in

Ima li ikakvog smisla, osim novčanog, da se F1 utrke održavaju na Bliskom istoku? ‘Morate me ubiti da bih odustao’

Foto: Screenshot FORMULA 1 YT (Logan Sargeant odustaje zbog nesnosnih vrućina na VN Katara)

Vozači u Formuli 1 su kondicijski pripremljeni vrhunski, ali stanje u kojem smo ih vidjeli nakon završene Velike nagrade Katara nije uopće bilo nalik tome. Pobijedio je novi-stari svjetski prvak, Max Verstappen, što su internet kladionice i predvidjele, ali više nakon utrke pričalo se o strahovitim uvjetima u kojima su se vozači natjecali. Surova vrućina usred katarske pustinje, temperature koje su u kokpitu dosezale i 50 stupnjeva Celzijusa. Esteban Ocon je povratio u bolidu…

Uz Ocona, dvojica vozača fizički su jako nastradala. Logan Sargeant bio je prisiljen odustati od utrke, dok je njegov timski kolega, Alex Albon, također morao otići u medicinski centar na oporavak nakon što je izašao iz svog bolida. Obojica su kasnije dobili odobrenje da se upute u zračnu luku i odlete kući.

Oni nisu bili jedini koji su ispaštali u utrci koja se pretvorila u fizički najzahtjevniju utrku posljednjih godina. “Bili su to najteži izboreni bodovi za koje sam se ikad morao boriti,” rekao je Ocon. “Bilo mi je loše, krugovi 15 i 16. Povraćao sam ta dva kruga u kokpitu, a onda sam rekao ‘Sr*nje, ovo će biti duga utrka.'”

“Pokušao sam se smiriti, pokušao sam se sjetiti da je mentalna strana u sportu najjači dio Vašeg tijela i uspio sam to staviti pod kontrolu i završiti utrku. Ali iskreno, nisam očekivao da će utrka biti tako teška. Inače bih mogao odvoziti i dvije utrke, čak i u Singapuru. Fizička spremnost i kardio uvijek su mi bili dobri.”

“Bilo je toliko vruće da sam htio otvoriti vizir na ravnoj liniji, jer nisam imao zraka, a pokušavao sam i rukom usmjeriti zrak u kacigu. Što sam više disao pokušavajući sve spustiti niže, to je više topline ulazilo u kacigu. Iskreno, ondje je bio pakao.”

Valtteri Bottas se složio da je prošli vikend bio težak izazov pred vozačima: “Rekao bih da je bilo teže nego u Singapuru. Čini se da je samo temperatura u kokpitu gotovo prevelika, kao da dolazi do granice da će netko doživjeti toplinski udar. Osjećaj je poput mučenja u automobilu. Sve toplije od ovoga više ne bi bilo sigurno.”

Alonso tražio polijevanje vodom tijekom utrke

Pa zašto je ova utrka bila teža od Singapura, i doista teža od drugih etabliranih događaja u regiji kao što su one utrke u Bahreinu, Abu Dhabiju i Saudijskoj Arabiji? Jednostavan i očit odgovor bila je opća razina topline i vlage. Postojali su dobri razlozi zašto je Svjetsko prvenstvo 2022. u nogometu održano od 20. studenog nadalje.

Vrijedno je podsjetiti i da je VN Katara 2021. održana 21. studenog, a iduće izdanje na rasporedu je 1. prosinca. No, ovogodišnja je utrka bila ugurana u gust raspored početkom listopada te je tom tajmingu možda trebalo posvetiti veću pozornost.

Činilo se da su uvjeti u nedjelju bili ekstremniji nego u bilo kojem trenutku tijekom vikenda, s malo ili bez vjetra. Također se činilo vlažnijim u usporedbi sa suhom vrućinom koju obično doživljavamo na drugim bliskoistočnim F1 terenima. Unatoč tome što se radilo o večernjoj utrci, sami su bolidi upijali toplinu i radili poput peći za vozače koji su sjedili u kokpitu.

Fernando Alonso požalio se na osjećaj peckanja koji dolazi s desne strane njegovog sjedala, obično znak da je blizu elektroničke kutije ili hidrauličkih vodova. Prethodno je to istaknuo, ali u ovoj je utrci postalo toliko vruće da je pitao može li ga momčad polijevati vodom tijekom zaustavljanja u boksovima, ali to se nije realiziralo jer bi to bilo ilegalno povećanje težine automobila.

Mislim da vjerojatno ne radimo najbolji posao u smislu ne zadržavanja topline straga, već je raspršujemo u kokpitu gdje vozač vozi. I mislim da je to vjerojatno bio razlog zašto smo se danas osjećali tako loše.”, rekao je Ocon nakon utrke.

‘Vid puno lošiji, a otkucaji srca idu u nebo’

Nije vrućina bila krivac za sve. G-sile su ključni aspekt koju vozač snosi, a brza priroda staze u Kataru ionako je teška sama po sebi, posebno s trenutnim bolidima s velikom potisnom silom. Ovaj put je postojao dodatni element ograničenja od 18 krugova i potrebe za tri zaustavljanja u boksu. “Jednostavno, dehidracija je na takvoj razini da Vam je vid puno lošiji, otkucaji vašeg srca idu u nebo i jako je teško sve ovo kontrolirati. Tako da je bilo stvarno, jako teško.”, rekao je Charles Leclerc.

Leclercovo mišljenje o dehidraciji bilo je značajno. U nedjelju su se čule radio poruke s podsjećanjima vozača da popiju piće, ali kao što su mnogi rekli tijekom prošlosti, sadržaj njihovih boca s vodom brzo se zagrije i postane beskoristan. Dehidracija je očito ključni element koji vozače može zahvatiti i može utjecati na koncentraciju i fokus. Ovo je posebno otežavalo posao na mjestima gdje su ograničenja staze, a pogoditi idealnu liniju u svakom krugu bio je veliki izazov.

Koliko su vozači spremni, govori činjenica da su svi osim Logana Sargeanta došli do cilja, ako ne računamo Carlosa Sainza koji nije niti krenuo u utrku zbog problema s gorivom, i Lewisa Hamiltona, koji je u prvom krugu izletio sa staze zbog sudara s momčadskim kolegom, Georgeom Russellom.

“Nije opcija odustati, nikad to nisam namjeravao učiniti”, rekao je Ocon. “Morate me ubiti da bih odustao.”

Članak objavio Luka Petkovic

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon: Fini mali SUV

Fiat Panda

Fiat Panda: Tko joj može parirati po stilu?