Pretraži
Najpoznatiji dizajnerski ‘organ’: Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina

Najpoznatiji dizajnerski ‘organ’: Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina

Objavljeno: 26/04/2020 / Autor: Tin / Foto: wheelsage.org

Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina – Svaki proizvođač htio bi napraviti određeni dizajnerski element po kojemu bi ga baš svi mogli prepoznati. Jedan od najuspješnijih primjera je upravo BMW s razdvojenim prednjim grilovima, koji se vrlo često nazivaju i bubrezi.

Sve je započelo davne 1933. godine s modelom 303 te su od tada svi novi modeli, izuzev pet određenih, imali ugrađen ovaj savršen dizajnerski element. Naime, jedini modeli u povijesti koji nisu imali ovakve grilove su BMW 325 (1937.-1940.), BMW/EMW 340 (1939.), BMW Isetta (1955.-1962.), BMW 600 (1957.-1959.) i  BMW 700 ( 1959.-1962.).

Postoje brojne legende o tome tko je bio originalni dizajner takvih prednjih grilova, ali ocem legendarnih bubrega se smatra upravo Peter Schimanowski koji je tijekom 30-ih godina prošloga stoljeća bio vrlo utjecajan u BMW-ovom dizajnu.

Svi smo se barem jednom zapitali zašto se takvi grilovi nazivaju baš bubrezi, a ne naprimjer plućna krila što bi trebalo imati više smisla. No odgovor je poprilično jednostavan – bubrezi su jedini organ ljudskoga tijela koji je poprilično simetričan.

Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina

Posljednjih godina često se vodi rasprava o prevelikim bubrezima na BMW-u Serije 7, ali i brojnim modelima koji bi tek trebali ugledati svjetlo dana. No činjenica je da dizajn BMW-ove maske nikad nije bio predugo isti, pa se kroz povijest rastezao i skupljao u svim smjerovima.

Počeci bubrega u BMW-u

BMW 303 bio je prvi model koji je ukrašen ovim dizajnerskim detaljem. U tim počecima bubrezi su zapravo bili samo hladnjak motora podijeljen na dva dijela te pod određenim kutem, kako bi pridonijeli aerodinamici automobila.

No dizajn se promijenio već četiri godine kasnije. Luksuzni BMW 327 i sportski 328 dobili su ljepši dizajn bubrega, koji su se više uklapali u cjelinu vozila. Takav dizajn zadržao se na većini bavarskih vozila kroz cijele 1940-e i početke 1950-e godine, a onda se na modelu 503 sve počelo smanjivati.


Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina

Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina


Dvadeset godina sličnoga dizajna

Dizajn bubrega s modela 503 nastavio se prilagođavati „novoj klasi“ vozila koja je tek stizala. Iako u smanjenom obliku, sličan dizajn našao se na kultnim modelima kroz 1960-e i 1970-e pa se on može vidjeti na poznatim modelima 2002, E9 CSL, Seriji 3 E21 i Seriji 5 E12.


Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina


Drastično smanjenje bubrega

Krajem 1970-ih godina i tijekom 1980-ih godina dogodilo se drastično smanjenje bubrega. Evoluciju se donijeli luksuzni BMW Serije 7 E23 i legendarni superautomobil BMW M1, a sve se nastavilo na njihovim možda i najpopularnijim modelima u povijesti – Seriji 3 ‘kocki’ i Seriji 5 ‘kamatarci’.

Iako su se na budućim generacijama grilovi podosta proširili, mali kockasti bubrezi bili su aktualni i na dva vrlo posebna novija modela – Z1 i originalnoj Seriji 8. Čini se da na njima nije bila toliko bitna funkcionalnost, ali je to svakako bio upečatljiv detalj.


Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina


Modernizacija devedesetih godina

Dolaskom BMW-a Serije 3 E36, Serije 5 E39 i Serije 7 E38 sve se promijenilo. Bubrezi više nisu bili toliko istaknuti, nego je sve postalo diskretnim detaljem prednje maske. Također, bubrezi su se počeli više prilagođavati aerodinamici i samom dizajnu vozila pa su redovito povećavani, šireni, savijani i slično.

Upravo takvi bubrezi postali su simbolom modernih BMW-a, a sve se zadržalo i do danas. Tako već tri desetljeća bavarski proizvođač koristi praktički jednak dizajn prednje maske na koji smo već svi navikli na skoro svim novim modelima.


Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina


Široka maska samo za posebne modele

BMW je sredinom 50-ih godina predstavio model 507, koji je danas jedan od najpoželjnijih klasika ovog proizvođača. Upravo su na njemu pokazani vrlo niski, ali široki bubrezi koji će postati obilježje velikog broja posebnih modela.

Takav dizajn se prvo ponovio na BMW-u Z8, a potom je ponovno primijenjen na različitim konceptima poput Vision Connected Drivea te najnovijoj generaciji modela Z4. Iako se ovaj dizajn većinom čuva samo za ekskluzivne modele, sličan dizajn polako se počeo primjenjivati i na novim generacijama Serija 3, 5 i 8.


Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina


Novo desetljeće donosi i nove promjene

BMW je krajem prošlog desetljeća počeo davati naznake da nas uskoro očekuju ponovne drastične promjene bubrega. Sve je krenulo novom Serijom 7 i modelom X7 s poprilično povećanom prednjom maskom, a konceptima poput i4 i iVision Dynamics samo se priprema publika za ono što bi nas moglo očekivati u budućnosti.


Pogledaj galeriju


Pogledajte evoluciju BMW-ovih bubrega u 87 godina

Povratak na vrhpointer
Zatvori X