Pretraži
Moto E: Dan kada je umrla muzika; elektro inicijativa u motociklizmu stvara sablasnu tišinu na stazama

Moto E: Dan kada je umrla muzika; elektro inicijativa u motociklizmu stvara sablasnu tišinu na stazama

Objavljeno: 01/05/2018 / Autor: Vozim HR / Foto: Jordan Butters/Speedhunter

Situacija s prezentacijom FIM Enel MotoE World Cupa na “nedavno” održanoj VN Katara me lagano gurnula natrag u 2001., kad je početkom svibnja Yamahin razvojni team po prvi puta testirao YZR M-1u Europi. Naravno svi smo obožavali vrištanje dvotaktnih motora od 500 ccm, ali kad je u rukama Biaggija i Kocinskog M1 počela svoj četverotaktni pjev iz 990 ccm…nitko nije mogao dočekati 2002.

MotoGP je predstavljao velik skok naprijed u tehnologiji koja se kod dvotaktnih motora nije znatno mijenjala 20 g i bila je potreban korak naprijed, uz samo 15 kg razlike plusa za nove četverotaktne projektile.No, to je bila 2001…

Zujanje u intimnom modu

Čast predstavljanja 2018 FIM Enel MotoE kupa je imao legendarni Simon Crafar, koji je baš sa dvotaktnom YZR 500 pobijedio u Doningtonu 1998.U z sve bljeskalice je Crafar sjeo na Energica EgoGP motocikl i doslovce lagano odzujao stazom. „The day the music died“ pjevao je Don McLean u American Pie, aludirajući na dan kad su u istom zrakoplovu  poginuli Buddy Holly, Ritchie Valens i Big Bopper 1959., no izgleda da kroz Formulu E i još buduće brojne e-kupove/prvenstva lagano umire motorsport kakvog svi volimo i poznajemo.



Nitko ne kaže da s vremenom neće biti kompetitivni, Formula E je već sad zanimljivija od F1, no to danas i nije neka nemoguća misija, pošto i sinkronizirano plivanje postaje adrenalinski udar u odnosu na „Mercedes&Friends show“. No, dolazak na stazu u očekivanju salve decibela i odlazak s iste s neoštećenim sluhom je kao da dođete na rock koncert a uz kartu dobijete antifone, svezak s Breillovim pismom i upute za korištenje uz bezalkoholno pivo gratis.

I Marshallu dođe da opet crkne, kao nekad na „Pušenju“ u Rijeci….

Spomenuti Energica egoGP motocikl osim sjajnog dizajna nudi oko 110 kW/147 KS, okretni moment od 200 Nm te ubrzanje do 100 km/h za tri sekunde uz maksimum od 250 km/h. Lijepo. Šteta što je težak i zuji vrlo intimno.

TT „Zero to Hero“ lov na prosječnu brzinu od 193 km/h

Sve prednosti i mane elektromotora najbolje dolaze na svjetlo na „Najvećoj utrci na svijetu“- Isle of Man TT. Naime, krug je izuzetno dug (60,7 km) pa motori iz TT Zero kategorije ne mogu stalno voziti punom snagom, jer bi ispraznili baterije. Upravo su snažnije baterije najveći „upgrade“ kod nove Mugen Shinden Nane s kojom će dvije TT legende (Bruce Anstey i John McGuinness zvani „McPint“) loviti peti uzastopni trijumf za Mugen Shinden i prosječnu brzinu od 193 km/h.

Tehnologija i materijali su na MotoGP nivou, uz karbonsku stražnju vilicu (koja je tek od ove godine standard na RC213V) karbonski je i monocoque okvir. Trofazni uljem hlađeni elektromotor razvija preko 370V, te 120 KW/163 KS uz 210 Nm okretnog momenta. Težina? Užasnih 248 kg, kao Triumph Tiger 1200, stvoren za putovanje svijetom. No, Dream Team dvojac će uz pomoć irskog „Generala“ Leeja Johnstona možda svojim iskustvima utrti put prema lakšim tehnologijama. Nadamo se..


Pogledaj galeriju


Povratak na vrhpointer
Zatvori X