Osma generacija Golfa GTI nastavlja pružati savršenu ravnotežu između svakodnevne uporabljivosti i uzbuđenja koja donosi ovaj hatchback. Drugi konkurenti nude više snage i usredotočenosti na vozača, ali istina je da će najnovija iteracija GTI-ja biti dovoljno brza za većinu i donosi razinu udobnosti koja ga izdiže iznad konkurencije.
Kultna GTI oznaka još uvijek mnogo vrijedi ovih dana. No, percipirana kvaliteta u kabini nije tako dobra kao što biste očekivali, dok će samo nekoliko opcija izbora dovesti do toga da cijena Golfa GTI brzo poraste prema granici od 46.000 €.
Što se može reći o Volkswagen Golfu GTI, a da se već nije reklo? Nakon osam generacija u razdoblju od preko 45 godina, GTI ostaje zadani izbor ako tražite nešto brzo i otmjeno što još uvijek može zadovoljiti svakodnevne potrebe većine obitelji u vožnji. Dok Volkswagen ide prema elektrificiranoj budućnosti, stigla je osma generacija Golfa GTI koja koristi istu MQB arhitekturu i 2,0-litreni četverocilindrični motor s turbopunjačem kao i njegov prethodnik. To ipak nije loša stvar, jer se automobil sedme generacije pokazao kao prilično potpun i jedan od cijenjenijih modela koji je nosio legendarnu GTI oznaku.
VW je najnovijem GTI-ju dodijelio istu snagu od 242 KS kao i verzija Performance Packa sedme generacije, dodatnih 20-ak konja koji pomažu da Golf ostane konkurentan s mnoštvom talentiranih suparnika koji čekaju na svoj red.
MINI JCW nudi obilje zabave u vožnji, ali njegova kompaktna karoserija s troja vrata i čvrsta vožnja mogli bi biti preveliki kompromis za kupce koji traže malo više svakodnevne praktičnosti. U međuvremenu, Ford Focus ST s petorim vratima i Škoda Octavia vRS nude više prostora i dovoljno dinamičke sposobnosti.
Snažniji hatchbackovi, kao što su Renault Megane R.S., Hyundai i30N, Cupra Leon i Honda Civic Type R vjerojatno će se suprotstaviti modelu Golf GTI Clubsport od 296 KS. Ako tražite prednosti dvaju dodatnih pogonskih kotača, onda također imate Mercedes AMG A 35 4Matic, BMW M135i xDrive i Audi S3 quattro koje možete razmotriti uz još snažniji Golf R s pogonom na sva četiri kotača od 316 KS. Postoji, naravno, očigledna visoka cijena koju treba platiti za ove modele u odnosu na standardni GTI s pogonom na prednje kotače.
Pad prodaje modela Golf GTI s troja vrata znači da je VW odlučio ne ponuditi taj stil karoserije samo za liniju osme generacije s pet vrata. Ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa i dalje je prisutan, dok će verzije opremljene DSG automatskim mjenjačem koštati dodatnih 1.700 €. Golf GTI ima bogatu razinu standardne opreme, uključujući 45-cm aluminijske naplatke, integriranu satelitsku navigaciju, prilagodljivi tempomat, kontrolu klime, grijani upravljač i pristup bez ključa. Trebat će vam oko 40.000 € da stavite standardni automobil u pogon, dok snažniji GTI Clubsport košta dodatnih 4.500 €.
1. Vožnja – 92 / 100: Novi sustav dinamičke kontrole šasije
Volkswagen je povećao snagu za osmu generaciju Golfa GTI na 242 KS. Diferencijal za zaključavanje koji je prethodno bio ponuđen na izdanju Golfa TCR sada je standardan na GTI-ju, dok je VW također osmislio čvršće opruge i ugradio nove aluminijske komponente u dizajn automobila. Jedna od ključnih značajki GTI-ja uvijek je bila njegova sposobnost da ponudi uravnoteženu postavku. Nije previše tvrdokoran za svakodnevnu vožnju, ali ni previše mekan da bi postao dosadan i neinspirativan na cesti.
VW je nastojao poboljšati ovu kvalitetu uvođenjem novog trika sustava dinamičke kontrole šasije (DCC). Doduše, to je opcija od 900 €, iako donosi izvanredan raspon prilagodljivosti, čak i kada ste u pokretu. Pomoću gumba koji se nalazi na instrument ploči možete birati između 15 različitih postavki amortizera.
Prebacivanje na sportski način rada znači da dobivate uobičajeni oštriji gas i teže upravljanje, ali i učvršćuje vožnju do te mjere da postaje neudobna na neravnom terenu. Individualni način rada omogućuje Vam da zadržite sportski osjećaj upravljanja i gasa, s mogućnošću mijenjanja postavki vožnje kako Vam odgovara.
GTI osme generacije bolji je za vožnju od prethodnog modela, s osjetljivijim upravljanjem i razinom agilnosti koja ga stavlja u rang s lakšim automobilom pete generacije. Nema problema s prenošenjem dodatne snage na prednje kotače, a samo ćete primijetiti naznaku upravljanja okretnim momentom ako se snažno krećete na neravnom asfaltu.
Bolji je šesterostupanjski ručni mjenjač u odnosu na DSG automatski mjenjač, barem zato što Vam omogućuje da u potpunosti istražite relativno skromnu snagu u ponudi. Naravno, tu su snažniji GTI Clubsport s 296 KS i još divlji Golf R modeli s pogonom na sva četiri kotača s 316 KS koje treba uzeti u obzir ako stvarno morate imati dodatne performanse, ali to zapravo nije poanta sofisticiranijeg GTI-ja.
Najnoviji Golf GTI nastavlja s istim 2,0-litrenim turbopunjačem, četverocilindričnim benzinskim motorom iz prethodne serije modela, ovaj put sa standardnih 242 KS i 370 Nm okretnog momenta od samo 1.600 o/min. Pravocrtna brzina je impresivna, od 0 do 100 km/h stignete za 6,4 sekunde, a maksimalna brzina je 250 km/h. Morat ćete platiti gotovo 4.500 € ekstra, za ručni GTI sa šest stupnjeva prijenosa, kako biste osigurali vrijeme sprinta od 5,6 sekundi modela Clubsport od 296 KS.
2. Dizajn – 92 / 100: Minimalizam
Volkswagen je preuzeo poznati evolucijski pristup dizajnu osme generacije Golf GTI, s nenametljivim vanjskim stilom koji se ne razlikuje previše od prethodnog modela. To je daleko od agresivnih dodataka koji se mogu vidjeti na rivalima kao što je Civic Type R, ali GTI-jeva privlačnost leži u tome što je istovremeno sportski, ali i suptilan. Redizajnirani prednji branik uključuje nova LED svjetla za maglu, dok se svjetlosna traka pune širine nalazi odmah ispod linije poklopca motora, zajedno s poznatom GTI crvenom prugom. Istina, lako je zamijeniti hatchback sa standardnim modelom Golfa. Takav je njegov minimalistički dizajn, iako dvostruki ispušni sustavi straga odaju stvar.
Kabina uključuje klasična GTI sportska sjedala obrubljena tartanom, ali je zapravo prilično razočaravajuća na mjestima s jeftinijom plastikom i materijalima koji se koriste gdje biste očekivali da ćete vidjeti mekšu završnu obradu. Još jedna mala zamjerka bila je ručica ručnog mjenjača koja sada poprima četvrtasti oblik, umjesto opipljivije klasične verzije loptice za golf. Međutim, standardna oprema stvarna je prednost posjedovanja Golfa GTI. Oprema uključuje 45-cm aluminijske naplatke, LED prednja svjetla, prilagodljivi tempomat, prednje i stražnje parkirne senzore, trozonsku klimu, grijani upravljač i mnoštvo infotainment tehnologije.
GTI-jev informacijsko-zabavni sustav uglavnom je isti kao i kod običnog Golfa, što znači da je 25-cm zaslon osjetljiv na dodir standardan, s Apple CarPlay i Android Auto povezivanjem, integriranom satelitskom navigacijom i funkcijom bežičnog punjenja. Grafika je jasna, ali sustav je malo nespretan za korištenje putem njegovog izbirljivog podizbornika koji zahtijeva previše unosa za pristup određenim značajkama.
Zaslon s instrumentima Virtual Cockpit od 25 cm radi dobro i sadrži prilagođenu GTI grafiku, iako je jedan nedostatak prelaska na digitalizaciju to što se kontrolama klime upravlja dodirnim klizačima što može biti nezgodno za korištenje. Volkswagen je odgovorio na zabrinutost oko digitalnih postavki Golfa uvođenjem ažurirane verzije svog MIB infotainment sustava, s bržom glasovnom kontrolom, poboljšanim prepoznavanjem slučajnog dodira i poboljšanom procesorskom snagom.
Postoji opcija od gotovo 1.400 € za nadogradnju na Pro postavku zaslona osjetljivog na dodir koja uključuje internetski streaming, glasovnu aktivaciju i kontrolu gestama. Audio sustav Harman Kardon s devet zvučnika također je dostupan na popisu opcija za dodatnih 715 €.
3. Prostor – 89 / 100: GTI uključuje mnoštvo korisnih dodataka
Volkswagen je oduvijek nastojao osigurati da Golf GTI nudi privlačan spoj performansi i praktičnosti, sve umotano u sofisticirani paket. Modeli s troja vrata više nisu dostupni, što će zadovoljiti one koje ćete zamoliti da putuju na stražnjim sjedalima, dok je ukupni prostor u kabini malo veći nego kod prethodnog modela. Standardna prednja sportska sjedala, obrubljena legendarnom Jacara crvenom tkaninom, dobro su ojačana i ugodno mjesto za sjedenje čak i na dužim putovanjima.
GTI uključuje mnoštvo korisnih dodataka koji vožnju, bilo na prometnoj gradskoj ruti ili na bržoj autocesti, čine malo lakšom. Prednji i stražnji parking senzori su standardni, zajedno s automatskim prednjim svjetlima i brisačima, dok ugrađena tehnologija uključuje integriranu satelitsku navigaciju, prilagodljivi tempomat i niz sigurnosnih značajki za pomoć vozaču.
Golf GTI osme generacije mjeri 4.287 mm duljine, 1.789 mm širine i 1.478 mm visine, što ga čini 19 mm duljim i 36 mm višim od prethodnog modela sedme generacije, s gotovo identičnom ukupnom širinom. Za usporedbu, Ford Focus ST ostavlja veći trag – dužine je 4.388 mm, širine 1.825 mm i visine 1.459 mm.
Uz nešto povećane dimenzije u odnosu na prethodnika, najnoviji Golf GTI nudi nešto više prostora u unutrašnjosti. S lakoćom se mogu smjestiti četiri odrasle osobe, dok je petog putnika možda bolje izbjegavati osim za kraća putovanja. Ako tražite više prostora za stražnje noge i dodatni prostor općenito, Škoda Octavia vRS bi mogla biti bolja opcija.
GTI ima prtljažnik od 374 litre koji nudi razuman prtljažni prostor, ali ga nadmašuju i Focus ST i Civic Type R s 378, odnosno 420 litara. Ako ste se odlučili za hatchback, ali ne želite kompromis u pogledu praktičnosti, tada bi prtljažnik od 600 litara Octavije vRS trebao pružiti sav prostor koji Vam je potreban.
4. Sigurnost i jamstvo – 85 / 100: Napredna funkcija Emergency Assist
Volkswagen je svoju reputaciju izgradio na proizvodnji pouzdanih obiteljskih automobila. GTI koristi istu osnovnu MQB šasiju kao i prethodni model sedme generacije i isprobani i testirani EA888 2,0-litreni četverocilindrični motor VW grupe s turbopunjačem.
Tijelo za industrijska ispitivanja sudara Euro NCAP testiralo je Golf 2019. i dodijelilo mu ocjenu od pet zvjezdica, s rezultatima od 95% za zaštitu odraslih putnika i 89% za sigurnost djece. Također je dodao dodatnu ocjenu “Advanced”, zbog standardne ugradnje svog sustava upozoravanja na opasnost Car2X. Sigurnosni komplet u Golfu GTI je izvrstan. U slučaju sudara, postoje sustavi prednjih, bočnih i zračnih jastuka koji pomažu u sprječavanju ozljeda, dok VW-ova funkcija automatskoga kočenja nakon sudara zaustavlja vozilo kako bi pokušala spriječiti sekundarni udar.
Ostale značajke pomoći vozaču uključuju prepoznavanje umora vozača i Lane Assist s prepoznavanjem ruba ceste, zajedno sa sustavom Travel Assist koji koristi kameru i radarske senzore za omogućavanje djelomično potpomognute vožnje, sve dok vozač drži ruke u kontaktu s kapacitivnim upravljačem osjetljivim na dodir. Side Assist i Rear traffic alert koriste radarsku tehnologiju za nadzor vozila koja se približavaju.
Funkcija Emergency Assist intervenira ako ne detektira nikakav unos vozača. Ako vozač nema dodira s kapacitivnim upravljačem osjetljivim na dodir deset sekundi, tada sustav aktivira vizualna i zvučna upozorenja zajedno s udarcem pri kočenju. Ako i dalje nema reakcije, aktiviraju se svjetla za opasnost i vozilo se automatski usporava i usmjerava u lijevu traku, dovodeći ga do kontroliranog zaustavljanja.
Volkswagen nudi Golf sa standardnim industrijskim jamstvom od tri godine / 100.000 km, s mogućnošću produljenja jamstva uz nadoplatu.
5. Potrošnja i deprecijacija – 80 / 100: Troši manje od 7,4 l/100 km
Pokretanje snažnog hatchback vozila sigurno neće pružiti niske troškove rada malog gradskog automobila ili superminija, iako Golf GTI nudi dovoljnu ravnotežu između performansi i učinkovitosti da stvari učini financijski prihvatljivijima od nekih hatchbackova.
Ono što više umiruje je WLTP kombinirana brojka potrošnje goriva manja od 7,4 l/100 km za ručne i DSG verzije sa šest stupnjeva prijenosa, tako da biste, srećom, trebali moći prijeći više od 650 km prije nego što morate natočiti gorivo. Adaptivni tempomat standardan je na GTI-ju, što će pomoći u održavanju pristojne potrošnje goriva na dužim putovanjima autocestom, ali ako tražite veću učinkovitost, VW također nudi GTE plug-in hibridni model koji može prijeći do 95 km samo na električnu energiju i emitira 27 g/km CO2.
Velika potražnja i trajna pametna sofisticiranost marke Golf GTI znači da su preostale vrijednosti općenito ostale prilično jake. Neki podaci predviđaju da bi sve verzije osme generacije trebale zadržati oko 50 posto svoje izvorne vrijednosti nakon tipičnog razdoblja vlasništva od tri godine / 60.000 km. Ova brojka je usporediva s modelima Ford Focus ST i Škoda Octavia vRS, ali malo zaostaje za Hondom Civic Type R koja bi trebala zadržati oko 55 posto u istom razdoblju. Kupnja premium modela Mercedes AMG A 35 i Audi S3 skuplja je od gore navedenih modela, ali zadržavaju do 60 posto svoje kataloške cijene tijekom tri godine.
Ukupna ocjena za Volkswagen Golf GTI: 88 / 100 – Volkswagen Golf GTI ostaje izvanredan svestrani automobil sa svojom tipično sofisticiranom formulom hatchback modela