in

Porsche 911: Miks originala i inovacije

Porsche 911
Foto: Sport car hub / Shutterstock.com

U svom sazrijevanju u osmu generaciju, Porsche 911 je apsolutno narastao. No, to je sa sobom donijelo još više udobnosti i tehnologije, što znači da je kultni sportski automobil sada i bolji GT, koji nudi više tehnologije i praktičnosti nego ikad. Kao takav, ovaj segment nastavlja postavljati visoko „letvicu“.

Međutim, to nije na štetu performansi, budući da je današnji Porsche 911 također brži i agilniji od svog prethodnika. I dalje nudi jedinstvenu dinamiku sa stražnjim motorom u paketu, ali s tim dolazi i prijateljska strana koja generaciju 992 čini još više iskoristivim sportskim automobilom.

Naravno, cijena je porasla kao rezultat sve ove dodatne tehnologije i sposobnosti, ali Porsche 911 je još uvijek zadivljujući komad inženjeringa. Zajedno s poboljšanom učinkovitošću, ove promjene na 992 znače da nudi još više od onoga po čemu je Porsche 911 poznat, a to su udobnost, upotrebljivost i performanse.

Model 911 definirao je Porsche. Nakon više od 50 godina proizvodnje, automobil je sada u svojoj osmoj generaciji, i dok Porsche ide naprijed sa svojim SUV-ovima, s ovom 992 verzijom automobila nije zaboravio odakle je potekao i ono što je Porsche učinilo markom izvrsnih performansi.

Od sada je veći

Jezgra asortimana podijeljena je na tri glavna modela: Carrera, Carrera S i Carrera 4S. Svaki je dostupan u obliku kupea ili kabrioleta. Tu su i Targa 4 i Targa 4S, zajedno s dodatnim performansama GTS modela i ekstremnim Turbo S i Turbo S Cabrioletom, ako trebate još više snage. Tu je i GT3 orijentiran na stazu, koji se može naručiti s Touring paketom, tako da možete doživjeti sva uzbuđenja u vožnji.

Kratak pregled Porscheovog online konfiguratora pokazuje koliko je automobil postao prilagodljiv, s gotovo beskrajnim paketima opreme i mogućnostima personalizacije. Možete čak odrediti ekskluzivnu boju koju želite (boja prema uzorku).

Porsche 911 je narastao – 20 mm je duži od svog prethodnika, iako je međuosovinski razmak iste duljine, a također je sada 45 mm širi sprijeda. Ne postoji inačica uske karoserije kao što je nekada postojala, tako da su automobili s pogonom na dva i četiri kotača svi bazirani na istom „oklopu“, koji sada ima manje čelika i mnogo više aluminija u svojoj konstrukciji kako bi se povećala težina.

S cijenama od oko 95.000 eura pa sve do 190.000 eura, ipak zauzima isti sektor tržišta. Dakle, ovaj sportski automobil natjecat će se protiv Aston Martin Vantagea, ažuriranog Audija R8, Mercedes-AMG GT-a, pa čak i automobila poput McLarenovog početnog modela 540C.

1. Vožnja – 97 / 100: Porsche 911 je brži od svog prethodnika

Porschea 911 pokreće 3,0-litreni turbo motor sa šest cilindara, spojen s osam-stupanjskim PDK automatskim mjenjačem. Standardni Carrera modeli imaju 380 KS, a Carrera S 444 KS. Svaki se čini jednako brzim kao što sugeriraju impresivne brojke performansi, potpomognute brzim promjenama stupnjeva prijenosa izvrsnog mjenjača.

Ustvari, najnovija Carrera S djeluje barem jednako snažno kao prethodni Porsche 911 GTS, koji se mogao pohvaliti istom izlaznom snagom kao ova Carrera S. Novi se automobil okreće s popriličnom žestinom i slobodnim osjećajem pri višem broju okretaja u minuti za turbo motor. S okretnim momentom od 530 Nm koji se održava od relativno niskih 2.300 okretaja u minuti pa sve do 5.000 okretaja u minuti, srednji raspon je također odličan.

Pogon na četiri kotača nije neophodan jer je trakcija u automobilu s pogonom na dva kotača jaka. Pogotovo ako aktivirate novi način rada za mokre uvjete, koji poboljšava prianjanje na vlažnim cestama. Međutim, ni tada ne biste znali da gubi snagu, budući da čak i u ovoj postavci 992 djeluje iznimno brzo.

Ova MMB platforma, kako je Porsche naziva, ima ponovno podešene PASM adaptivne amortizere koji su “pametniji” i sada prilagodljiviji u pokretu, prateći stanje hoda ovjesa do 100 puta u sekundi i reagirajući kako bi poboljšali udobnost i vožnju. Ali, to nije nauštrb rukovanja. Agilnost automobila u sporim zavojima jednostavno je zapanjujuća. Taj širi prednji dio znači da jednostavno nema problema s podupravljanjem na cesti.

Prošli su dani u kojima se upravljač Porsche 911-ice nestabilno okretao, ali ova postavka s električnom potporom je kvalitetna. Brži je i od svog prethodnika.

Sofisticiraniji ovjes također znači da automobil bolje “plovi” na zavojitim cestama s lošom podlogom, ali je razina kontrole i dalje prisutna. Čini se da je njegova sposobnost na svakom kraju spektra proširena bez ugrožavanja nijedne osobine. Stvarno je prilično impresivan. Odabir PASM adaptivnih amortizera i pada šasije od 10 mm (opcija od oko 750 €) isplati se. U mekšem načinu rada ovjes je kompatibilan, u Sportu se čini okomito tvrđim s blagim smanjenjem udobnosti i zategnutijom kontrolom karoserije, ali ne izaziva trzanje.

Tako je najbolje voziti Porsche 911, budući da je mjenjač još uvijek dovoljno brz za mijenjanje stupnjeva prijenosa, šasija je popustljivija i stoga udobnija, a težina upravljača i odziv na gas gotovo su savršeni za ovu vrstu automobila.

U usporedbi sa svojim prethodnikom, motor je dramatično dotjeran kako bi poboljšao performanse i učinkovitost. Novi, veći i učinkovitiji turbopunjači udruženi su s repozicioniranim međuhladnjacima (sada na vrhu motora) koji nude bolje hlađenje usisanog zraka. To, zajedno s Piezo mlaznicama koje rade pri višem tlaku i imaju više impulsa ubrizgavanja goriva tijekom ciklusa izgaranja, rezultira povećanjem snage do 444 KS, dok okretni moment iznosi 530 Nm. Puno je truda usmjereno na poboljšanja sitnih detalja u cijelom motoru, ali ona doprinose zamjetnom rezultatu.

Standardni Carrera coupe ubrzava do 100 km/h za 4,2 sekunde ili okrugle 4 sekunde s ugrađenim opcijskim Sport Chrono paketom. Ako se odlučite za Carrera Cabriolet, onda do stotke dolazi za 4,4 s ili 4,2 sa Sport Chronom. Najveća brzina kreće se od 288 do 454 km/h, ovisno o stilu karoserije i pogonskim kotačima.

Zahvaljujući PDK-ovoj kontroli pokretanja, sprint od 0 do 100 km/h traje samo 3,7 sekundi u Carreri S s pogonom na stražnje kotače. To pada za 0,2 sekunde ako se odlučite za paket Sport Chrono. Odaberite 4S i ta vremena iznose 3,6, odnosno 3,4 sekunde, dok je najveća brzina 468 km/h za 2S i 467 km/h za 4S. Cabriolet modeli imaju marginalni pad performansi zbog svoje dodatne težine.

Turbo S model ima novi 3,7-litreni twin-turbo flat motor koji stvara 641 KS i 800 Nm okretnog momenta. Svoju snagu šalje na sva četiri kotača kroz novi osmostupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom i, uz launch control, automobil će ubrzati od 0 do 100 km/h za 2,7 sekundi prije nego što postigne najveću brzinu od 330 km/h. GT3 uspijeva postići isti sprint za 3,4 sekunde, dok je verzija Touring Pack nešto sporija s 3,9 sekundi.

Porsche 911
Foto: Screenshot carwow YT

2. Dizajn – 91 / 100: Porsche 911 sadrži aplikaciju za telemetriju

Dok su posljednje tri generacije modela Porsche 911 bile usredotočene na okomitu središnju konzolu u kabini, ovaj 992 vraća se korijenima svog starijeg pretka s klasičnijim horizontalnim dizajnom. To je omogućeno novim 28-cm horizontalnim zaslonom osjetljivim na dodir Porsche Communication Management infotainment sustavom. Očito je inspiriran postavom u modelima tvrtke Panamera i Cayenne, iako ovdje nije tako velik.

Jednako je napredan i jednostavan za korištenje. Zaslon osjetljiv na dodir je lijepo integriran i s većinom funkcija kojima upravlja ploča, omogućio je Porscheovim dizajnerima da uklone nered u kabini. Manje je gumba na tunelu mjenjača, a kontrole klime su pojednostavljene. Glavnom ekranu pridružuje se par jedinica visoke razlučivosti od 18 cm s obje strane središnjeg brojača okretaja, što je zaštitni znak 911. Ovo je sada jedini analogni brojčanik u kućištu, iako postoje digitalni prikazi ostala četiri na paru zaslona.

Kvaliteta je također napravila još jedan korak naprijed. Površine su čišće, ploča s instrumentima presvučena je kožom, a na središnjoj konzoli gdje se nalazi nova ručica mjenjača, na primjer, postoje materijali na dojam pliša. Uz retro inspirirani dizajn, Porsche je oživio neke klasične kombinacije unutarnjih obloga, s drvenim furnirima koji su sada dostupni. Lijepo uljepšava kabinu, dok naravno možete odabrati cool metalne završetke i sve vrste različitih boja kože kako biste kabinu svog automobila prilagodili svom ukusu.

Unutrašnjost je doživjela prilično jednostavnu, ali učinkovitu promjenu, a to se odnosi i na spremište. Spremnici u vratima malo su modificirani i mogu primiti telefone i novčanike, dok je pretinac za rukavice pristojne veličine. Ima dovoljno prostora za pohranu za automobil ove vrste, što pomaže da Porsche 911 bude upotrebljiv kakav jest.

Dostupno je još više tehnologije u automobilu – ovo je najnapredniji i najpovezaniji 911 ikada. Mrežna navigacija koja se hrani mnoštvom podataka za prometne usluge dopunjena je Apple CarPlayjom i mnoštvom drugih funkcija koje olakšavaju život s Porsche 911. Postoji čak i besplatna aplikacija za telemetriju staze koja će bilježiti Vaše krugove i preklapati podatke ako se želite odvažiti izaći na stazu i istražiti performanse 911.

Porsche 911
Foto: Screenshot carwow YT

Najnovijim PCM sustavom lako je upravljati u pokretu, dok se dvostrukim zaslonima koji okružuju brojač okretaja upravlja pomoću skupina gumba s obje strane upravljača. Izbornici su logični i brzo se snalazite u navigaciji kroz sustav. Zaslon također možete koristiti za promjenu načina vožnje. Tu je i ažurirani rotirajući birač načina vožnje na upravljaču, koji Vam omogućuje odabir između novog načina rada Wet, Normal, Sport, Sport Plus i Individual (dolazi kao dio Sporta Chrono paket). Pomoću zaslona osjetljivog na dodir također možete prebaciti na sportski ispuh, ako je ugrađen, i amortizere.

3. Sigurnost i jamstvo – 90 / 100: Pohvala za način rada po mokrom

Iako je bilo mnogo izmjena na motoru, osnovna arhitektura ovog 3,0-litrenog šestocilindraša sada pokreće njegovu drugu generaciju Porsche 911. Već se pokazao pouzdanim, tako da nema razloga misliti drugačije. Velik dio tehnologije interijera povezan je s onom u Porscheovim SUV-ovima i luksuznim automobilima. Zaslone očito pokreću brzi procesori, jer brzo reagiraju, a isto možete očekivati i u 911.

Malo je vjerojatno da će Euro NCAP testirati Porsche 911, ali očekivali bismo da će uz svu ovu novu tehnologiju dobiti dobru ocjenu. Sigurnost je doživjela veliko poboljšanje, a iako je udio čelika u karoseriji smanjen sa 66 posto na 30 posto (pomažući nadoknaditi dobitak težine od drugih područja kao što je novi mjenjač), ona je jednako jaka. Osim toga, postoji više tehnologije i sustava pomoći, uključujući autonomno kočenje s detekcijom pješaka. Ovome možete dodati pomoć za držanje traka, nadzor mrtvoga kuta, pomoć za noćnu vožnju, prilagodljivo tempomatiranje koje sada radi do mirovanja i LED matrična prednja svjetla. Standardna LED svjetla su uključena u cijenu.

Još jedna točka koju vrijedi spomenuti je način vožnje po mokrom. Akustični senzori u lukovima kotača modela 911 mogu otkriti kada se vozite po mokroj površini, a ne samo kroz lokvu, te će Vam preporučiti da aktivirate postavku. Ovo mijenja postavke ESP-a, kontrole proklizavanja, Porsche Torque Vectoring sustava i niza drugih funkcija kako bi se osiguralo da automobil ostane što stabilniji. Dobro je integriran i djelovanje sustava je glatko.

Porscheov jamstveni paket prilično je standardan. Postoji tri godine neograničene kilometraže, što je prilično dobro za sportski automobil visokih performansi.

4. Potrošnja i deprecijacija – 82 / 100: Tradicionalno jako dobre preostale vrijednosti

Nove mlaznice modela Porsche 911 daju više snage, ali također poboljšavaju potrošnju goriva. Uz pomoć filtra čestica u ispuhu, ispuštat će 233 g/km i trošiti od 10,1 l/100 km. Impresivna statistika s obzirom na performanse u ponudi. S obzirom na sferu koju 911 zauzima, to je jedan od učinkovitijih sportskih automobila u prodaji i stoga bi trebao biti relativno pristupačan za vožnju.

Preostale vrijednosti Porschea 911 tradicionalno su vrlo jake i 992 nije ništa drugačiji. Predviđa se da će “početni” model Carrera zadržati oko 74 posto svoje prvotne kataloške cijene nakon tri godine i 60.000 km vožnje, dok su verzije Carrera S i GTS malo niže na 69, odnosno 64 posto. Model GT3 najbolji je u ovim kalkulacijama, jer se očekuje da će zadržati oko 79 posto svoje vrijednosti u istom trogodišnjem razdoblju, iako ćete, naravno, platiti više za kupnju GT3 u usporedbi s običnim modelom Carrera.

5. Prostor – 73 / 100: Porsche 911 sada je 20 mm dulji

Porsche 911 je narastao, tako da unutra ima malo više mjesta nego ranije, no ipak se ne čini previše većim za vožnju zahvaljujući inženjerima koji su dodali još više agilnosti. Parkiranje će biti malo teže možda zbog šire karoserije, ali postoje tehničke opcije koje će Vam pomoći u tome. Osim toga, vidljivost je sjajna, što je osobina 911, i s upravljanjem stražnje osovine koje mu daje relativno mali krug okretanja, još uvijek nije tako zastrašujuć za manevriranje poput Mercedes-AMG GT-a ili Audija R8.

Foto: Screenshot carwow YT

Sada je u ponudi i više udobnosti. Porsche 911 je bolji GT automobil nego ikad, ali ne doima se kao da je žrtvovao svoje karakteristike sportskog automobila. Položaj za vožnju je izvrstan. Možete se spustiti nisko iza volana bez ugrožavanja vidljivosti prema naprijed, a ima i mnogo prostora za pohranu.

U kombinaciji s respektabilnom učinkovitošću, vrijedno je spomenuti da će spremnik goriva od 64 litre modelu 911 dati pristojan domet vožnje. Budući da se radi o naprednijem GT automobilu, to će biti važan faktor za mnoge vlasnike.

U svojoj evoluciji do generacije 992, Porsche 911 je rastao. Sada je 20 mm dulji s motorom koji je pomaknut naprijed, iako se međuosovinski razmak nije promijenio. Zbog ponuđene jedinstvene širine karoserije, automobil je također zdepastiji sa širim prednjim i stražnjim dijelovima.

Porsche 911 se uvijek doimao kao kompaktni automobil pored svojih suparnika, i iako je možda narastao, još uvijek nije veći od neke konkurencije sa središnjim motorom. Ustvari, mnogo je lakše u njemu se voziti uskim cestama nego u automobilima sa središnje postavljenim motorom poput Audija R8, dok se njegov suparnik s prednjim motorom iz Mercedes-AMG-a i Jaguar F-Type također čini fizički većim automobilima za vožnju, ali su ipak skučeniji unutra.

Prostor u kabini sprijeda je dobar. Ovdje nema nikakvih pritužbi, a ergonomija je u osnovi solidna. Iako je Porsche promijenio dizajn kabine, raspored je u osnovi identičan. Ovaj 911 zapravo je 4 mm viši od svog prethodnika, tako da ima i malo više prostora za glavu. Zaštitni znak, mala stražnja sjedala, znače da je ovo sportski automobil koji lako može prevoziti mladu obitelj ako su Vam djeca mala. To ne mogu mnogi suparnici.

Otraga nema puno mjesta za odrasle, a ni pristup nije najlakši, ali sjedala su dobra za kratka putovanja. Stražnji ležajevi također služe kao dodatni prostor za prtljagu ako Vam zatreba, ali Porsche 911 je zapravo relativno funkcionalan i u tom pogledu.

U prtljažnom prostoru dostupne su 132 litre. Ovo je malo slabije od prethodnika s pogonom na dva kotača, ali ono što morate znati je da ima dovoljno mjesta za dvije torbe i još poneki predmet, tako da odlazak vikendom na kraći put ili do dućana neće biti problem.

Ukupna ocjena za Porsche 911: 87 / 100 – Ako tražite vrhunski talentirani sportski automobil koji spaja zapanjujuće performanse, udobnost i svakodnevnu upotrebljivost, odaberite Porsche 911

Članak objavio Luka Petkovic

Što je alkotest? 8 stvari koje trebate znati o ovom uređaju

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio: Stil kakav nema ni jedan SUV