in

Ayrton Senna: Legenda kojom je upravljalo srce, a ne mozak

Ayrton Senna
Foto: Shutterstock

In Memoriam:

AYRTON SENNA

21.03.1960. – 01.05.1994.

Vozači Formule 1 različitih dobi, čak i onih bliskih, ne mogu se uspoređivati, jer mlađi vozači imaju debelu prednost u odnosu na iskusne što se tiče novih tehnologija. Oni su rođeni u svijetu koji su najstariji natjecatelji upoznali mnogo kasnije od njih. Tako se dogodilo da, primjerice, Ayrton Senna na kraju karijere bude poražen od Schumachera, a tog istog “Schumija” na odlasku je pobjeđivao jako dobar, ali ne i ultra brzi vozač poput Nice Rosberga. Taj Rosberg je, osim sezone 2016. u kojoj je osvojio titulu, u prošlosti često bivao poražen od Hamiltona koji, međutim, posljednje dvije sezone gubi od Verstappena, kojeg će za desetak godina nadmašiti neke druge generacije vozača Formule 1.

Ustvari, postoji protivnik kojeg čak ni najbrži vozač nikada neće moći pobijediti – vrijeme. Najveći vozač je najbrži u sadašnjosti. Dakle, danas je to Verstappen, sutra će biti netko drugi. Vozači su odraz svog vremena. Svaki vozač iz nekih davnih razdoblja mogao bi biti brži od sadašnjih natjecatelja.

Poredak najboljih vozača svih vremena stoga je strogo teorija i nužno se temelji na simpatijama, subjektivnim dojmovima, raznim zabludama,… Međutim, ako možemo napraviti ljestvicu na kojoj ćemo uzeti u obzir F1 vozače koji su opće smatrani najvećima, Ayrton Senna je vozač kojeg najveći broj ljudi smatra brojem 1. Nikada nije postojao vozač bez mana, onaj koji uspijeva kombinirati čistu brzinu i taktičku inteligenciju za osvajanje titula. Hamilton na svom vrhuncu, i Verstappen sada, vrlo su brzi, ali pobjeđuju čak i kada nemaju vrhunsku strategiju, što su svojedobno imali Prost, Schumacher, Lauda ili Ayrton.

Senna je upravo imao sve prednosti: kvalitetne kvalifikacije, start, prvi krug, tempo utrke, dosljednost. Bio je dobar u gužvi i bio je izvrstan na kiši. Imao je šesto čulo i dar da zna gdje je pritisak,

rekao je Martin Brundle, Sennin suparnik u F1 i dugogodišnji analitičar utrka. Ayrtonova karizma bila je posljedica jedinstvenosti njegovih vještina. Ostvario je, međutim, puno manje pobjeda od “Schumija”, koji je imao nešto manje izazovne konkurente. Schumacher je vozio glavom, Ayrton Senna srcem i instinktom.

‘U djeliću sekunde može nestati. Sve’

Ayrton Senna da Silva, rođen u Brazilu, bio je poput “kometa” u Formuli 1 – bio je briljantan kao vozač, blistavog intelekta i karizme, “gorio” je jarko, osvjetljavajući put novim naraštajima vozača. Već kao dječak bio je strastveni fan F1, a njegova ambicija i odlučnost da postane vozač prvak Formule 1 nije poznavala prepreke.

Vozio je kao luđak, bio je hrabar, odvažan, ekstreman i brz. Uvijek je nastojao proširiti svoje granice, ići brže od sebe. Njegova prirodna opuštenost s modernim bolidima i duboko razumijevanje istih omogućili su mu ostvarivanje novih ciljeva kroz cijelo vrijeme. Vidio je vožnju kao sredstvo samootkrivanja. Balansirajući na rubu, uvijek je bio itekako svjestan vlastite smrtnosti:

Istog trenutka kada postanete najbrži, vi ste silno krhki. Jer u djeliću sekunde može nestati. Sve.

Taj djelić sekunde zatekao ga je na Velikoj nagradi San Marina 1994., dok su milijuni gledali kako se Senna utrkuje do smrti. Njegova strast za brzinom i utrkama, te snaga volje koja ga je tjerala da uvijek teži višem, zauvijek će biti inspiracija za sve obožavatelje Formule kroz generacije.

Brazilac je često citiran kako vožnju koristi kao sredstvo za samootkrivanje, a utrku kao metaforu za život:

Što jače guram, to više toga nalazim u sebi. Uvijek tražim sljedeći korak, drugačiji svijet u koji mogu ići, u područja u kojima još nisam bio. Usamljeno je voziti F1 bolid, ali je vrlo upijajuće. Doživio sam nove osjećaje i želim još. To je moje uzbuđenje, moja motivacija.

Pogled u kojem se nalazila kap melankolije

Ponekad je cilj previše važan da ne bismo riskirali malo više nego što moramo. A ljudi koji to rade postaju ikone i legende. Ayrton Senna bio je vrlo brz na stazi, izvan nje mističan. Njegova sposobnost fokusiranja, zahvaljujući prakticiranju meditacije, uz manijakalnu fizičku pripremu neuobičajenu u to vrijeme, bili su njegovo najbolje oružje. Ayrton je bio nepobjediv u glavi i tijelu. Utrke i pobjede bili su mu jedini životni ciljevi. Bez žene, bez djece, bez obitelji, bez ičega što bi ga iole odbijalo od onoga što je namjeravao ostvariti. Spreman ostati u boksu do ponoći, postavljajući pitanja svima o svemu. Poznavao je svoj bolid onako kako nije nitko prije njega u povijesti F1.

Ulazio je u zavoje svaki put brže polažući neograničeno povjerenje u svoju sposobnost da se iz njih izvuče. Vrlo precizan u utrci i kvalifikacijama, neprobojan. Jedinstven. Čudesan. Šarmantan. Kompliciran. Nevjerojatno talentiran. Vozač kojim je upravljalo srce, prije nego mozak. Nije bio veseo cijelim tim putem, čak ni dok je šetao boksom ruku pod ruku sa svojim tadašnjim djevojkama, djevojkama koje nisu ostale neprimjećene, od Xuxe do Adriane i Carol Alt.

U njegovom dubokom pogledu uvijek je bila kap melankolije. Izraz njegova lica uvijek je bio intenzivan i rijetko nasmijan. Stalno podijeljen između napetosti i koncentracije. Ovo se sve moglo primijetiti tijekom njegovog posljednjeg intervjua u životu, odrađenog s našim novinarom, Ivicom Blažičkom, nekoliko dana prije tragične smrti u Imoli.

Senna nije bio lak tip, ali znao je jednostavnim riječima objasniti kako se osjećao čak i kad je svijetu priznao 1991. da je na Suzuki godinu dana ranije Prosta i njegov Ferrari namjerno izbacio sa staze “ne iz osvete, već zbog pravde”. Sid Watkins, medicinski delegat Formule 1 u to vrijeme, jednom je prilikom otkrio razgovor koji je vodio sa Sennom večer prije utrke u kojoj je Brazilac poginuo. Watkins je rekao Senni da ga nitko ne bi mogao kriviti da je u nedjelju odlučio ne voziti utrku ili se čak povući iz svijeta F1.

Hajde, i ja ću se povući i idemo zajedno na pecanje,

rekao mu je Watkins.

Sid, znaš da ne mogu,

odgovorio je Senna.

‘Uzdahnuo je, a zatim mu se tijelo opustilo’

Izračunato je da je Ayrton Senna u vrlo malom prostoru i vremenu prije udara pokušao zaustaviti bolid naglim kočenjem i usporavanjem te da je uspio smanjiti brzinu od stotinjak kilometara na sat. Udarac je ionako bio vrlo silovit i gotovo frontalan, kao i onaj Rolanda Ratzenbergera, nesretnog Austrijanca koji je poginuo na istoj stazi samo dan ranije, dok je Senna s nevjericom iz boksa pratio kako će se situacija okončati. Ayrton vjerojatno nije slutio da će samo dan kasnije on biti na njegovome mjestu…

Brazilčev bolid odbio se od zida zaustavivši se blizu staze, napola uništen. U eteru, televizijska snimka bolida, sada zaustavljena, pokazuje kako se Sennina kaciga lagano pomiče, a zatim više ne. Watkins, koji se odmah uputio prema smrskanom bolidu i Senni koji je bio unutra, shvatio je da Ayrtonu nema spasa čim je proučavao rane ispod njegove žute kacige. Prisjetio se toga ovako:

Uzdahnuo je, a zatim mu se tijelo opustilo.

Watkins, inače ne naročito religiozan čovjek, rekao je:

To je bio trenutak kada sam pomislio da je njegov duh otišao.

Talijanski novinar, Leo Turrini, rekao je da je, umjesto da putuje u teretnom zrakoplovu, Sennin lijes bio smješten u poslovnoj klasi putničkog zrakoplova, omotan brazilskom zastavom, u prostoru dobivenom uklanjanjem sjedala. Kapetan zrakoplova obavijestio je putnike o prisutnosti Senninog tijela u avionu i dao priliku svima koji žele da se mogu oprostiti od njega.

Ayrton Senna – počeci

Ayrton Senna da Silva, rođen 21. ožujka 1960., osvojio je tri svjetska F1 naslova za McLaren 1988., 1990. i 1991. godine. Debitirao je u Formuli 1 u bolidu Tolemana 1984., prije nego što je sljedeće godine prešao u Lotus i pobijedio u šest utrka u sljedeće tri sezone. Godine 1988. pridružio se McLarenu. Godine 1992. kombinacija Williams-Renault počela je dominirati “oktanskim cirkusom”. Senna je unatoč tome sezonu 1993. završio kao drugoplasirani, osvojivši pet utrka i pregovarajući o prelasku u Williams naredne godine.

Ayrton Senna često je bio proglašavan za najboljeg i najutjecajnijeg F1 vozača svih vremena u raznim motosport anketama. Dobio je opća priznanja za svoju brzinu, a hvaljen je i za svoje performanse pri mokrim uvjetima, kao što je to slučaj bio na VN Monaka 1984., VN Portugala 1985. i VN Europe 1993. godine. Što se tiče legendarne Velike nagrade Monaka, ondje ima rekordnih šest pobjeda.

Senna je rođen u Sao Paulu. Srednje dijete bogatog brazilskog zemljoposjednika i tvorničara Miltona da Silve i njegove supruge Neide Senne da Silve, imao je stariju sestru Viviane i mlađeg brata Leonarda. Bio je ljevoruk. Ayrton Senna bio je vrlo atletski građen, isticao se u gimnastici i drugim sportovima, a u dobi od četiri godine razvio je interes za automobile i moto-utrke. Roditelji su Senni dali nadimak “Beco”. Već u dobi od sedam godina, Senna je prvi put naučio voziti Jeep oko obiteljske farme. Ayrton Senna završio je srednju školu 1977. i kasnije se upisao na koledž koji je bio specijaliziran za poslovnu administraciju, ali je odustao nakon tri mjeseca.

Sennin prvi karting napravio je njegov otac pomoću malog motora kosilice od 1 KS. Ayrton se počeo utrkivati na Interlagosu i prijavio se na natjecanje u kartingu s 13 godina. Svoju prvu utrku započeo je na pole positionu, sučeljavajući se s dečkima koji su bili nekoliko godina stariji od njega. Senna je osvojio prvenstvo Južne Amerike u kartingu 1977. i natjecao se na Svjetskom prvenstvu u kartingu svake godine od 1978. do 1982., završavajući kao drugoplasirani 1979. i 1980. godine.

Godine 1981. Ayrton Senna preselio se u Englesku kako bi započeo s utrkama Formule. Kako je da Silva najčešće brazilsko prezime, on je umjesto toga preuzeo majčino djevojačko prezime, Senna. Ayrton je 1982. osvojio britansko i europsko prvenstvo Formule Ford 2000. Godine 1983., Senna je vozio u britanskom F3 prvenstvu za West Surrey Racing tim i osvojio naslov u posljednjoj utrci nakon tijesne i, na trenutke, oštre borbe s Martinom Brundleom.

Godine 1984. pridružio se Tolemanu i debitirao u Formuli 1 na VN Brazila u Rio de Janeiru. Kombinacija problema s gumama i gorivom rezultirala je njegovim neuspjehom u kvalifikacijama za VN San Marina, jedini put kad mu se to dogodilo u karijeri. Sennin najbolji rezultat sezone ostvaren je na Velikoj nagradi Monaka, prvoj utrci sezone po mokrom vremenu. Kvalificirao se na 13. mjesto na gridu i brzo je počeo smanjivati zaostatak za vodećim Alainom Prostom, ali prije nego što je uspio napasti Prosta, utrka je zaustavljena u 31. krugu iz sigurnosnih razloga, jer je kiša postala još jača. U trenutku kada je utrka zaustavljena, Senna je bio brži od Prosta za oko četiri sekunde po krugu!

‘Siguran sam da se zid pomaknuo!’

Poznat tijekom svoje karijere po svojoj sposobnosti pružanja vrlo specifičnih tehničkih detalja o performansama svojih bolida i uvjetima na stazi davno prije pojave telemetrije, ova je karakteristika navela Senninog prvog inženjera F1 utrka, Pata Symondsa, da Veliku nagradu SAD-a u Dallasu smatra vrhuncem Sennine debitantske sezone, umjesto popularnijeg Monaka gdje je Ayrton Senna stigao do svojeg prvog postolja. Ovo se odnosi na sljedeće prisjećanje koje je Symonds dao u jednom intervjuu 2014. godine:

Bolid je tamo bio prilično konkurentan, pa smo očekivali dobru utrku, ali Ayrton se okrenuo na početku utrke. Zatim se vratio kroz grid na prilično učinkovit način i tražili smo prilično dobru završnicu, ali onda je udario u zid, oštetio stražnji kotač i pogonsko vratilo i odustao, što je bila prava šteta. Kada se vratio u boks, rekao mi je ‘siguran sam da se zid pomaknuo!’. Iako sam čuo svaki izgovor koji je svaki vozač ikada iznio, za taj sigurno nikad nisam čuo! Ali Ayrton je bio Ayrton, s nevjerojatnom vjerom u sebe, apsolutnim samopouzdanjem.

Onda me nagovorio da pođem s njim nakon utrke, da pogledamo mjesto gdje se zabio. I bio je apsolutno u pravu, što je bila nevjerojatna stvar! Budući da je staza u Dallasu bila ulična staza, bila je okružena betonskim blokovima i dogodilo se, mogli smo vidjeti po tragovima guma, da je netko udario u udaljeni kraj betonskog bloka i zbog toga se zid lagano zaokrenuo i pomaknuo za nekoliko milimetara.

Vozio je toliko precizno da je tih nekoliko milimetara bila razlika između udarca u zid i neudaranja u zid. Dok sam u početku bio ljut što smo se povukli iz utrke zbog njegove greške, kada sam vidio što se dogodilo, kada sam vidio kako je vozio, to je uvelike povećalo moje poštovanje prema momku.

Godine 1985. Senna je postao prvi vozač kojeg je Lotus potpisao, a kojeg nije osobno izabrao osnivač tima Colin Chapman, koji je umro tri godine ranije. U drugoj utrci sezone, VN Portugala, Ayrton Senna je osvojio prvi pole position u svojoj F1 karijeri. To je pretvorio u svoju prvu pobjedu na jednoj F1 utrci, koja je održana u vrlo mokrim uvjetima, ostavivši drugoplasiranog iza sebe za više od minute.

Godine 1986., Brazilac je još jednom bio najbolji kvalifikant s osam pole positiona, s još jednom pobjedom na Velikoj nagradi Detroita, čime je sezonu ponovno završio kao četvrti u poretku vozača. Nakon pobjede u Detroitu, jedan dan nakon što je Brazil eliminiran sa Svjetskog prvenstva u nogometu 1986., Senna je od navijača uz stazu zatražio brazilsku zastavu i odvezao je jedan krug mašući njome. Nakon toga ponavljao je ovaj ritual svaki put kad bi pobijedio u utrci.

Tim Lotus je 1987. imao novi posao s motorima – koristili su Hondine V6 motore s turbopunjačem. Na Spa-Francorchampsu Ayrton Senna sudario se s Mansellom, a nakon toga u boksu ga je ljutiti Englez uhvatio za vrat i morali su ga obuzdati Lotusovi mehaničari. Senna je potom osvojio VN Monaka (prvu od njegovih rekordnih šest pobjeda u Monte Carlu) i VN Detroita, njegovu drugu pobjedu u dvije godine na uličnoj stazi u Michiganu. Ayrton, treći u konačnom poretku i sa samo jednom pole positionom, postao je nezadovoljan svojim rezultatima u Lotusu, a u Monzi je objavljeno da će se pridružiti McLarenu 1988. godine.

Postavljeni su temelji za žestoko rivalstvo između Senne i Prosta, što je kulminiralo nizom dramatičnih incidenata između njih dvojice tijekom sljedećih pet godina. Ovaj je par pobijedio na 15 od 16 utrka u McLarenu tijekom 1988. godine. Senna je bio bolji, osvojivši svoj prvi naslov svjetskog prvaka u F1 uzevši osam pobjeda u odnosu na Prostovih sedam. Godine 1989. rivalstvo između Senne i Prosta pojačalo se u brojne bitke na stazi i psihološki rat izvan nje. Alain je osvojio naslov nakon sudara sa Sennom u Suzuki, pretposljednjoj utrci sezone. Ayrton Senna sezonu je završio drugoplasirani sa šest pobjeda. Prost je iduće godine otišao iz McLarena u rivalski Ferrari.

Godine 1990., u pretposljednjoj utrci prvenstva u Japanu na Suzuki, gdje su se prethodne godine sudarili Senna i Prost, Prost je na početku utrke izvukao prednost pred Sennom, koji je odmah u prvom zavoju pokušao opkoliti Francuza. Dok je Prost skretao, Ayrton Senna držao je nogu na papučici gasa i bolidi su se sudarili pri 270 km/h i izletjeli iz utrke, čime je Brazilac postao svjetski prvak. Prost je kasnije javno kritizirao Sennine postupke kao “odvratne”, rekavši da je ozbiljno razmišljao o povlačenju iz sporta nakon te nesreće.

Ayrton Senna – posljednje utrke

Godine 1991. Senna je postao najmlađi trostruki svjetski prvak ikada, ostvarivši sedam pobjeda. Godine 1992. završio je četvrti u ukupnom poretku prvenstva jer je McLarenov novi bolid za sezonu imao nekoliko nedostataka te se nije mogao suprotstaviti Williamsovom FW14B bolidu, dok njegov Hondin V12 motor više nije bio najsnažniji na stazi. Sennin odnos sa Schumacherom pogoršao se tijekom 1992. godine.

Na VN Brazila, Nijemac je optužio Ayrtona da se “igrao” dok ga je pokušavao prestići, jer je imao problema s motorom. Na VN Francuske, Schumacher se sudario sa Sennom, što je rezultiralo Senninim odustajanjem. Ayrton Senna kasnije se suočio sa Schumacherom, koji je priznao odgovornost za nesreću. Na treningu za VN Njemačke, Senna i Schumacher sukobili su se u boksu, pri čemu je Senna zgrabio Schumachera za ovratnik i optužio ga da ga je ugrozio blokirajući ga na stazi.

Godine 1993., Ron Dennis konačno je uvjerio Sennu da ostane u McLarenu. Sezona je završila u Australiji, Senninom 41. i posljednjom pobjedom u F1 karijeri. Pobjeda u Adelaideu bila je emotivna jer je Senna završio uspješnu epizodu u McLarenu i posljednji put porazio najvećeg rivala Prosta. Zbog Francuzovog skorog povlačenja iz sporta, Ayrton Senna iznenadio je F1 zajednicu otvoreno pozdravivši Prosta na najvišoj stepenici pobjedničkog postolja. Sveukupno, Senna je prvenstvo završio drugi iza Prosta.

Godine 1994., Senna se konačno mogao pridružiti timu Williamsa s obzirom na Prostovo umirovljenje. Promjene pravila zabranile su aktivni ovjes, kontrolu proklizavanja i ABS. Novi Williamsov FW16 bolid nije pokazao ništa od superiornosti FW15C i FW14B bolida koji su mu prethodili, a Ayrton Senna našao se u tijesnoj konkurenciji s Benettonom Michaela Schumachera. Brazilac je izrazio nelagodu zbog upravljanja svojim bolidom, rekavši:

Imam vrlo negativan osjećaj tijekom vožnje bolida… To je zbog nedostatka elektroničkih promjena. Također, bolid ima neke svoje osobine u koje još nisam potpuno siguran.

Senna je dalje dodao:

Bit će to sezona s puno nesreća, i riskirat ću reći da ćemo imati sreće ako se ne dogodi nešto stvarno ozbiljno…

Bio je to Sennin najgori početak F1 sezone, nije uspio završiti niti osvojiti bodove u prve dvije utrke, unatoč tome što je oba puta osvojio pole position. Schumacher je vodio ispred Senne u ukupnom poretku za 20 bodova. Predsjednik Ferrarija Luca Cordero di Montezemolo otkrio je da je 27. travnja 1994. u svom domu u Bologni razgovarao sa Sennom o budućem angažmanu u Ferrariju. Posljednju utrku prije San Marina odvozio je na VN Australije. Morao je odustati na šikani u prvom zavoju na Adelaide Street Circuitu koja je kasnije preimenovana u “Senna Chicane”.

Ayrton Senna preminuo je 1. svibnja 1994., u dobi od 34 godine, nakon što je podlegao smrtonosnim ozljedama zadobivenim tijekom svoje utrke na VN San Marina na “Autodromo Enzo e Dino Ferrari” u Imoli. Malo je staza koje bi mogle biti tako zastrašujuće kao tadašnja u Imoli. Od kobnog Tamburella do oštrog zavoja kod Tose, od zamršenog zavoja Acque Mineralija do dvostrukog lijevog zavoja kod Rivazze, bio je to 5 km dug slijed ravnih pravaca s velikom brzinom, zavoja s visokom kompresijom i alarmantnih promjena u uzvisini.

Najmasovniji ispraćaj u modernoj povijesti čovječanstva

Senninu smrt mnogi njegovi brazilski obožavatelji smatrali su nacionalnom tragedijom, a brazilska vlada proglasila je trodnevnu nacionalnu žalost. Talijanske zračne snage ponudile su da lijes odvezu natrag u Brazil, ali je obitelj Senna željela da se vrati kući brazilskim zrakoplovom. Suprotno politici zrakoplovne kompanije i iz poštovanja, Sennin lijes vratio se u njegovu domovinu u putničkoj kabini aviona VARIG McDonnell-Douglas MD-11, u pratnji njegovog šokiranog mlađeg brata, Leonarda, i bliskih prijatelja.

Avion je ispraćen borbenim zrakoplovima u međunarodnu zračnu luku Sao Paulo–Guarulhos 4. svibnja 1994., gdje su ga dočekali gradonačelnik i guverner države Sao Paulo. Lijes su nosili vojnici iz Policia da Aeronauticala do vatrogasnog vozila, gdje je osam kadeta Vojno-policijske akademije stražarilo dok je lijes započeo s putem dugim preko 30 km do grada. Kolonu je predvodilo 17 policijskih motocikala, a 2.500 policajaca stajalo je duž rute kako bi spriječili gužvu.

Procjenjuje se da je tri milijuna ljudi pohrlilo na ulice Senninog rodnog grada Sao Paula kako bi ga pozdravili. Ovo je široko prihvaćeno kao najveće zabilježeno okupljanje ožalošćenih u moderno doba. Preko 200.000 ljudi nahrlilo je odati počast do njegovog tijela koje je ležalo u lijesu ispred zgrade zakonodavne skupštine u parku Ibirapuera.

Nakon toga, 2. topnička brigada ispalila je počasni plotun od 21 hica, a sedam mlažnjaka brazilskih zračnih snaga letjelo je u dijamantnoj formaciji dok se pogrebna povorka probijala do groblja Morumbi. Mnoge istaknute ličnosti automobilističkog sporta prisustvovale su Senninom državnom sprovodu, kao što su šefovi F1 momčadi Ken Tyrrell, Peter Collins, Ron Dennis i Frank Williams te vozač Jackie Stewart. Nositelji lijesa bili su Gerhard Berger, Michele Alboreto, Alain Prost, Damon Hill, Rubens Barrichello, Johnny Herbert i Emerson Fittipaldi.

Ni Sid Watkins ni Jo Ramirez, koordinator tima McLaren, nisu mogli prisustvovati jer su bili jako ožalošćeni. Sennina obitelj nije dopustila Bernieju Ecclestoneu, Senninom prijatelju, da prisustvuje ceremoniji, zbog toga što Ecclestone nije prekinuo VN San Marina nakon Ayrtonove nesreće. Sennin grob nosi epitaf “Nada pode me separar do amor de Deus”, što znači “Ništa me ne može rastaviti od ljubavi Božje”.

Hunt, Lauda, Rossi. Citati poznatih

  • “Ayrton je imao veliki talent i odlučnost. Gurao je bolid do krajnjih granica, pokušavajući ga natjerati da radi čak i ono što nije mogao. Jedna od stvari kojom sam bio opsjednut je to što nas je natjerao da vjerujemo da smo najbolji kao što smo bili u tri godine prije njegove smrti. Ali bolid iz 1994., nažalost, nije bio dobar bolid.” – Adrian Newey, jedan od najboljih inženjera u povijesti F1, čovjek koji je surađivao sa Sennom u Williamsu 1994.
  • “Ayrton Senna je genij. Genijalnost definiram kao pravu stranu neravnoteže. Vrlo je razvijen do te mjere da je gotovo uvijek išao preko ruba (…) Nisam vidio drugog Ayrtona. Možda je Michael Schumacher bio jedan od onih koji su mu se najviše približili. Ali, Schumacher je vozio glavom, Senna srcem. Schumacher je bio jedan od najkompletnijih vozača, Senna je bio prirodniji. (…) Imao je svoje pustolovine s Prostom, posebno na Suzuki ’90. Rekao bih da je bio tvrd i naporan vozač, ali nisam ga smatrao nepoštenim.” – Martin Brundle
  • “Ayrton Senna je možda genij, ali on je genij s manom (…) Najbolji vozač u F1 utrkama, daleko najbolji vozač na svijetu. Vjerojatno najveći vozač utrka svih vremena (…) Prost je ‘spalio’ mozak zbog Senne. Prije nego što je utrka započela, znao je da može biti poražen.” – James Hunt, svjetski prvak iz 1976.
  • “Senna je bio inspiracija i, iako je prošlo preko 20 godina, njegov duh opstaje u svim vozačima.” – Valentino Rossi, najveći MotoGP vozač ikada, sedmerostruki svjetski prvak
  • “Senna je stvarno najbolji vozač na svijetu, ne samo najbrži (…) Bio je vjerojatno najbrži prvak kojeg sam ikada vidio. Uvijek je pomicao granice. Bože moj, kako je bio brz.” – Jackie Stewart, trostruki svjetski prvak u F1
  • “Bez sumnje najbolji vozač u F1 danas.” – Alan Jones (1993.), F1 prvak iz 1980.
  • “Bez sumnje najveći vozač utrka ikada. Tip je ispred svih ostalih u Formuli 1.” – John Watson, trećeplasirani u F1 poretku 1982.
  • “Pokušao sam pronaći slabosti u Senni, ali nisam mogao. On je 100 posto u svemu. Od njega sam puno naučio, tako da su za mene to bile dobre tri godine. I još uvijek mi se sviđa Senna. Dobro smo se zabavili, imali dobar odnos.” – Gerhard Berger (1993.), trećeplasirani u F1 poretku 1988. i 1994.
  • “Senna je najveći vozač ikada i kada netko poput njega pogine, morate se zapitati koja je svrha svega toga.” – Niki Lauda (01.05.1994.), trostruki F1 prvak
  • “Po mom mišljenju, on je najbolji vozač kojeg je Formula 1 ikada vidjela.” – Jonathan Palmer (01.05.1994.), bivši F1 vozač
  • “On je možda najveći vozač svih vremena. Nije bilo slabosti u Ayrtonu Senni.” – Michael Andretti (1994.), jedan od najvećih vozača u povijesti američkih natjecanja
  • “Njegov gubitak je nemoguće kvantificirati. Svatko tko ga je ikada upoznao u bilo kojem svojstvu osjeća da je izgubio nekoga vrlo posebnog.” – Frank Williams (1994.), osnivač Williams F1 tima
  • “Došao je do pozicije u kojoj mu je vjerojatno bio jednak samo Fangio.” – Stirling Moss (1994.), četverostruki svjetski doprvak u F1, najveći vozač koji nikada nije osvojio titulu
  • “Još uvijek vjerujem da je Senna bio i ostao najbolji F1 vozač kojeg sam ikada vidio.” – Bernie Ecclestone, bivši šef F1
  • “Bit ću iskren. Nikad nisam bio fan Senne. Uvijek sam mislio da je Gilles Villeneuve najveći vozač od svih njih. No, stvar je u tome da je Villeneuve u nekoliko navrata bio spektakularan. Senna – on je bio spektakularan svaki put kad bi ušao u bolid.” Jeremy Clarkson (2010., Top Gear, serija 15, epizoda 5), poznati voditelj

Članak objavio Luka Petkovic

Nissan GT-R

Nissan GT-R: Zvijer, a ujedno i rupa bez dna

T-Roc

VW T-Roc: Praktičan i zabavan za voziti