in

Citroen C1: Zabavan, ali manjka mu prostora

Citroen C1
Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Citroen C1 ostavlja dobar prvi dojam svojim karakterističnim stilom – rezultatom osebujnih prednjih svjetala u dvije razine i širokog raspona kontrastnih boja i opcija ukrasa. Boja se nastavlja iznutra, što automobilu daje veseli dojam, plus ovaj najnoviji C1 bogatije je opremljen od originala.

Unatoč stilu koji još uvijek uspijeva izgledati svježe, druga generacija C1 prenosi mnogo od prethodnog modela. Profinjenost je bolja nego ranije, iako motor emitira tipično zujanje, a vožnja može postati prilično nesigurna. I stražnja sjedala i prtljažnik prilično su skučeni u odnosu na konkurente. Dok je Citroen C1 šik, zabavan i pristupačan, drugi gradski automobili mogu raditi ono što on radi bolje.

Citroen C1 s troja i petero vrata

Citroen C1 datira iz 2005. godine kada je ovaj gradski automobil lansiran zajedno sa svojim sestrinskim modelima, Peugeotom 108 i Toyotom Aygo. Oni su bili rezultat zajedničkog ulaganja Toyota Peugeot Citroen Automobilea (TPCA), s automobilima proizvedenim u Češkoj. Naveden kao model druge generacije, ali temeljen na staroj platformi, aktualni C1 stigao je 2014. godine, i kao i njegov prethodnik, dijeli mnogo toga sa svojom braćom i sestrama Peugeotom i Toyotom. Ali, dok su bivši C1 i 108 bili vizualno vrlo slični, nove su verzije znatno drugačije. 1,0-litreni motor iz starog Citroena C1 je prenesen. Ručni mjenjač s pet stupnjeva prijenosa standardno je ugrađen u sve modele, bez automatske opcije.

U ponudi su i inačice C1 s troja i petero vrata. Početna razina opreme Touch nudi se samo u obliku s troja vrata, dok su izvedbe Feel i Flair dostupne i kao modeli s troja i petero vrata. Viša razina opreme Urban Ride i Origins dostupna je samo s pet vrata, a modeli s pet vrata također su dostupni s “Airscape” krovom od peel-back tkanine za oko 1.080 € dodatno s razinama opreme Feel, Flair i Urban Ride. Rivali C1 uključuju 108 i Aygo, zajedno s Kijom Picanto, Hyundaijem i10, Škodom Citigo i VW-om up!.

Ponuda počinje osnovnom razinom opreme Touch koja nudi prednje električne prozore, LED dnevna svjetla, 35-cm kotače i daljinsko centralno zaključavanje, što je prilično jednostavno, a kupcima bi se savjetovalo da nadograde na model Feel. To uključuje klima uređaj, 18-cm zaslon osjetljiv na dodir, DAB digitalni radio i 38-cm kotače. Flair uključuje kameru za vožnju unatrag, kromirane vanjske obloge, zatamnjena stražnja stakla, kožni upravljač te električna i grijana retrovizora. Unatoč svježem stilu, druga generacija C1 prenosi mnogo toga od prethodnog modela. Sve modele pokreće 1,0-litreni VTi 72 trocilindrični benzinski motor od 71 KS.

Uglađenost je poboljšana, ali vožnja može biti prilično nemirna. I stražnja sjedala i prtljažnik prilično su skučeni u odnosu na konkurente. Dok je Citroen C1 zabavan i pristupačan, drugi gradski automobili mogu raditi ono što on radi bolje.

1. Vožnja – 83 / 100: Citroen C1 ima pristojne performanse

Budući da Citroen C1 koristi istu podlogu kao i njegov prethodnik (osim redizajnirane stražnje osovine, čime je ušteđeno četiri kilograma, plus novi amortizeri i revidirani stabilizatori), nije iznenađujuće otkriti da je prilično sličan osjećaj za upravljačem. To znači gipku vožnju koja dobro izglađuje male nesavršenosti na površini, ali može doći do poskakivanja tijekom niza uzastopnih neravnina, kao i lagano upravljanje koje nudi jedva ikakvu povratnu informaciju, ali ga je lako koristiti u gradu. Ručna promjena brzina je pristojna, ali se ne može mjeriti sa suparnicima poput Škode Citigo po pitanju upravljanja.

Mekani ovjes znači da je kontrola karoserije prilično labava u zavojima, iako je parkiranje posebno jednostavno s obzirom na malu ukupnu dužinu automobila.

Kupci su ograničeni na ažuriranu verziju 1,0-litrenog VTi trocilindričnog motora starog automobila, koji ovdje proizvodi 71 KS. Budući da ima samo 840 kg za vuču, C1 ima pristojne performanse, čak i pri niskim okretajima. 1,0-litrenom motoru nedostaje snage pri većim brzinama na autocesti i općenito je trom. U praznom hodu, trocilindrični 1,0-litreni motor glasno tutnji, ali ubrzo se smiri kada krenete.

Brojke pojašnjavaju stvar jer 1,0-litrenom modelu treba ležernih 14,0 sekundi za sprint od 0 do 100 km/h. Ako ćete uglavnom voziti automobil po gradu i na kraćim udaljenostima, 1,0-litreni motor još uvijek je dobar izbor, ugodan je za okretaje i troši 4,9 l/100 km u kombiniranom ciklusu. Ako planirate voziti duže udaljenosti, budite spremni na buku. Ili uzmite čepiće za uši. Ovaj karizmatični trocilindraš proizvodi buku koja je zabavna u početku, ali se pri većim brzinama pretvara u gnjavažu…

Citroen C1
Foto: Screenshot

2. Potrošnja i deprecijacija – 80 / 100: Slični podaci kao kod Peugeota 107 i Toyote Aygo

Prethodna generacija Citroena C1 nudila se s dizelskim motorom, ali odustalo se od toga 2009. godine, a fokus je od tada bio na benzinskim jedinicama maloga kapaciteta. C1 ispušta 108 g/km u svom najosnovnijem obliku, penje se na 117 g/km za nešto teži model Airscape. Potrošnja, pod strožim WLTP testiranjem, još uvijek je impresivna s 4,8 – 5,2 l/100 km u kombiniranom ciklusu.

Prethodna generacija Citroena C1, Peugeota 107 i Toyote Aygo pokazala se pobjedničkom na frontu deprecijacije (preostale vrijednosti). Iako je C1 zadržao najmanju vrijednost od trojca, ne zaostaje mnogo. Kontrapunkt je da je Citroen bio najjeftiniji od trojca prilikom kupnje novog automobila. To je slučaj i danas, jer C1 košta manje od svojih ekvivalentnih sestrinskih modela Peugeot 108 i Toyota Aygo. Naravno, s obzirom na dodatnu konkurenciju u sektoru gradskih automobila ovih dana, te visoke deprecijacije su prilično omekšale, ali s tako niskim početnim cijenama financijska je bol smanjena – čak i kada gubite 60 posto ili više nove vrijednosti nakon tri godine.

3. Sigurnost i jamstvo – 77 / 100: Jednostavan automobil

Prenošenjem osnovne arhitekture šasije i 1,0-litrenog motora iz prethodne generacije C1, Citroen radi s provjerenom mehanikom. Francuski proizvođači nemaju najbolje podatke o pouzdanosti, ali s obzirom na to da je veliki dio razvojnog rada provela Toyota (marka poznata po svojoj neprobojnoj pouzdanosti), možemo se kladiti da C1 neće često griješiti.

Ispod karoserije, C1 je jednostavan automobil. Iako kvaliteta nekih materijala za unutrašnjost nije na razini nekih suparnika, još ništa ne ukazuje na to da neće biti dovoljno otporan.

Dok su promjene ispod karoserije ograničene, Citroenovi inženjeri pojačali su zaštitu od bočnog sudara, u pokušaju da poboljšaju ocjenu prethodne generacije C1 s tri zvjezdice na Euro NCAP-u. Ovaj najnoviji automobil postigao je četiri zvjezdice na testu sudara kada je testiran 2014. godine.

Standardno je dostupno podosta sigurnosnog paketa, uključujući šest zračnih jastuka, sustav stabilnosti šasije, elektroničku pomoć pri kočenju i nadzor tlaka u gumama, za što smatramo da C1 svrstava među najbolje automobile u klasi.

Mehanički identična Toyota Aygo dolazi s paketom jamstva od pet godina / 150.000 km, tako da bi kupci Citroena C1 mogli biti malo ljuti kada otkriju da se njihov automobil isporučuje sa samo tri godine i 100.000 km jamstva. Hyundai i10 također se prodaje s petogodišnjim ugovorom, iako Škoda Citigo ima sličan trogodišnji paket kao Citroen.

4. Dizajn – 73 / 100: Citroen C1 ima svjetli interijer

Iako najnoviji Citroen C1 ima gotovo identične dimenzije kao i njegov prethodnik, što nije iznenađujuće jer se radi o platformi modela prethodne generacije, tvrtka je napravila sjajan posao kako bi dizajn učinila zabavnim, svježim i potpuno drugačijim od Toyota i Peugeot automobila. Dizajn podijeljenih prednjih svjetala interpretacija je iste teme koju ćete pronaći na Citroenu C4 Cactus, dok su vertikalna LED svjetla uredno integrirana u prednji branik. Straga su četvrtasta stražnja svjetla s 3D efektom i zatamnjena staklena stražnja vrata također prepoznatljiva, dok se bočni profil dijeli s Aygom i 108. Slična je priča i s dizajnom interijera. Ovo je replicirano na sva tri gradska automobila.

Bojama označeni ukrasi na središnjoj konzoli i okvir ručice mjenjača, kao i bljeskovi vanjske boje na vratima i opcija prugastih presvlaka sjedala, osiguravaju da unutrašnjost C1 bude svijetla i vesela.

Vozač sjedi ispred kućišta u kojem se nalazi veliki brojčanik brzinomjera, dok su infotainment i navigacijski sustavi smješteni na zasebnom “plutajućem” kućištu u središtu instrument ploče. Izgleda dobro, ali je raspored kontrola u kabini manje intuitivan iz perspektive vozača nego, recimo, u Volkswagenu up!. Ako gurnete i ogrebete neke od površina, odmah će biti očito da kvaliteta materijala nije na razini vodećih u klasi, iako druga generacija C1 ima bolju završnu obradu nego ranije, i nipošto nije jeftina.

Mali Citroen iznutra ne izgleda kao festival tehnologije, ali kupci ne očekuju puno na ovom kraju tržišta novih automobila. Unatoč tome, osim zaslona osjetljivog na dodir i kamere za vožnju unatrag (na modelima Flair), možete imati pristup i pokretanje bez ključa, dok sve verzije C1 imaju pomoć pri kretanju na uzbrdici.

Citroen C1
Foto: Screenshot

Svi modeli osim osnovnog Touch dolaze opremljeni s 18-cm zaslonom osjetljivim na dodir koji je dizajniran da odražava zaslon Android pametnih telefona. Problem je u tome što, koliko god to zvučalo obećavajuće, tehnologija još nije u potpunosti razvijena. Operativno sučelje nije besprijekorno i može izazvati frustraciju kod ljudi koji su navikli na glatka sučelja na tabletima i konzolama. Funkcija MirrorLink također nije kompatibilna sa svim pametnim telefonima. Modeli Flair i Feel također dolaze s kompatibilnošću s Apple CarPlayjem i Android Autom.

5. Prostor – 61 / 100: Citroen C1 teško da može prevoziti osobe više od 1,90 m

Ako želite pristupačan automobil koji može prevesti četiri odrasle osobe na kratke udaljenosti, ali će se koristiti uglavnom s jednim ili dva putnika u vozilu, onda je Citroen C1 dobar izbor. Najbolji je vjerojatno model s pet vrata, jednostavno zato što košta samo 470 € više od modela s troja vrata i čini pristup stražnjem dijelu mnogo lakšim, a izgleda jednako dobro. Možete naručiti modele s pet vrata Feel, Flair i Urban Ride s Airscape peelback platnenim krovom za dodatnih 1.080 €. Ova postavka dodaje novu dimenziju karakteru Citroena C1, ali uzrokuje neznatnu štetu profinjenosti pri većim brzinama.

Nije iznenađujuće da putnici na stražnjim sjedalima nisu baš dobro zbrinuti, iako priča nije najbolja niti sprijeda. Iako ima dovoljno mjesta, vozači nemaju raspon prilagodbi koji se očekuje od većih automobila. Dakle, nema podešavanja dosega upravljača, a ni osnovni model ne nudi pomicanje sjedala po visini. Ako namjeravate provesti mnogo vremena za volanom, bolje se pobrinite da se udobno smjestite.

Svaki model u trenutnoj seriji gradskih automobila pametno je pakiran, ali Citroen C1 jedan je od najkompaktnijih u skupini.

S 3.465 mm od nosa do repa, ugodno je kraći od Hyundaija i10 od 3.645 mm i Škode Citigo od 3.563 mm. Također je i uži – C1 je širine 1.615 mm (i10 je 1.660 mm, Škoda 1.641 mm). Nije ni čudo da je parkiranje lagano.

Odrasli koji sjede straga jednostavno će stati iza vozača i suvozača slične veličine, ali postoji ozbiljan pritisak i smanjeni prostor za glavu odostraga za svakoga tko je visok više od 1,90 m. I dok straga ima pojaseva za tri putnika, bolje im je da su jako mršavi… Dobivate Isofix nosače za dječja sjedala, ali ćete htjeti verziju s pet vrata da ih instalirate. Ipak, pronalaženje prostora za Vaše ostale sitnice ne bi trebalo biti previše teško, jer postoji pretinac za rukavice dobre veličine, držači za čaše i spremište na središnjoj konzoli.

Dok Citroen C1 može prevesti četiri odrasle osobe, najbolje je ostaviti svoju veću prtljagu doma ako je imate, jer je prtljažnik od 196 litara zapravo prikladan samo za šoping vrećice. Ako trebate više prostora, možete preklopiti stražnja sjedala, što oslobađa maksimalni kapacitet prtljažnika od 780 litara, iako Citroenu C1 ne pomaže činjenica da se njegova sjedala ne preklapaju u potpunosti. Također je otežan relativno visokim rubom za utovar.

Foto: Screenshot

Ako je prostor kritičan problem, razmislite o Škodi Citigo ili Hyundaiju i10 – oba primaju preko 250 litara bez potrebe za preklapanjem sjedala.

Ukupna ocjena za Citroen C1: 75 / 100 – Sadrži dosta stila i pristojan je za vožnju, ali Citroen C1 gubi utakmicu od praktičnijih suparnika gradskih automobila

Članak objavio Luka Petkovic

BMW X4

BMW X4: Preuzeo coupe-SUV dizajn

Toyota Yaris

Toyota Yaris: Najbolje se osjeća u gradu