in

Fiat Punto: Ne bismo ga preporučili…

Fiat Punto
Foto: Screenshot

Trenutni Fiat Punto postoji već podosta godina, još od 2005., i to se vidi u gotovo svakom aspektu dizajna i performansi automobila. Prilično je dosadnog izgleda, nije osobito konkurentan novijim konkurentima u vezi emisija ili ekonomičnosti, a čini se da su njegov inženjering i tehnologija prošli rok trajanja.

Dok Puntovo relativno praktično pakiranje, razumne sigurnosne karakteristike, pristojan popis opreme i glatka vožnja imaju neku vrstu privlačnosti, oni u konačnici ne uspijevaju nadoknaditi slabo upravljanje automobilom i zastarjelu podlogu. Superminiji se uglavnom kupuju zbog njihove praktičnosti i isplativosti, ali oni najbolji su i zabavni za vožnju, a trenutna generacija Punta jednostavno nije. Fiat Punto koji se danas prodaje ima malo od sjaja koji su privlačili njegovi prethodnici. Kada je prvi model 1993. prvi put došao do trgovaca diljem Europe, odmah je postao hit, a zatim je nadmašio Volkswagen Polo osvojivši nagradu za Europski automobil godine.

Tijekom nekoliko uzastopnih godina Fiat je napravio sjajan posao sa standardnim modelima i zabavnim verzijama kao što su Punto GT i Punto Sporting, ali kako se konkurencija u sektoru superminija zahuktavala, sve je krenulo po zlu. Godine 2005. Fiat je nazvao verzije treće generacije automobila Grande Punto i Punto Evo, prije nego što je uvidio svoju grešku i ponovno se vratio jednostavno na Fiat Punto 2012. godine. Čak ni verzije Punto Abarth nisu uspjele vratiti čaroliju, a kao rezultat toga, asortiman Fiat Punto iz 2017. je sjena onoga što je bio nekada.

Unatoč promjenama imena i raznim faceliftinzima, trenutni Punto ima inženjering još uvijek čvrsto utemeljen na automobilu razvijenom 2005. godine. Konkurenti kao što su Ford Fiesta, Opel Corsa, Citroen C3, Hyundai i20, Renault Clio, Peugeot 208 i Škoda Fabia dobivaju odlične kritike, a nedostatci Punta su previše očiti.

Čini se da je Fiat izgubio apetit i za Puntom. Danas ga možete kupiti u većem dijelu Europe kao hatch s pet vrata, u izboru od samo dvije razine opreme i dva motora. Početni model zove se Fiat Punto Pop+ i, iako možda nije vodeći u klasi s tehničke točke gledišta, izgleda prilično dobro opremljeno. Ova najjeftinija specifikacija Punta uključuje CD i MP3 player s kontrolama na upravljaču, klima uređajem, električnim prednjim prozorima, podešavanjem visine vozačevog sjedala, a stražnje sjedalo djeljivo je u omjeru 60:40. Izvana dobivate 38-cm aluminijske naplatke i retrovizore u boji karoserije, ali ništa više od toga.

Na Punto Easy+ stvari se malo poboljšavaju, s dvozonskom kontrolom klime, integriranom satelitskom navigacijom, 40-cm aluminijskim naplatcima i tamno zatamnjenim prednjim svjetlima i prozorima. Raspon motora još je manje opsežan i sastoji se od par 8v benzinaca. Kupci su ograničeni na 1,2-litrenu ili 1,4-litrenu jedinicu sa 68 KS odnosno 76 KS. Niti jedna od njih nije posebno živahna, a prema suvremenim standardima nisu ni vrlo učinkovite.

1. Prostor – 60 / 100: Najbolji segment automobila

Sprijeda u Puntu vozački položaj djeluje malo visoko, ali još uvijek ima dovoljno prostora za glavu, a preglednost je kao rezultat dobra. Postoji i pristojan raspon podesivosti sjedala, što znači da će većina pronaći udoban položaj. Još jedan plus u korist Punta je dobra razina potiskivanja buke, što putovanje na veće udaljenosti čini prilično opuštajućim. Također je automobil jednostavan za vožnju i manevriranje po gradu, iako možete imati opcijske parkirne senzore straga ako ih želite. U kabini također ima dovoljno prostora za razne stvarčice, s velikim pretincem za rukavice i četiri držača za čaše sprijeda.

Budući da je Fiat Punto ovih dana dostupan samo s hatchback karoserijom s pet vrata, pristup stražnjim sjedalima je u redu.

Fiat Punto dugačak je 4.065 mm, visok 1.490 mm i širok 1.687 mm. To ga čini malo dužim od Fieste s pet vrata čije dimenzije iznose 3.969 mm x 1.495 mm x 1.722 mm.

Prostor na stražnjim sjedalima također je prihvatljiv, s pristojnim prostorom za glavu i noge za odrasle osobe pune veličine. Dvjema osobama trebalo bi biti udobno, osim ako nisu dugonoge, ali iako su sjedala konfigurirana za troje, sigurno će im biti mali stisak. Sjedalo djeljivo u omjeru 60:40 s ISOFIX nosačima za dječje sjedalo standardno je na Easy+, ali morate platiti dodatno ako ga želite na Pop+.

Što se tiče potpunog prtljažnog prostora, stari Fiat Punto gubi u odnosu na neke od svojih suvremenijih suparnika. S 275 litara, to je deset litara manje od Opel Corse i 20 litara manje od Ford Fieste. Međutim, s preklopljenim stražnjim sjedalima, prtljažni prostor se otvara do impresivnih 1.030 litara, što transformira sposobnost prijevoza hatchbacka. Na primjer, Volkswagen Polo može skupiti samo 952 litre.

Foto: Screenshot

I u Puntu se sjedala sklapaju ravno, ali postoje male usne za prevlačenje stvari. Nema ni standardnoga rezervnoga kotača, jer se od Vas očekuje da se oslonite na Fiatov optimistično nazvan Fix&Go kit za popravak rupa. Ipak, možete kupiti dodatni kotač koji štedi prostor ili rezervni kotač pune veličine s obje razine opreme.

2. Sigurnost i jamstvo – 45 / 100: Punto zaostaje za suparnicima

Još uvijek ima puno prostora za napredak, a marka će morati napraviti dodatne korake u performansama i kvaliteti vožnje. Praktičnost i udobnost sjedala također su područja za razvoj. Fiat Punto bi trebao biti relativno siguran usprkos svojoj starosti, budući da su zračni jastuci za vozača, suvozača i koljena standardni na obje razine opreme. Supermini je također osvojio četiri zvjezdice na Euro NCAP testovima sudara.

Godine 2005., kada je obavljen crash test, postotak ocjena za kategorije tek je trebao biti uveden. Umjesto toga, Fiat Punto je dobio pet zvjezdica za sigurnost odraslih putnika i po tri zvjezdice za sigurnost djece i pješaka. Iako to znači da je teško napraviti izravne usporedbe, čini se razumnim pretpostaviti da će novije dizajnirani suparnici biti sigurniji. Velike su šanse da će sadržavati i više sigurnosnih tehnologija.

U pogledu standardnog ili dodatnog sigurnosnog paketa, Punto malo zaostaje za svojim suvremenijim suparnicima. Dobivate ABS, ESP i sustav za držanje na uzbrdici kao standard, ali nema pomoći pri kočenju u nuždi, pomoći pri zadržavanju traka ili upozorenja na mrtvi kut – čak ni na popisu opcija. Svjetla za maglu u zavojima dio su standardne opreme na Easy+, ali nema se čime drugim pohvaliti.

Fiat Punto dolazi sa standardnim trogodišnjim / neograničenim jamstvom talijanskog proizvođača, što je bolje od nekih suparnika koji nameću ograničenja od 100.000 km. Drugi naravno guraju dalje, a Hyundai nudi petogodišnje pokriće s neograničenom kilometražom, dok Kia nudi impresivnih sedam godina.

3. Vožnja – 42 / 100: Od 0 do 100 za skoro 14,5 sekundi

Grad je očito omiljeno stanište Fiat Punta. Parkiranje je bez stresa zahvaljujući laganom upravljaču i dobroj vidljivosti. Krug okretanja mogao bi biti uži, ali kad se sve uzme u obzir, prilično je lako manevrirati. Na otvorenoj cesti, nedostatak povratne informacije od jako laganog volana može biti zabrinjavajući. Niti jedan motor nije osobito osjetljiv, tako da pretjecanja zahtijevaju određeni stupanj pripreme. Tu stvarima ne pomaže ni povremeno nespretan mehanizam mjenjača, zbog kojeg je prelako promašiti utor, osim ako Vaše promjene brzina nisu prilično spore.

Razočaravajuće, kočnice su preoštre, ali barem ovjes dovoljno udobno upija neravnine. Ako se svugdje vozite polako i ne radi zabave, Fiat Punto je prolazno prijevozno sredstvo. Ali, nedostatak ikakvog načina upravljanja je razočaravajući s obzirom na podrijetlo Punta.

Fiat je nudio Punto s turbopunjenim benzinskim TwinAir i MultiJet dizelskim motorima, ali oni više nisu dostupni – vjerojatno zato što je model pri kraju svog uporabnog vijeka. Ostaje Vam izbor između dva benzinska motora s osam ventila, zapremine 1,2 i 1,4 litre, snage 68 KS, odnosno 76 KS. Verzija od 1,4 litre nije neugodna i doista djeluje prilično profinjeno i glatko.

Međutim, vrijeme od 0 do 100 km/h od 13,2 sekunde teško da je uzbudljivo, a 14,4 sekunde koje je zabilježio 1,2-litreni motor je još manje…

Fiat Punto
Foto: Screenshot

4. Dizajn – 41 / 100: Fiat Punto izgleda poprilično staro

Ovo je treća generacija Fiat Punta i unatoč nizu renoviranja stvari su ostale uglavnom nepromijenjene otkako se prvi put pojavio kao Grande Punto 2005. godine. Nova prednja svjetla ili nekoliko dodatnih boja ne mogu prikriti njegov zastarjeli dizajn, a Fiat Punto izgleda loše u usporedbi s većim rivalima poput Ford Fieste, Peugeota 208 i Kije Rio. Zapravo, automobili poput Honde Jazz remontirali su se i drugi put, zbog čega Fiatov Punto izgleda stvarno prilično staro. Šteta, s obzirom na to koliko je Punto izgledao svježe i inovativno kada je prvi put predstavljen ranih 1990-ih, ali vlasnici Fiata koji traže nešto zabavnije imaju na izbor različite verzije 500 i Pande.

Postoje dvije specifikacije za odabir: Pop+ i Easy+. Osnovni model je još uvijek prilično loših specifikacija, iako svi automobili dobivaju aluminijske naplatke, retrovizore u boji karoserije i daljinsko centralno zaključavanje. Modeli Easy+ dodaju veće kotače, prednja svjetla za maglu i zatamnjena prednja svjetla. Nijedan nije osobito uzbudljiv, a smanjena osobnost Punta nastavlja se i unutra. Jeftina plastika, sićušna ručica mjenjača i sveukupna krhkost kabine čine da jeftinija Fiat Panda izgleda kao luksuzni automobil.

Vrhunski Easy+ automobili bolje su opremljeni i za dodatnih 1.200 € možete dodati TomTom satelitsku navigaciju, kontrolu klime i kožom obloženi upravljač.

Osnovni audio paket u Fiat Puntu je osnovni radio s MP3 kompatibilnim CD playerom, ali dobivate kontrole na upravljaču i šest zvučnika uključujući par visokotonaca. Bluetooth povezivost za Vaš telefon je također standardna, ili možete koristiti AUX ili USB ulaze za slušanje glazbe. Prijenosna satelitska navigacija TomTom dostupna je samo na modelu Easy+ jer zahtijeva posebno podešavanje audio sustava.

Fiat Punto
Foto: Screenshot

5. Potrošnja i deprecijacija – 33 / 100: Kupite ga za 13.500 €, za 3 godine Vam ostane 3.500 €…

Jedna od prednosti koje Fiat Punto ima u odnosu na svoje konkurente je njegova cijena, niža od Opel Corse, Ford Fieste i Renault Clija u usporedbi s istim. Cijene počinju s manje od 12.500 €, a svi automobili dobivaju aluminijske naplatke, električne prednje prozore i klima uređaj. No, ako će se Vaš proračun rastegnuti, dobro je da u obzir uzmete automobil Easy+ s boljim specifikacijama. Uklanjanjem Fiatovog TwinAir benzinca i MultiJet dizela iz ponude Punta, kupci su ograničeni na par sporih i tromih 8v benzinskih motora.

Manji 1,2-litreni motor trošit će 5,4 l/100 km i ispuštati prilično neimpresivnih 124 g/km CO2. Veći 1.4 malo je brži, ali kao rezultat toga potrošnja goriva raste na 5,7 l/100 km, a emisije skaču na 132 g/km.

Iako je Fiat Punto jeftin automobil za kupnju, nećete se tako osjećati kada dođe vrijeme za prodaju. Stručnjaci za procjenu rabljenih automobila CAP računaju da će sve verzije trenutnog modela zadržati samo 28 posto svoje nove vrijednosti ako ih prodajete nakon tri godine / 60.000 km. Da to predviđanje pretočimo u gotovinu, ako platite nešto više od 13.500 € za najskuplji 1.4 s petoro vrata u opremi Easy+, neće Vam ostati više od 3.500 € u džepu nakon vožnje automobila tri godine. Imajte na umu, Fiesta 1.25 Style od 13.500 € bit će bolja samo za nekoliko postotaka.

Ukupna ocjena za Fiat Punto: 44 / 100 – Stara škola inženjeringa i manje nego uzbudljiva vožnja. Ne bismo baš preporučili Fiat Punto…

Članak objavio Redakcija

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara: Dobar crossover solidnih mogućnosti

Renault Scenic

Renault Scenic: Obiteljski monovolumen nalik na SUV