Ford Mondeo, sada u svojoj četvrtoj generaciji, najveći je i najskuplji ikada, ponajviše zato što je ovaj obiteljski automobil više premium, profinjeniji i visokotehnološkiji nego što je bio ranije. Suočava se sa žestokom konkurencijom poput Škode Superb, Mazde 6 i VW Passata, ali njegove ključne prednosti osiguravaju da se održi u konkurenciji. Mondeo je dostupan kao hatchback ili kao karavan, a obje karoserije imaju obilje prostora za putnike i prtljagu, što ih čini vrlo praktičnim za obitelji. Ponuda motora nije blagoslovljena performansama, mora se reći, ali dizeli su vrlo uglađeni i učinkoviti te nude dovoljno snage da se snađete na cesti.
Nudi širok izbor opreme
Razočaranje trenutnim Mondeom je to što mu nedostaju karakteristike upravljanja koje su blistale kod njegovih prethodnika. Nikako nije loš, ali zabava starih automobila izgubljena je zbog udobnijeg postavljanja koje je više udomaćeno na autocesti nego na starim seoskim cestama. To će odvratiti neke vozače, ali Ford Mondeo je ipak još uvijek dobar obiteljski automobil.
Mondeo je stigao 1993. kada je hvaljen kao Fordov novi “svjetski automobil” koji je zamijenio staru Sierru. Bio je masovno popularan kroz uzastopnih generacija, ali više nije.
Ford Mondeo je posljednji put “osvježen” 2019. godine, kada je dobio suptilne izmjene na vanjštini i neka ažuriranja na unutrašnjosti. Nove verzije s automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa također su dobile rotirajući birač mjenjača kakav se može vidjeti u najnovijem Focusu.
Unatoč pomaku na više tržište, Mondeo je još uvijek iza u usporedbi s premium modelima. Također se suočava s vrlo kompetentnim i općenito poželjnijim mainstream rivalima, uključujući Volkswagen Passat, Mazdu 6, Škodu Superb i Peugeot 508. Opel Insignia i Toyota Camry također su alternative Mondeu, iako za razliku od Forda nisu dostupni kao karavani. Bilo da odaberete osnovni Ford Mondeo, skuplji Vignale ili Mondeo Hybrid, dobivate prostrani obiteljski automobil s puno opreme i zgodnog izgleda. Mondeo ima naznake Mustanga u svom izgledu, posebno sprijeda.
Ispod karoserije, Ford Mondeo dijeli svoju platformu i vozni dio s Ford S-MAX-om i Galaxy MPV-jem. Za razliku od prošlih modela koji su koristili platformu koju je razvio Ford Europe, trenutna platforma Mondea razvijena je u SAD-u, a njegova pristranost prema udobnosti u odnosu na oštro upravljanje bila je jasna promjena za Mondeo kada je stigao 2014. godine.
Motori se sastoje od 2.0 EcoBlue 150PS i 190PS dizela, plus 2.0 TiVCT 187PS benzinskog hibrida. Svi Ford Mondeo modeli imaju motor sprijeda, a većina ima pogon na prednje kotače, s AWD pogonom na sva četiri kotača koji je dostupan kao opcija s najsnažnijim dizelskim motorom. Mjenjači su šesterostupanjski ručni i osamstupanjski automatski, iako Mondeo Hybrid standardno dobiva CVT automatski.
Ford nudi širok izbor opreme za Mondeo. Verzija Zetec danas je ulazna točka u asortiman. Zatim su tu dostupne varijante Titanium, ST-Line i Vignale, s tim da automobili Titanium i Vignale nude luksuz, a ST-Line je varijanta sportskog izgleda, iako bez poboljšanja performansi.
Cijene za Ford Mondeo počinju od oko 220.000 kn za Zetec modele, dok je Titanium malo manje od 230.000 kn, a ST-Line oko 9.000 kn više od toga. Vignale automobili malo su skupi, počevši od nešto manje od 280.000 kn. Ako želite karavan, postoji cijena od oko 15.000 kn koju možete dodati svim modelima.
1. Prostor – 84 / 100: Ford Mondeo je među najvećim automobilima u klasi
Raskošan izgled Mondea ne ugrožava njegovu unutarnju funkcionalnost, zahvaljujući činjenici da je automobil podosta velik. Ima dovoljno mjesta za pet odraslih osoba, a tu je još i veliki prtljažnik. Duboki središnji naslon za ruku, veliki držači za čaše i dodatni prostor iza središnje konzole znači da je spremište za sitne stvari u kabini još jedna jača strana Mondea. Opcijski panoramski krovni otvor također čini automobil mnogo prostranijim iznutra.
Velike vanjske dimenzije čine ovo glomaznom zvijeri, a usko stražnje staklo hatchbacka ograničava vidljivost i otežava parkiranje. Stoga biste mogli razmotriti opcijski Active Park Assist, koji Vas može usmjeriti na parkirna mjesta pritiskom na gumb. Nakon što locira prikladno mjesto dok prolazite pokraj njega, automatski Vas usmjerava na to mjesto.
S 4.871 mm duljine i 1.852 mm širine, Ford Mondeo je definitivno među najvećim automobilima u svojoj klasi iako je, iznenađujuće, karavan neznatno kraći od hatchbacka (4.867 mm). Općenito, ponuda Mondea udobno nadmašuje svoje glavne rivale poput Opel Insignije (duga 4.842 mm), Škode Superb (4.861 mm) i VW Passata (4.767 mm).
Ulazak u Ford Mondeo vrlo je jednostavan zahvaljujući njegovim vratima koja se široko otvaraju. Zbog svojih velikih dimenzija u njemu se udobno smjesti pet odraslih osoba. Čak će i visoki ljudi uživati u puno prostora odostraga, iako prostora za glavu putnika na središnjem stražnjem sjedalu možda neće biti koliko će trebati.
Standardni hatchback može se pohvaliti velikim prtljažnikom od 541 litre, koji se povećava na 1.437 litara sa spuštenim sjedalima. Ima jasnu prednost u odnosu na konkurente u limuzinama kao što su VW Passat i Mazda 6 jer je otvor prtljažnika ogroman, tako da se vrlo lako puni. Karavan ima malo manje prostora s podignutim sjedalima, 500 litara, ali nudi više kapaciteta nakon spuštanja sjedala (1.605 litara). Kutijastiji oblik također se pokazao praktičnijim u svakodnevnoj uporabi.
Međutim, Hybrid razočarava – ima samo 383 litre prtljažnika jer je masivna baterija smještena usred prtljažnog prostora i tako guta prostor. Još gore, stražnja sjedala se ne mogu preklopiti. Prava je šteta što baterije nisu skrivene ispod poda. Također imajte na umu da, dok dizelski Mondeo i Hybrid Estate imaju hatchback vrata prtljažnika, poklopac prtljažnika limuzine Mondeo Hybrid šarkama se nalazi ispod stražnjeg stakla. To znači da limuzina ima uži otvor prtljažnika od hatchback i karavanskih verzija, pa je stoga malo teže smjestiti veće predmete u prtljažnik.
Mondeo ima pristojne mogućnosti vuče, što mu pomaže da bude privlačan karavanerima. S ograničenjima koja počinju od samo 400 kg i idu sve do 2.000 kg u smislu kapaciteta vuče prikolice s kočnicama, morat ćete provjeriti ona sitna slova za model koji kupujete. Kao smjernica, u različitim izlaznim snagama, 2,0-litreni EcoBlue dizel motori omogućit će Vam vuču najveće mase. Također, vrijedi razmisliti o dodatnom samonivelirajućem stražnjem ovjesu ako redovito vučete ili nosite teške terete, dok je na nekim modelima dostupan i pogon na sva četiri kotača.
2. Vožnja – 77 / 100: Ford Mondeo je profinjeniji nego ranije
Zahvaljujući činjenici da je najnoviji Mondeo dio Fordove filozofije “One Ford”, više je naglaska stavljeno na udobnost vožnje i kvalitetu interijera nego na užitak u vožnji i agilnost upravljanja. Dok je stari automobil imao najoštriji upravljač u ovoj klasi, novi se čini mekšim i manje fokusiranim. Volan se, na primjer, čini mnogo lakšim, a tijelo se više naginje kada brzo prolazite kroz zavoje. Također se čini glomaznim u gradu zahvaljujući svojoj veličini i teškoj vidljivosti. Međutim, ST-Line automobili sa sportskim ovjesom upravljaju s malo više smirenosti.
Ipak, Mondeo je daleko profinjeniji izgledom nego ranije, s osjetno boljom kvalitetom vožnje. U gradu je mekši, osobito na modelima s manjim kotačima i standardnim ovjesom, dok je odličan i na autocesti, zahvaljujući dobro izoliranoj buci od vjetra i ceste. I dalje je relativno ugodan za vožnju, ali je izgubio svoj sjaj koji je starije modele činio posebnima. Opcijski samonivelirajući stražnji ovjes karavanske verzije vrijedi razmotriti ako vučete prikolice ili redovito prenosite teške terete, dok je na nekim modelima dostupan i pogon na sva četiri kotača.
Ford Mondeo dostupan je s parom dizelskih motora i benzinsko-električnom plug-in hibridnom opcijom, pri čemu 2,0-litreni EcoBlue dizeli čine najveći dio prodaje Mondea. Dolazi u oblicima od 150 KS i 190 KS sa 148 KS i 187 KS, iako je Ford u prošlosti prodavao i snažniju verziju od 207 KS. Kako stoji, model sa 148 KS ima ručni mjenjač, a verzija sa 187 KS može se naći s automatskim mjenjačem, iako niti jedan ne djeluje posebno brzo.
Benzinski električni Mondeo Hybrid je loš, ali se zbog nepopularnosti dizela relativno dobro prodaje. Emisije se kreću od 127 g/km do 134 g/km, ovisno o specifikaciji. Ove brojke nisu osobito konkurentne, a povećana težina automobila još više otupljuje tvrdoglavo upravljanje Mondeom, dok CVT mjenjač čini pogonski sklop neugodnim za korištenje pri ubrzanju. Dostupan je i pristojan niz benzinskih opcija, iako se više ne nude na Ford Mondeu. Jedan sada izbačen benzinski motor koji je bio impresivan bio je 1,5-litreni EcoBoost sa 163 KS. Ford je također nudio 2,0-litreni EcoBoost benzinski Mondeo od 237 KS, koji je bio najbrži model u ponudi kada je bio u prodaji.
3. Dizajn – 76 / 100: Iznutra je Ford Mondeo bolji od Fusiona
Dok je Mondeo nedvojbeno još uvijek prepoznatljiv, Fordov naglasak je na tome da se model istakne iz gomile. Stil je prvi put viđen na američkom tržištu Ford Fusion na sajmu automobila u Detroitu 2012., ali kašnjenja u proizvodnji uzrokovana globalnom recesijom odgodila su lansiranje automobila u Europi do 2014., dok je facelift stigao 2019. godine.
Elegantan prednji dio sličan je najnovijem Ford Focusu i Fiesti, zajedno s rešetkom u stilu Aston Martina, dok stražnji kraj ima čist i elegantan izgled. Oblik izgleda je aerodinamičniji, zahvaljujući liniji krova u obliku luka. Ford tvrdi da novi profil, aktivni poklopci rešetke i ploče podvozja doprinose smanjenju otpora od 10%. Modeli ST-Line izgledaju još pametnije zahvaljujući 10 mm nižem ovjesu, urednom bodykitu, saćastoj rešetki i zatamnjenim staklima.
Iznutra, Mondeo nije samo veliko poboljšanje u odnosu na izbirljivo stilizirani stari automobil, već je bolji i od američkog Fusiona. Čvrsti materijali daju mu zreo, vrhunski izgled i osjećaj. Šteta što je plastika središnje konzole malo popustila, ali ostale dodirne točke su lijepo mekane na dodir. Vrhunska verzija Vignale dodaje kromirane detalje izvana, jedinstvene aluminijske naplatke i prilagođenu kožnu ploču. Svakako je mekši od standardnog modela, ali još nije dovoljno mekan da isprati modele poput BMW-a serije 3 i Mercedesa C-klase s kojima se Vignale natječe u ovoj cjenovnoj kategoriji.
Kontrolna ploča za klimu osjetljiva na dodir koja je ugrađena u Mondeo u SAD-u je odbačena u korist mnogo jednostavnijeg postavljanja fizičkih gumba. I dalje dobivate veliki 20-cm središnji zaslon osjetljiv na dodir za stvari poput radija i satelitske navigacije, ali upravljanje klimom i grijanim sjedalima sada se kontrolira putem uobičajenih tipki.
Satelitska navigacija i DAB radio/CD sustav su standardni, a vrhunski sustav s 12 zvučnika je opcijski. Na raspolaganju su dva USB priključka za povezivanje, dok Vam najnoviji sustav povezivanja s glasovnom aktivacijom SYNC3 omogućuje telefoniranje bez upotrebe ruku i slušanje tekstualnih poruka. Također Vam omogućuje upravljanje glazbom pomoću Vašega glasa i omogućuje bežično povezivanje s Vašim uređajima. Također su uključene značajke povezivanja kao što su Apple CarPlay i Android Auto.
4. Potrošnja i deprecijacija – 71 / 100: Hibrid pobjeđuje dizelske opcije
Općenito, ponuda Mondea nema brojke uštede goriva koje bi odgovarale najboljima u klasi, iako je Ford predstavio novu ponudu EcoBlue dizelaša. Ne pomaže ni to što stroži WLTP test potrošnje goriva također smanjuje ove brojke. Ako ste za maksimalnom štedljivošću, najbolji motor u grupi u smislu učinkovitosti je 2.0 EcoBlue 150PS. Ima najbolju WLTP potrošnju od 5 l/100 km s ručnim mjenjačem i 5,4 l/100 km za automatsku verziju.
Ako odaberete snažniji EcoBlue 190PS, Ford tvrdi da ćete trošiti od 5,6 l/100 km na automatiku (nema opcije ručnog mjenjača), što je isti minimum koji postiže 2.0 TiVCT Mondeo Hybrid. Dodavanjem pogona na sva četiri kotača dizelskom motoru postiže se potrošnja od 6,1 l/100 km. Gledajući emisije, Mondeo Hybrid pobjeđuje dizelske modele s najnižom emisijom CO2 od 127 g/km. EcoBlue od 148 KS proizvodi od 130 g/km, dok inačica od 187 KS više zagađuje sa 147 g/km CO2. Važno je zapamtiti da će dodavanje automatskog mjenjača i pogona na sve kotače utjecati na emisije i ukupnu ekonomičnost.
Kada je 2014. godine predstavio trenutni automobil, Ford je tvrdio da očekuje da će prodati samo 20.000 Mondea svake godine. U doba vrhunca modela prodavao je 100.000 jedinica. U 2020. godini, Ford je prebacio brojku od samo 2.400 Mondea, iako je pandemija koronavirusa donekle utjecala na prodaju. Preostale vrijednosti nisu tako jake kao kod VW Passata zbog percipirane vrijednosti brenda. Osigurajte si dobar popust ako kupujete novi.
5. Sigurnost i jamstvo – 68 / 100: Neki konkurenti su velikodušniji
Mondeo pokazuje dobru sigurnost. Osvojio je maksimalnih pet zvjezdica na svom Euro NCAP testu sudara 2014. godine, zahvaljujući mnoštvu pasivnih i aktivnih sigurnosnih sustava u vozilu, plus čvrstoj strukturi karoserije. Njegov rezultat zaštite odraslih putnika bio je 86%, djece 82% i pješaka 66%. Upozorenje za držanje traka i automatsko kočenje u nuždi dio su standardne opreme u cijeloj ponudi Mondea, a mogu se nadopuniti dodatnim sigurnosnim značajkama. To uključuje adaptivni tempomat i nadzor mrtvoga kuta, koji se mogu specificirati na svim Ford Mondeo razredima osim početne opreme Zetec.
Ford je u velikoj mjeri u sredini sa svojim trogodišnjim jamstvom od 100.000 km. Moguće je produljiti jamstvo, uz dodatne troškove, na četiri godine / 130.000 km ili pet godina / 150.000 km. Neke konkurentske marke nude velikodušnije standardno pokriće, poput Toyote (pet godina), Hyundaija (pet godina) i Kije (sedam godina).
Ukupna ocjena za Ford Mondeo: 75 / 100 – Ford Mondeo je profinjeniji i napredniji nego ikada, ali to nije dovoljno da se istakne iz konkurencije