BMW M5 bio je mjerilo za limuzine visokih performansi gotovo otkako je ovaj žanr izumljen. Posljednji model suočio se sa strašnim izazovom najnovijeg Mercedes-AMG E 63, ali novi M5 je poboljšao svoju kvalitetu i vratio se na vrh. Fenomenalna snaga i okretni moment te nevjerojatno prianjanje velike su prednosti, a širina sposobnosti M5 jednostavno oduzima dah. Loše strane? Skup je za vožnju, tehnički kompliciran i skup za rad…
Kada dođete u kontakt s BMW-om M5, u društvu ste legende. Odjel „M-for-Motorsport“ ove tvrtke sa sjedištem u Munchenu izrađuje legendarne izvedbe BMW-ove sportske executive limuzine od 1986. godine. Linija je započela modificiranim šestocilindričnim motorom iz BMW-ovog superautomobila M1 ucijepljenim u model 535i i odmah je osvojila pohvale kao najbrži limuzinski automobil u proizvodnji svoga vremena. Postojale su izvedbene verzije BMW M5 sljedećih generacija serije 5 sve do danas, i dok entuzijasti imaju svoje individualne favorite, svaka verzija dodatno je podigla ljestvicu u pogledu performansi i luksuza.
Najnovija verzija poznata je kao F90, a otkrivena je na sajmu automobila u Frankfurtu u jesen 2017. godine. Britanski trgovci počeli su nuditi novi BMW M5 na prodaju početkom 2018., a isporuke su počele na ljeto. Vozači koji razmišljaju o kupnji jednog takvog pronaći će primamljiv niz M5 rivala koji se bore za svoj novac – linija uključuje Audi RS7, Mercedes-AMG E63 i Porsche Panamera.
Od brojnih istaknutih značajki, tu je novi BMW M5 xDrive pogon na četiri kotača koji doista izdvaja M5 2018 od svojih prethodnika. Za mnoge vlasnike BMW-a, zaštitni znak marke upravljanja pogonom na stražnje kotače cijenjen je s gotovo religioznim žarom, ali najnoviji BMW M5 od 592 KS ima toliko snage da su četiri pogonska kotača jedini način da se izvuče na asfalt. Novi M5 također ima automatski mjenjač za koji se kaže da je robusniji od sustava s dvostrukom spojkom svog prethodnika, ali vrijeme prijenosa je vrlo usporedivo.
Motor najnovijeg automobila razvoj je twin-turbo V8 motora u posljednjem modelu, a u standardnom obliku odgovara izlaznoj snazi koju je imao automobil prethodne generacije u specifikaciji ograničenog izdanja „M5 Competition Pack“. Ipak, možete odrediti sličnu nadogradnju Competitiona na novom M5, koja podiže snagu do velikih 617 konja, a donosi i izmjene ovjesa, različite aluminijske naplatke od 50 cm i neke dodatne značajke.
Ispod sve veće brzine, BMW M5 ima sve atribute visoko specificirane limuzine Serije 5. Standardne specifikacije uključuju tvrdi disk od 20 GB, nadzornu ploču Digital Cockpit, četverozonsku kontrolu klime, 28-centimetarski zaslon osjetljiv na dodir s uslugama BMW Connected Drive i BMW Professional navigaciju, prilagodljiva LED prednja svjetla, prilagodljivi tempomat, potpunu kožnu unutrašnjost i M Sport upravljač.
1. Vožnja – 95 / 100: Unatoč trošku, isplati se verzija Competition
Da raščistimo jednu stvar odmah. Možda u očekivanju naleta bijesa svojih mnogobrojnih obožavatelja stražnjeg pogona, BMW je dodao čisti “two-wheel drive” na izvorni M5 xDrive sustav iz 2018. godine. Kada ga koristite, BMW M5 se ponaša gotovo onako kako biste očekivali od bilo kojeg automobila koji šalje 592 KS na stražnje kotače, proizvodeći spektakularne driftove i puno dima od guma. BMW sugerira da je postavka namijenjena isključivo stazi, što se čini razumnim.
Osim kontrole postavki xDrivea, vozači dobivaju tri postepeno sportskija postavljanja za upravljanje, ovjes i odziv motora, kao i tri postavke za mjenjač u automatskom i sekvenčnom ručnom načinu rada. Unatoč svim performansama, kada stvari ostavite u comfort načinu, ovjes pruža dovoljno prilagodljivosti da M5 udobno vozi izazovnim vangradskim cestama. Jedina zamjerka je malo ljuljanje pri niskim brzinama zbog ogromnih 50-cm aluminijskih kotača.
Ako snažnije koristite motor, BMW M5 Vas nagrađuje vrištećim zvukom ispušnog sustava koji zvuči napetije od grmljavine konkurentske AMG E klase, a još je primjetniji na modelu M5 Competition koji dodaje sportskiji ispušni sustav.
Preporučujemo verziju Competition unatoč trošku, jer dodaje vrijedan dodatni poticaj ovjesu, rezultirajući preciznijim upravljanjem i kontrolom karoserije koja je iznenađujuće impresivna. Uz impresivnu ubrzanu snagu moćnog V8 motora, podržanu aktivnim M diferencijalom koji održava tijesnu liniju skretanja, BMW M5 može brzo proći zavojitom cestom brzinama koje su nadrealne. Keramičke kočnice dolaze kao dio skupog M Pro paketa (oko 9.300 €), ali pružaju sve povjerenje koje bi Vam moglo trebati u ovako velikom i brzom automobilu.
BMW M5 Competition snage 616 KS povećava snagu za 24 KS u odnosu na “standardni” model, s nepromijenjenim okretnim momentom od 750 Nm. Uz pomoć brzog osmerostupanjskog automatskog mjenjača i pogona na sve kotače, M5 do 100 km/h stiže za zaista brzih 3,3 sekunde. Najveća brzina je 250 km/h, ali odaberete li M Pro paket, BMW će prebrisati ograničivač brzine motora, omogućujući Vam najveću brzinu od 306 km/h.
2. Prostor – 91 / 100: Vrlo prostrana unutrašnjost
Serija 5 je općenito veća od svojeg prethodnika, što se prenosi u više prostora za putnike i malo povećanje volumena prtljažnika. Kao što biste očekivali od velikog poslovnog modela, u kabini ima dovoljno prostora za mnoge stvari, s pristojno velikim pretincem za rukavice, utorima na vratima i pretincem u središnjoj konzoli. Tu je i mjesto gdje možete staviti svoj telefon dok se bežično puni. Višestruko podesivi sjedala i upravljač olakšavaju pronalaženje savršenog položaja, a sportsko pojačanje čini ih iznimno udobnima – možete sjediti nisko, što odgovara sportskom karakteru M5.
BMW M5 je dug 4.966 mm, širok 2.126 mm i visok 1.473 mm, što ga čini prilično velikim strojem. BMW je za ovu generaciju karoserije serije 5 samo proširio kućište tijela za 36 mm, pa se po veličini ne čini drugačijim od prethodne verzije s vozačkog sjedala.
Vrata sa širokim otvaranjem otkrivaju vrlo prostranu unutrašnjost Serije 5, s dodatnom duljinom tijela koja se dobro koristi za putnike na stražnjem sjedalu, koji imaju dovoljno prostora za opuštanje i puno mjesta za glavu. Na stražnjoj klupi lako ima mjesta za troje, ali nažalost, tunel između sjedala guši prostor za noge srednjeg putnika, čineći boravak malo neugodnim. Problema nema za dvoje sprijeda, gdje je smještaj iznimno prostran. Sada deset litara veći nego ranije, prtljažnik Serije 5 može primiti pristojnih 530 litara Vaše prtljage. To ga čini otprilike jednako velikim kao Mercedes E-Class ili Jaguar XF, a BMW također ima široko otvaranje prtljažnika i mogućnost preklopnih stražnjih sjedala.
BMW M5 također ima pristojan kapacitet vuče od 2.000 kg za prikolice s kočnicama, ali ne možemo zamisliti da će mnogi ljudi koristiti automobil na taj način.
3. Dizajn – 89 / 100: M nadogradnje standardnog modela
BMW M5 limuzina varijanta je modelnog raspona serije 5 i kao takva dijeli platformu s većim modelom 7 serije, čineći je većom i prostranijom od svojeg prethodnika. Zahvaljujući velikom količinom aluminija u karoseriji, serija 5 kao cjelina je 100 kg lakša od prethodne generacije automobila, iako je M5 verzija samo 50 kg lakša zbog novog 4×4 pogona. Stil je napravio evolucijski korak naprijed, i dok novi modeli izgledaju prilično slično prethodnima, najnovije prednje i stražnje svjetlosne skupine očito su inspirirane Serijom 7.
Nadogradnja na M5 specifikaciju donosi nekoliko očiglednih vizualnih poboljšanja na vanjskom izgledu automobila, prije svega karbonski krov koji je dio paketa za uštedu težine. Druge primjetne značajke uključuju velike aluminijske kotače od 50 cm, BMW M “bubrežnu” rešetku s visokim sjajem i dvostruke rešetke, crne bočne retrovizore s aerodinamičkim spojnicama i dvostruke ispušne cijevi straga.
Vlasnici će također uživati u M nadogradnjama nad standardnim modelom serije 5, počevši od luksuznih sportskih sjedala s višestrukim podešavanjima i dvostrukim M dizajniranim upravljačem. Tu je i crna Alcantara obloga stropa, dok nehrđajuće čelične pedale doprinose sportskom dojmu. Također dobivate M postavku na head-up zaslonu, a instrumentna ploča je posebno konfigurirana za M5. Facelift 2020. godine donio je novi prednji branik, preoblikovani poklopac motora i revidirani prednji spliter, zajedno s prilagodljivim LED prednjim svjetlima, novim dnevnim svjetlima i redizajniranim rešetkama bubrega s oštrije naglašenim rešetkama.
BMW je 2020. godine dodao 31-cm digitalni instrument klaster i veći zaslon za infotainment u M5. Head-up zaslon ima M postavku koja uključuje indikator stupnja prijenosa, krivulju raspona okretaja i indikator trenutka promjene brzine. BMW-ov profesionalni navigacijski sustav standardan je, a dobivate i 12-mjesečnu pretplatu na BMW Connected usluge, uključujući BMW aplikacije, poziv u hitnim situacijama i usluge conciergea. Također tu su Bluetooth povezivanje i bežično punjenje, te možete koristiti svoj M5 kao WiFi hotspot.
4. Sigurnost i jamstvo – 82 / 100: Sustav autonomnoga kočenja za pohvalu
Većina mehaničkih dijelova u M5 razvijena je iz postojeće tehnologije, uključujući motor koji je nadograđena verzija prethodnog M5 motora, dok je BMW također stekao mnogo iskustva s xDrive 4×4 tehnologijom na različitim modelima.
Sigurnost se također ozbiljno shvaća, sa standardnom Serijom 5 koja je visoko ocijenjena za odrasle i djecu (pet zvjezdica Euro NCAP-a za sudar). Standardni sustav autonomnoga kočenja pohvaljen je, a M5 je također opremljen BMW Driving Assistantom, opcionalnim na drugim modelima. To Vam pruža upozorenje na napuštanje traka, upozorenje na stražnji promet i prepoznavanje prometnih znakova, uz adaptivni tempomat. S dodatnom sigurnošću vuče na sve četiri kotača, čvrsto inženjerskom strukturom i nizom sigurnosnih tehnologija, M5 nikada nije bio sigurniji.
M5 dobiva standardno BMW-ovo jamstvo od tri godine bez ograničenja kilometraže, što uključuje pokriće kvara.
5. Potrošnja i deprecijacija – 69 / 100: V8 BMW M5 nije posebno učinkovit
Cijena M5 modela gotovo je jednako impresivna kao i njegove performanse. Model Competition košta oko 126.000 €, iako morate paziti na popis opcija jer se cijena brzo može podići dodavanjem tek nekoliko dodataka.
Iako je V8 M5 relativno kompaktan s obujmom od 4,4 litre, nije posebno učinkovit. Službeno, s Competition modelom možete trošiti oko 11,3 l/100 km, ali svako iskušenje pristupa dostupnim performansama skupo će Vas koštati na benzinskim crpkama. I nemojte zaboraviti da će korištenje performansi također ubrzati trošenje potrošnih predmeta poput guma i kočnica, što za automobil poput BMW M5 mogu biti skupi dijelovi.
Cijene rabljenih njemačkih super limuzina često su tema na forumima entuzijasta. One neizbježno izgledaju primamljivo kao vrijednost kada padnu u cijeni čim originalni vlasnik izađe iz salona automobila. Možete očekivati gubitak od oko 57 posto od kupovne cijene tijekom tipičnog vlasništva od tri godine / 60.000 km.
Ukupna ocjena za BMW M5: 85 / 100 – Legendarni BMW M5 poslovni automobil sada je dostupan isključivo u verziji Competition, s još više snage i usmjerenosti na vozača