in

BMW E60 – Jedinstveni stil Chrisa Banglea

BMW E60 na šumskoj cesti
Foto: Roman.Stasiuk / Shutterstock.com

BMW E60, peto izdanje serije 5, predstavlja značajnu točku u evoluciji BMW-ove srednje klase luksuznih automobila. Lansiran 2003. godine, E60 je naslijedio E39 i donio niz tehnoloških inovacija i promjena u dizajnu koje su oblikovale budućnost marke. Svojim jedinstvenim stilom, koji je kreirao poznati dizajner Chris Bangle, E60 se istaknuo odmah nakon lansiranja. Njegov kontroverzni dizajn, poznat kao “Bangle butt”, izazvao je podijeljene reakcije, no s vremenom je stekao status ikone u automobilskom svijetu.

E60 je bio opremljen naprednom tehnologijom, uključujući iDrive sustav upravljanja, što je bila revolucionarna značajka za upravljanje raznim funkcijama automobila putem jedinstvenog sučelja. Osim toga, E60 je uveo i niz sigurnosnih značajki te poboljšanja u pogledu performansi i udobnosti, postavljajući nove standarde u svojoj klasi.

Tijekom svoje proizvodnje, do 2010. godine, E60 je bio dostupan u različitim izvedbama, uključujući benzinske i dizelske motore, te M5 verziju, koja je postavljena na vrh ponude sa svojim moćnim V10 motorom. E60 serija 5 ostaje zapamćena kao jedan od najutjecajnijih modela u povijesti BMW-a, značajan ne samo zbog svojih inovacija i dizajna, već i zbog postavljanja novih standarda u segmentu luksuznih automobila srednje klase.

Prednji dio BMW-a E60
Foto: Screenshot carwow YT

Povijest

BMW E60, predstavljen 2003. godine kao nasljednik modela E39, označio je velik korak naprijed za BMW seriju 5 u pogledu tehnologije, performansi i dizajna. Kao peto izdanje serije 5, E60 se istaknuo svojim inovativnim pristupom i bio je u proizvodnji sve do 2010. godine.

Dizajn

E60 je bio prvi model serije 5 koji je u potpunosti odstupio od konzervativnijeg dizajna prethodnika, usvajajući smjeliji i kontroverzniji stil koji je dizajnirao Chris Bangle. Ovaj dizajnerski pristup donio je BMW-u mnoge kritike, ali i pohvale, čime je E60 postao jedan od najprepoznatljivijih modela marke. Posebno je “Bangle butt” – karakterističan dizajn stražnjeg dijela, izazvao puno rasprava među ljubiteljima automobila.

Tehnologija

BMW E60 bio je pionir u uvođenju mnogih tehnoloških inovacija za marku. Uveden je iDrive sustav, revolucionarni sustav upravljanja koji je omogućio kontrolu većine funkcija automobila putem jedinstvenog sučelja, što je kasnije postalo standard u industriji. E60 je također uveo napredne sigurnosne funkcije, uključujući adaptivne farove, sustave za pomoć pri parkiranju i poboljšane zračne jastuke.

Performanse i varijante

E60 je ponudio širok raspon motora, od ekonomičnih dizelskih do moćnih benzinskih opcija, uključujući impresivnu M5 verziju s V10 motorom koji je razvijao 507 KS. M5 verzija posebno je postavila visoke standarde za performanse u svojoj klasi, nudeći izvanredne vožnje i dinamiku. Dostupan je bio i sa ručnim i automatskim mjenjačima, pružajući vozačima različite opcije prema njihovim preferencijama.

Nasljeđe

Iako je dizajn E60 bio podijeljen među fanovima i kritičarima, s vremenom je stekao status ikone i prepoznat je kao jedan od modela koji su definirali budućnost BMW-a. E60 je postavio nove standarde u segmentu luksuznih sedana srednje klase, a njegov utjecaj osjeća se i danas. Zamijenjen je modelom F10 2010. godine, ali E60 ostaje zapamćen po svojim inovacijama, performansama i jedinstvenom dizajnu.

BMW E60 motori

BMW E60 serija 5 nudila je širok raspon motora tijekom svoje proizvodnje, od ekonomičnih dizelskih do snažnih benzinskih opcija. Ovi motori su omogućili vozačima različite opcije, balansirajući između performansi i efikasnosti. Evo detaljnog pregleda ključnih motora dostupnih u seriji E60:

Benzinski motori

  • 520i: Osnovni benzinski motor, često 2.2L ili 2.0L 4-cilindrični motor, pružao je solidne performanse za svakodnevnu vožnju.
  • 523i i 525i: Oba modela pokretala su 2.5L 6-cilindrična motora, s različitim stupnjevima snage, nudeći dobar balans između performansi i potrošnje.
  • 530i: S 3.0L 6-cilindričnim motorom, ovaj model je nudio izvrsne performanse i bio je popularan izbor među kupcima serije 5.
  • 540i: Opremljen s 4.0L ili 4.4L V8 motorom (ovisno o tržištu i godini proizvodnje), 540i je pružao znatno veće performanse za one koji su tražili više snage.
  • M5: Vrh ponude, M5 model, pokretao je revolucionarni 5.0L V10 motor s 507 KS, postavljajući nove standarde za performanse sedana.

Dizelski motori

  • 520d: Opremljen s 2.0L 4-cilindričnim turbodizel motorom, 520d je bio popularan zbog svoje ekonomičnosti i solidnih performansi.
  • 525d i 530d: Oba modela pokretala su 2.5L i 3.0L 6-cilindrična turbodizel motora, respektivno, pružajući izvrsnu ravnotežu između snage i potrošnje.
  • 535d: S 3.0L 6-cilindričnim turbodizel motorom s dvostrukim turbopunjačem, 535d je nudio vrhunske dizelske performanse i bio je jedan od najbržih dizelskih modela na tržištu.

Motori u E60 seriji odlikovali su se naprednom tehnologijom, uključujući varijabilno upravljanje ventilima (VANOS), direktno ubrizgavanje goriva i turbopunjače u dizelskim verzijama, što je doprinosilo boljim performansama i većoj efikasnosti. Ova raznolikost motora omogućila je E60 seriji da zadovolji širok spektar kupaca, od onih koji su tražili ekonomičnost do onih koji su željeli vrhunske performanse.

Vožnja

BMW E60 u vožnji
Foto: Screenshot carwow YT

Vožnja BMW-a E60 serije 5 odražava filozofiju marke koja teži pružanju dinamičnog i uživljivog iskustva vožnje, uz očuvanje visoke razine udobnosti i sofisticiranosti. E60 je bio priznat po svojoj sposobnosti da uravnoteži te dvije strane, što ga je učinilo popularnim izborom među ljubiteljima vožnje koji ne žele kompromis između performansi i udobnosti. Evo ključnih aspekata vožnje BMW-a E60:

Dinamika vožnje

BMW E60 je postavio visoke standarde za dinamiku vožnje u svojoj klasi. S rear-wheel drive (RWD) konfiguracijom kao standardom (i xDrive all-wheel drive opcijom dostupnom na odabranim modelima), E60 je nudio izvanrednu ravnotežu i upravljivost. Sustav upravljanja bio je precizan, pružajući vozaču jasan osjećaj povezanosti s cestom, dok je napredni ovjes osiguravao stabilnost i udobnost pri visokim brzinama ili u zavojima.

Performanse

Raspon motora u E60 seriji, od ekonomičnih dizelskih do moćnih benzinskih V8 i V10 opcija, omogućavao je različite razine performansi. M5 model, snažan V10 motor, bio je posebno istaknut po svojim performansama koje su mogle parirati sportskim automobilima. Čak i manje snažni motori pružali su dovoljno snage za agilnu i reaktivnu vožnju, čineći E60 privlačnim izborom za širok raspon kupaca.

Udobnost i rafiniranost

BMW nije zanemario udobnost u korist performansi. E60 je bio opremljen visokokvalitetnim materijalima i naprednom tehnologijom koja je povećavala udobnost vožnje. Opcije poput aktivnog ovjesa (Active Roll Stabilization i Dynamic Drive) dodatno su poboljšale iskustvo vožnje, minimizirajući naginjanje u zavojima i poboljšavajući udobnost na neravnim cestama. Kabina je bila dobro izolirana od buke, čime je osiguran miran i tih ambijent čak i pri visokim brzinama.

Sigurnost i tehnologija

E60 je bio opremljen brojnim sigurnosnim značajkama i tehnologijama koje su poboljšavale iskustvo vožnje i pružale dodatni osjećaj sigurnosti. Sustavi poput Dynamic Stability Control (DSC) i napredni sustavi kočenja pomagali su u održavanju kontrole vozila u kritičnim situacijama. Dodatno, tehnologije poput iDrive sistema i opcionalnih sustava za pomoć pri vožnji (npr., head-up display, adaptivni tempomat) pridonijeli su lakšem upravljanju funkcijama vozila i povećanju sigurnosti.

Ekonomičnost

Ekonomičnost BMW-a E60 varira ovisno o modelu i vrsti motora. Dizajniran da pruži uravnoteženu kombinaciju performansi i efikasnosti, E60 je ponudio opcije koje su zadovoljavale različite potrebe i preferencije vozača. Evo pregleda ključnih faktora koji utječu na ekonomičnost E60, uzimajući u obzir kako benzinske tako i dizelske varijante.

Dizelski motori

Dizelski motori u E60 liniji bili su posebno cijenjeni zbog svoje ekonomičnosti. Modeli poput 520d i 530d pružali su impresivnu gorivnu ekonomiju zahvaljujući naprednoj tehnologiji turbodizela i efikasnom upravljanju gorivom. Dizelske verzije su bile popularne među vozačima koji su prelazili velike udaljenosti, nudeći optimalan balans između potrošnje goriva i performansi.

  • 520d: Ovaj model je bio jedan od najekonomičnijih u E60 seriji, pružajući izvrsnu gorivnu ekonomiju zahvaljujući svojem efikasnom 2.0L 4-cilindričnom turbodizel motoru.
  • 530d: Snažniji 3.0L 6-cilindrični turbodizel motor nudio je više performansi uz i dalje pristojnu potrošnju goriva, što ga je činilo popularnim izborom za one koji su tražili savršen balans između snage i ekonomičnosti.

Benzinski motori

Benzinski motori, iako su pružali više performansi, generalno su imali nižu gorivnu ekonomiju u usporedbi s dizelskim varijantama. Ipak, napredak u tehnologiji motora omogućio je da i benzinski motori budu relativno ekonomični, osobito u nižim i srednjim segmentima modela.

  • 520i i 523i: Ovi modeli s manjim benzinskim motorima nudili su razumnu gorivnu ekonomiju za vozače koji su preferirali benzin, ali su i dalje željeli održati troškove goriva pod kontrolom.
  • 530i: 3.0L 6-cilindrični benzinski motor pružao je dobru ravnotežu između performansi i potrošnje goriva, što ga je činilo popularnim izborom za mnoge.

Visokoperformansni modeli

Modeli visokih performansi poput M5, s V10 benzinskim motorom, bili su usmjereni na maksimalne performanse, što je rezultiralo znatno nižom gorivnom ekonomijom. Ti modeli bili su namijenjeni ljubiteljima automobila koji su performanse stavljali ispred ekonomičnosti.

Faktori koji utječu na ekonomičnost

Gorivna ekonomija E60 serije također ovisi o brojnim drugim faktorima, uključujući stil vožnje, održavanje vozila, težinu tereta i uvjete vožnje. Redovno održavanje, poput provjere tlaka u gumama i zamjene zračnog filtera, može pomoći u optimizaciji potrošnje goriva.

Potrošnja

Potrošnja goriva za BMW E60 seriju varira ovisno o specifikacijama motora i uvjetima vožnje. Evo prosječne potrošnje za nekoliko ključnih modela E60, temeljene na kombiniranim uvjetima vožnje (gradska vožnja, otvorena cesta i autocesta). Važno je napomenuti da stvarna potrošnja može varirati ovisno o načinu vožnje, stanju vozila, teretu i vanjskim uvjetima.

Dizelski motori

  • 520d: Prosječna potrošnja za 520d s 2.0L dizelskim motorom može se kretati oko 5.0 – 5.9 l/100 km, čineći ga jednim od najekonomičnijih modela u E60 seriji.
  • 525d: Model s 2.5L dizelskim motorom obično ima potrošnju u rasponu od 5.7 – 6.5 l/100 km.
  • 530d: 3.0L dizelski motor u 530d modelu može očekivati potrošnju od oko 6.1 – 7.2 l/100 km, pružajući dobru ravnotežu između performansi i ekonomičnosti.
  • 535d: Snažniji 535d s 3.0L dvostrukim turbodizel motorom može imati potrošnju u rasponu od 6.7 – 7.9 l/100 km, ovisno o konfiguraciji i uvjetima vožnje.

Benzinski motori

  • 520i: Ovaj model s 2.0L benzinskim motorom može trošiti oko 7.5 – 8.9 l/100 km u kombiniranim uvjetima vožnje.
  • 525i: S 2.5L benzinskim motorom, 525i obično ima potrošnju oko 8.0 – 9.2 l/100 km.
  • 530i: 3.0L benzinski motor u 530i modelu može očekivati potrošnju u rasponu od 8.3 – 9.8 l/100 km.
  • 540i: 4.0L ili 4.4L V8 benzinski motor u 540i modelu ima veću potrošnju, tipično oko 10.4 – 11.9 l/100 km.
  • M5: Vrhunski M5 model s 5.0L V10 benzinskim motorom ima znatno veću potrošnju, koja može lako premašiti 14 l/100 km u kombiniranim uvjetima vožnje, a u gradskoj vožnji i više.

BMW E60 cijena

Cijene BMW-a E60 na tržištu rabljenih automobila variraju ovisno o mnogim faktorima, uključujući godinu proizvodnje, stanje vozila, prijeđenu kilometražu, specifikacije motora, razinu opreme i lokaciju prodaje. S obzirom na to da je posljednji E60 proizveden 2010. godine, svi dostupni primjerci na tržištu su rabljeni, što znači da cijene mogu biti široke raspona.

Orijentacijske cijene

  • Niži kraj spektra: Stariji modeli s višom kilometražom i osnovnom opremom mogu se naći po cijenama od oko 5.000 do 10.000 EUR. Ovo se obično odnosi na modele kao što su 520d ili 525i s osnovnom opremom.
  • Srednji raspon: Dobro očuvani primjerci s umjerenom kilometražom, boljom opremom i jačim motorima, kao što su 530i ili 530d, mogu se kretati u cijenama od 10.000 do 15.000 EUR.
  • Viši kraj spektra: Vrlo dobro očuvani primjerci s niskom kilometražom, visokom razinom opreme ili posebni modeli poput 540i ili M5, mogu doseći cijene od 15.000 EUR pa čak i više. Posebno, M5 modeli, zbog svojih performansi i statusa, mogu se kretati u cijenama i iznad 20.000 EUR, ovisno o stanju i rijetkosti.

Faktori koji utječu na cijenu

  • Kilometraža: Viša kilometraža obično znači nižu cijenu, ali to također može biti pokazatelj da je automobil dobro održavan ako postoji detaljna povijest servisiranja.
  • Stanje: Automobili koji su dobro očuvani i redovito servisirani obično imaju višu tržišnu vrijednost.
  • Oprema: Modeli s dodatnom opremom poput navigacije, kožnih sjedala, naprednih sustava sigurnosti i slično obično koštaju više.
  • Motor i pogon: Varijante s moćnijim motorima i/ili xDrive sustavom pogona na sve kotače imaju tendenciju biti skuplje od osnovnih modela s pogonom na stražnje kotače.
  • Tržište: Lokacija prodaje također može utjecati na cijenu; neka tržišta imaju veću potražnju za određenim modelima ili opremom, što može povećati cijenu.

Tehnologija

Unutrašnjost BMW-a E60
Foto: Screenshot carwow YT

BMW E60 serija 5, lansirana 2003. godine, predstavljala je tehnološki napredak u svojoj klasi, uvođenjem niza inovacija koje su poboljšale performanse, sigurnost, udobnost i korisničko iskustvo. Neki od ključnih tehnoloških aspekata uključuju:

iDrive sustav

E60 je bio jedan od prvih modela koji je predstavio BMW-ov iDrive sustav, revolucionarno sučelje za upravljanje brojnim funkcijama automobila, uključujući navigaciju, audio sustav, klimatizaciju i postavke vozila. Sustav se sastojao od ekrana smještenog na središnjoj konzoli i rotacijskog kontrolera, što je omogućilo vozačima da pristupe i prilagode različite funkcije bez ometanja vožnje.

Aktivni upravljač

E60 je uveo koncept aktivnog upravljača, koji automatski prilagođava stupanj upravljanja na temelju brzine vozila. Na niskim brzinama, sustav omogućuje veću agilnost i lakše manevriranje (npr., pri parkiranju), dok na visokim brzinama pruža bolju stabilnost.

Dynamic Stability Control (DSC)

Dynamic Stability Control (DSC) je sustav koji povećava sigurnost vozila automatskim prilagođavanjem snage motora i primjenom kočnica na pojedinačne kotače kako bi se spriječio gubitak kontrole, posebno na skliskim površinama ili tijekom naglih manevra.

Night Vision

BMW E60 je bio među prvim automobilima koji su ponudili opciju Night Vision, koristeći infracrvenu tehnologiju za detekciju pješaka i životinja na cesti u uvjetima slabog osvjetljenja, što je značajno poboljšalo sigurnost noću.

Head-Up Display (HUD)

Head-Up Display (HUD) projicirao je važne informacije, kao što su brzina i upute navigacije, izravno na vjetrobransko staklo u vidnom polju vozača, omogućujući im da ostanu fokusirani na cestu.

Aktivni ovjes

E60 je nudio napredne sustave ovjesa, uključujući Active Roll Stabilization (ARS) i Dynamic Drive, koji su automatski prilagođavali postavke ovjesa kako bi se poboljšala upravljivost i udobnost vožnje.

Adaptivni farovi

Sustav adaptivnih farova automatski je prilagođavao smjer svjetlosnog snopa farova prema kutu upravljanja, poboljšavajući vidljivost u zavojima tijekom noći.

Konkurenti

BMW E60 serija 5, koji je bio u proizvodnji od 2003. do 2010. godine, smatra se jednim od ključnih igrača u segmentu luksuznih srednje velikih automobila. Njegovi glavni konkurenti dolaze iz sličnih segmenta drugih poznatih proizvođača, a svaki od njih nudi jedinstvene karakteristike i prednosti. Evo nekoliko glavnih konkurenata BMW-a E60:

Mercedes-Benz E-Klasa

Jedan od najizravnijih konkurenata, Mercedes-Benz E-Klasa, nudi sličan spoj luksuza, tehnologije i performansi. E-Klasa je poznata po svojoj udobnosti, sofisticiranom interijeru i naprednim sigurnosnim značajkama. Modeli iz istog razdoblja (W211 i kasnije W212) usporedivi su s E60 po pogledu inovacija i tržišnog položaja.

Audi A6

Audi A6 predstavlja još jednog snažnog konkurenta u ovom segmentu, ističući se svojim elegantnim dizajnom, vrhunskom izradom i Quattro sustavom pogona na sve kotače. A6, posebice generacija C6 koja se proizvodila u sličnom razdoblju kao E60, nudi izbalansiranu kombinaciju udobnosti i dinamičnosti vožnje.

Lexus GS

Lexus GS nudi alternativu s naglaskom na pouzdanost i luksuz. S pogonom na stražnje kotače i uglađenim V6 te V8 motorima, GS se ističe svojim tihim i udobnim vožnjama te visokokvalitetnim interijerom. Lexus također nudi napredne tehnološke i sigurnosne značajke, često s boljim standardom opreme u osnovnim modelima.

Jaguar XF

Jaguar XF, koji je lansiran 2007. kao nasljednik modela S-Type, donosi britansku eleganciju i performanse u segment. XF se ističe svojim jedinstvenim dizajnerskim jezikom, agilnošću u vožnji i luksuznim interijerom. Iako možda ne nudi isti nivo tehnoloških inovacija kao neki od svojih rivala, XF pruža jedinstvenu kombinaciju stila i performansi.

Infiniti M

Infiniti M, luksuzni segment japanskog proizvođača Nissan, nudi snažne performanse i bogatu standardnu opremu. Snažni motori i sportski ovjes čine ga zanimljivim izborom za one koji traže nešto drugačije u ovom segmentu. Infiniti M također se ističe svojim naprednim tehnologijama i sigurnosnim značajkama.

Članak objavio Luka Petkovic

Sivi Mercedes W124

Mercedes W124 – jedan od najuspješnijih Mercedesa

Citroen C5

Citroen C5 – Elegancija francuskog stila