in

Dacia: Jedan od glavnih promotora Rumunjske

Dacia
Foto: Romanian Communism Online Photo Collection

Dacia je jedan od rijetkih razloga zašto je svijet čuo za Rumunjsku. Za ovu zemlju izvan Europe ljudi najčešće znaju zbog Drakule, bivšeg slavnog nogometaša Gheorghea Hagija ili gimnastičarke i osvajačice zlatne olimpijske medalje Nadije Comaneci. Ipak, nismo ovdje da bismo tekstualni prostor posvetili njima, nego Daciji, marki poznatoj u Europi po svojim pristupačnim automobilima.

Ime Dacia seže u eru prije Krista

Dacia je vrlo specifično ime, ali s dobrim razlogom, budući da je važan dio rumunjske povijesti. Još prije Kristovih dana, neka su plemena živjela svojim ne tako mirnim životom oko delte Dunava i Karpata. Ti su ljudi formirali staro kraljevstvo poznato kao Dacija. Ti Dačani nisu bili najmudriji, jer bilježenje onoga što su radili nisu smatrali toliko važnim. Stoga, sve što znamo o njima je iz drugih zemalja kojima je uistinu bilo stalo da zabilježe njihove postupke.

Ipak, prvi put ime Dacia nalazimo u staroj Grčkoj 400. godine prije nove ere. Bili su ondje puno duže od toga, ali ne kao dio svoje posebne civilizacije. Dačani su postojali sve do 100. godine kad ih je pokorilo Rimsko Carstvo. Današnji Rumunji potomci su Dacije. Sama Rumunjska obuhvaća veliki dio stare Dacije. Sada, znajući sve ovo, možemo vidjeti zašto je automobilska tvrtka Dacia nazvana onako kako jest, što je počast rumunjskoj povijesti.

Automobilska marka Dacia formirala se onda kada je Rumunjska dobila planove za razvoj automobila za svoje građane i izvoz radi profita. Nisu imali vremena za gubljenje i umjesto da projektiraju i razvijaju svoje automobile, odlučili su licencirati postojeći model.

Odatle bi mogli graditi i razvijati to vozilo. Moć i luksuz nisu im bili ciljevi. Stoga je rumunjska vlada željela mali automobil sa zapreminom motora od oko jedne litre kako bi ispunila cilj od 50 tisuća proizvedenih automobila godišnje. Nadalje, Rumunjskom je vladao komunistički režim, koji je ukinut 1989. godine nakon revolucije.

Pet marki odgovorilo je na Dacijin zahtjev za licenciranje. Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo i Austin / Morris predstavili su svaki svoj model automobila. Točnije, testirani modeli bili su hvaljeni Austin/Morris Mini, Peugeot 204, Alfa Romeo 1300, Fiat 1100D i Renault 10.

Prvi automobil poklonjen Ceausescuu

Rumunji su se svidjeli Renaultovoj ponudi i potpisali su ugovor u kojem je stajalo da će Dacia proizvoditi automobile koje je dizajnirao i razvio Renault, a naveden je Renault 12. Međutim, zbog tehničkih i ekonomskih poteškoća, Renault nije mogao dopustiti Daciji da počne proizvoditi model 12, pa su im jednostavno rekli da zasad sastave Renault 8. Čim je ugovor potpisan 1966. godine, Rumunjska je počela graditi tvornicu automobila u Colibașiju, koja se prebacila u Mioveni, u okrugu Argeș, a pokrenuta je do 1968. godine.

Dacia 1100 bio je prvi automobil koji je ikad sišao s tvorničke linije, i to 20. kolovoza 1968. godine. Vozilo je poklonjeno komunističkom predsjedniku / vladaru Nicolaeu Ceaușescuu kako bi se napravila priča dostojna tadašnjih novina. U ugovoru je stajalo da će sve dijelove proizvoditi Renault, a automobili će se sklapati u Rumunjskoj. Takav princip poslovanja uveden je kako bi se izbjegli uvozni porezi, otvorila lokalna radna mjesta, a u ovom slučaju i pokrenula industrija proizvodnje automobila.

Dacia
Foto: Romanian Communism Online Photo Collection

Dacia 1100 nije imala dug životni vijek

Dacia 1100 dobila je ime zbog zapremine motora od 1,1 litre. Općenito, automobil nije bio poseban ni na koji način, osim što je bio preskup za rumunjsko tržište. Doista, u početku je bio po cijeni od 55 tisuća leja (84 tisuće kuna), što je bilo zapanjujuće kada gledamo srednju plaću od 1.140 leja. Unatoč svemu, vozilo se i dalje prodavalo, kao jedan od rijetkih automobila dostupnih za kupnju u Rumunjskoj.

Za referencu, mala staklenka jogurta bila je pola leja, dok je litra mlijeka bila oko 1,5 leja. Bilo je malo dostupnih boja, nekoliko opcija za biranje, ali u usporedbi s istočnonjemačkim Trabantom, smatran je džentlmenskim automobilom i luksuznim komadom. Dacia 1100 nije imala dug životni vijek jer je tvrtka htjela Renault 12, a ne Renault 8. Čak i tako, proizvodila se četiri godine s više od 37 tisuća proizvedenih primjeraka. Postojao je čak i model ograničenih performansi nazvan Dacia 1100S koji se koristio za reli utrke i kao policijski automobil. Iako zasigurno nije u rangu s Audijem S-line, ipak je to bio S-model.

Koliko automobila možete popraviti grančicom?

Godine 1970. Dacia je počela proizvoditi pravo motorizirano vozilo koje je promijenilo mnogo toga, Daciju 1300. Kao i 1100, i 1300 označava zapreminu motora od 1,3 litre. Za to vrijeme, Dacia 1300 bila je pristojan automobil i u skladu s tadašnjim standardima. Imajte na umu da su standardi u najboljem slučaju bili upitni jer su bočni retrovizori bili opcija samo za najbogatije. Gledanje iza sebe nije se smatralo potrebnim 1970. godine…

Dugi niz godina Dacia je nastavila koristiti Renaultove dijelove koji su se pokazali čvrstim i pouzdanim. Ipak, Dacia, koja je proizvodila kvalitetne automobile, doista je bila rijedak prizor, s obzirom na to da je Rumunjska bila komunistička zemlja. Međutim, u njihovim starijim modelima kvaliteta se pogoršala, posebno kada se gledaju ploče karoserije koje su bile sklone hrđanju. Unatoč tome, ljudi su i dalje voljeli svoje „kante od hrđe“. Ne možete pronaći mnogo automobila koji bi se mogli popraviti grančicama, žicom, bocama,… Dostupne su mnoge boje, a doživio je i brojne faceliftinge kako bi automobil ostao svjež.

Sada, možete pitati koliko je faceliftinga bilo, a najbolji odgovor bio bi „previše”. Automobil se proizvodio počevši od 1969., a posljednji model izašao je kroz tvornička vrata 2004. godine. Ono što je bilo ažurirano u 1970-ima sigurno nije bilo u 1990-ima i 2000-ima. Iz godine u godinu dobivao je mehaničke nadogradnje, od rasplinjača do mehaničkog ubrizgavanja, pa čak i katalizatora u svom najnovijem modelu. Posljednji novi modeli koštali su oko 5.120 dolara, što je nekima bila velika pljačka.

Renault preuzima Dacia Novu

Inženjeri u Daciji konačno su počeli raditi nešto od svog osobnog dizajna počevši od Dacije Nove. Auto je brzo pao s popularnošću jer se slabo prodavao u Rumunjskoj i šire. Kvaliteta nije bila jača strana Nove, a male količine samo su ometale prodaju. Prva Nova proizvedena je 1995., ali je automobil bio u razvoju od 1983. godine. Naime, inženjeri nisu mogli krenuti naprijed zbog nedostatka sredstava. Dacia je bila sasvim svjesna da je model 1300 zastario i htjeli su ga zamijeniti nečim boljim. I ne samo to, Rumunji su imali sve veći interes za tržište rabljenih automobila susjednih zemalja, ali i drugih europskih država, poput Njemačke.

Unatoč dobrom procesu razmišljanja, automobil je bio osrednji i općenito se nije svidio ljudima. Imao je dosta problema s pločama karoserije, slično kao kod modela 1300. Nadalje, motor nije bio toliko pouzdan, ovjes je bio daleko od sjajnog, a njegov se stil općenito nije sviđao „narodu“ i smatrao se zastarjelim. No, Nova je u nekim kategorijama stekla prednost, poput upravljivosti i agilnosti. Imao je facelift koji je dosta poboljšao kvalitetu, ali šteta je već napravljena, a auto je ostao ispodprosječan.

Renault je 1999. godine kupio kontrolni 51-postotni udio u Daciji. Planirao je proizvoditi automobile prikladne za tržišta srednje i istočne Europe, no od tada se marka proširila diljem svijeta. Za početak, Renault je preuzeo Dacia Novu i napravio faceliftiranu verziju nazvanu SuperRNova tijekom 2000-ih. Koristio je motor i mjenjač koji je isporučio Renault. SuperRNova prethodila je Solenzi, što je bio još jedan facelifting usmjeren na sada staru potpuno rumunjsku Novu.

Renault je želio ugoditi ljudima s novim i ispravnim načinom proizvodnje automobila, a upravo su to iskoristili u Solenzi. Na pomolu je bio novi automobil, još jedan dostojan zapadnog tržišta. Dacijin prijašnji način izrade automobila Renault je smatrao zastarjelim i nezadovoljavajućim.

Pokušaj proizvodnje cool automobila

Godine 2004. Dacia je proizvela Daciju Logan, vrlo uspješan model. Renault je želio napraviti automobil po cijeni od samo pet tisuća eura koji može prevoziti četiri putnika i vozača. Dizajniran je da se nosi s najgorim mogućim kolnikom i da ima veliki prtljažnik, a istovremeno unaprjeđuje standarde kvalitete. Kako bi postigao ovaj cilj, Renault je koristio mnoge pametne mjere za smanjenje troškova, uključujući naslone za glavu od pjene koja se širi, svugdje je koristio iste vrste žarulja i učvršćenja, ili čak uklanjanje nekih dodatnih šavova sa sjedala. Upravljajući troškovima, novi model Dacije stigao je na tržište po pristupačnoj cijeni.

Danas se Logan prodaje i proizvodi diljem svijeta, uključujući razvijene zemlje poput Engleske gdje je popularan. Potražnja je jaka i u zemljama u razvoju, uključujući Brazil, Kolumbiju i Južnoafričku Republiku. Značajno je da je ovaj model pouzdan s jeftinim dijelovima, atributima koji potpomažu popularnost Logana u cijelom svijetu.

Dacia ima mnogo prototipova i višestruko je pokušala proizvesti cool automobile, počevši od 1980-ih. Ovi su modeli u rasponu od Dacije 1300 preuređene u limuzinu, još jednog modela s pop-up prednjim svjetlima i vozila koje bi mogla voziti osoba s paralizom nogu. Jedan prototip vrijedan spomena je Turbo Dacia 1300, koju je razvio jedan reli trkač koji je tvrdio da može proizvesti preko 200 konjskih snaga iz svog malog 1,3-litrenog motora. Neki tvrde da se šasija još uvijek može pronaći negdje u Rumunjskoj, međutim, motor nedostaje pa su ostale samo priče.

Dacia
Foto: Screenshot // Turbo Dacia 1300

Dacia Logan i Dacia Sandero – Dacia Cup

Dacia je također donekle poznata po svom reli pedigreu. Dacia Nova i SuperRNova bili su vrlo okretni, pa su na reliju bili odlični natjecatelji. Danas postoji lokalni reli kup koji se zove Dacia Cup (Cupa Dacia), gdje se svatko može prijaviti i natjecati se. Pravila su na snazi i vrijedna su usporedbe s bilo kojim drugim reli natjecanjem. U kupu se natječu samo dva modela. – Dacia Logan prve generacije s 1,6-litrenim motorom. Drugo, Dacia Sandero s turbo motorom od 0,9 litara. Ljudi se natječu u nekim dijelovima Rumunjske u redovitim etapama, a cijelo natjecanje traje tjedan ili dva.

Posljednje desetljeće Dacije

Što se tiče posljednjeg desetljeća, godine 2012. Dacia Lodgy, novi kompaktni MPV, predstavljen je na sajmu automobila u Ženevi. Temelji se na novoj platformi i proizvodi se u potpuno novoj Renault tvornici u Tangeru na sjeveru Maroka. Dokker, predstavljen u lipnju 2012., nešto je manje vozilo također proizvedeno u Tangeru, dijeli istu platformu s Lodgyjem te je dostupno u putničkim i kombi varijantama.

U rujnu 2012. na Pariz Motor Showu predstavljene su druge generacije Logana i Sandera. Imaju zajednički dizajn prednjega kraja i dolaze s poboljšanim standardnim sigurnosnim značajkama, novim motorom i drugom novom opremom koja poboljšava udobnost. Naredne godine, obnovljeni Duster predstavljen je na sajmu automobila u Frankfurtu. Dobio je blage preinake na prednjem i stražnjem dijelu, novi interijer predstavljen na novim modelima Logan i Sandero, kao i novi benzinski motor s turbopunjačem.

Na sajmu automobila u Frankfurtu 2017. godine predstavljena je druga generacija modela Duster koji donosi novu udobnost i tehnička poboljšanja, ali zadržava slične dimenzije i motore. Dacijin izvršni direktor od travnja 2016. do svibnja 2018. bio je Yves Caracatzanis. Zamijenio ga je Antoine Doucerain, koji je otišao nakon samo četiri mjeseca iz „osobnih razloga“. Nakon kratkog boravka privremenog menadžera Jeromea Olivea, mjesto je u prosincu 2018. popunio Christophe Dridi.

Tijekom 2020. godine Dacia je najavila da će izdati električni automobil koji je predstavila u ožujku 2020. s konceptom Dacia Spring Electric. Rečeno je da se Dacia Spring temelji na Renault City K-ZE modelu i da će postati najjeftiniji električni automobil u Europi s cijenom koju rumunjski mediji procjenjuju na oko 15 do 20 tisuća eura.

Foto: Screenshot / Dacia Spring

U siječnju 2021. Denis Le Vot postao je izvršni direktor poslovne jedinice Dacia-Lada. Kao dio procesa obnove tvrtke, Renault je rekao da će integrirati marke Dacia i Lada u novu poslovnu jedinicu. Također je predstavio novi Dacia logo i ofenzivu proizvoda za marku Dacia, proširivši pokrivenost njezinih tržišnih segmenata.

Dva mjeseca kasnije Le Vot je pokazao proizvodnu verziju Dacia Spring EV-a na događaju Renault eWays. Spring će se prodavati u raznim područjima u Europi, uz ažurirane modele Sandero i Logan (najavljene krajem 2020.).

Zanimljive činjenice o Daciji Duster

– Među svim tržištima, Ujedinjeno Kraljevstvo jedino ima veći postotak žena koje kupuju Daciju Duster u usporedbi s muškarcima

– Turska ima najmlađu skupinu kupaca Dustera (u prosjeku 42 godine, a 62 posto njih živi s djecom)

– Glavni razlozi zbog kojih ljudi kupuju Duster vozila su njihova cijena (56%) i dizajn (20%)

Članak objavio Luka Petkovic

Peugeot 2008

Peugeot 2008: Moderan, ali i jako skup

Golf 7

Golf 7: Ravnopravan borac u jakoj konkurenciji