Škoda Scala jedan je od najboljih obiteljskih hatchbackova, kao i jedan od najpraktičnijih automobila u svojoj klasi. Nudi ogroman prtljažnik i puno prostora za putnike, plus pruža Volkswagen Golfu ozbiljnu konkurenciju kada je riječ o vožnji, rukovanju i kvaliteti izrade. Standardna oprema također je dobra, kao i ušteda goriva koju nudi Scalin asortiman benzinskih motora.
Ipak, vrijednost je ono što najviše impresionira kod Scale. Sve te sposobnosti dolaze po cijeni koja je niža od svake verzije Golfa i odgovara većini njegovih najbližih suparnika. Teško je preporučiti Volkswagen Golf umjesto Škode Scala osim ako stvarno ne želite malo više kvalitete, uglađenosti i prestiža – Scala je toliko dobra da je više od samo održive alternative.
Škoda Scala pridružila se gami češkog proizvođača 2019. godine, stojeći uz malo veću Octaviju na žestoko osporavanom tržištu obiteljskih automobila kao izravniji konkurent Volkswagen Golfu, Ford Focusu, Kia Ceedu i Opel Astri, između ostalih.
1,0 ili 1,5-litreni TSI motor?
Dok Škoda Octavia ima karoseriju nalik na limuzinu (iako s velikim hatchbackom), Škoda Scala ima praktičniji oblik koji omogućuje mnogo prtljažnika i prostora za putnike. Scala je izgrađena na MQB A0 platformi Volkswagen Grupe – istoj onoj na kojoj se nalaze VW Polo, Audi A1 i SEAT Arona – a svi njeni motori također su poznate jedinice Volkswagen Grupe.
Kupci mogu birati između 1,0-litrenog TSI benzinca koji proizvodi 94 KS ili 108 KS i 1,5-litrenog TSI motora koji proizvodi 148 KS. Benzinski agregat od 94 KS nudi se s ručnim mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa, dok sve ostale verzije dolaze s ručnim šesterostupanjskim ili automatskim DSG mjenjačem sa sedam stupnjeva prijenosa.
Postoji hibridna ili električna verzija Scale, za razliku od njenih suparnika Golfa, Ceeda i Astre, a također je vrijedno napomenuti da je 1,6-litreni TDI dizelski motor dostupan pri lansiranju u međuvremenu uklonjen s cjenika. Polazna razina opreme S također je smanjena, a struktura opreme Scala sada se sastoji od SE, SE tehnologije, SE L i vrhunskih Monte Carlo specifikacija. No, koju god razinu opreme odaberete, vrijednost za novac je impresivna u usporedbi s najbližim konkurentima Scale, s cijenama ispod 24.000 eura.
Osnovni SE automobili dolaze s LED prednjim svjetlima, 40-cm aluminijskim naplatcima, 20-cm središnjim zaslonom osjetljivim na dodir, Škoda Smartlinkom, Apple CarPlayjem i Android Auto povezivošću, tempomatom i stražnjim parkirnim senzorima, dok oprema SE Technology dodaje veći 23-cm infotainment zaslon osjetljiv na dodir, sat-nav i prednje parking senzore.
Verzije SE L imaju 43-cm aluminijske naplatke, kontrolu klime, kameru za vožnju unatrag, bežični Apple CarPlay i digitalni zaslon s instrumentima Virtual Cockpit od 26 cm. Konačno, vrhunski modeli Monte Carlo dobivaju panoramski stakleni krov, crvene unutarnje obloge, te kožom presvučenu ručicu mjenjača i ručnu kočnicu.
1. Potrošnja i deprecijacija – 95 / 100: 1,6-litreni dizelaš stvoren za vozača
Lagana težina Scale pomaže da bude jedan od najučinkovitijih automobila u svojoj klasi. Najkvalitetniji 1,0-litreni TSI model sa 108 KS troši od 5,2 l/100 km ako se držite standardnog ručnog mjenjača sa šest stupnjeva prijenosa, ili približno 5,8 l/100 km kada je opremljen automatskim DSG mjenjačem sa sedam stupnjeva prijenosa.
Manje snage od 94 KS koristi isti 1,0-litreni TSI benzinski motor za potrošnju od 5,2 l/100 km, dok će kupci koji se odluče za snažniji 1,5-litreni TSI model u vrhunskim Škodama vidjeti da će potrošnja lagano rasti na oko 5,8 l/100 km.
Ako tražite maksimalan uštedu goriva i nemate ništa protiv da pogledate tržište rabljenih vozila, tada je 1,6-litreni dizel koji je sada ukinut onaj za Vas, s potrošnjom od 4,7 l/100 km od verzije s ručnim pogonom i 5 l/100 km iz DSG automatika.
Emisije za 1,0-litrene modele kreću se od 126 g/km do 148 g/km CO2, ovisno o odabranoj razini opreme, dok 1,5-litrena varijanta emitira od 130 g/km do 153 g/km. 1,6-litreni TDI dizel ima najbolje rezultate, proizvodeći 122 g/km do 141 g/km CO2.
Stručnjaci predviđaju da će Škoda Scala biti konkurentna u udjelima u zadržanoj vrijednosti (deprecijacija), zadržavajući između 48 i 53 posto svoje izvorne vrijednosti kada dođe vrijeme zamjene nakon 60.000 km i tri godine vlasništva. Za usporedbu, očekuje se da će skuplji Volkswagen Golf s premium oznakom zadržati između 45 i 55 posto svoje vrijednosti u istom razdoblju, ovisno o točnoj specifikaciji.
2. Sigurnost i jamstvo – 94 / 100: Škoda Scala pokrivena je trogodišnjim jamstvom
Euro NCAP testirao je Škodu Scalu 2019. godine i dodijelio joj punu ocjenu od pet zvjezdica, s izvrsnim ocjenama za sigurnost odraslih i djece od 97 posto, odnosno 87 posto. Ohrabrujuće je vidjeti podosta standardnog sigurnosnog paketa na Scali, uključujući autonomno kočenje u nuždi nazvano “Front Assist”, pomoć pri zadržavanju voznog traka i funkciju automatskog poziva u hitnim slučajevima za početne modele opreme S, dok automobili SE-spec dolaze s tempomat i stražnjim parking senzorima također. Opcije uključuju zračne jastuke za koljena za 280 €, senzor za umor vozača za 70 € i stražnje bočne zračne jastuke za 520 €.
Škoda Scala pokrivena je trogodišnjim jamstvom bez ograničenja kilometraže u prve dvije godine, zatim do 100.000 km u trećoj godini vlasništva. To je konkurentno jamstvo, ali ne može se mjeriti s Hyundaijevim petogodišnjim / bez klimatiziranog pokrivanja kilometraže, niti s poznatim Kijinim sedmogodišnjim jamstvom od 150.000 km. Međutim, za nešto više od 580 € možete dobiti produljeno jamstvo koje pokriva Škoda Scala do pet godina ili 150.000 km, što god nastupi ranije.
3. Dizajn – 92 / 100: Funkcionalnija nadzorna ploča
Forma je slijedila funkciju u većini aspekata dizajna Škode Scala. Ovo je veliki hatchback za klasu koji ne štedi na unutarnjem prostoru korištenjem kose krovne linije. Vanjski izgled izgleda oštro i moderno, ali suparnici poput Mazde 3 ističu njegovu relativnu jednostavnost. To bi se ipak moglo protumačiti kao dobra stvar – ovo je nepretenciozan automobil koji se ne pokušava isticati.
Iznutra se razuman pristup bez posebnosti nastavlja s prilično jednoličnom nadzornom pločom koja je funkcionalnija, ali ne ugodna oku. Sve je vrlo dobro spojeno, a korišteni materijali su dobre kvalitete, s mnogo plastike mekane na dodir na svim pravim mjestima. Lako se nosi s kabinama Kia Ceeda i Ford Focusa, ali nedostaje mu vrhunski osjećaj koji dobivate uz Volkswagen Golf. Lako je pronaći prihvatljivu poziciju za vožnju u udobnim sjedalima, a ergonomiju kabine lako je shvatiti vrlo brzo. Slično kao i ostale ugodne osobine Scale, ovo dodatno pomaže njenom slučaju obiteljskog automobila bez problema, lakog za posjedovanje.
Osnovna Škoda Scala S (sada ukinuta) ima osnovni 17-cm zaslon u boji, Bluetooth, DAB radio i nekoliko USB-C priključaka na središnjoj konzoli. Nadogradnja na SE opremu dodaje 20-cm zaslon osjetljiv na dodir, plus Škodin Smartlink sustav za povezivanje s Apple ili Android pametnim telefonima. Automobili SE L i Monte Carlo-spec idu još dalje s većim zaslonom od 23-cm, ugrađenom satelitskom navigacijom i digitalnom instrumentnom pločom Virtual Cockpit od 26 cm.
Škodin infotainment sustav koristi zgodno korisničko sučelje i zaslon osjetljiv na dodir brzo reagira na naredbe, tako da je općenito dobar za korištenje, plus integracija pametnog telefona radi dobro. Zaslon je oštar i modernog izgleda, no možda bi bilo bolje da sadrži više fizičkih tipki za lakši pristup izbornicima. Barem su sve kontrole klima uređaja prožete fizičkim gumbima i kotačićima koje ćete pronaći ispod središnjeg zaslona osjetljivog na dodir.
4. Prostor – 91 / 100: Veliki prtljažnik
Škoda Scala se zalaže za praktičnost – oni koji žele dobiti najviše prostora teško će pronaći bolji hatchback u klasi. Ima pet sjedala, s tim da su straga dovoljno velika za odrasle. Unutrašnji prostor općenito je impresivan. Vidljivost je odlična zahvaljujući velikim prozorima.
Prtljažnik je velik i tu je uobičajeno mnoštvo praktičnih prostora za odlaganje, uključujući velike pretince u vratima, hlađeni pretinac za rukavice, spremište ispod sjedala sprijeda i pretinac za sunčane naočale u krovu. Ostali praktični dodaci uključuju električno podesive i grijane retrovizore, retrovizor s automatskim zatamnjivanjem i rezervni dio za uštedu prostora. Škoda Octavia je dobra alternativa ako Vam je potrebno još više prostora, ali Scalin oblik čini je fleksibilnijom u cjelini.
Škoda Scala je duga 4.362 mm, široka 1.793 mm (1.988 mm uključujući bočne retrovizore) i visoka 1.471 mm. Oko 510 kg lakša je od ekvivalentnog Volkswagen Golfa i preko 130 kg lakša od Kia Ceeda, unatoč tome što je iznutra duža i prostranija od oba.
Za odrasle putnike sprijeda i straga ima puno mjesta, dok oni straga neće imati što prigovoriti. I prednja i stražnja sjedala vrlo su udobna, s prednjim podesivim po visini kao standard. Standardni središnji naslon za ruku također je uključen.
U stražnjem dijelu Scale ima više mjesta za putnike nego u gotovo bilo kojem drugom automobilu u ovoj klasi, što je odlična vijest ako Vam je potreban prostor za malo veću obitelj. Govoreći o tome, ISOFIX točke nalaze se na dva vanjska stražnja sjedala i lako im se pristupa. Stražnja se vrata široko otvaraju i, u kombinaciji s relativno visokom linijom krova, nude dobar pristup straga prilikom postavljanja dječjih sjedala.
Jedna od velikih prodajnih prednosti Scale je njezin još veći prtljažnik – široki, četvrtasti prtljažni prostor s impresivnih 467 litara i niskim rubom tereta. Prtljažnik je korisno veći od ponude Volkswagen Golfa od 380 litara i pobjeđuje Ford Focusovih 375 litara. Stražnja klupa se preklapa u omjeru 60:40 kako bi se povećao ukupni kapacitet tereta na 1.410 litara, što je brojka koja je među najboljima u ovoj klasi. Sjedala se ne preklapaju potpuno ravno, ali ovo je još uvijek iznimno praktičan prostor. Prtljažnik također ima dva velika džepa iza svakog luka kotača, što je odlično za sprječavanje klizanja rasutih predmeta.
Škoda Scala se može pripremiti, ili opremiti, kukom za vuču kao opcijom. 1.0-litreni TSI model može vući do 1.200 kg težine bez kočnica, dok 1.5 TSI i sada ukinuti 1.6 TDI upravljaju teretom bez kočnica od 1.250 kg.
5. Vožnja – 83 / 100: Škoda Scala ima precizno upravljanje
Škoda Scala pripada istoj klasi kao i drugi automobili Volkswagen grupe s MQB platformom kao što su SEAT Leon, Škoda Octavia i Volkswagen Golf, ali je zapravo izgrađena na manjoj kompanijinoj MQB A0 platformi, istoj onoj koja je u osnovi VW Pola, Audija A1 i SEAT Arone. Kao rezultat toga, Škoda Scala koristi stražnji ovjes s torzijskom gredom, čime se štede troškovi u odnosu na složenije sustave s više karika. Osim toga, jeftinije verzije Golfa i neki drugi konkurenti ionako koriste sličnu postavu.
Škodini inženjeri napravili su fantastičan posao sa Scalom. Vozi se jednako dobro kao i skuplji Volkswagen Golf i jednako ga je lako voziti. Nije najbolji kada je u pitanju užitak u vožnji, ali Scala ima precizno upravljanje, puno prianjanja i ima vrlo zadovoljavajući ručni mjenjač. Za one željne više zabave za volanom bolje će poslužiti Ford Focus ili Mazda 3, no Škoda Scala po tom pitanju nije ništa strašna. Scalin ovjes vrlo je dobro procijenjen. Vozi se jednako dobro kao i ekvivalentni Volkswagen Golf, posebno kada je opremljen 40-cm kotačima. Ovjes u svom radu stvara nešto više buke od njemačkog pandana, ali je kvaliteta prigušenja jednako impresivna.
Škoda Scala ima prilično osnovnu ponudu motora. Izbor je između dva benzinca, s tim da jedan dizelski motor koji se nudio pri lansiranju više nije dostupan. 1,0-litreni TSI agregat dostupan je s 94 KS ili 108 KS, ali kupci mogu odabrati i snažniji 1,5-litreni sa 148 KS. 94 KS nudi se samo s ručnim mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa, dok kupci koji se odluče za pogonske sklopove od 108 KS ili 148 KS mogu birati između ručnog mjenjača sa šest stupnjeva prijenosa ili automatskog DSG mjenjača sa sedam stupnjeva prijenosa.
1,0-litrenoj inačici s nižom snagom treba 10,9 sekundi da postigne 100 km/h iz mjesta, dok varijanta sa 114 KS ubrzava od 0 do 100 km/h za 9,8 sekundi i ima najveću brzinu od 201 km/h. 1,5-litreni motor poboljšava te brojke s vremenom od 0 do 100 km/h za 8,2 sekunde i maksimalnom brzinom od 220 km/h.
Unatoč snažnijim performansama 1,5-litrenog benzinca, većini kupaca najbolje je za odabrati jeftiniji, ali još uvijek izvrstan 1,0-litreni TSI sa 114 KS. Performanse su prikladne za većinu svakodnevnih situacija zahvaljujući pristojnom okretnom momentu motora i relativno maloj težini Scale. Neznatno je brži od turbopunjenih 1,0-litrenih verzija ključnih suparnika kao što su Kia Ceed i Volkswagen Golf. Emisije su niske, a ušteda goriva velika. Jedini dizelski izbor bio je 1,6-litreni TDI agregat sa 114 KS, dostupan s ručnim ili DSG mjenjačem – iako nije bilo razlike u vremenu sprinta jer su oba postigla 100 km/h za 10,1 sekundu.
Ukupna ocjena za Škoda Scalu: 91 / 100 – Škodin obiteljski hatch nudi kombinaciju prostora, kvalitete, udobnosti i vrijednosti koja je vodeća u klasi