in

Citroen C3: Zaslužuje pažnju svakoga tko traži supermini

Citroen C3
Foto: Screenshot

Dok je Citroen C3 otpočetka bio vodeći u klasi superminija, sadašnji automobil jaki je konkurent za mnoge nagrade. Radi se o sasvim solidnom izboru za kupce koji žele mali automobil neobičnog izgleda po dobroj cijeni, a također je iznjedrio C3 Aircross kao svojevrstan pandan. Citroen je sa C3 pokušao utjeloviti jednu od svojih temeljnih vrijednosti – udobnost. To ne znači da sve blješti, da ima skupe postavke ovjesa. Dapače, ako pogledate ispod otmjene vanjštine, vidjet ćete mnogo istih mehanizama koji su bili u posljednjem Citroen C3 modelu. Međutim, inženjeri su pokušali ugraditi što više apsorpcije neravnina koliko god je to bilo moguće i potrudili su se da automobil učine opuštajućim kada ste u pokretu. U mnogočemu su uspjeli, što znači da C3 zaslužuje pažnju svakoga tko je na tržištu u potrazi za superminijem.

Treća generacija Citroen C3 modela stigla je 2016. godine i odmah izbrisala sjećanja na svoje razočaravajuće prethodnike. Nakon osvježenja 2020., C3 izgleda još oštrije i sada se nudi u C-Series, Sense, Saint James i Shine Plus izvedbi. Druge posebne verzije dolaze i odlaze iz ponude. Citroen C3 natječe se u jednom od najosporavanijih područja na tržištu automobila – među superminijima. Dakle, bori se protiv Ford Fieste, Opel Corse i Volkswagen Pola.

Svi Citroeni C3 imaju pogon na prednje kotače

Ipak, Citroen ne pokušava kopirati nijedno od ta tri etablirana imena u njihovim područjima. Ne ponaša se tako fino kao Fiesta, niti je profinjen kao Polo, dok se također pokušava odmaknuti od velikih popusta. Stoga, možda neće biti tako jeftin za kupnju kao Corsa. Ostali konkurenti za Citroen C3 uključuju blisko povezane Hyundai i20 i Kia Rio, zajedno sa Škodom Fabijom i SEAT Ibizom iz obitelji Volkswagen grupe. Renault Clio jedan je od najboljih izbora u klasi, dok su Mazda 2 i Peugeot 208 u kombinaciji. Međutim, jedinstveni stil C3 znači da nudi nešto izrazito drugačije od svojih konkurenata u klasi.

Vozni trap uključuje platformu koja je razvoj druge generacije Citroen C3 modela. To nije ništa loše jer pruža udobnu vožnju, dok su važniji vozni dijelovi, poput motora i mjenjača, puno svježiji i nude povoljne svakodnevne troškove vožnje. Benzinski pogon dolazi iz svestranog Citroenovog 1.2 PureTech trocilindričnog motora, u varijantama 83 i 110. Potonji daje modelu C3 izvrsne performanse. Ekonomičnost u rangu s manje snažnim motorima zahvaljujući standardno ugrađenom stop-start sustavu. Za dizelsku snagu brine 1.6 četverocilindrični agregat, trenutno u ponudi isključivo u BlueHDi 100 ruhu.

Svi Citroeni C3 imaju pogon na prednje kotače i standardno dolaze s mjenjačem s pet ili šest stupnjeva prijenosa. Ako želite automatik verziju, Vaša jedina opcija je odabrati PureTech 110 benzinac u vrhunskoj opremi, gdje se nudi EAT6 automatik.

1. Potrošnja i deprecijacija – 88 / 100: Impresivan dizelski domet

Citroen ima pristojne brojke u potrošnji goriva svojih malih benzinskih i dizelskih motora, a C3 nastavlja taj trend, čak i pod strožim testnim postupkom WLTP. Najčišći Citroen C3 od svih je 1.6 BlueHDi koji emitira samo 112 g/km CO2, dok se navodi potrošnja goriva od 4,3 l/100 km. Jezgra C3 linije ipak su benzinski motori, a 1,2-litreni trocilindrični agregat obavlja prilično pristojan posao maksimiziranja uštede goriva. PureTech 82 troši od 5,5 l/100 km, s emisijom CO2 od 123 g/km, dok PureTech 110 automatik s turbopunjačem u vrhu ponude emitira 134 g/km CO2 i troši 5,9 l/100 km.

U teoriji, dakle, 45-litarski spremnik goriva PureTech 110 lako daje domet veći od 720 kilometara. Zahvaljujući strožem WLTP testu, vjerojatnije je da će to biti moguće postići u redovnoj vožnji. Dizelski domet je opet impresivniji, naravno, i trebali biste moći putovati preko 950 kilometara bez brige o dolijevanju goriva.

Posljednji Citroen C3 bio je posebno loš kada je u pitanju deprecijacija, a nažalost, novi automobil nije u rangu s drugim superminijima. Preostale vrijednosti od 38 posto nakon tri godine vlasništva znatno su ispod modela kao što su VW Polo i Hyundai i20. Automobili bi također mogli biti osjetljivi na deprecijaciju zahvaljujući raznim specifikacijama iz opcija personalizacije.

2. Dizajn – 85 / 100: Citroen C3 s najvećim mogućnostima personalizacije

Vanjski izgled C3 kombinira puno Citroenovih nedavnih dizajnerskih crta u paket koji izgleda prilično funky. Osvježeni model uključuje novu prednju rešetku i prednji branik, zajedno s revidiranim produžecima lukova kotača, svježim panelima i redizajniranim Airbump gumicama duž bokova superminija. Sveukupni učinak je moderan i, što je možda najvažnije, drugačiji od konzervativnih modela VW Pola, Škode Fabia i Hyundaija i20.

Nemojte ulaziti u Citroen C3 očekujući da će on biti luksuzan. Međutim, Citroen je pokušao pratiti vanjski izgled stvarajući gostoljubivu kabinu koja nudi nešto drugačije u klasi. Tu je nova “Techwood” unutarnja obloga s trakama od umjetnog drva na armaturnoj ploči i odgovarajućim prugama za presvlake sjedala. Sjedala Advanced Comfort slična su onima koja se nalaze u C4 Cactusu i dizajnirana su da budu prilično mekana umjesto da nude vrhunsku bočnu potporu tijekom skretanja. Nadzorna ploča vrlo je jednostavna i, na svim razinama opreme osim na najosnovnijoj, dominira 18-cm zaslon osjetljiv na dodir koji kontrolira mnoge funkcije, uključujući infotainment, grijanje i klima uređaj.

Citroen također smatra da je C3 “mainstream” supermini s najvećim mogućnostima personalizacije. I ne može se poreći da je opsežan raspon boja i opcija impresivan. Dostupno je ukupno sedam završnih boja, četiri nova paketa vanjskih boja i četiri kontrastne boje krova. Oprema C-serije uključuje 40-cm aluminijske naplatke Matrix, prednja svjetla za maglu i krov od crnog oniksa, plus električne prozore i sklopive retrovizore, vozačevo sjedalo podesivo po visini, automatski klima uređaj, tempomat i senzore za vožnju u rikverc. Sense je malo oskudnije opremljen čeličnim kotačem, ručnim stražnjim prozorima i crnim vanjskim ukrasima.

Oprema Saint James dodaje bijeli paket vanjskih boja i poboljšane materijale kabine, dok vrhunska oprema Shine Plus dodaje 43-cm aluminijske naplatke, kameru za vožnju unatrag i navigaciju. Citroen je bio jedan od prvih proizvođača koji je prešao na potpuno integrirani infotainment sustav koji kontrolira ne samo glazbu i radio, već i ključne funkcije vozila, uključujući grijanje i klimatizaciju. Citroen C3 nastavlja ovaj trend, budući da svi modeli C3 imaju 18-cm zaslon osjetljiv na dodir postavljen središnje i relativno visoko na prednjoj strani.

Sustav uključuje Bluetooth povezivanje i streaming medija, ali morat ćete se osloniti na Apple CarPlay ili Android Auto za satelitsku navigaciju, osim ako ne nadogradite na verziju Shine Plus. Poboljšani informacijsko-zabavni sustav također uključuje povezane usluge, uključujući TomTom Traffic, informacije o cijenama goriva u blizini i vremenske prognoze te informacije o prometnim nezgodama u stvarnom vremenu.

Ima dosta funkcija, ali sučelje zaslona osjetljivog na dodir može malo zaostajati. To je jedinica najnovije generacije iz Peugeot-Citroena, tako da je grafika lijepa i oštra. Međutim, tipke prečaca osjetljive na dodir s obje strane zaslona nisu tako jednostavne za korištenje kao označeni gumbi koje ćete pronaći u VW Polu.

Foto: Screenshot

3. Prostor – 84 / 100: Citroen C3 drži se starih ‘supermini’ pravila

Citroenova mantra “Advanced Comfort” odnosi se na kvalitetu vožnje. Stoga je malo razočaravajuće što C3 ne nudi mnogo toga što se ističe na frontu praktičnosti. To ne znači da Citroen C3 nije sposoban. U kabini ima mjesta za četiri odrasle osobe (otprilike), a prtljažnik od 300 litara graniči s izdašnošću ostatka klase. No, relativno stara platforma ispod Citroena C3 znači da Citroen nije uspio ugraditi neke stvarno zgodne trikove, poput kliznog stražnjeg sjedala koje bi Vam omogućilo da odredite prioritet ili prostoru za noge putnika straga ili prtljažniku.

Možda će Vam biti pomalo nespretno koristiti kontrole klima uređaja dok ste u pokretu. Digitalni brojčanici integrirani su u zaslon osjetljiv na dodir, tako da je brzo podešavanje temperature u kabini nezgodnije nego što bi trebalo biti. Što dobivate? Pa, tu je pomalo nasumični “utor za pohranu” ispod zaslona osjetljivog na dodir na kontrolnoj ploči, i veći spremnik ispod njega koji bi mogao biti zgodan za spremanje telefona kada je spojen na USB utičnicu u blizini. Mora se reći da su spremnici na vratima dobre veličine, a njihove su obloge obojene u bijelo kako bi poboljšale raspoloženje, ali i olakšale pronalaženje nečega što ste tamo ranije odložili.

Stražnja sjedala podijeljena su u omjeru 60:40 na svim izdanjima, ali otvor prtljažnika nije najveći, zahvaljujući neobičnim stražnjim svjetlima C3. Citroen C3 ima prilično povišen položaj, iako je i dalje više supermini nego mali SUV. To Vam ipak daje prilično dobar pogled van, a stražnje je staklo dovoljno duboko da manevre vožnje unatrag učini relativno jednostavnima.

Dani kada supermini nije smio biti dulji od četiri metra odavno su prošli, ali C3 se drži blizu ovog cilja (još jedan rezultat, vjerojatno, njegovih starijih komponenti šasije). Njegova duljina od 3.996 mm i širina od 1.829 mm kraći su i širi od Opel Corse ili Hyundaija i20. Međuosovinski razmak također je u skladu s tim, 2.539 mm, ili malo duži od VW Pola. Moguće je da će četirima odraslim osobama biti relativno udobno u C3, iako pojedinci koji završe na stražnjim sjedalima neće biti osobito sretni ako su njihovi suputnici sprijeda nešto viši. Najveći problem je prostor za koljena i noge, iako mekani nasloni sjedala stvaraju malo prostora.

Ulazak i izlazak također je jednostavan, zahvaljujući vratima koja se otvaraju ostavljajući prilično širok otvor, čak i za stražnja sjedala. Postoji par Isofix točaka na krajnjim stražnjim sjedalima, a vozač ima mogućnost podešavanja visine na svom sjedalu na svakom izdanju C3. U suštini, kapacitet prtljažnika C3 je 300 litara, što je zapravo prilično pristojno u usporedbi s modelima poput Ford Fieste. Dovoljan je za kovčeg pristojne veličine.

Oblik je četvrtast, ali na stražnjem braniku postoji prilično veliki rub preko kojeg ćete morati podići teške predmete prije nego što ih možete odložiti u prtljažni prostor. Barem kad su tamo, možete upotrijebiti ušice za vezivanje u prtljažniku da ih vežete i spriječite da klize uokolo. Djeljivo stražnje sjedalo (60:40) standardno je u cijeloj ponudi. Upravljate njime pomoću gumba u blizini naslona za glavu, ali nema otmjenih dodatnih kontrola u stijenci prtljažnika. Međutim, Citroen C3 toliko je malen da je dovoljno lako dosegnuti gumbe za ramena iz prtljažnika. S preklopljenim sjedalima, kapacitet C3 raste na 900 litara.

Foto: Screenshot

4. Sigurnost i jamstvo – 77 / 100: Pazite ako prijeđete 100.000 km unutar dvije godine

U popis sigurnosne opreme za C3 uključen je sustav upozorenja o napuštanju voznog traka, prepoznavanje znakova za brzinu i upozorenja na brzinu, upozorenje na umor i tri Isofix točke za pričvršćivanje (dvije na stražnjoj strani, jedna na suvozačevom sjedalu). Osvježeni model također je dodao prednje parkirne senzore. Citroen C3 je 2017. postigao četiri zvjezdice na testu sigurnosti Euro NCAP-a, dobivši 88%, odnosno 83% za sigurnost odraslih putnika i djece.

Nema ničeg posebnog u vezi s Citroenovim jamstvom. Traje tri godine ili 100.000 kilometara, što god prije nastupi. Uz to, prve dvije godine nisu ograničene kilometražom, ali ako prijeđete 100.000 kilometara, nećete dobiti pokriće za posljednjih 12 mjeseci. To je otprilike standardno za industriju, ali neki konkurenti, posebice Kia, Hyundai i Toyota, nude mnogo duže pokriće. Do sedam godina, u Kijinom slučaju.

5. Vožnja – 72 / 100: Citroen C3 uglavnom uspijeva minimalizirati poteškoće pri vožnji

Citroen je napravio sjajnu stvar iz činjenice da C3 nije usredotočen na agilnost upravljanja ili izvanredne performanse. Kao dio spomenute mantre marke “Advanced Comfort“, Citroen C3 pokušava biti uspješan, profinjen automobil koji vas vodi od točke A do točke B uz mrvicu muke, ali bez gadnih poskakivanja po neravnom terenu. Uglavnom to i uspijeva. U većini uvjeta ovjes C3 ima dovoljno popustljivosti da upije valovitost i neravnine i, iako kao kompromis za to dobijete naginjanja karoserije u zavojima, nikada ne postaje stvarno zamoran. Povremeno ćete, ipak, primijetiti da će oštre neravnine, osobito veće rupe, probiti do kabine.

Trocilindrični benzinski motori, pod oznakama PureTech 83 i PureTech 110, dovoljno su pristojni, a PureTech 110 nudi relativno snažne performanse. No, dok su dovoljno tihi i uglađeni dok “plove”, ne mogu pobjeći od trzanja trocilindraša kad se jako okreću. U središtu, standardni mjenjači s pet i šest stupnjeva prijenosa sami su dovoljno uglađeni. Međutim, ne pomaže im tipična veza Peugeot-Citroen, odnosno, iznimno dugačak domet i ručica mjenjača koja ima dosta slobodnog prostora. Barem je automatska opcija poboljšanje. Umjesto užasnog automatiziranog ručnog prijenosa prethodnog Citroen C3 modela, tu je relativno pametan i brz EAT6 automatski mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa.

Foto: Screenshot

Citroen je zadržao stvari prilično jednostavnim s linijom motora za Citroen C3. U osnovi, postoje samo dva motora, jedan benzinski i jedan dizelski, s benzincem koji se nudi u dva podešavanja. Sve tri opcije motora opremljene su sustavom stop-start, označenim oznakom S&S koju svaki nosi. Osnovni benzinski motor je 1,2-litreni trocilindrični motor. Postoji verzija od 82 KS / 118 Nm pod oznakom PureTech 83, dok je PureTech 110 jedinica s turbopunjačem koja proizvodi 109 KS i 205 Nm okretnog momenta.

Prodaja dizelskih superminija ovih je dana prilično loša, ali Citroen u ponudi ima 1,6-litreni motor. Skromnija verzija od 74 KS više nije u ponudi, tako da vam preostaje verzija od 99 KS (250 Nm). Ovaj motor relativno je profinjen i brz, iako postaje bučan pri visokim okretajima. Jedan od benzinskih motora bio bi naš izbor. Jedinica od 109 KS uspješnija je izvedba. Međutim, motor od 81 KS ima dovoljno snage za većinu situacija. Samo budite spremni žrtvovati malo profinjenosti da to postignete, jer ćete naići na zujanje trocilindričnog motora dok ubrzavate autocestama…

Ukupna ocjena za Citroen C3: 81 / 100 – Ako tražite supermini kojem su udobnost i učinkovitost prioritet, onda je Citroen C3 taj automobil koji trebate imati

Članak objavio Luka Petkovic

GTI

Volkswagen Golf GTI: Jednom riječju – svestran

Toyota Corolla

Toyota Corolla: Bolja nego ikad