in

Automobilska tehnologija: Od 1886. do danas

Automobilska tehnologija
Foto: Pixabay

U ovom tekstu pružamo Vam da naučite povijest automobilske tehnologije i kako je ona promijenila način na koji vozimo. Sastavili smo „vremensku traku“ koja prikazuje evoluciju automobilske tehnologije, od prvog automobila koji je ikada izumljen do niza poslijeratne tehnologije uključujući sigurnosne značajke i električne sustave.

Istaknuli smo glavne događaje, sve do digitalne revolucije koja trenutno mijenja način na koji vozimo. Osim toga, zaokružujemo neke od najuzbudljivijih nadolazećih razvoja u automobilskoj tehnologiji.

1886. – Izumljen je prvi automobil

Austrijanac Karl Benz izumio je prvi pravi automobil u 19. stoljeću. Pogon je bio motor s unutarnjim izgaranjem i imao je tri kotača. Svi prethodni pokušaji izuma automobila koristili su snagu pare, i nisu imali puno uspjeha.

1908. – Ford proizvodi model T

Fordov model T bio je prvi automobil na svijetu proizveden na montažnoj traci. Ovaj veliki skok u tehnologiji učinio je automobil mnogo jeftinijim, a time i pristupačnijim. Njegov benzinski motor od 20 konjskih snaga mogao je postići brzinu od 70 kilometara na sat, što je još uvijek bilo sporije od galopirajućih konja tog vremena.

1911. – Starteri s električnim paljenjem

Starteri s električnim paljenjem izumljeni su kako bi zamijenili ručice i umjesto toga pokrenuli motor pomoću gumba. Ručice su se smatrale opasnima jer bi motor mogao iskočiti pri pokretanju automobila, povremeno ozljeđujući vozača. Prvi električni starter korišten je na Cadillacu 1912. godine i ubrzo je bio široko prihvaćen.

1921. – Upaljači za cigarete

Bežični upaljači za cigarete imali su uklonjivu komponentu koja se zagrijavala električnom energijom. Do 1925. godine bili su standardni u većini američkih automobila. Danas su upaljači za cigarete izašli iz mode, ali još uvijek imamo utičnice za uključivanje električnih naprava, poput satelitskih navigacija.

1930. – Autoradio

Prvi auto stereo nastao je 1930. godine u monofonoj AM frekvenciji. Po prvi put, vožnja se mogla uglazbiti, iako će proći još 22 godine prije nego što je prvi radio sposoban za primanje FM frekvencije dodan u automobil, 1952. godine.

1934. – Ovjes sa zavojnom oprugom

Mnogi proizvođači automobila počeli su tražiti načine kako bi vožnju učinili udobnijom te su se odlučili na ovjes sa zavojnim oprugama. Svaki kotač (u početku samo prednja dva) dobio je vlastitu metalnu zavojnu oprugu, koja se sama komprimira kako bi apsorbirala udar koji osjećate kada vozite preko neravnina na cesti. To je omogućilo mnogo glatkiju, opuštajuću vožnju. Bila je to, jasno, preteča današnjim amotrizerima.

1949. – Ključevi od auta

Tražeći bolji način za pokretanje automobila, Chrysler je izumio tehnologiju za pokretanje i električnog startera i paljenja. Smjestio je ovo dvoje unutar ključa i uskoro su ga svi koristili.

1951. – Servoupravljač

Tehnologija servoupravljača koristi hidrauličku snagu za pojačavanje pritiska na kotače dok okrećete volan. Servoupravljač se prvi put pojavio na Chrysler Imperialu, a potom i u Cadillacu godinu dana kasnije.

1953. – Klima uređaj

Chrysler Imperial bio je prvi serijski automobil koji je imao klima uređaj kao opciju. Došao je s tri postavke: niska, srednja i visoka. Sljedeće godine, Nashov „integrirani” sustav nudio je prednje grijanje, ventilaciju i klimatizaciju, čineći vožnju ljeti mnogo ugodnijom.

1958. – Tempomat

Tempomat je sustav razvijen kako bi omogućio vozaču održavanje konstantne brzine bez upotrebe gasa. Sustav je olakšao mirnu vožnju, posebno na autocestama. Prvi je put korišten u drugom Chrysler Imperialu, a do 1960. bio je i standardna značajka na svim Cadillacima.

1959. – Sigurnosni pojasevi

Moderan sigurnosni pojas u tri točke izumio je Nils Bohlin, prvi Volvov sigurnosni inženjer. Volvo je odlučio besplatno ustupiti patent drugim proizvođačima automobila, znajući da će to spasiti živote. Od 1965. godine proizvođači automobila bili su obvezni stavljati sigurnosne pojaseve u Ujedinjenom Kraljevstvu, ali od 1983. obvezno ih je nositi samo na prednjim sjedalima. Nošenje pojasa postalo je obvezno za svu djecu od 1989., a za putnike na stražnjim sjedalima od 1991. godine.

1960-e – Električni prozori

Glatko zujanje spuštanja električnog prozora izvorno je bilo dostupno samo na luksuznim modelima, a donedavno je obično bio dodatak na većini automobila. Ali na kraju je spuštanje prozora automobila postalo stvar prošlosti.

1969. – Isprekidani brisači vjetrobrana

Do ovog trenutka, brisači su imali samo jednu brzinu, bez obzira na vrijeme. Ford je to promijenio kako bi prilagodio brzinu.

1970-e – stereo kaseta

U 1970-ima proizvođači automobila počeli su dodavati stereo uređaje koji su mogli reproducirati najnoviju tehnologiju kazete. Sada su vozači mogli još bolje slušati svoje najdraže pjesme od Zeppelina ili Beatlesa.

1971. – ABS tehnologija

ABS ili sustav protiv blokiranja kotača, pametna je tehnologija koja zaustavlja blokiranje kotača tijekom oštrog kočenja, sprječavajući proklizavanje. Izvorno je korišten na vlakovima i zrakoplovima Concorde, prije nego što je prilagođen za Chrysler Imperial.

1973. – Katalizator

Ova tehnologija dizajnirana je za čišćenje zagađujućih ispušnih plinova smanjenjem otrovnih emisija koje stvara motor. Katalizatori su postali obvezni u benzinskim automobilima od 1993. godine.

1974. – Digitalni zasloni na instrument tabli

Prvi digitalni zaslon na instrument-tabli pojavio se u Aston Martin Lagondi. To je uključivalo putna računala, očitanja brzine i temperature te mjere uštede goriva. Međutim, digitalne nadzorne ploče nisu bile toliko popularne među vozačima u to vrijeme, a većina automobila danas još uvijek koristi analogni brzinomjer uz digitalne zaslone.

1984. – CD playeri

Tehnologija nazvana CDX-1 postao je prvi CD player za automobile, koji je na kraju zamijenio kazete, a one su postala stara tehnologija.

1988. – Zračni jastuci

Prethodne iteracije zračnih jastuka ugrađene su u automobile američke vlade od 1970-ih, ali 1988. godine Chrysler je predstavio prvi proizvodni zračni jastuk. Prvobitno su bili samo za vozače, ali danas se tehnologija zračnih jastuka može postaviti svuda oko automobila kako bi zaštitila sve putnike.

1992. – Elektromagnetski parking senzori

Elektromagnetski senzori za parkiranje upozoravaju vas na opasnosti prilikom parkiranja. Oni su „ponovno izmišljeni” iz prethodne tehnologije koja nije uzela maha 1970-ih.

1994. – Dijagnostika na vozilu

Ford je prvi put napravio kompjutersku dijagnostiku za svoju tvorničku liniju 1980-ih. No, s vremenom je ugrađeni 16-pinski konektor postao neophodan za sve proizvođače automobila jer je također dao garažnim mehaničarima pristup ključnim informacijama o automobilu za popravke. Priključci za dijagnostiku na vozilu postali su obvezni u SAD-u 1996. i Europi 2001. godine.

1996. – Povezani automobili

General Motors lansirao je inovaciju povezanih automobila sa svojim OnStar sustavom, koji je koristio vaš mobilni telefon za pozivanje hitne pomoći u nesreći. Danas se tehnologija povezuje s GPS lokacijom telefona koji vodi hitne službe ravno do automobila.

2000 – GPS sat navigacija

Postojale su verzije GPS satelitskih navigacijskih sustava ugrađenih od ranih 90-ih, ali američka vojska dodala je smetnje signalima jer je pažljivo čuvala tehnologiju. Godine 2000. američki predsjednik Bill Clinton naredio je vojsci da prestane s kodiranjem GPS signala i otvori tehnologiju svima. Sat navigacije brzo su razvijene, iako je prošlo nekoliko godina prije nego što su postale točnije. Godina 2000. smatra se godinom kada je rođen GPS lokator za auto.

2000 – Hibridni automobili

Dodavanje hibridnog motora benzinskom motoru prvi put se zamislilo još u 19. stoljeću, ali se ta ideja smatrala neizvedivom. Toyota ju je ponovno preuzela na prijelazu iz 20. u 21. stoljeće i izumila Prius, osvojivši svijet. Danas svaki proizvođač automobila radi na hibridnim automobilima.

2001. – Bluetooth

Prvi hands-free bluetooth kit pojavio se 2001. godine. Kasnije te godine izašla je još bolja bluetooth tehnologija koja je radila s prepoznavanjem govora. Ovih je dana bluetooth integriran s infotainment sustavom automobila.

2002. – Stražnja kamera na automobilu

Ova tehnologija spriječila je mnoge nesreće u slučaju kad vozač ide u rikverc. Male kamere prenose uživo snimke područja iza automobila dok se vozite unatrag. Tehnologija je prvi put korištena izvan SAD-a u Nissan Primeri.

2003. – Automatsko parkiranje

Toyota je prva lansirala ovu tehnologiju sa svojim inteligentnim sustavom za pomoć pri parkiranju koji je pomogao vozačima pri paralelnom parkiranju. Godine 2006. Lexus je modelu LS dodao sustav samostalnog parkiranja. Automatsko parkiranje sada je dostupno na mnogim novim automobilima.

2010. – Značajke pomoći vozaču

Deseci automatskih tehnoloških značajki razvijeni su za pomoć vozaču. Uobičajeni primjeri uključuju upozorenja o napuštanju trake, upozorenja na mrtvi kut, upozorenja na raskrižju i upravljanje dugim svjetlima. Proizvođači automobila također su počeli dodavati integraciju pametnih telefona, s mnogim aplikacijama za proizvodnju tako da možete pronaći svoj automobil putem GPS lokatora za auto, te daljinski zaključati automobil i provjeriti razinu goriva.

2014. – Tesla autopilot

Elon Musk prvi je ponudio tehnologiju autopilota na modelu S. To je prva komercijalno dostupna pomoć vozaču koja može upravljati automobilom, pa čak i mijenjati trake na autocesti.

2014. – 4G wi-fi hotspot

Ova nova tehnologija može pretvoriti vaš automobil u putujući 4G ruter, što znači da ga putnici mogu koristiti za povezivanje pametnih uređaja s internetom.

2020 – Samovozeći automobili

Godine 2020. datum je izlaska Googleovog samovozećeg automobila, Waymo. Svoju prvu vožnju bez vozača na javnim cestama izvršio je 2015. u Austinu u Teksasu sa slijepim muškarcem za volanom.

2021 – Napredni Heads up zaslon

Heads up zaslon nekoć je bio luksuzna značajka, ali prošle je godine njegova dostupnost povećana u cijeloj industriji. Sada je sve što Vam treba: pametni telefon i kompatibilno vozilo.

Zaključak

Zaključno, povijest automobilske tehnologije svjedoči o impresivnom napretku koji je transformirao način na koji vozimo, od skromnih početaka do današnjih sofisticiranih sustava. Od prvog automobila Karla Benza iz 1886. godine, preko revolucionarnog Fordovog modela T, do uvođenja ključnih sigurnosnih i udobnosnih značajki poput servoupravljača, klima uređaja i tempomata, automobilska industrija kontinuirano uvodi inovacije koje čine vožnju sigurnijom, ugodnijom i efikasnijom.

Razvoj digitalne tehnologije dodatno je unaprijedio iskustvo vožnje, s uvođenjem GPS navigacije, Bluetooth povezivosti, pa sve do autopilota i samovozećih automobila, čime se granice tehnologije pomiču dalje nego ikad prije. Ove inovacije ne samo da su poboljšale funkcionalnost vozila, već su i promijenile način na koji vozači i putnici doživljavaju vožnju, omogućujući im veći komfor i sigurnost. Gledajući prema budućnosti, možemo očekivati da će nadolazeći razvoj u području električnih vozila, autonomne vožnje i povezivosti dodatno redefinirati ulogu automobila u svakodnevnom životu, čineći ih ne samo sredstvom prijevoza, već i središtem naše mobilne digitalne stvarnosti.

Članak objavio Redakcija

Jim Rowan

Jim Rowan: Bivši direktor Dysona novi šef Volva

BMW 8

BMW 8: Old-school, ali prati trendove