in

Priča zvana Pontiac: U 70-ima i 80-ima među najprodavanijima, danas samo uspomena

Pontiac

Nakon samo godinu dana proizvodnje, glavni osnivač Oakland Motor Car Companyja, Edward Murphy, prodao je polovicu tvrtke General Motorsu na današnji dan 1907. godine. General Motors osnovan je samo četiri mjeseca prije, a već je imao udio u Buicku i Oldsmobileu. Kada je Murphy umro sljedećeg ljeta, osnivač GM-a William Durant pobrinuo se da njegova nova tvrtka kupi ostatak dionica Oaklanda. Tako kreće priča zvana Pontiac.

Pontiac – počeci

Vlasnik tvrtke Pontiac Buggy Company u Pontiacu, saveznoj državi Michigan, shvatio je da njegovi proizvodi idu jedino na konjski pogon. Surađivao je s dizajnerom automobila na izradi malog automobila s dva cilindra koji je Cadillac odbio, a oni su ga 1907. godine lansirali kao Oakland Motor Car Company. Ovaj je automobil jako loše primljen od strane javnosti te su dvije godine kasnije predstavili liniju četverocilindričnih automobila s kliznim zupčanicima. Oakland je ušao u General Motors i do 1926. godine proizveli su prvo vozilo pod imenom Pontiac, automobil sa šest cilindara dizajniran za prodaju po cijeni četverocilindraša, nazvan po prvom čovjeku Ottawe. Marka Oaklanda je nestala, ali Pontiac je ovdje ostao gotovo jedno stoljeće.

Sljedećih nekoliko desetljeća Pontiac je bio prisutan na tržištu kao sportski i pristupačan proizvod matične tvrtke GM. Doživio je veliki uspjeh s Chiefom, predstavljenim 1926. godine, koji je postao najprodavanije vozilo sa šest cilindara u SAD-u. Do 1933. Pontiac je proizvodio najjeftiniji automobil s osam cilindara. Posudio je stil torpeda od Buicka, a postao je prepoznatljiv po „srebrnoj crti” – kromiranoj letvici koja se proteže od rešetke i duž središta haube. Ovaj element dizajna, koji odražava pokret Streamline Moderne, podijelio je rešetku na dva dijela u nekim modelima, što je dizajnerska značajka koja će se vratiti 1959. i postati prepoznatljivi vizualni element Pontiaca.

Pojava novih modela

Pontiac je popunio nišu vrijednog, prostranog, solidnog automobila, jedno mjesto iznad osnovne marke Chevrolet. Međutim, kasnih 50-ih, promjena u menadžmentu dovela je do napora da se marka preradi kao linija performansi. Novi šef inženjeringa, John Z. De Lorean, odigrao je ulogu u transformaciji, a prvi Bonneville predstavljen je 1957. godine, prikazujući prvi Pontiacov motor s ubrizgavanjem goriva.

Podijeljena rešetka pojavila se na cijeloj liniji – Star Chiefu, Catalini, Safariju i Bonnevilleu, podudarajući se i vizualno naglašavajući Pontiacovu novu „Wide-Track” šasiju, 13 cm šire i dizajniranu za poboljšanje upravljanja i stabilnosti. Ovaj širi, niži i duži izgled bio je apsolutni hit. Godina 1959. također je bila godina kada je Pontiac razmijenio svoj klasični amblem indijanskog pokrivala za glavu s logotipom strelice u obliku slova V i zvjezdicom unutar znaka.

U 60-im godinama Pontiac je udvostručio naglasak na sportskim automobilima, s Grand Prixom 1962, oštrim kupeom. Godine 1964. predstavili su ono što mnogi smatraju originalnim snažnim automobilom, legendarni GTO. GTO je skraćenica za „Gran Turismo Omologato”, što je bila referenca na Ferrarijeve trkaće automobile. Tri godine kasnije, Firebird je izašao na ulicu, Pontiacov odgovor na Mustang i varijantu na Chevy Camaro. Trans Am bio je iteracija Firebirda visokih performansi i zauzeo je kultni status, uzevši glavnu ulogu u filmu „Smokey and the Bandit” iz 1977. u kojem glume Burt Reynolds, Sally Field, country pjevač Jerryja Reeda i Jackie Gleason.

Pontiac – zlatne godine

Fiero iz 1984. bio je veliki odmak od svega što je Pontiac proizvodio u prošlosti, kupe s dva sjedala i srednjim motorom. Fiero je djelomično zaslužan za to što je Pontiac zabilježio svoje prvo povećanje prodaje u četiri godine. Pontiac se također počeo fokusirati na tehnologiju. Godine 1984., Special Touring Edition (STE) dodan je liniji 6000 kao konkurent europskim cestovnim automobilima kao što je Mercedes 190. STE je imao digitalne instrumente i drugu elektroniku, kao i snažniji V6 i ponovno podešen ovjes. U kasnijim iteracijama pojavit će se neki od prvih uvoda na Pontiacove sustave protiv blokiranja kočnica, radio kontrola na upravljaču i drugih značajki. Kupci, razočarani nedostatkom dostupnog velikog Bonnevillea, žalili su se, što je rezultiralo time da je Pontiac na kanadsko tržište uvezao Pontiac Parisienne, koji je sadržavao luksuznu opremu Bonnevillea. Ovaj automobil, iako po imenu Pontiac, nije bio ništa više od malo dotjeranog Capricea. Unatoč toj činjenici, Parisienne se prodavao u profitabilnim količinama i ovaj automobil nastavio je s proizvodnjom do 1986. za limuzinu, te 1989. za Safari karavan. S izuzetkom Parisienne Safarija, Firebirda i Fiera, počevši od 1988. svi Pontiacovi modeli, s izuzetkom Firebirda, prešli su na platforme s pogonom na prednje kotače. Prvi put nakon 1970. Pontiac je bio treći najveći proizvođač automobila u SAD-u. Srednja dob vlasnika Pontiaca pala je s 46 godina 1981. na 38 godina 1988. godine.

Održavanje pri vrhu i, naposljetku, propast

Pontiacovo predstavljanje uključivalo je antiblokiranje kočnica, GM-ov Quad-4 motor, zračne jastuke i kompozitne materijale. Proizvodnja Safarija karavana završila je 1989. godine, posljednjeg Pontiaca punog pogona s V8 pogonom na stražnje kotače do G8 2009. godine. U modelskoj godini 1990. lansiran je prvi Pontiacov minivan i laki kamion, Trans Sport. Osim toga, Grand Prix linija je dodala svoj prvi model s četiri vrata, koji se nudi u LE i STE izvedbi. Na kraju godine 1991., linija 6000 ukinuta je u korist novoproširene Grand Prix linije i novog Trans Sport monovolumena, koji je zamijenio karavan 6000. Sljedeće godine predstavljen je potpuno novi Bonneville. Ovaj model pune veličine imao je aerodinamični stil, velika prostranstva zakrivljenog stakla, pogon na prednje kotače i 3800 Series I V6 motor kao standardnu ​​opremu. Novi podmodel, SSEi, predstavljen je 1992. godine i nosi svu standardnu ​​opremu iz SSE modela, plus 3800 V6 s kompresorom od 205 konja. Za 1993. Bonneville je dodao novi paket opcija (H4U) ​​pod nazivom Sport Luxury Edition (SLE), koji je bio dostupan na SE modelu. Ovaj paket je uključivao kožna sjedala, specifičnu rešetku, bočne obloge, ispuh, obloge instrumenta, aluminijske naplatke od čipke, kao i spojler, sportsko upravljanje i sustave ovjesa, te antiblok kočnice. Potpuno novi Firebird predstavljen je 1993. godine.

Suočen s financijskim problemima i naporima za restrukturiranje, GM je 2008. najavio da će s Pontiacom slijediti isti put kao što je slijedio s Oldsmobileom 2004. godine – prekinut će proizvodnju i marketing vozila pod markom Pontiac do kraja 2010. godine. Posljednji Pontiac automobili proizvedeni su u prosincu 2009., a posljednje vozilo sastavljeno je u siječnju 2010. godine. Ugovori o franšizi za Pontiac prodavače istekli su 31. listopada 2010. ostavljajući GM-u da se usredotoči na svoje četiri preostale sjevernoameričke marke: Chevrolet, Buick, Cadillac i GMC.

Članak objavio Luka Petkovic

Aston Martin

Novi Aston Martin ‘DBX S’ bit će otkriven početkom veljače

Audi RS 6

Audi RS 6 Avant: Gotovo 600 konja čiste snage