in

Nissan GT-R: Zvijer, a ujedno i rupa bez dna

Nissan GT-R
Foto: Car_Photographer / Shutterstock.com

Nissan GT-R je s nama više od desetljeća, ali tijekom tog vremena japanski sportski automobil je evoluirao, povećao cijenu i uspješno ostao u borbi s najboljim automobilima u klasi, barem sa stajališta performansi. Razine prianjanja su nevjerojatne, vučna snaga je velika, a ubrzanje pri pokretanju izaziva strahopoštovanje zahvaljujući zastrašujućem 3,8-litrenom V6 motoru s dvostrukim turbopunjačem.

Perjanica japanske marke

Unatoč svojim nevjerojatnim performansama, GT-R djeluje pomalo zastarjelo pored mnoštva modernih, sofisticiranijih suparnika. Nissanova prenapuhana cijena stavila ga je u susret talentiranim rivalima, uključujući Porscheu 911 i Aston Martin Vantageu, no oba djeluju posebnije i nijansiranije. Međutim, ako Vam je cilj čista brzina od točke do točke, Nissan GT-R nije tako lako pobjediv.

Nissan GT-R obavio je enorman posao kao perjanica japanske marke, s nekoliko automobila koji mogu zaokupiti maštu mladih entuzijasta na potpuno isti način. Pažljivo propagirani PR i marketinški napori prije i nakon lansiranja GT-R-a 2007. pretvorili su ovaj automobil u zvijer, a zahvaljujući ogromnom ulaganju u inženjerstvo i tehnologiju, performanse novog modela premašile su očekivanja. Uslijedile su pozitivne kritike, a Nissanovo ponovno “rođenje” malo poznatog japanskog kultnog automobila rođenog na utrkama kasnih 1960-ih zaludilo je svijet.

Trenutačni model nosi kodni naziv R35. Tvrtka je donijela ograničeni broj modela R34 kasnih 1990-ih, s više automobila koji su dolazili samostalno kao takozvani “sivi uvoz”. Kao i njegovi prethodnici, veliki Nissan GT-R je tehnološka snaga koja koristi mehaničke i elektroničke detalje kako bi postao jedan od najbrže ubrzavajućih automobila koji se prodaju u Europi, čak i nakon 15 godina od njegovog dolaska.

GT-R postiže vrijeme od 0 do 100 km/h za samo 2,7 sekundi, iako Nissan trenutno ne navodi vrijeme do stotke u brošuri Nissan GT-R-a. Međutim, ovaj put ga stavlja u rang s najbržim hiperautomobilima, kao i potpuno električnim Tesla Modelom S. Iako je taj automobil luksuzan automobil koji je brz na ravnici, GT-R koristi tehnologiju kakva je razvijena u, primjerici, Formuli 1.

Snaga dolazi iz V6 motora s dvostrukim turbopunjačem (zvanog VR38DETT) koji je s vremenom nadograđivan, a snaga je porasla sa 473 KS pri lansiranju 2007. na 562 KS, odnosno 592 KS u Nissan GT-R Nismo. Svaki GT-R dolazi s pogonom na sva četiri kotača i 6-stupanjskim automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom i ručicama. Tu su diferencijal s ograničenim proklizavanjem, prilagodljivi amortizeri i mnoštvo elektroničkih pomagala vozaču koji pomažu premjestiti snagu između kotača kako bi se pružila nevjerojatna trakcija i prianjanje, iako su kasniji automobili dotjerani kako bi pružili uzbudljivije iskustvo vožnje.

Ova oprema pomaže Nissan GT-R-u da bude agilniji nego što bi Vas njegova težina od 1.752 kg navela da mislite, a GT-R je privlačan automobil za vozača na kvalitetnoj cesti. Međutim, ovo je, također, vrlo kompromitiran sportski automobil. Iako je raspored četverosjeda praktičan, a postoji čak i pristojan prtljažnik, čvrsta vožnja, čak i u najudobnijoj postavci amortizera, znači da je Nissan GT-R izdržljiv u svakodnevnoj uporabi.

Kao i standardni GT-R, Nissan nudi još brži GT-R Nismo, koji je Nissanov motosportski odjel osporio kako bi ponudio još fokusiranije performanse. To uključuje lakše Rays kovane aluminijske naplatke i bodykit od karbonskih vlakana koji poboljšava aerodinamiku, kao i snažniji motor od 592 KS. Track Edition premošćuje jaz između standardnog GT-R-a i Nisma, budući da ima Nismove kotače Rays i Nismove ugođene amortizere, ali nema Nismov bodykit ili dodatnu snagu.

S vremenom je Nissan GT-R dobio više snage, ali je također doživio i dramatični rast cijena. Kada je lansiran, GT-R je koštao oko 62.000 €, što ga čini dobrim automobilom visokih performansi. Ali, danas Vas Nissan tjera da platite za privlačnost GT-R-a, s početnom cijenom od oko 94.000 €, dok je Track Edition preko 112.000 €, a Nismo ima cijenu od preko 200.000 €. To su uistinu velike brojke, pogotovo ako uzmete u obzir starost automobila.

Za prave poznavatelje marke GT-R, najzanimljivija opcija je limitirano izdanje GT-R50 tvrtke Italdesign predstavljeno 2020. godine na 50. obljetnicu. Sa zapanjujućom karoserijom izrađenom po narudžbi i povećanjem snage na 710 KS, proizvodnja je ograničena na 50 primjeraka po cijeni od milijun eura svaki. Samo za kolekcionare dubokog džepa…

Nissan GT-R, ustvari, nema izravnih suparnika. Audi RS 5 Coupe je najbliži formuli kupea s četiri sjedala i pogonom na četiri kotača, ali ne može parirati performansama GT-R-a. Umjesto toga trebali biste pogledati Audi R8 koji ima slične brzine, ili Porsche 911 Carrera 4 ili Panameru. Međutim, svi ovi automobili imaju daleko veću finoću od GT-R-a.

Ako ste nabrijani za japanske sportske automobile, tada biste mogli baciti oko na Hondu NSX ili čak Lexus LC. Ili biste mogli razmisliti o Toyoti Supra, još jednom izvrsnom automobilu, ali s daleko razumnijom cijenom. Ali, ako je pravocrtno ubrzanje ono što tražite, onda je Tesla Model S s Ludicrous modom otprilike jedini automobil po sličnoj cijeni koji može prevoziti četiri ili više osoba i isporučiti istu vrstu ubrzanja.

Povijest

Aktualni R35 Nissan GT-R svoje korijene vuče sve do 1969. godine, kada je prvi GT-R stigao kao inačica Nissan Skylinea visokih performansi. Prvi Skyline GT-R poznat je kao KPGC10, koji se prodavao kao limuzina s četvera vrata, zatim kao coupe s dvoja vrata. Koristio je 2,0-litreni šesterostupanjski i ručni mjenjač s pet stupnjeva prijenosa, a ovaj je raspored korišten i za drugi GT-R, KPGC110, lansiran 1973. godine.

Kriza s gorivom u 70-ima dovela je do nestanka GT-R-a, a napravljeno je samo 197 GT-R-a druge generacije, što ga danas čini klasikom koji se može kolekcionirati. Ravni Skyline GTS-R iz 80-ih ispunio je prazninu koju je ostavio GT-R, posebno u moto-sportu, dok je potpuno novi R32 Skyline GT-R stigao 1989. godine. Ovaj automobil sadržavao je osnovne sastojke trenutnog automobila, s pogonom na sva četiri kotača, te twin-turbo motorom sa šest cilindara. Trkaće verzije dominirale su utrkama touring automobila grupe A gdje je GT-R prvi put dobio nadimak “Godzilla”. Na kraju je R32 GT-R zabranjen, u biti jer je bio previše dominantan.

R33 GT-R bio je veći i napredniji od R32, a stigao je 1995., dok je R34 Skyline GT-R stigao 1999. godine. Ovi su modeli još više pomaknuli tehnološke okvire. R33 GT-R imao je kratku avanturu na 24 sata Le Mansa, ali kasniji R34 GT-R pojavio se samo u japanskom SuperGT prvenstvu sportskih automobila.

Kada je trenutni R35 GT-R predstavljen 2007., bilo je to pet godina nakon što je R34 izbačen. Osim što se nastavio natjecati u prvenstvu SuperGT, GT-R je postao konkurentan u raznim serijama utrka sportskih automobila GT3 diljem svijeta. Jedna stvar koja je pomogla Nissanu GT-R da postane miljenik obožavatelja njegova je pojava u industriji zabave. Bilo da se radi o video igrama kao što su Gran Turismo i Need For Speed, ili filmskoj franšizi Brzi i žestoki, u svakom slučaju pomogli su GT-R-u da stekne mitski status kod obožavatelja.

1. Vožnja – 93 / 100: Nissan GT-R civiliziran za svakodnevnu upotrebu

Nissan GT-R prava je tehnološka snaga, a njegov napredni elektronički sustav kontrole stabilnosti i prilagodljivi amortizeri mogu se konfigurirati tako da odgovaraju vožnji na cesti i stazi. U najekstremnijoj R postavci, Nissan pokazuje nevjerojatnu okretnost i može juriti zavojitim sporednim cestama nevjerojatnom brzinom. Unatoč tome, GT-R ne može prkositi zakonima fizike i stalno ste svjesni ogromne težine automobila.

Revizije ovjesa rezultirale su mekšom vožnjom po gradu, dok je pomoć pri upravljanju pri malim brzinama povećana u pokušaju poboljšanja manevriranja. Ako uračunate dodatno prigušivanje zvuka, GT-R će postati civiliziraniji za svakodnevnu upotrebu. Ali nije savršen. Uz taj sustav pogona na sva četiri kotača koji lupka pri maloj brzini, ima dosta buke na autocesti zbog ogromnih niskoprofilnih guma.

Track Edition, sa svojim Nismo proizvedenim ovjesom, čini značajan korak naprijed u odnosu na već iznimno sposoban GT-R. I, barem na stazi, potreban je samo jedan zavoj da shvatite koliko više brzine možete nositi zahvaljujući dodatnoj stabilnosti i krutosti koju donosi ovjes. Izdanje Track čini normalan automobil pomalo mekanim u usporedbi s njim, umirujuće je postavljeno, s mehaničkim držanjem bez premca, što rezultira većim osjećajem preciznosti kroz upravljač. U redu je ako redovito vozite utrke, ali pretpostavljamo da bi mogao biti podosta čvrst na oštećenom kolniku.

A tu je i GT-R Nismo… Zahvaljujući čvršćim oprugama i Bilstein amortizerima, revidiranoj geometriji ovjesa i Recaro sjedalima, iskustvo vožnje ove još fokusiranije verzije daleko je ekstremnije i manje udobno od standardnog automobila. Kao rezultat toga, Nismo je više kao kod kuće na trkaćoj stazi nego na cesti, ali to nije pravo iznenađenje, budući da je razvijen za staze.

Daleko od staze, Nismo je ni manje ni više nego jedan od najbržih cestovnih automobila koje ćete vjerojatno voziti. Osim što ima tu dodatnu snagu, stroga “prehrana” ugljičnim vlaknima smanjila je težinu automobila za 30 kg, a Nissan je napravio veliki korak naprijed u aerodinamici. Nismo proizvodi dodatnih 100 kg potisne sile u zavojima, lijepeći je na cesti na način koji bi obični vozači GT-R-a teško mogli shvatiti.

Malo je pozitivnosti u udobnosti vožnje, ali glavna svrha Nisma je pružiti uzbuđenja na cesti s ogromnom dinamičkom sposobnošću, a taj cilj postiže s kilometrima slobodnog prostora. Buka koja proizlazi iz ispušnih plinova znatno je glasnija i uzbudljivija od standardnih automobila, a izvedba na ravnicama svakako se čini snažnijom.

3,8-litreni twin-turbo V6 motor automobila isporučuje 562 KS s 637 Nm okretnog momenta, a kontrola pokretanja pomaže GT-R-u da ubrza od 0 do 100 km/h za samo 2,7 sekundi. Međutim, elektronika automobila ograničava njegovu upotrebu, a nakon dva lansiranja, način pokretanja onemogućen je na sat vremena kako bi se pogonski sklop automobila oporavio. To nije nešto što morate učiniti, primjerice, u Porscheu 911 opremljenom kontrolom pokretanja.

Ubrzanje je brutalno zahvaljujući izvrsnom mjenjaču s pogonom na četiri kotača i šestostupanjskom mjenjaču s dvostrukom spojkom GT-R-a. Postavljanje mjenjača s ručicama pruža besprijekornu isporuku snage i super glatke promjene stupnjeva prijenosa. Čak se može koristiti i kao potpuni automatik koji će glatko i bez muke mijenjati brzine. Jedina mala zamjerka mjenjaču su zvukovi gunđanja koje proizvodi pri manevriranju pri maloj brzini. Ne zvuči previše “zdravo”, dok diferencijal cvili, ali pouzdanost je dobra, a ova mala mana samo pridonosi fokusiranoj osobnosti GT-R-a.

Začudo, Nissan ne navodi vrijeme od 0 do 100 km/h za snažniji GT-R Nismo od 592 KS i 652 Nm, ali je nagovijestio da je moguće ubrzanje do stotke fascinantne 2,5 sekunde.

Foto: Screenshot carwow YT

2. Sigurnost i jamstvo – 87 / 100: Nije se podvrgnuo testovima sudara, ali ne brinite

Mnoštvo elektroničkih pomagala za vozača osmišljeno je da Nissan GT-R bude što stabilniji, a šest zračnih jastuka dobivate kao standard. Budući da se radi o supersportskom automobilu relativno niske proizvodnje, GT-R nije prošao kroz program Euro NCAP testova sudara, ali s tako super krutom šasijom, veliki bi coupe trebao biti dobar u tom pogledu ako uspijete nadvladati “visoku” elektroniku. Uz to, s najvećom brzinom koja dostiže 300 km/h, ako upadnete u nevolje, stvari bi mogle postati ružne.

S druge strane, velike kočnice i prianjajuće gume znače da bi GT-R trebao biti u stanju nadmašiti većinu problema na cesti, a sa svojim visokim rezervama prianjanja i performansi, automobil bi trebao ostati pribran ako trebate izvesti ekstremni manevar izbjegavanja nekog objekta.

Naravno, GT-R je prošao kroz opsežna testiranja prije nego što je pušten u prodaju, ali bilo je nekih ranih upitnika o tome kako će se složeni prijenos automobila s pogonom na sva četiri kotača nositi s tim kada se kilometri počnu skupljati. Neki vlasnici ranih automobila iskusili su skupe kvarove složenog mjenjača s dvostrukom spojkom modela GT-R. Međutim, čini se da je s novijim modelima Nissan riješio problem.

Ako postoje mehanički kvarovi, ohrabrujuće je znati da je GT-R pokriven istim trogodišnjim jamstvom / 100.000 km kao i drugi Nissanovi modeli.

3. Dizajn – 68 / 100: Nissan GT-R relativno konstantan

Sama veličina Nissan GT-R-a na cesti ulijeva strahopoštovanje. Čak će se i automobili koji koštaju dvostruko više teško uskladiti s impozantnim stilom Nissanovog uglatog coupea. Nije baš lijep, ali s četiri ogromne ispušne cijevi, kružnim stražnjim svjetlima i golemim aluminijskim naplatcima, uvijek privlači pažnju. Nismo model ističe se jedinstvenim prednjim i stražnjim branicima, dubljim bočnim pragovima i karbonskim poklopcem prtljažnika s ogromnim stražnjim krilom pričvršćenim na njega. Ni to nije samo za pokazivanje, jer Nissan kaže da Nismo proizvodi dodatnih 100 kg potisne sile u usporedbi sa standardnim modelom pri 300 km/h.

Manje egzotična je unutrašnjost, kojoj nedostaje kvaliteta i dizajn koji biste očekivali od klasičnog coupea, iako je značajno poboljšana za modelsku 2017. godinu. Neka plastika i dalje izgleda i djeluje pomalo jeftino, ali sustav dodirnog zaslona omogućio je Nissanu da sredi ploču, a tu je i mekša nappa koža za luksuzniji osjećaj.

Unatoč blijedom dizajnu interijera, vanjski stil automobila i dalje privlači pažnju. Tamo gdje su konkurenti izdali potpuno nove modele svježijeg izgleda, GT-R je ostao relativno konstantan u smislu dizajna, uz samo manje izmjene tijekom godina. Ali, to nije ništa loše jer automobil još uvijek ima legiju vjernih obožavatelja.

Sveobuhvatni “zapisivač podataka” koji bilježi sve, od G-sile u zavojima do vremena kruga, znači da GT-R ima impresivan tehnički osjećaj koji se uklapa u Nissanov karakter. Većinom funkcija automobila sada upravlja 20-cm zaslon osjetljiv na dodir, iako sustav nije najintuitivniji i nema baš modernu grafiku.

Foto: Screenshot carwow YT

4. Prostor – 57 / 100: Nissan GT-R ne čini se tako malenim na cesti

S obzirom na dostupne performanse, veliki Nissan je iznenađujuće praktičan. Međutim, nema puno prostora za pohranu, samo pretinac za rukavice, par držača za čaše i skučene pretince na vratima za sve Vaše stvari. Ljubitelji tehnologije cijenit će višenamjenski zaslon u središtu armaturne ploče, jer pruža informacije o svemu. Međutim, razvodni uređaj i plastika kabine bolje pristaju superminiju nego superautomobilu, a nadzorna ploča izgleda jednostavno. Dolazi s hrpom standardnog pribora, ali vjerojatno ne i osjećajem kakav očekujete od sportskog automobila brzine 315 km/h.

Također je vrijedno spomenuti da čvrsta vožnja automobila i bučne gume znače da nije baš opušten za vožnju. Drugi potencijalni rivali poput Porschea 911 ili Audija R8 nude veći stupanj usklađenosti ovjesa i udobnosti vožnje, dok BMW-ov veliki M8 Coupe ima potpuno drugačiji dojam i skuplji je, ali je svakako i luksuzniji.

Nissan GT-R se ne čini tako malenim i nezgrapnim na cesti, a dimenzije to potvrđuju. Dug je 4.710 mm, širok 1.895 mm i visok 1.370 mm, što ga čini prilično većim od Porschea 911, koji mjeri 4.499 mm x 1.852 mm x 1.298 mm.

Odrasli se vjerojatno neće moći ugurati na stražnja sjedala za bilo što osim za vrlo kratko putovanje, ali su u redu za djecu i dodatnu prtljagu. Putnici sprijeda imaju dovoljno prostora za glavu i noge, dok vozač ima koristi od velikog broja podešavanja sjedala i volana.

Postoji čak i pristojan prtljažnik od 315 litara, iako je mana visoki rub za utovar. No, barem je upotrebljivog oblika, bez smiješnih izbočina, i velik je za superauto. Lako će progutati par kofera.

Foto: Screenshot carwow YT

5. Potrošnja i deprecijacija – 35 / 100: Troši preko 14 litara na 100 km

Nekad je nudio pristojnu cijenu za automobile visokih performansi, ali na prvi pogled, Nissan GT-R nije jeftin, nakon stalnog povećanja cijene. Istina, osnovni model može isporučiti performanse kakve biste očekivali od automobila koji košta gotovo dvostruko više, ali postoji mnogo sporijih Porschea 911 koji bi Vas mogli dovesti u iskušenje da ih kupite. Troškovi rada su u kategoriji superautomobila zahvaljujući skupim gumama, skupom servisu i skupom osiguranju. A morat ćete predvidjeti i velike račune za gorivo. Nissan je tvrdio da troši 11,8 l/100 km na NEDC testnom ciklusu, ali WLTP testiranje pokazalo je da se ta brojka povećala na 14 l/100 km za motor slabije snage i 14,4 l/100 km za Nismo.

Nissan Skyline GT-R starije generacije popularan je među entuzijastima vrhunskih automobila jer nudi nevjerojatne performanse i potencijal zahvaljujući jednostavnim nadogradnjama. Nissan je u dobrom dijelu Europe uvezao samo nekoliko modela R33 i R34 GT-R. Brojni su automobili također došli u Europu kao sivi uvoz, ali njihov kultni status znači da je njihova vrijednost i dalje visoka. Deprecijacija za R35 GT-R je vrlo dobra, s brojkama navedenim u rasponu od 60 posto, što ga čini jednim od najboljih automobila za prodaju nakon tri godine.

Međutim, s obzirom da automobil košta više od 90.000 €, i dalje ćete izgubiti mnogo novca. No, ako si možete priuštiti GT-R, onda vjerojatno možete podnijeti dodatne udarce na novčanik.

Ukupna ocjena za Nissan GT-R: 68 / 100 – Japanski super coupe ne može zaustaviti starost, unatoč golemim performansama i visokotehnološkom imidžu

Članak objavio Luka Petkovic

U financijski izazovnim vremenima, motocikli se više isplate nego automobili

Ayrton Senna

Ayrton Senna: Legenda kojom je upravljalo srce, a ne mozak