjenjač s izravnim pogonom eliminirao sve probleme s prijenosom. Još uvijek je dostupan ED model, ali sada vrijedi ponovno razmisliti o benzinskom modelu, zahvaljujući novom pogonskom sklopu.
Još jednom, Fortwo je dostupan s tvrdim ili mekim krovom, pod nazivom Coupe, odnosno Cabrio (Cabrio je skuplji 2.300 €), dok su četiri izvedbe dostupne u cijeloj ponudi. Početni Pure je prilično jednostavan i ne može se nadograditi toliko kao drugi modeli, ali spušta početnu cijenu Fortwo ispod 11.500 €.
Sljedeći je Passion spec pa modeli Prime i Brabus. Osim toga, električni modeli Fortwo ED samostalne su varijante. Osim toga, dostupni su paketi nadogradnje Premium, Premium Plus, Sport i Sport Premium, kao i mnoštvo dostupnih nadogradnji boja, presvlaka i specifikacija, dok su ograničene verzije dostupne prilično redovito.
Svi motori u standardnoj ponudi su trocilindrični benzinci, s neturbo 1,0-litrenom verzijom koja nudi 71 KS i turbo motor od 900 cc u Brabus izvedbi od 90 KS i 109 KS. Svi dolaze s ručnim mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa, dok je automatski šesterostupanjski mjenjač dostupan na motoru od 90 KS, a standardan je na motoru od 109 KS. Modeli s električnim pogonom imaju električni motor od 60 kW i izravni pogon.
Suparnici Smart Fortwou su različiti zahvaljujući veličini i rasponu cijena. Što se tiče gradskih automobila, većina ih je jeftinija, a konkurenti kao što su Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii, Kia Picanto, Hyundai i10, Citroen C1, Peugeot 108 i Toyota Aygo nude četiri sjedala i gotovo isto toliko personalizacije kao i Smart. Naravno, tu je i ForFour s četiri sjedala koji treba razmotriti, koji je skuplji 580 € u odnosu na dvosjed.
Gledajući Fortwo iz cjenovne perspektive, cijena se kreće od 11.500 do 25.500 € za modele s motorom i automobile kao što su Fiat 500 i MINI, ali ne puno više. Modeli ED koštaju više od 25.000 €, što je razumno za električni automobil, iako se ograničeni prostor i kraći domet računaju kao minusi u usporedbi s automobilima kao što su VW e-up!, Renault Zoe i Nissan Leaf.
Smart Fortwo postao je moderna automobilska ikona koja je prepoznatljiva diljem svijeta. Sada u svojoj trećoj generaciji, zreliji je, upotrebljiviji i sigurniji nego što je ikada bio, ali nije izgubio previše od duha izvornika. Ono što je nekada bio bučan i nepraktičan automobil sada je izrastao, nudi tiše i snažnije motore i razumnu udobnost, ali s istom nevjerojatnom gradskom praktičnošću i najnižim troškovima rada. Oni koji traže četiri sjedala također mogu isprobati ForFour sličnog dizajna, ali prostraniji.
Iako i dalje daje snažan stilski izraz, novi Smart je možda malo izgubio od istaknute originalnosti koja je privlačila vlasnike ranijim verzijama, dok je zajednički razvojni program s Renault Twingom vidljiv i s vozačkog sjedala. Nije ni osobito jeftino, s nizom gradskih automobila s četiri ili pet sjedala koji su dostupni za manje.
1. Potrošnja i deprecijacija – 78 / 100: Cijena ne pada brzo
Smart Fortwo možda nije tako ekonomičan kao što možda mislite, jer niti jedan model ne troši manje od 4 l/100 km u kombiniranom ciklusu. Početni neturbo Smart od 70 KS trošit će 4,1 l/100 km, s emisijom CO2 od 94 g/km. Potrošnja goriva lagano raste na 4,2 l/100 km ako nadogradite na automobil od 89 KS, ali emisije ostaju ispod 100 g/km. Teži kabrioleti doživljavaju još jedan mali udarac, ali ako želite Smart s otvorenim krovom, to Vas ne bi trebalo odbiti.
Vrhunski Smart Brabus sa 108 KS ne samo da je najskuplji automobil za kupiti, nego razumljivo ima i najskuplju vožnju. Standardni Brabus trošit će 4,5 l/100 km, dok Cabrio troši još uvijek respektabilnih 4,6 l/100 km. Bez obzira na to za koji se Smart odlučite, malo je vjerojatno da ćete morati opljačkati banku…
Relativno niske cijene u maloprodaji znače da Smart Fortwou cijena ne pada jako, a kao rezultat toga svi se modeli mogu pohvaliti visokim preostalim vrijednostima (deprecijacija). Zapravo, samo Brabusovi modeli zadržavaju manje od 40 posto svoje početne vrijednosti nakon tri godine ili 60.000 km. Model Passion od 70 KS zadržava oko 48 posto svoje nabavne cijene, dok verzija Prime Sport sa snažnijim motorom od 89 KS zadržava oko 46 posto svoje vrijednosti. Kabrioleti nisu tako dobri, većina se kreće između 42 i 45 posto.
2. Sigurnost i jamstvo – 75 / 100: Ugodno jamstvo za 3. generaciju
Smart je uložio puno vremena i novca kako bi kompaktni Fortwo bio što sigurniji. Nova platforma znači da je mali automobil gotovo jednako siguran kao Mercedes C-klase u slučaju nesretnog sudara, kažu u tvrtki.
EuroNCAP nije dao tako velikodušnu procjenu kada je testirao Fortwo 2014., sugerirajući da je zaštita od bočnog sudara koju pružaju zračni jastuci ispod razine. Uz nedostatak sustava kočenja u nuždi, koji je također uzet u obzir, Fortwo je osvojio samo četiri od pet zvjezdica, ali Smart je od tada implementirao reviziju zračnih jastuka kako bi riješio zabrinutost EuroNCAP-a.
Tehnički sustavi kao što su upozorenje na napuštanje traka, upozorenje na sudar sprijeda i pomoć pri bočnom vjetru nalaze se na popisu opcija.
Prethodni Smart Fortwo imao je snažnu pouzdanost. Budući da je dizajniran uglavnom za gradsku upotrebu, kočnice i mjenjač imali su tendenciju bržeg trošenja na prethodnom Fortwou nego na automobilima koji su vozili mnogo kilometara autocestom.
Malo kome će biti žao što je povremeno zabrinjavajući automatik iz prethodne generacije poslan u povijest, ali novi trocilindrični motori koji su zajednički razvili Renault i Mercedes tek se trebaju dugoročno dokazati.
Stari Smart Fortwo bio je opterećen s prilično lošim dvogodišnjim jamstvom, pa je bilo ugodno vidjeti uvođenje treće generacije s trogodišnjim jamstvom i neograničenom kilometražom. No, iako je Smart možda dostigao industrijski standard, još uvijek je daleko ispod petogodišnjeg / 150.000 km pokrića koje Hyundai nudi na i10.
3. Dizajn – 67 / 100: Jeftina plastika posvuda
Smart je odustao od dizajna “one-box” prethodnog ForTwoa pri razvoju novog modela. Poklopac motora je viši i mekši, s dodatnom širinom koja omogućuje izbacivanje kotača u zavojima, proširujući stav i bolje držanje na cesti.
Kratki prepusti doprinose malenoj ukupnoj duljini od 2,69 m. Dvojna stražnja vrata prtljažnika također Vam omogućuju pristup prtljažniku čak i ako je prostor iza automobila ograničen. Kontrastna shema boja karoserije ostaje zaštitni znak na ForTwou, s “Tridion sigurnosnom ćelijom” dostupnom u tri različite boje. Kupci će imati na raspolaganju 40 različitih kombinacija boja ako dodate opcije za panele karoserije i prednju masku. Jednako je šaren i iznutra, sa svijetlim tkaninama na ploči i sjedalima, ovisno o specifikacijama.
U kabini, novi dizajn ploče i središnje konzole daleko su skuplji nego ranije, ali još uvijek postoji nešto jeftine plastike koja se nalazi uokolo, a tu su i jasni ostaci iz srodnog Renault Twinga. Brojač okretaja montiran na ploči čini se i izgleda slabašno, ali opcijski plutajući zaslon satelitske navigacije od 18 cm izgleda oštro, a sustavom izbornika lako je upravljati.
Kao i kod ForFoura, u ponudi su tri razine opreme pod nazivom Passion, Prime i Proxy. Standardni paket uključuje tempomat, kontrolu klime i 38-cm aluminijske naplatke. Model Electric Drive temelji se na Prime specifikacijama, s nekoliko prilagođenih značajki uključujući mogućnost prethodnog hlađenja ili prethodnog zagrijavanja automobila putem aplikacije za pametni telefon.
Ako želite integriranu satelitsku navigaciju u Smartu, morat ćete se odlučiti za Premium paket opreme od 1.400 €, koji dodaje 18-cm zaslon osjetljiv na dodir identičan onom u Renault Twingu, iako s malo drugačijim izgledom. S obzirom da je DAB dodatak, čini da Smartov paket izgleda skupo po više nego duplo višoj cijeni.
Budući da svoj infotainment dijeli s Twingom, postoji slična razina funkcionalnosti, uz usluge TomTom Live uključene tri godine, koje daju informacije o prometu. Dobivate i Smartov sustav pomoći pri parkiranju, ali kao i njegovi konkurenti, automobil je toliko kompaktan da to zapravo i nije potrebno. Tu je nadograđeni JBL zvučni sustav za prigušivanje buke s ceste, dok glasovna kontrola također dolazi na vrhu standardnog Bluetooth sustava za pozive i audio streaming. Povezivost s pametnim telefonom nije dobra. Smart dobiva MirrorLink, koji radi samo s Android telefonima, ali ovo nije ni približno sofisticirano kao Android Auto.
4. Vožnja – 63 / 100: Muči se s izlaskom iz zone komfora
Ogroman razvoj ispod karoserije čini Fortwo treće generacije privlačnijim, ali još uvijek udobnijim za vožnju. Smart je uspješno riješio dva najveća problema sa svojim gradskim automobilom – vožnju i profinjenost. Najnovija šasija sa sobom donosi sofisticiraniji ovjes, s nekim elementima s prednje osovine koji su preuzeti iz Mercedesove kompaktne limuzine C-klase, tako da Fortwou više ne smeta malo istrošeni asfalt. Udobniji je i popustljiviji u pokretu, iako je još uvijek daleko od najboljih superminija zbog kratkog međuosovinskog razmaka.
Trzavi i spori robotizirani ručni mjenjač, koji je mučio stari model, sada je na sreću odbačen. Umjesto njega nalazi se ručni mjenjač s pet stupnjeva prijenosa ili opcijski (1.150 €) automatik s dvostrukom spojkom i šest stupnjeva prijenosa. Isplati se izdvojiti dodatni novac za automobil jer se ovaj agilni mali gradski automobil čini još živahnijim i reaktivnijim u odnosu na inačicu s ručnim mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa.
Motor sada tutnji, puno je glasniji, a promjena stupnjeva prijenosa daleko je uglađenija. Turbo motor od 89 KS zahtijeva višu cijenu od oko 800 € u odnosu na 1,0-litreni motor od 70 KS, ali vrijedan je tog novca. Nije najprofinjeniji u isporuci snage, ali je mnogo prikladniji za vožnju izvan grada, omogućujući Vam da držite korak s prometom koji se brže kreće. Stražnji motor i pogon na stražnje kotače korišteni su kako bi se povećala praktičnost umjesto performansi. U gradu je nevjerojatno okretan, a krug okretanja od 6,95 m najmanji je od svih automobila u prodaji. To je velika prednost kada se morate kretati uskim gradskim ulicama ili napraviti improvizirana polukružna skretanja na uskim cestama.
S izlaskom iz svoje zone udobnosti Fortwo se i dalje bori. Suparnici u ovoj cjenovnoj kategoriji daleko su sposobniji na bržim cestama i udobniji. Buka vjetra je pretjerana zbog karoserije s pločama, a motor postiže gotovo 4000 o / min pri 110 km/h. Štoviše, na zavojitim cestama, težina preko stražnje osovine rezultira alarmantno laganim upravljanjem, dopuštajući vrlo malo povjerenja ako počnete voziti brže. Škoda Citigo i Hyundai i10 zabavniji su za vožnju.
Smart Fortwo Brabus maksimalno iskorištava malu težinu Smarta. S 995 kg, trocilindraš od 108 KS ima manju masu za guranje, a kraći stupanj prijenosa i kontrolu pokretanja. Zahvaljujući šestostupanjskom mjenjaču s dvostrukom spojkom, Brabus od 0 do 100 km/h stigne za 9,2 sekunde na testu. Performanse u petoj i šestoj brzini također su dobre. Međutim, unatoč pravocrtnoj brzini, Brabus nije tako zabavan za vožnju kao VW. Ponovno podešeno upravljanje i dalje je vrlo lagano, a čvršći ovjes u kombinaciji s kratkim međuosovinskim razmakom znači da se Smart ne doima tako stabilno kao VW pri brzini.
Također se ne vozi tako dobro, izbacuju ga neravnine koje ne smetaju toliko Renaultu ili VW-u. Doima se puno čvršće, iako je u ponudi dobra razina prianjanja. Međutim, teško je naslutiti koliko toga ima, jer lagani upravljač uopće ne otežava, što znači da nemate dobru vezu s automobilom. Može se činiti pomalo nestabilnim ako prebrzo uđete u zavoj.
U gradu taj mali krug okretanja i lagani mjenjač s brzim promjenama čine gradsku vožnju posebno jednostavnom. Međutim, nije ništa bolji od svojih rivala u gradu, a značajno gubi kada je u pitanju udobnost. Električni pogon Fortwo zadržava većinu navika standardnog automobila, ali trenutačno uključivanje električnog motora čini vožnju u gradu još zabavnijom. Puno je tiši i uglađeniji od bilo kojeg od benzinskih modela. U stvarnom svijetu, domet od oko 110 km također izgleda dostižan.
5. Prostor – 53 / 100: Smart Fortwo je znatno kraći od Twinga
Očigledni nedostatak je što u Smartu mogu sjediti samo dvije osobe, dok u jeftinijim alternativama može sjediti do pet. Ali, ako ima dovoljno prostora za dvoje, postoji mnogo izvrsnih značajki koje povećavaju privlačnost Smarta. Vrata su široka, čineći pristup lakšim i, zahvaljujući dodanih 110 mm širine, automobil se čini mnogo prostranijim iznutra nego što bi sugerirale vanjske proporcije. Ima dovoljno mjesta za vozača i suvozača, ali isplatit će se uložiti 340 € u Comfort paket koji dodaje podešavanje visine vozačevog sjedala i upravljača.
Ispod središnje konzole krije se još jedno spremište na izvlačenje, koje nadomješta mali pretinac za rukavice.
Unatoč tome što većinu svog inženjeringa i sustava dijeli s Renault Twingom, s 2.695 mm Fortwo je znatno kraći od svog parnjaka od 3.595 mm. Toyota Aygo također je malo duža, s 3.455 mm. Fortwo visok 1.663 mm nalazi se između druga dva po širini, ali s 1.555 mm viši je od Ayga (1.460 mm) i visinom je gotovo identičan Twingu.
Ako želite prevoziti više od jednog putnika u Smartu, potreban Vam je novi model ForFour. Prednja sjedala modela ForTwo postavljaju se ravno na prtljažni prostor automobila. Ozbiljan je nedostatak u konkurenciji kada se čak i najskučenija stražnja sjedala gradskog automobila koriste povremeno, ali Smart je ostao pri svome kako bi Fortwo ostao malen.
Prtljažnik od 260 litara dobre je veličine i jednostavno je utovariti i iskrcati predmete jer nema ruba za utovar. Izbočina je malo visoka, ali donji dio podijeljenih vrata prtljažnika ima skrivenu pregradu, koja je zgodna za spremanje manjih ili lomljivijih predmeta.
Ukupna ocjena za Smart Fortwo: 67 / 100 – Smart Fortwo treće generacije dio je veze s Renaultom, ali pruža istu kvalitetu kao i njegovi prethodnici