Formentor je način na koji Cupra dolazi do izražaja. Elegantan je, moderan, sportski i vrlo dobro opremljen, da ne spominjemo dovoljno praktičan za obitelj. Izvrsno iskustvo vožnje nadopunjeno je širokim izborom motora, dok su plug-in hibridni modeli siguran izbor za poslovne korisnike. Nije savršen – početni modeli pomalo su u suprotnosti sa sportskim duhom marke, a neki dijelovi interijera možda nisu na visini, ali SUV Cupra Formentor uspijeva biti poželjan i vrhunski proizvod i vrijedan je mjesta u Vašem užem izboru ako uzmete u obzir automobile kao što su Mercedes GLA i Range Rover Evoque.
Podosta posla kako privući protivničke kupce
Cupra Formentor je prvi model koji je ekskluzivan za ovu marku, a ne nabrijana verzija postojećeg SEAT-a. To je Cuprina prva odskočna daska što se tiče vlastitog identiteta, ali Formentor je još uvijek pod jakim utjecajem drugih SEAT-ovih modela. I, naravno, većeg carstva Volkswagen Grupe. To uglavnom nije loša stvar, jer mnogi vole najnoviji SEAT Leon i Volkswagen Golf. Kritike na račun Leona su da nije posebno uzbudljiv za gledati i da nema masivan prtljažnik, ali Cupra Formentor se obraća i takvima s fora bakrenim stilskim detaljima i većom karoserijom SUV-a.
Formentor se nalazi između Cupra Leona i Cupra Atece. Kao što je gore spomenuto, ključni suparnici dolaze od vrhunskih proizvođača kao što su Mercedes sa svojim malim SUV-om GLA, Range Roverov Evoque i visokokvalitetni BMW X2. Svi se uvelike bave svojom privlačnošću. Stoga, Formentor će imati posla odvlačiti kupce od ovih poznatih marki. Dok Cupra Ateca dolazi samo s jednim snažnim benzinskim motorom, ponuda motora Formentor puno je šira. Vrhunskom 2,0-litrenom benzincu od 306 KS pridružuju se dva plug-in hibrida, još dva 2,0-litrena benzinca, pa čak i početni 1,5-litreni benzinac. To znači da je početna cijena puno niža od Cupra Atece, ali pitamo se hoće li ulazna točka od 148 KS malo razrijediti brendiranje i pozicioniranje Cupre.
Možda ćete to vidjeti kao isplativ način da postanete vlasnik Cupre, a svi su izvrsni za vožnju i nude barem pristojne performanse. Unutra također ima mnogo toga što Vam se sviđa, s digitalnom nadzornom pločom i 30-cm satelitskim navigacijskim zaslonom koji dolazi kao standard. Zapravo, standardna oprema vrlo je izdašna, a svi automobili dobivaju prilagodljivi tempomat, LED svjetla sa svih strana, pomoć pri dugim svjetlima i bežični Apple CarPlay. S mnogo nižom linijom krova od Atece, Formentor se ne može mjeriti s tim automobilom po pitanju prostora za glavu. Formentor je ipak prilično dugačak, pa je i dalje praktičan automobil s puno prostora straga i prtljažnikom do 450 litara.
1. Vožnja – 89 / 100: Cupra Formentor donosi nezaboravno iskustvo vožnje
Cupra ima podugačak katalog brzih verzija Leona za odličnu vožnju, a Formentor nastavlja tu temu. Isprva je testiran na trkaćoj stazi, gdje je način rada Cupra gurnuo verziju od 306 KS na najčvršću i najbržu razinu. Međutim, ubrzo je otkriveno da je način rada Cupra najbolje ostaviti za vožnju po stazi, jer je previše čvrst za manje kvalitetne ceste. Upravljač također postaje teži, ali nema više osjećaja, pa zapravo postaje malo manje ugodan za vožnju. Najbolje ga je držati u manje tvrdim načinima vožnje, gdje se Formentor vrlo dobro vozi po cesti. Način rada Cupra čini se kao da se previše trudi, ali način rada Normal je onaj pravi. Lakše upravljanje pomaže agilnom osjećaju automobila.
Svi modeli imaju koristi od ove postavke upravljanja. Stoga, možete uživati u iskustvu vožnje bez obzira na to želite li dati prednost performansama ili ekonomičnosti goriva. Ima vrlo malo naginjanja karoserije i puno prianjanja, a prianjanje je dodatno poboljšano u modelima s pogonom na sva četiri kotača. Dodavanje 4DRIVE sustava pogona na sve kotače ne pretvara Formentor u najboljeg terenca, ali dodaje osjećaj sigurnosti u zimskim uvjetima vožnje. Standard je na benzinskim motorima od 187 KS i 306 KS, ali nije dostupan kao opcija na drugim motorima.
Najjeftinija verzija je jedina koja dolazi s ručnim mjenjačem, iako se može dodati i sedmostupanjski DSG automatik. Taj je automatski mjenjač jedina opcija na svim ostalim benzinskim motorima, dok hibridi dobivaju nešto stariji šesterostupanjski automatik. Dok bi šesterostupanjski ručni mjenjač vjerojatno poboljšao angažman na bržim modelima, DSG mjenjač je prilično dobar. Promjene su glatke pri većim brzinama, a nema puno trzaja pri malim brzinama.
Brži motori ugrađeni u SEAT modele najmanje su snažne opcije u Formentoru, tako da u ponudi nema spore verzije. 1,5-litreni benzinac sa 148 KS počinje ponudu, što bi trebalo biti dovoljno za većinu kupaca, ali njegovo vrijeme ubrzanja od 0 do 100 km/h od 8,9 sekundi ne pristaje sasvim uz tradiciju Cupre. Srećom, postoje snažnije opcije ako si ih možete priuštiti.
Sljedeći je 2,0-litreni benzinski motor. Može se naručiti sa 187 ili 242 KS, s tim da se na prvu ugrađuje pogon na sva četiri kotača. Posjedovanje sustava all-drive znači da verzija od 187 KS može držati korak s motorom od 242 KS – ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 7,1, odnosno 6,8 sekundi. Čak je i motor od 242 KS, koji se dijeli s Volkswagen Golfom GTI i Škodom Octavijom vRS, slabiji u odnosu na posljednju generaciju Leona Cupre, ali nije previše daleko u smislu brzine u pravocrtnoj vožnji.
Ljubitelji performansi trebaju pogledati vrhunski motor od 306 KS, koji je poznat iz niza popularnih proizvoda VW grupe kao što su Volkswagen T-Roc R i Audi S3. Zahvaljujući standardnom pogonu na sva četiri kotača i okretnom momentu od 400 Nm, ubrzanje od 0 do 100 km/h postiže se za samo 4,9 sekundi, uz najveću brzinu od 250 km/h. Postoje i dvije plug-in hibridne verzije ako želite uživati u performansama i nižim troškovima rada. Oni nude 201 KS ili 242 KS i ostvaruju referentnu vrijednost od 0 do 100 km/h za 7,8 sekundi, odnosno sedam sekundi. Ne zvuče posebno nadahnjujuće kada naglo ubrzavate, iako će se odabirom Cupra načina rada čuti buka petocilindričnog motora.
Vrijedno je napomenuti da je asortiman Formentora podijeljen na dva dijela. Razine opreme V1 i V2 dolaze s izborom benzinaca od 148 i 187 KS, plus hibrida manje snage. Verzije VZ, skraćeno od “veloz“, što na španjolskom znači brz, mogu se naručiti s benzinskim i hibridnim motorom od 242 KS te sa snažnim motorom od 306 KS.
2. Dizajn – 85 / 100: Vrhunski Cupra Formentor bolji je od Atece
Cupra Formentor je crossover oštrog izgleda koji će sigurno privući mnoge, posebno s bakrenim kotačima na vrhunskim VZ3 modelima. Nabori na tijelu su definirani, a na svakom kraju su oštra LED svjetla. Međutim, unatoč tome što je Cupra ovih dana samostalna marka, još uvijek postoje kristalno jasne veze sa SEAT-om. Prednja svjetla i maska potječu od SEAT Leona, a čak su i bočni profili dva automobila nevjerojatno slični. Neki bi željeli malo više razlika između “V” i snažnijih “VZ” razina opreme – verzije “VZ” imaju suptilni difuzor između ispuha, ali osim toga su identične.
Što se tiče cijene, vrhunski Formentor je bolji od Cupra Atece, ali Formentor u usporedbi s njom izgleda puno elegantnije. Iznutra je razlika još jasnija, budući da Formentor ima mnogo moderniji i elegantniji interijer od Atece. Ogromni 30-cm zaslon osjetljiv na dodir smješten je na vrhu nadzorne ploče, a većina kontrola klime premještena je na zaslon kako bi se dobio čišći izgled.
Tu je i digitalna ploča s instrumentima koja dolazi kao standard, plus upravljač s bakrenim detaljima i središtem s efektom karbonskih vlakana. Armaturna ploča čini dovoljno da ga podigne iznad standardnog SEAT-a, a čini se i vrhunskim i sportskim. Ako pogledate dolje, vidjet ćete puno poznatih sklopnih uređaja i zdepastu ručicu mjenjača iz najnovijeg Volkswagen Golfa, ali sveukupno interijer još uvijek djeluje prilično posebno. Postoje neke jeftinije plastike niže koje nisu sasvim dovoljne za automobil od 45.000 eura.
Osim zaslona, puno druge opreme također je uključeno kao standard – poput ulaska i pokretanja bez ključa, brisača sa senzorom za kišu i 45-cm aluminijskih naplataka. Automobili opremljeni DSG-om također imaju grijani upravljač. V2 dodaje veće kotače, kožne presvlake (grijana Nappa školjkasta sjedala sprijeda) i kameru za vožnju unatrag. Uz snažnije motore, verzije VZ imaju dinamičku kontrolu šasije, odabir načina vožnje i sportski ovjes, kao i električna stražnja vrata. VZ2 dodaje više sigurnosnog paketa, dok verzija VZ3 donosi Brembo kočnice.
Impresivno, 30-cm infotainment zaslon dolazi na svakom Formentoru. Sustav također uključuje četiri USB-C priključka (dva prednja i dva stražnja), šest zvučnika, Bluetooth i DAB radio. Tu je zaslon osjetljiv na dodir, a možete koristiti i glasovnu kontrolu ili tipke na upravljaču za upravljanje značajkama automobila. Zaslon je dovoljno velik da dva ili tri informacijska zaslona mogu stajati jedan do drugoga i jedan je od boljih infotainment sustava koji su testirani. Šteta je samo što za podešavanje kontrole klime trebate ići na zaslon ili koristiti nezgodne klizače osjetljive na dodir. Nisu baš jednostavni za korištenje i nisu osvijetljeni pa ih je teško vidjeti noću.
3. Sigurnost i jamstvo – 85 / 100: Pet zvjezdica na Euro NCAP-u
Sigurnost neće biti zabrinjavajuća, jer Formentor ima blistavih pet zvjezdica s Euro NCAP izvješća, s 93 posto ocjene za sigurnost odraslih i 88 posto za zaštitu djece putnika. Rezultat od 68 posto za sudionike u prometu nije najbolji, ali to može biti zbog toga što su mnoge sigurnosne značajke opcijske.
Standardna oprema uključuje automatsku pomoć pri dugim svjetlima, upozorenje na sudar i kočenje u nuždi, sustav upozorenja vozača i pomoć pri održavanju voznog traka. Modeli VZ1 također dobivaju nadzor mrtvoga kuta i pomoć pri promjeni traka, dok ostali VZ automobili dolaze s paketom za sigurnost i vožnju XL. Ovo dodaje pomoć pri kočenju u nuždi, što znači da se automobil može sam sigurno zaustaviti u hitnoj situaciji. Paket, uključujući sve dostupne sigurnosne značajke, može se dodati modelima V1 i V2 za manje od 700 eura. Rezervni kotač je opcija skupa 130 eura na ove dvije razine opreme.
Kao i većina proizvoda VW grupe, Cupra Formentor ima jamstvo od tri godine / 100.000 km. Gotovo svi njegovi konkurenti nude sličnu količinu pokrića, iako neki konkurenti nemaju ograničenje kilometraže. Proširena jamstva za četiri godine / 120.000 km ili pet godina / 150.000 km dostupna su za 420, odnosno 700 eura.
4. Prostor – 79 / 100: Cupra Formentor dugačak je gotovo 4,5 metara
Sigurno ćete dobiti mnogo više prostora u Cupra Ateci nego u Cupra Formentoru, koji nešto od Atecine praktičnosti mijenja za sportskiji izgled. Prostor za noge je dobar, prostor za glavu sasvim u redu, a standardni benzinski modeli imaju prtljažnik pristojne veličine. Međutim, plug-in hibridi gube malo prtljažnog prostora jer su baterije smještene ispod poda prtljažnika.
Formentor je dugačak 4.450 mm i širok 1.839 mm (bez retrovizora), malo veći od Mercedesa GLA i BMW-a X2 u obje dimenzije. Zapravo je malo duži i od Cupra Atece.
Kako je Formentor nešto duži od Atece, na stražnjim sjedalima ima nešto više prostora za noge. Prostor za glavu je također dobar – krovna linija kupea nije učinila Formentor potpuno nepraktičnim. Bit će dovoljno prostran za većinu ljudi, a samo će najvišima smetati strop. Čak i uz zdepasta prednja sjedala, straga se ne čini previše klaustrofobičnim. Ako želite da unutrašnjost bude još prozračnija, panoramski krovni otvor košta oko 1.600 eura.
Kapacitet prtljažnika u Formentoru oscilira. Benzinski modeli s pogonom na dva kotača imaju velikodušni kapacitet od 450 litara – više od Ford Kuge ili odlazećeg Nissana Qashqaija, ali dodavanje pogona na četiri kotača smanjuje kapacitet za 30 litara. Ipak, modeli s pogonom na sva četiri kotača još uvijek imaju nešto veći prtljažnik od Cupra Leona ili Volkswagen Golfa GTI. Hibridni modeli nude 345 litara, što nije posebno impresivno za automobil ove veličine. Dobivate sličnu količinu prtljažnika u kompaktnoj Hyundai Kona, iako Formentor e-Hybrid nudi više od Leona e-Hybrida i njegovih mršavih 270 litara.
Uz uspon od 12 posto, Formentor može vući prikolicu s kočnicama težine od 1500 do 1800 kg, ovisno o motoru koji odaberete. Najsnažniji motor nudi najveći kapacitet vuče u ponudi. Ugradnja kuke za vuču košta oko 800 eura.
5. Potrošnja i deprecijacija – 77 / 100: Plug-in hibrid može prijeći 55 km s punim punjenjem
Prošle Cupre nudile su jedan snažan benzinski motor, jer su bile na vrhu ponude i bile su najbrži dostupni modeli. Sada je ponuda motora mnogo šira, a dodane su i elektrificirane opcije kako Cupra započinje s prijelazom na samo električnu marku. Kao takav, natpis Cupra na poklopcu prtljažnika više ne mora značiti da je automobil skup.
Međutim, odabir benzinskog motora od 306 KS donijet će prilično velike troškove rada. Ovo je klasičan benzinac visokih performansi, s pogonom na sva četiri kotača i automatskim mjenjačem, a potrošnja od 8,5 l/100 km je predvidljiva. Iako, budite spremni da će Vam očitana potrošnja narasti i preko deset litara na 100 km s brzom vožnjom. To je prilično slično njegovim glavnim suparnicima. Oba druga dva 2,0-litrena benzinska motora troše 7,6 l/100 km, dok početni motor TSI 150 nudi vrlo prihvatljivu učinkovitost. Troši 6,3 l/100 km i 143 g/km CO2. Što se tiče plug-in hibrida, do 55 km moguće je prijeći s punim punjenjem, a ponovno punjenje traje oko četiri sata iz kućne zidne kutije.
Podaci nekih stručnjaka sugeriraju da će Formentor zadržati oko 56 do 60 posto svoje vrijednosti nakon tri godine / 60.000 kilometara, s 201 KS PHEV verzijom s V2 opremom koja ima najbolju izvedbu.
Ukupna ocjena za Cupra Formentor: 83 / 100 – Cupra Formentor je sportski coupe-SUV koji ima dovoljno prednosti da se upusti u borbu s etabliranijim, premium suparnicima