in

Slijepac koji je izumio tempomat

tempomat
Foto: Screenshot

Inženjeri su iznimno vješti u dizajniranju proizvoda koji pomažu osobama s invaliditetom. No, nerijetko vidimo da osoba s invaliditetom osmišljava proizvode za one koji su sposobni za rad. Dok milijuni ljudi svakodnevno koriste tempomat, mnogi ne znaju da ga je izumio slijepi inženjer. Njegovo ime bilo je Ralph Teetor.

Razvio je talent za opipavanjem

Kad je imao pet godina, oslijepio je u jednoj nesreći koja je uključivala nož. Od tada je patio od simpatičke oftalmije – drugo oko je oslijepilo kao posljedica traume prvog. Ralph je odmalena imao inženjersku sposobnost. Igrao bi se dijelovima u očevoj radionici, još kao desetogodišnjak. Razvio je talent za opipavanjem mehaničkih predmeta i projektiranjem dijelova unatoč invaliditetu. Njegove su ruke postale njegove oči. Vjerovao je da bi mogao imati budućnost u inženjeringu.

Predsjednik očeve tvrtke

Nakon srednje škole, mnoga su sveučilišta odbila njegove prijave zbog invaliditeta. Usprkos tome, na kraju se upisao na Sveučilište Pennsylvania, na odjel strojarstva. Završio je sveučilište i otišao raditi u američku mornaricu gdje je obavljao inženjersko održavanje na parnim turbinama ratnih brodova. Nakon što su napustili mornaricu, njegov otac i tri njegova ujaka regrutirali su Ralpha za vlastitu tvrtku koja se bavila proizvodnjom klipnih prstenova po imenu Perfect Circle. Na kraju je postao predsjednik tvrtke te se pozabavio i svojim malim projektima. Također je postao i predsjednik Društva automobilskih inženjera (SAE).

Ideja za izum

Tijekom Drugog svjetskog rata ratno racionaliziranje natjeralo je vozače da voze maksimalno 55 kilometara na sat kako bi mogli uštedjeti na benzinu. Slijedom toga, Ralph je započeo rad na mehanizmu koji bi mogao pomoći vozačima pri pridržavanju iste brzine tijekom putovanja, bez potrebe da sami to reguliraju.

Usavršavanje izuma

Godine 1948. rođen je – Speedostat. Desetljeće kasnije konačno je dovršen inženjering prototipa koji bi se s pouzdanjem mogao koristiti u vozilima. Prvi prototip uključivao je klip s vakuumskim pogonom koji je mogao spriječiti jače guranje papučice gasa. Ipak, pravi tempomat morao je držati brzinu pri konstantnoj brzini, a ne samo usporavati. Tada je Ralph dodao mehanizam „zaključavanja brzine” uz pomoć elektromagnetskog motora. Nakon tapkanja po papučici kočnice, zaključavanje brzine bi se poništilo.

Promjena imena

Do 1958. Chrysler je želio Speedostat u svojim automobilima i počeo ga je dodavati kao opciju svojim luksuznim automobilima. Šezdesetih godina prošlog stoljeća svi Cadillaci tvrtke General Motors imali su ga, a naziv mu se promijenio u – “tempomat”. Zatim, 1973. godine, kada je Organizacija arapskih zemalja izvoznica nafte (OPEC) odlučila prestati prodavati naftu Sjedinjenim Državama zbog tadašnjih političkih faktora, tempomat je hvaljen kao spasitelj koji štedi naftu.

Svatko može prevladati zastoje

Naslijeđe Ralpha Teetora dokazuje da unatoč invaliditetu inženjeri mogu prkositi vjerojatnosti i stvoriti nešto što potpuno revolucionira tehnologiju i poboljšava živote. To pokazuje da svatko može prevladati zastoj i dalje pridonijeti čovječanstvu. Izum tempomata natjerao je ljude da se zapitaju koliko bi se daljnjih vozila u to vrijeme moglo automatizirati.

Članak objavio Luka Petkovic

život na cestama

Nije lagan život na cestama: Pogiba više pješaka nego biciklista i motociklista zajedno

Genesis

Genesis se nada kako će u roku od 15 godina postati „carbon neutral”