Sada u svojoj drugoj generaciji i nakon odrađenog faceliftinga, BMW X1 postaje poželjan izbor u žestokoj SUV klasi. Izvorno nešto više od hatchbacka, X1 je evoluirao u sjajan svestrani automobil, zdepastog stila i puno unutarnjeg prostora za obiteljske kupce kojima je namijenjen. Ipak, usprkos svojoj svestranosti, BMW X1 ostaje dobar na cesti, a zagriženiji vozači smatrat će ga privlačnijim automobilom od mekših, manje uravnoteženih nekih suparnika. I verzije s prednjim pogonom na četiri kotača pokazuju se kao dobitna kombinacija, a BMW-ovi benzinski motori s tri i četiri cilindra nude uvjerljive performanse i troškove rada.
BMW X1 kao BMW X3 SUV
Ponuda BMW-ovih SUV-ova počinje s BMW X1, iako, unatoč svom imenu, nije najmanji SUV u liniji njemačke tvrtke. To priznanje ide srodnom X2, koji je sestrinski automobil X1, ali s kompaktnijom karoserijom u stilu kupea s pet vrata. Dok se X2 sviđa više sportskoj bazi kupaca marke, ovaj kutijasti BMW X1 mnogo je praktičniji izbor za obitelji. Također ima obilje intrinzične privlačnosti sa stilom koji je jasno povezan s većim i skupljim BMW-om X3, a time i svakim BMW SUV-om sve do luksuznog modela X7.
Postoji bliži odnos s linijom MINI-ja nego sa skupljim SUV-ovima u asortimanu, budući da se X1 vozi na istoj platformi kao MINI Clubman i Countryman. Zaljubljenici u BMW-u možda će pronaći grešku u konceptu modela s prednjim pogonom koji razvodnjavaju fokus marke na vozača, ali većina neće mariti jer se sve verzije X1 lijepo nose i zabavne su za vožnju. Trenutačni BMW X1 pojavio se na ulicama 2009. godine, tako da postoji dovoljno dugo da dobije tretman faceliftinga. Ažuriranja su uključivala promjene dizajna interijera i eksterijera, kao i dolazak hibridne opcije.
Za razliku od prve generacije X1, trenutni model ima stil i dimenzije koji su poznatiji većem SUV-u X3 nego limuzini serije 1. To znači da je dobio na visini i veću karoseriju koja stvara više prostora iznutra od modela prve generacije, čineći BMW X1 održivim izborom za kupce kojima treba više prostora nego što može ponuditi kompaktni obiteljski hatchback.
Kao što je gore spomenuto, dostupne su varijante s prednjim i pogonom na četiri kotača, a većina modela standardno dolazi s pogonom na prednje kotače. SDrive18i ima 1,5-litreni trocilindrični benzinski motor sa 134 KS, dok je sDrive20i četverocilindrični benzinac sa 176 KS. SDrive18i standardno ima ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa, dok se automatski mjenjač s osam stupnjeva prijenosa nudi kao opcija. Ovaj je automobil standardan uz 20i. Mjenjač sa sedam stupnjeva prijenosa nudi se na nižim modelima. 2,0-litreni benzinski model također ima opciju xDrive pogona na sva četiri kotača.
Četiri varijante u prodaji
Dizelaši se sastoje od sDrive18d s četverocilindričnim motorom od 148 KS, ručnim mjenjačem sa šest stupnjeva prijenosa i pogonom na prednje kotače, te xDrive20d koji standardno ima četverocilindrični dizel od 187 KS i pogon na sva četiri kotača. Ovaj model također ima osmostupanjski automatski mjenjač kao standard, dok se ovaj mjenjač i pogon na sva četiri kotača mogu dodati verziji 18d uz nadoplatu. Model plug-in hibrid pridružio se asortimanu u renoviranom modelu. Nazvan xDrive25e, koristi litij-ionsku bateriju od 10 kWh, električni motor postavljen na stražnju osovinu i 1,5-litreni trocilindrični benzinski motor s turbopunjačem, koji snagu šalje na prednje kotače putem automatskog mjenjača sa šest stupnjeva prijenosa.
U prodaji su četiri varijante BMW-a X1: SE, Sport, xLine i M Sport. Svi automobili standardno dolaze sa satelitskom navigacijom i infotainmentom s povezanim uslugama, električnim vratima prtljažnika, stražnjim senzorima za parkiranje, kontrolom klime, višenamjenskim upravljačem i kliznom stražnjom klupom za povećanje svestranosti. Povrh toga, modeli Sport dodaju malo sportskiji izgled, s većim kotačima, crnim plastičnim detaljima i dvobojnim unutarnjim oblogama, dok xLine automobili imaju satinirane aluminijske obloge i različite dizajne kotača. M Sport ispunjava sve što se od BMW-a očekuje, s vanjskim ukrasima u boji karoserije i produženim bodykitom, spuštenim ovjesom, djelomičnim presvlakama sjedala od alcantare i LED prednjim svjetlima.
Za razliku od nekih suparnika, svi motori dostupni su u svakoj izvedbi, tako da možete imati osnovni 18i benzinac u potpuno opremljenoj M Sport opremi ili najsnažniji xDrive20i u suptilnoj SE izvedbi. Cijene za X1 počinju od oko 240.000 kuna i penju se do oko 320.000 kuna. M Sport je najskuplja oprema, ali dobivate opciju M Sport Plus Packa s ekskluzivnim kompletom. Dva rivala za BMW X1 dolaze iz iste “ergele”, u obliku BMW-a X2 i MINI Countrymana. Prvi je sportskija alternativa X1 modela, koji ima više trkaći izgled, ali nema toliko prostora unutra. Countryman je oko 40.000 kuna jeftiniji od BMW X1 te nudi malo manje prostora.
S druge strane, Audi Q2, Mercedes GLA, Volvo XC40, Range Rover Evoque, Mazda CX-30 i VW T-Roc mogu se smatrati suparnicima X1, dok si s manjim budžetom možete priskrbiti svestranijega konkurenta u obliku automobila poput Peugeota 3008, Škode Karoq i SEAT Atece.
1. Vožnja – 90 / 100: BMW X1 iznenađujuće dobro upija neravnine
Za razliku od većih BMW modela, BMW X1 je dostupan s pogonom na prednje kotače. Facelifting nije promijenio postavu šasije, što nije loše. Platforma koja ga podupire, koju dijeli sa sestrinskom tvrtkom MINI, ima postav ovjesa sprijeda u obliku opruge i osovinu s više karika straga. Prilagodljivi amortizeri dostupni su kao opcija samo na M Sportu, a mi bismo preporučili njihovo dodavanje jer donose velike prednosti za vožnju i upravljanje X1. Nakon samo nekoliko kilometara prijeđenih za upravljačem BMW X1, jasno je da je ovo model koji je najviše fokusiran na vozača u klasi malih premium SUV vozila. Osjećaj je sličniji konvencionalnom automobilu nego SUV-u jer sjedite niže, a to znači da je i sportskiji.
U kombinaciji s teškim upravljanjem i manjim naginjanjem karoserije od većine suparnika, nudi bolje prianjanje i teže zavoje, što ga čini zahtjevnijim izborom. Postoje različiti načini vožnje. S prilagodljivim amortizerima spojenima na prekidač koji odabire te različite postavke, X1 se osjeća oprezno u sportskom načinu rada. Ipak, vožnja nikad nije suviše trzajna kao kod nekih suparnika, čak i u tvrđem okruženju. U načinu rada, Comfort X1 je iznenađujuće upijajuć, čak i s većim opcijama kotača koje nudi BMW. Ovjes fino filtrira pokrete i održava situaciju ravnom. To znači da je udobniji u gradu i na autocesti od većine suparnika, dok ni motor nije tako bučan.
Model xDrive20d s pogonom na sva četiri kotača koristi inteligentni sustav pogona na sve kotače koji može poslati snagu na prednji ili stražnji dio kad bilo koja osovina osjeti proklizavanje, dok standardno dolazi s automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa. Ipak, nemojte misliti da svoj BMW X1 možete voziti predaleko od cesta i utabanih staza. Iako je kontrola nizbrdice uključena, ovo nije vrsta automobila u kojem ćete se vikendom voziti po blatnjavim putevima. Većina kupaca u Europi može birati između dva dizelska i dva benzinska motora u X1 modelu. Svi nude pristojne performanse i veliku ekonomičnost. Tu je i plug-in hibridna verzija koja je najekonomičnija od svih.
Hibridni sustav proizvodi 217 KS i 385 Nm okretnog momenta. BMW tvrdi da pogonski sklop nudi maksimalni domet samo na električnu energiju od oko 51 kilometra pri brzinama do 135 km/h, dok vrijeme od 0 do 100 km/h traje 6,9 sekundi i najveća brzina je 193 km/h. Na testnoj stazi BMW X1 xDrive20d malo je brži od Volva XC40 D4. Pobijedio ga je za šest desetinki od 0 do 100 km/h, s vremenom od 7,6 sekundi. Također je bio nekoliko desetinki brži na ubrzanju od 50 do 80 km/h u nižim stupnjevima prijenosa, dok se ta prednost povećala na ubrzanju između 80 i 110 km/h u višim stupnjevima prijenosa. Motor je profinjeniji, a mjenjač malo brži za promjene u ručnom načinu rada. Međutim, nema ničega što bi razdvojilo prijenose koje sustavi pogona na sva četiri kotača nude tijekom vožnje, budući da su oba glatka.
Automatski mjenjač vjerojatno će biti najbolji odabir prijenosa. Profinjen je i mijenja brzine s preciznošću i brzinom. Pomalo je trzav u načinu Sport+, ali ako ga postavite u Comfortu, nećete biti razočarani.
2. Sigurnost i jamstvo – 88 / 100: Jamstvo s neograničenom kilometražom
BMW X1 dobio je punu ocjenu od pet zvjezdica na Euro NCAP testovima sudara 2015. godine. Standardni sigurnosni komplet uključuje prednje i stražnje parkirne senzore, Park Assist, tempomat s funkcijom kočenja i Active Guard, s upozorenjem na sudar vozila s prednje strane. Dodatni Driving Assistant Plus paket dodaje upozorenje o napuštanju voznog traka i aktivni tempomat. Stoga, iako je uključeno šest zračnih jastuka i uobičajeni sustavi kontrole stabilnosti, X1 nije toliko svjestan sigurnosti kao rivali poput Volva XC40. Testirani X1 bio je sDrive18d, koji je dobio 90 posto za zaštitu odraslih putnika i 87 posto za sigurnost djece.
Kao i s ostatkom BMW asortimana, X1 je pokriven trogodišnjim jamstvom s neograničenom kilometražom, pri čemu potonja značajka daje BMW-u nešto drugačije od konkurencije, koji stavljaju gornju granicu od 100.000 kilometara na svoje jamstveno pokriće. X1 također dobiva pokriće kvara za isto vremensko razdoblje.
3. Prostor – 79 / 100: BMW X1 još je uvijek relativno kompaktan SUV
Prelazak na veću karoseriju u stilu SUV-a povećao je praktičnost X1. Međutim, iako je veći nego prije, X1 je još uvijek relativno kompaktan SUV, sa “sjenom” koja nije veća od hatchbacka BMW serije 1. Prava prednost dolazi u obliku višeg položaja za vozača, iako je niža od nekih malih SUV suparnika. Postoji i mnoštvo praktičnih dodataka. Na primjer, možete naručiti svoj X1 s preklopivim suvozačevim sjedalom, a u svim automobilima mogu se staviti boce vode od jedne litre u svaka od četiri vrata. BMW-ov Extended Storage je standardan, što znači da su točke za pričvršćivanje raspoređene po kabini. Svi automobili dolaze s automatskim vratima prtljažnika. Vidljivost je dobra, a modelom je lako manevrirati.
BMW X1 dugačak je 4.439 mm, širok 1.821 mm (bez retrovizora) i visok 1.598 mm. To mu daje uspravnije proporcije od originalnog X1, ali znači da je stvoreno više prostora u kabini. Prostor u kabini je na razini Volva XC40, nudi dobru razinu prostora odostraga i pristojno spremište sprijeda. X1 je također i udoban. Straga ima dovoljno prostora za glavu i noge da odrasla osoba visoka 1,90 m može sjediti iza relativno visokog vozača. Stari model je bio kritiziran u ovom području, pa je sjajno vidjeti da je BMW poslušao povratne informacije i poboljšao X1 tamo gdje je bilo najvažnije.
Prtljažnik od 505 litara veći je za 85 litara nego prije, a kada preklopite stražnja sjedala, imate utovarni prostor od 1.550 litara, što je nevjerojatnih 200 litara više nego što ćete pronaći u starom X1. U usporedbi sa svojim konkurentima, BMW X1 je 45 litara veći od Volva XC40 u načinu rada s pet sjedala i 55 litara veći od MINI Countrymana, koji dijeli istu platformu.
4. Potrošnja i deprecijacija – 78 / 100: Nakon tri godine cijena pada za više od 50%
BMW X1 dolazi s dva benzinska i dva dizel motora. Trocilindrični turbo benzinski sDrive18i tvrdi da ima potrošnju od 6,2 l/100 km i emisiju CO2 od 141 g/km s ručnim mjenjačem, odnosno 6,4 l/100 km i 145 g/km za automatsku verziju. Ako prijeđete na turbo četverocilindrični sDrive20i, potrošnja malo raste, na 6,6 l/100 km, kao i emisije, na 149 g/km. Ovaj model standardno dolazi s automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa.
Osim hibridne verzije, dizelaši su najučinkovitiji modeli u ponudi X1, s pogonom na prednje kotače sDrive18d koji troši najmanje goriva – ravno pet litara na 100 kilometara sa šest-stupanjskim ručnim mjenjačem. Kada je opremljen s automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa i pogonom na sva četiri kotača, ekonomičnost raste na 5,5 l/100 km. Emisije su 130 g/km, odnosno 136 g/km. Na vrhu ponude, xDrive20d je samo automatski i također troši 5,5 l/100 km s emisijama od 143g/km u SE izvedbi.
BMW tvrdi da će xDrive25e postići potrošnju goriva od 1,8 l/100 km, s emisijom CO2 između 40 g/km i 41 g/km, ovisno o razini opreme. Njegova baterija od 10 kWh omogućuje potpuno električni domet do 50 km, iako možete očekivati oko 30-ak ili više kilometara u stvarnoj vožnji. Punjenje traje oko pet sati korištenjem standardnog tropolnog utikača, ali to se može skratiti na tri i pol sata korištenjem kućne zidne kutije od 7,4 kW.
BMW X1 ima deprecijaciju od 45 do 49 posto nakon vlasništva od tri godine, što je malo iza nekih rivala. Za usporedbu, Volvo XC40 je u rasponu od 54 do 56 posto.
5. Dizajn – 77 / 100: BMW X1 ne sadrži Android Auto
Izvorni BMW X1 bio je nešto više od nabrijane, brze alternative hatchbacku serije 1. Kada je lansiran 2009. godine, klasa malih crossovera bila je prilično nova, tako da je dizajn ovih automobila bio na svojim počecima. Međutim, kada su stigli kasniji modeli, bilo je jasno da je izgled koji je više nadahnut SUV-om uzeo maha, pa je BMW napravio da X1 druge generacije izgleda više kao smanjeni X3 nego kao napuhani hatchback. Facelift je to odnio još dalje s novim bubrežastim rešetkama, novom grafikom prednjih svjetala i potpuno novim dizajnom branika. Novi set dizajna kotača trebao bi zadovoljiti one koji žele SUV sportskog izgleda, posebno u opremi M Sport.
Prepoznatljiva linija stražnjeg prozora u obliku slova C čisti je BMW-ov dizajn, a općenito se jasno vide odjeci X3 u obliku X1. Kao standard, tu su 43-cm kotači na modelima SE, dok se oko blatobrana i branika koristi crna plastika. Ako odaberete Sport model, dobit ćete veće kotače (koji ne kvare vožnju) i dotjerane vanjske obloge, dok xLine modeli dobivaju sjajno-crne vanjske obloge i drugačiji dizajn kotača. Na vrhu ponude, M Sport automobili imaju ukrase u boji karoserije i spušteni ovjes za više sportski izgled.
U unutrašnjosti, platneni ukrasi su standardni, dok Sport modeli imaju crvene ukrase na sjedalima i ploči s instrumentima. Automobili xLine dobivaju kožne i drvene opcije, dok M Sport verzije dodaju prepoznatljive plave ukrase i specifični M volan i oznake. Navigacija je standardna u seriji X1, ali možete nadograditi na napredniji tehnički paket za oko 9.000 kuna. Ovo donosi BMW Navigation Plus i veći head-up zaslon za postavljanje više informacija o brzini i navigacijskim uputama u ravnini s očima vozača.
Ljepota sustava je u jednostavnosti kontrole. S logičnim rasporedom izbornika i oštrom grafikom, iDrive je izvrstan paket. Jedino bismo željeli da ga ne morate dodatno plaćati iako standardni ekran od 22 cm nije loš za korištenje. Apple CarPlay je standardno ugrađen, ali nema te sreće za ljubitelje Androida, jer Android Auto nije dostupan.
Ukupna ocjena za BMW X1: 82 / 100 – Ako želite mali premium SUV koji je praktičan i zabavan za vožnju, BMW X1 je upravo to