in

Fiat Panda: Tko joj može parirati po stilu?

Fiat Panda
Foto: Yau Ming Low / Shutterstock.com

Fiat Panda je gradski automobil koji nudi nešto malo drukčije od rivala kao što su Hyundai i10 i Škoda Citigo. Noviji konkurenti ne mogu parirati Pandinoj osobnosti ili stilu, ali nude moderniji dizajn i bolje iskorišten prostor unutra. Ipak, Fiat Panda je koristan gradski automobil s mnogo prostora za pohranu raspoređenih po kabini, kao i velikodušno velikim prtljažnikom koji se lako širi zahvaljujući kliznoj stražnjoj klupi.

Uz pristojnu udobnost vožnje, živahno upravljanje i izvrsnu preglednost u svim smjerovima, Panda je sjajan gradski automobil. Na duljim putovanjima autocestom, nedostatak profinjenosti benzinskih motora može postati zamoran. Kvaliteta unutrašnjeg uređenja ne odgovara uvijek kvaliteti suparnika, ali Fiat Panda ima solidnu reputaciju pouzdanosti.

Fiat Panda dio je slavne loze malih automobila koje je Fiat imao za prodaju tijekom desetljeća. Dok je trenutni automobil stigao 2011. i jedan je od starijih automobila za prodaju u sektoru gradskih automobila, još uvijek je privlačan zahvaljujući svom čudnom obliku, kao i opciji Panda 4×4 i Fiat Panda Cross SUV verzija.

Potpuno nova Panda očekuje se 2022. godine, koja će se temeljiti na retro inspiriranom konceptu Centoventi. Motori su dolazili i odlazili, a 2020. godine standardni 1,2-litreni benzinski motor zamijenjen je novim blagim hibridnim 1,0-litrenim motorom kao dijelom malog, ali značajnog faceliftinga i promjene asortimana. Izvrstan 0,9-litreni dvocilindrični benzinac TwinAir i dalje služi u izvedbama Pande 4×4, no nekada popularni dizel 1.3 Multijet odavno je pao s cjenika.

Trenutna Fiat Panda nešto je veća od svojih gradskih rivala, ali u svoje protivnike može ubrojiti VW up!, Citroen C1, Peugeot 108, Toyotu Aygo i Kia Picanto.

Ponuda Panda sada se sastoji od tri odvojena modela nazvana Life, Sport i Cross, s različitim razinama opreme dostupnim za svaki model. Fiat Panda Life je automobil osnovne razine i dolazi s branicima u boji karoserije, klima uređajem, 35-cm čeličnim kotačima i USB/MP3 kompatibilnim DAB radiom.

Panda City Life dodaje prednja svjetla za maglu i krovne nosače, revidirani branik i bočne lajsne, plus 38-cm tamne aluminijske naplatke i crne vanjske naglaske nadopunjene dvobojnom sivom unutrašnjosti s audio kontrolama na upravljaču za njegov Uconnect radio s 18-cm ekranom na dodir. Fiat Panda Wild 4×4 je vrhunski Life model i dijeli specifikacije s City Lifeom osim dodatka pogona na sve kotače, prednjih i stražnjih zaštitnih ploča i TwinAir motora.

Model Panda Sport nema ništa više snage od svojih prethodnika, ali 40-cm aluminijski naplatci koji otkrivaju crvene kočione čeljusti, zatamnjena stakla i retrovizore u boji karoserije i ručke na vratima, daju mu sportski dojam. U unutrašnjosti se nalazi ploča u boji titana, crni strop i sportska sjedala s crvenim šavovima.

Ponuda Fiat Panda Cross sastoji se od dvije razine opreme, City Cross i Cross 4×4. Oba imaju robusne vanjske detalje, plus LED svjetla za vožnju, kotače od 38 cm i odbojnike u boji karoserije sa zaštitnim pločama. Cross 4×4 ima neznatno više off-road sposobnosti od Wild 4×4 zahvaljujući izborniku načina vožnje s off-road postavkom plus kontrolom nizbrdice, ali izgleda čvršće s crvenim prednjim kukama za vuču i srebrnim zaštitnim pločama.

Bez obzira koju Pandu odaberete, dobit ćete zabavno upravljanje s brzim upravljanjem. 1.0 benzinac je malo dosadan, pa je karakterni i snažniji TwinAir motor u modelima Panda 4×4 najzabavniji za vožnju. Svi automobili imaju City upravljanje koje pojačava servo pomoć čineći parkiranje laganim.

Cijene za Pandu počinju s nešto manje od 14.000 €, dok je City Cross bliži 16.000 €, a Cross 4×4 gotovo 21.000 €. Možda je malo skup, pa ako želite zdepast izgled, vjerojatno biste se zadovoljili sa City Crossom, koji pokazuje slične rezultate, ali također nudi neznatno niže troškove rada koji dolaze s njegovim rasporedom s prednjim pogonom.

1. Vožnja – 85 / 100: Fiat Panda dobro se ponaša na otvorenoj cesti

U gradu, Fiat Panda zaista blista zahvaljujući svom visokom položaju za vožnju, odličnoj vidljivosti i kontrolama svjetla. Mekani ovjes također znači da lako upija neravnine na cesti. Gumb City na ploči također je zgodan jer olakšava upravljanje, toliko da možete napraviti lagana podešavanja jednim prstom, i čini ulaženje i izlaženje iz uskih mjesta u gradu puno lakšim. Ipak djeluje prilično udaljeno od položaja sjedenja pa ga je najbolje izbjegavati u normalnoj vožnji i sačuvati za parkiranje.

Panda se dobro ponaša i na otvorenoj cesti, ali, nažalost, motori se podosta muče. Šteta, jer njihov nedostatak profinjenosti znači da suparnici poput Hyundaija i10 i Volkswagena up! imaju izrazitu prednost na duljim putovanjima autocestom, posebice u usporedbi s cjenovno pristupačnijim benzinskim verzijama Fiata. Dizel je po tom pitanju bio malo bolji…

Ponuda motora Fiat Panda nekada se sastojala od dva benzinca i dizelaša, no ažuriranje 2019. pokazalo je da je raspon smanjen na 1,2-litreni benzinac uz novi 1,0-litreni trocilindrični benzinac Mild Hybrid, dok su Panda 4×4 i Cross 4×4 koristili 0,9-litrenu Twin Air jedinicu. 1,2-litreni motor je kasnije izbačen 2020. ostavljajući blagi hibrid kao oslonac ponude.

Iako je model TwinAir najbrži u liniji, još uvijek ne biste trebali očekivati nevjerojatne performanse od njegovih 84 KS. Fiat tvrdi da od 0 do 100 km/h ubrzava za 12,7 sekundi i ima maksimalnu brzinu od 164 km/h.

Ako ste bacili oko na rabljenu Pandu, na starom 1,2-litrenom benzinskom motoru od 68 KS potrebno je dobro poraditi, a pri brzini na autocesti zvuči nekako trzavo. Također je prilično spor, s vremenom od 0 do 100 km/h za 14,5 sekundi. Trenutačni 1,0-litreni Mild Hybrid model isporučuje 69 KS, ali je mrvicu brži s vremenom od 0 do 100 km/h od 13,9 sekundi i najvećom brzinom od 164 km/h koja odgovara 4×4. Njegov primarni fokus je isporuka poboljšanih emisija, što i postiže na 126 g/km.

Fiat Panda
Foto: Screenshot

2. Dizajn – 82 / 100: Zanimljive pseudo-verzije Pande

Fiat Panda je simpatičnog izgleda na tržištu gradskih automobila, s više vanjske privlačnosti od pomalo konzervativnog Volkswagena up! i inačice Kia Picanta s nižim specifikacijama generičkog izgleda – za mnoge će vlasnike Pandin dizajn biti odlučujući faktor. Sa svojim uspravnim stavom, odvažnim detaljima i privlačnim spojem ravnih linija i oblina, svakako se ističe. Unutrašnjost Fiat Pande nastavlja dojam zabave, a tu je i obilje zaštitnih znakova dizajna “squircle” (kvadratni oblici sa zaobljenim kutovima).

Iako je interijer znatno poboljšan u odnosu na prošle modele, neki materijali djeluju pomalo jeftino i ne može se mjeriti s Volkswagenom u smislu kvalitete. Unatoč faceliftingu, osnovni automobili Life izgledaju pomalo jednostavno sa svojim 35-cm čeličnim kotačima, ali imaju električne prednje prozore kao standard, zajedno s CD playerom s MP3 kompatibilnošću.

Prelaskom na višu razinu na City Life dobivate daljinsko centralno zaključavanje i klima-uređaj, kao i set krovnih nosača, koji definitivno dodaju vrhunsku prednost izgledu u kombinaciji s aluminijskim naplatcima i svjetlima za maglu. Dobivate i nadograđeni informacijsko-zabavni sustav Uconnect sa zaslonom osjetljivim na dodir, koji sadrži Android Auto i Apple CarPlay i ima praktičan utor iza zaslona u koji možete spremiti svoj pametni telefon.

Tu su i pseudo-SUV verzije Pande. City Cross sličan je starijoj Pandi Trekking jer ima zdepasti SUV izgled, ali ne i vozni dio Pande 4×4. Taj potonji model ima terensku sposobnost koja ide uz njegov izgled, dok Panda Cross 4×4 dodaje malo više stila svom izgledu.

Čak i osnovni Life dolazi s audio sustavom s četiri zvučnika s MP3 kompatibilnošću i USB priključkom za streaming. Razina City Life i viša nadograđuju Vas na sustav sa šest zvučnika s najnovijom postavom Uconnect koja uključuje Bluetooth vezu i držač na tabli koji Vam omogućuje jednostavno korištenje pametnog telefona za navigaciju. Sustav također dolazi s kontrolama na upravljaču kako bi život bio malo lakši.

Fiat Panda
Foto: Screenshot

3. Prostor – 78 / 100: Skoro pa identična dimenzijama Hyundaija i10

Sa svojim uspravnim stavom i kutijastim dimenzijama, Fiat Panda djeluje veće nego što zapravo jest. Dakle, daleko je od svog tijesnog prethodnika. Sa svojom visokom linijom krova, čini se prozračnim s vozačkog sjedala, a vidljivost je izvrsna u svim smjerovima. Iako postoji pristojna količina prostora sprijeda, upravljač se podešava samo po visini, nema pomicanja dosega, a na većini modela trebate ili dodati vozačevo sjedalo podesivo po visini ili odrediti opcijski Flex Pack koji ga uključuje.

Flex Pack također dodaje vrijedno preklopivo stražnje sjedalo i mrežu za prtljagu. Možete birati između konfiguracije s dva ili tri sjedala za stražnju klupu, s preklapanjem u omjeru 50:50 ili 60:40. S pozitivne strane, unutrašnjost je prepuna praktičnih spremišta, uključujući nekoliko držača za čaše.

S 3.653 mm duljine i 1.643 mm širine, Panda je gotovo identična dimenzijama kao Hyundai i10, ali nešto više od 10 cm je duža od Volkswagena up! i 20 cm duža od Toyote Aygo.

Stražnji red djeluje pomalo jeftino, ali klizi naprijed-natrag kako bi se stvorilo više prostora za noge ili prtljažnik. Kutijasti oblik Fiat Pande također znači da ima dovoljno prostora za glavu putnika, iako straga sjedite prilično uspravno. Četiri odrasle osobe mogu se ugurati u automobil s razumnom udobnošću, ali troje u zadnjem redu bit će u gužvi, kao u svakom malom gradskom automobilu. Prostor za noge straga također će biti problem za više odrasle osobe.

Dok se kabina Pande čini velikom, prtljažnik može primiti samo 225 litara prtljage. Možete pomaknuti stražnji red prema naprijed kako biste stvorili 260 litara obujma, ali jedva da će ostati malo prostora za noge putnika na stražnjoj klupi. Također je malo neugodno što morate dodatno platiti za to stražnje sjedalo koje se može preklopiti, ali inače je prtljažnik Pande prilično praktičan, s vratima prtljažnika koja se široko otvaraju i samo malim rubom za prebacivanje prtljage.

Foto: Screenshot

4. Potrošnja i deprecijacija – 75 / 100: 1,0-litreni Hybrid nije najjači

Za referencu, stariji 1,2-litreni motor imao je potrošnju od 6,4 l/100 km, uz emisiju CO2 od 132 g/km. Inačice Panda 4×4 i Cross 4×4 koriste jedinicu 0.9 Twin Air i troše oko 7,1 l/100 km sa 156 g/km CO2, dok 1.0-litreni Mild Hybrid model postiže potrošnju od 5,6 l/100 km, dok ispušta 115 g/km.

Ipak, 1,0-litreni Hybrid motor nije najjači u svakodnevnoj vožnji – razvija samo 70 KS i morate iskoristiti svaki djelić njegove snage kada date gas. Čineći to, možda će Vam biti teško uskladiti se s navedenim podacima o potrošnji.

Kako je sektor gradskih automobila eksplodirao s novim kandidatima, njihovi tradicionalno jaki ostaci (deprecijacija) počeli su pomalo slabiti. Fiat također nikada nije bio jedan od najboljih automobila na tržištu rabljenih automobila. Ipak, s obzirom na nisku početnu nabavnu cijenu, amortizacija nije previše strašna. Stručnjaci predviđaju da će Fiat zadržati 32 – 37 % svoje nove cijene nakon tri godine.

5. Sigurnost i jamstvo – 56 / 100: Nemilosrdni Euro NCAP…

Fiat Panda osvojio je samo četiri zvjezdice na svojim prvim Euro NCAP testovima sudara 2011., što je bilo dovoljno razočaravajuće u klasi tržišta gdje većina novopridošlica postiže ocjenu od pet zvjezdica. Dio razloga za to bio je taj što je ESP (Electronic Stability Programme) bio opcija u vrijeme procjene krajem 2011., ali taj je problem odmah riješen i značajka je postala standardna na svim modelima početkom 2012. godine. Za sigurnost odraslih putnika i djece, Panda je dobila rezultate od 82 i 63 posto u testovima u usporedbi s rezultatima Renaulta Twinga od 78 i 81 posto, Hyundaija i10 od 79 i 80 posto, te Volkswagena up! na 89 i 80 posto.

Nažalost po Fiat, Euro NCAP je ponovno posjetio Pandu 2018. kako bi pokazao koliko je daleko stigla sigurnost na testu sudara, kako u pogledu tehnologije vozila tako i u zahtjevima postupka ispitivanja karoserije. Ovoga puta Panda nije osvojila niti jednu zvjezdicu, dok su rezultati za odrasle i pješake bili u rasponu od 40 do 50%, dok je sigurnost djece bila 16%, a sigurnosna tehnologija ocijenjena sa samo 7 % (iako to nije bila kategorija za bodovanje ranije 2011).

Tijekom godina, Fiat se borio izgubiti svoju reputaciju proizvođača automobila slabe kvalitete izrade i pouzdanosti, a Panda se ne čini tako izdržljivom kao njeni neposredni konkurenti. Međutim, kako je automobil relativno jednostavan s tehničke točke gledišta, nema previše toga za pogriješiti.

Fiat isporučuje Pandu s jamstvom od tri godine / 100.000 km, što je prilično prosječno za sektor. Međutim, Kia Picanto i Hyundai i10 ostavljaju ju u sjeni, nudeći pakete od sedam godina / 150.000 km, odnosno pet godina / neograničeno vrijeme. Toyota Aygo također dolazi s ugovorom na pet godina / 150.000 km.

Ukupna ocjena za Fiat Pandu: 75 / 100 – Fiatova nedavno izmijenjena Panda i dalje nudi obilje karaktera i stila

Članak objavio Luka Petkovic

Ima li ikakvog smisla, osim novčanog, da se F1 utrke održavaju na Bliskom istoku? ‘Morate me ubiti da bih odustao’

Jeep Compass

Jeep Compass: Dobar za off-road. A za ostalo…