Škoda očito nije izgubila iz vida ono što je njenu supermini Fabiju učinilo tako uspješnom nakon više od 20 godina proizvodnje. Poboljšana praktičnost, više prostora za putnike i moderna, suvremena tehnologija znače da je češki proizvođač unaprijedio ono što je već bilo prilično uvjerljivo sveukupno. Ako dodate oštriji stil kakav ima Škoda Fabia, umirujuću razinu sigurnosne opreme i neke niže cijene, koje izazivaju njenu braću i sestre, SEAT Ibizu i Volkswagen Polo, kupcima će možda teško biti odoljeti privlačnosti Škodinog najnovijeg superminija.
Pune ruke posla održati korak s konkurencijom
Pošteno je reći da današnji superminiji nisu kompaktna vozila kakva su nekoć bila. Uvijek popularan izbor zbog svoje mješavine pristupačnosti, praktičnosti i jednostavnosti korištenja, skromni supermini suočio se s novom erom sigurnosnih propisa, u kombinaciji s kupcima koji zahtijevaju poboljšanu kvalitetu, dodatni prostor i veću udobnost. Sve je to dovelo do dizajniranja i iznošenja na tržište većih modela.
Zapravo, širina ponude i sposobnost etabliranih supermini rivala kao što su Ford Fiesta, Renault Clio i Opel Corsa znači da je jaz između ovog segmenta i tradicionalnih obiteljskih hatchback vozila, kao što su Ford Focus i VW Golf, manji nego ikada. Uz dodatnu konkurenciju svojih kolega SEAT Ibize i Volkswagen Pola, te ostalih automobila kao što su Hyundai i20, Mazda 2, Peugeot 208 i Toyota Yaris, koji nude snažnu privlačnost, Škodina četvrta generacija Fabije sigurno ima pune ruke posla.
Sreća je što češki supermini s pet vrata ima koristi od korištenja iste MQB-A0 platforme kao i njegovi rođaci Polo i Ibiza. Ova arhitektura također podupire Škodin obiteljski automobil Scalu i mali SUV Kamiq, a njezina lakoća pomaže da Fabijina težina ostane otprilike ista kao i njezina prethodnika. Podvig je još impresivniji ako uzmete u obzir da je novi automobil 111 mm dulji i gotovo 48 mm širi.
Ispod kože, Škoda je održala stvari prilično jednostavnima. 1,0-litreni MPI benzinski motor od 64 KS više nije dostupan, ostavljajući MPI jedinicu od 79 KS, zajedno s 1,0-litrenim TSI motorom s turbopunjačem koji nudi više snage s izborom od 94 KS ili 108 KS. 1,5-litreni TSI benzinac od 148 KS nalazi se na vrhu ponude. Sve Fabije koriste ručni mjenjač s pet stupnjeva prijenosa, s izuzetkom najsnažnijeg modela od 108 KS, koji standardno ima ručni mjenjač od šest stupnjeva prijenosa i opciju DSG automatskog mjenjača, dok model sa 148 KS dolazi samo s DSG automatikom.
Ulazna verzija S više nije na cjeniku, tako da linija sada uključuje SE Comfort, SE L, Color Edition i Monte Carlo razine opreme. Standardni paket u cijeloj paleti Fabia prilično je izdašan s 38-cm aluminijskim naplatcima, LED prednjim svjetlima, stražnjim parkirnim senzorima, klima uređajem, DAB radiom i sigurnosnom tehnologijom koju biste možda očekivali vidjeti na skupljim modelima.
Model Škoda Fabia SE Comfort ima cijenu od oko 20.000 €, što znači da je konkurentan s mnogim svojim bliskim protivnicima, dok većina automobila srednje klase još uvijek ima cijenu manju od 23.000 €. Sjajna komponenta u asortimanu nedvojbeno je ručna inačica sa šest stupnjeva prijenosa od 108 KS uparena s opremom SE Comfort ili SE L, ovisno o tome mislite li da su Vam potrebne dodatne tehnološke značajke koje dolaze sa SE L, kao što je integrirana satelitska navigacija, tempomat i veći infotainment zaslon osjetljiv na dodir.
1. Dizajn – 92 / 100: Škoda Fabia dobiva najsuvremeniju infotainment tehnologiju
Fabia četvrte generacije veći je automobil od svog prethodnika i svojim oštrijim vanjskim stilom daje moderniji oblik na cesti. Prednji dio uključuje najnoviju Škodinu rešetku i pomaknuta prednja svjetla, zajedno s aktivnim otvorima za hlađenje u donjem odbojniku koji se mogu zatvoriti radi poboljšanja učinkovitosti pri vožnji pri velikim brzinama.
Na stražnjem dijelu, Škoda je uključila šire svjetlosne skupine, spojler na vratima prtljažnika i novi natpis marke preko poklopca prtljažnika koji pomaže unijeti prijeko potreban štih u izgled Fabije. Elegantna tema nastavlja se i iznutra, s kabinom izrađenom od iznenađujuće visokokvalitetnih materijala i jasnim, dobro organiziranim rasporedom ploče. Sve to u kombinaciji daje privlačan paket, iako smatramo da Peugeot 208 još uvijek prednjači Fabiji po šarmu interijera.
Standardna oprema vrhunac je kod Fabije. Prethodna S oprema je ukinuta, ali ako pronađete rabljeni primjerak, imat ćete supermini koji uključuje LED prednja svjetla, DAB radio, Bluetooth, 17-cm medijski zaslon u boji s Apple CarPlay i Android Auto vezom i ručnu klimatizaciju.
Specifikacija SE Comfort donosi 38-cm aluminijske naplatke, multifunkcionalni upravljač, prednja sjedala podesiva po visini i stražnje parking senzore. Ako tražite poboljšanu tehnologiju, onda SE L ima odgovor u obliku većeg 24-cm zaslona osjetljivog na dodir, dok model Color Edition dodaje digitalni zaslon s instrumentima Virtual Cockpit. Vrhunska verzija Monte Carlo standardno uključuje metalik ili bisernu boju, zajedno s 43-cm aluminijskim naplatcima, crnim vanjskim ukrasima, sportskim sjedalima i aluminijskim papučicama.
Škoda Fabia dobiva najsuvremeniju infotainment tehnologiju koja se koristi u drugim markama VW grupe. Zaslon osjetljiv na dodir koji kontrolira medije u automobilu izgleda pametno, s oštrom grafikom, iako bi moglo biti brže za učitavanje određenih funkcija. Modeli SE L i viši imaju Amundsen infotainment set-up, s velikim zaslonom od 24 cm koji olakšava čitanje, dok Vam velike pločice na zaslonu pomažu u navigaciji kroz odabrane postavke automobila.
Verzije Color Edition i Monte Carlo dodaju digitalni zaslon s instrumentima Virtual Cockpit od 26 cm, s raznim korisnim izgledima zaslona i informacijama koje je lako čitati u pokretu. Moguće da je to najbolja dostupna postava u usporedbi sa sustavima koji se nalaze u bliskim konkurentima.
2. Potrošnja i deprecijacija – 85 / 100: Emisije CO2 prilično su razumne
Škoda je odlučila ne uključiti blagu ili plug-in hibridnu tehnologiju za Fabiju, iako je poboljšala učinkovitost postojećih MPI i TSI benzinskih motora. Ako odaberete model u opremi SE Comfort, Škoda tvrdi da ćete vidjeti potrošnju od 5 do 5,2 l/100 km od bilo koje varijante 1,0-litrenog motora uparene s ručnim mjenjačem. Potrošnja raste za samo 0,1 – 0,2 l/100 km ako se odlučite za automobil s višim specifikacijama, iako odabir DSG automatika znači rast na oko 5,6 – 6 l/100 km u WLTP kombiniranom ciklusu.
Emisije CO2 u cijelom rasponu prilično su razumne, sa 115 g/km od 1,0-litrenog MPI SE Comfort (ručni mjenjač s pet stupnjeva prijenosa), što raste na 136 g/km za SE L automobil od 108 KS s automatskim DSG mjenjačem.
Preostale vrijednosti za Škodu Fabiju supermini prilično su visoke, s 1,0-litrenim modelom od 108 KS koji zadržava 50-52 posto svoje izvorne vrijednosti u kombinaciji s bilo kojom opremom SE L, Color Edition ili Monte Carlo. Verzija MPI SE Comfort sa 79 KS ima najlošiju izvedbu u ponudi, zadržavajući oko 46 posto svoje prodajne cijene.
3. Vožnja – 82 / 100: Škoda Fabia usmjerena je na udobnost
Prethodna, treća generacija Fabije bila je pristojan automobil za vožnju, iako nije nudila puno zabave izvan gradova. Najnoviji model koristi MQB-A0 platformu VW Grupe, koja nudi povećanu krutost i manju težinu od stare PQ26 arhitekture, što pomaže poboljšati upravljanje i čini Fabiju malo zabavnijom. Kupci bi mogli biti razočarani Škodinom odlukom da ne ponudi sportski vRS model, ali trocilindrični motori s turbopunjačem koji čine jezgru ponude bit će dovoljno dobri za većinu. Sveprisutni 1,5-litreni TSI agregat, koji se koristi u raznim markama VW grupe, također je dostupan u kombinaciji s vrhunskom opremom Monte Carlo.
1,0-litreni TSI benzinski motor od 108 KS iznenađujuće je gladak i dobro odgovara Fabiji. Također je tih, s dodatnom snagom i okretnim momentom u odnosu na verziju od 94 KS, što znači da se ne morate toliko truditi da postignete pristojan napredak. Ipak, u konačnici, Škoda Fabia usmjerena je na udobnost, a ne na performanse i pruža laganu, opuštajuću vožnju. Ručni mjenjači s pet i šest stupnjeva prijenosa obično su lagani, ali ostaju umirujuće točni i precizni prilikom mijenjanja brzina.
Vjerojatno nećete kupiti Fabiju zbog njezine sprinterske sposobnosti, iako ćete se morati odlučiti između MPI motora manje snage, bez turbo motora i snažnijih TSI turbo jedinica. Osnovna verzija sa 64 KS više nije dostupna, što je možda i najbolje jer je bila užasno spora. Trebalo joj je gotovo 16 sekundi od 0 do 100 km/h. Odabir MPI agregata od 79 KS rezultira samo minimalnim dobitkom u performansama, sa samo pola sekunde kraćim vremenom od 0 do 100 km/h.
Ako si to možete priuštiti, TSI motori s turbopunjačem vjerojatno su vrijedni dodatnog izdatka. Varijanta od 94 KS donosi povećani okretni moment od 175 Nm (u usporedbi s 93 Nm za MPI), s ubrzanjem od 0 do 100 km/h poboljšanim na mnogo respektabilnijih 10,6 sekundi.
Odabir automobila od 108 KS donosi još jedan porast okretnog momenta na 200 Nm i vrijeme sprinta od 10,0 sekundi za ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa i 9,9 sekundi za DSG automatsku verziju, dok 1,5-litreni model sa 148 KS koristi okretni moment od 250 Nm i dostiže stotku iz mirovanja za 8,0 sekundi.
4. Sigurnost i jamstvo – 80 / 100: Trogodišnje jamstvo
Možda je supermini, ali Škoda Fabia dolazi sa sigurnosnom opremom za veliki automobil. Model SE Comfort dolazi sa sustavom Front Assist koji pomaže u izbjegavanju potencijalnih sudara automatskim aktiviranjem kočnica ako otkrije nadolazeći sudar (pomoću ugrađene radarske tehnologije). Početni automobil također ima Lane Assist koji može prepoznati nenamjerno napuštanje voznog traka i automatski ispraviti upravljanje.
Prilagodljivi tempomat je opcija, zajedno sa sustavom Park Assist i sigurnosnim paketom koji uključuje zračne jastuke za koljena vozača i stražnje bočne zračne jastuke. Treća generacija Fabije postigla je ocjenu od pet zvjezdica na Euro NCAP-u, a za očekivati je da će najnoviji model dobiti istu ocjenu.
Škoda nudi trogodišnje jamstvo / 100.000 kilometara uz Fabiju, zajedno s tri godine europske pomoći na cesti. Postoji mogućnost produljenja jamstva za dodatne dvije godine uz dodatne troškove.
5. Prostor – 79 / 100: Najnovija Škoda Fabia ima veći stav od svoje prethodnice
Škoda nudi Fabiju samo kao model s petoro vrata, dok karavanska verzija sada nije na izboru. Kupci koji traže više udobnosti i koristan standardni pribor (poput tempomata, satelitske navigacije i dvozonske klime) možda bi željeli nadograditi na SE L opremu, ali početna oprema SE Comfort i dalje je dobro opremljena i uključuje prednju svjetla za maglu, stražnje parking senzore, multifunkcionalni upravljač, podesivu lumbalnu potporu za prednja sjedala i klima uređaj.
Ako želite imati dodatnu opremu, tu su različiti opcijski paketi koji Vam omogućuju da odredite stavke kao što su grijana sjedala, grijani upravljač, funkciju bežičnog punjenja pametnog telefona i prednje parking senzore.
S dužinom od 4.108 mm, širinom od 1.780 mm i visinom od 1.459 mm, najnovija Škoda Fabia ima veći stav od svoje prethodnice. Za usporedbu, Renault Clio nije tako dugačak s 4.050 mm, iako je malo širi s 1.798 mm.
Fabijinih dodatnih 111 mm duljine znači da je kabina prostranija nego prije. I vozač i suvozač trebali bi lako moći pronaći udoban položaj za sjedenje, dok oni koji putuju odostraga imaju puno prostora za koljena. Vjerojatno je jednak onome koji postoji u Mercedesu A-klase. Prostor za glavu je također dobar i ostaje takav čak i ako odaberete opcijski panoramski stakleni krov.
Prethodni model Fabije imao je pristojan prtljažnik od 330 litara, uključujući praktične kuke za prtljagu i korisne pretince za razne sitnice. Model četvrte generacije nudi slične praktične detalje, ali s povećanim prtljažnim prostorom od 380 litara. Ako preklopite stražnja sjedala, kapacitet prtljažnika raste na 1.190 litara. Samo prtljažnik Renault Clija od 391 litre nadmašuje Fabijin, a kao pokazatelj koliko su današnji superminiji blizu tradicionalnijim hatchback modelima, Volkswagen Golf osme generacije također dostiže 380 litara.
Ukupna ocjena za Škodu Fabiju: 84 / 100 – Tražite li cjenovno pristupačan supermini koji nudi puno prostora, udobnosti i ugrađene tehnologije, onda Vas Škoda Fabia neće razočarati