in

Alfa Romeo Stelvio: Stil kakav nema ni jedan SUV

Alfa Romeo Stelvio
Foto: Sport car hub / Shutterstock.com

Alfa Romeo Stelvio nasljeđuje možda najvažniju kvalitetu bilo kojeg Alfa Romea – ima jedinstveno poželjan stil koji se ističe u gomili SUV vozila. Unutrašnjost je na sličan način privlačna oku, čak i ako je Nijemci još uvijek nadmašuju po pitanju završne obrade i prostora na stražnjim sjedalima.

Sportski talijanski SUV slijedi stope izvrsne limuzine Giulia. Odličan je za vožnju, sa snažnim motorima i upravljanjem koje je agilno, iako vožnja nije tako udobna kao kod njegovih najboljih konkurenata. Općenito, Alfa Romeo Stelvio svakako vrijedi pogledati ako Vam je dosadio njemački establišment. Ima stila i šarma na pretek, ali je i dalje skup za kupnju, a neki se konkurenti mogu pohvaliti superiornim preostalim vrijednostima (deprecijacijom).

Alfa Romeo Stelvio dijeli platformu s Giulijom

Danas se automobilska tvrtka ne može osloniti samo na svoju tradiciju i karakter kako bi zaradila. Veliki se novac plaća u zadovoljavanju potražnje kupaca. Dakle, doista nije iznenađenje da Alfa Romeo Stelvio, prvi SUV tvrtke, postoji. Alfa je jasno vidjela koliko novca treba zaraditi u klasi premium SUV-ova srednje veličine i odlučila je da mora staviti jedan u prodaju.

Ispod karoserije, Stelvio dijeli platformu s limuzinom Giulia. Kao rezultat toga, nova platforma dizajnirana je za pružanje udobnosti i privlačnog upravljanja, postoji niz snažnih, ali učinkovitih benzinskih i dizelskih motora, dok model visokih performansi signalizira Alfinu namjeru da isporuči automobile koji su zabavni za vožnju entuzijastima.

Alfa Romeo Stelvio je rival modelima kao što su Jaguar F-Pace i Volvo XC60, zajedno s njemačkom trojkom Audi Q5, BMW X3 i Mercedes GLC. Ostali protivnici uključuju Land Rover Discovery Sport i Lexus NX, dok bi se brži modeli Stelvio mogli smatrati alternativom SUV-ovima s visokim performansama kao što su Porsche Macan i Alpina XD3, ili čak izborom s druge strane kao što je Cupra Formentor.

Raspon modela sastoji se od verzija Sprint, Veloce i Veloce Ti, dok je na vrhu Quadrifoglio. Svi automobili dolaze u standardnoj SUV karoseriji s pet vrata, iako je dovoljno zaobljena da nedostatak coupe-SUV-a u ponudi nije problem. Pogon na sve kotače i automatski mjenjač s osam stupnjeva prijenosa standardni su za većinu automobila u Europi. Tu su 2,0-litreni turbobenzinac i 2,2-litreni dizel, a svaki se nudi u dvije izlazne snage. Modeli Sprint dolaze s benzinskom jedinicom od 197 KS ili dizelskim motorom od 187 KS, dok Veloce koristi snažniji dizel od 207 KS i benzinac od 276 KS. Veloce Ti je uparen isključivo s benzinskim motorom od 276 KS.

Na vrhu ponude, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio od 503 KS ima isti 2,9-litreni twin-turbo V6 koji je izradio Ferrari kao i Giulia, ali budući da dolazi s pogonom na sva četiri kotača, njegova ukupna trakcija znači da je brži od 0 do 100 km/h za desetinku sekunde (3,8 s). Cijene za Stelvio kreću se od oko 51.000 € do gotovo 85.000 € za Quadrifoglio.

1. Potrošnja i deprecijacija – 84 / 100: Ista potrošnja goriva modela od 197 i 276 KS?!

Iako Alfa Romeo Stelvio nema nikakav oblik hibridne tehnologije, Alfini napori da zadrži višak kilograma pomogli su njegovom premium SUV-u da troši solidne razine goriva i razumno konkurentne razine CO2. Gledajući uštedu goriva, dizel od 187 KS troši od 5,9 l/100 km po galonu u WLTP kombiniranom ciklusu, dok odabir snažnijeg dizelaša od 207 KS znači da ćete morati malo više plaćati benzin – troši 6 l/100 km, dok su CO2 emisije 156 g/km, odnosno 162 g/km. Za usporedbu, Audi Q5 40 TDI ima potrošnju od 6,3 l/100 km, uz emisiju CO2 od 164 g/km.

Benzinci su, naravno, lošiji, iako bismo se zapitali kako modeli od 197 KS i 276 KS imaju isti podatak o potrošnji goriva od 8,4 l/100 km. Emisije CO2 počinju od 191 g/km. Ne iznenađuje da će verzija Quadrifoglio sa svojim 2,9-litrenim V6 benzinskim motorom od 503 KS biti najmanje štedljiva i najskuplja za oporezivanje, ali trebala bi se usporediti s Porsche Macanom GTS i Mercedes-AMG GLC 63 S.

Alfa Romeo Stelvio bi trebao zadržati oko 48 posto svoje izvorne kataloške cijene nakon tipičnog razdoblja vlasništva od tri godine / 60.000 km, sa snažnijim (i skupljim) Quadrifoglio verzijama s malo boljim performansama na oko 52 posto.

2. Prostor – 84 / 100: Alfa Romeo Stelvio ima popriličnu pohranu

Većina automobila u ovoj klasi prevozi dvoje putnika, a stražnja sjedala se koriste za povremeni prijevoz djece. Dobra vijest je da Alfa Romeo Stelvio nudi pristojnu količinu prostora unutra – nije blještav, ali odgovara konkurenciji. Sprijeda je prilično prostran – ima dosta prostora za glavu čak i osobama od 1,90 m, a preglednost je dobra zahvaljujući tankim stupovima. Alfa ne nudi izdašan prostor na stražnjim sjedalima kao manje stilski vođeni SUV-ovi suparnika, ali odrasle osobe prosječne visine pronaći će dovoljno udobnosti. Prtljažnik je usporediv s konkurencijom zahvaljujući ravnom, dugačkom prtljažniku, ali bi mogao biti širi.

Što se tiče pohrane, Stelvio ima prilično visoke ocjene. Tu su veliki džepovi u vratima za boce s vodom i druge sitnice, kao i nekoliko držača za čaše ispred ručice mjenjača, zajedno s USB priključkom za punjenje. Pretinac za rukavice je pristojne veličine, kao i prostor ispod središnjeg naslona za ruku.

Alfa Romeo Stelvio je jedan od najdužih automobila u klasi – Audi Q5, BMW X3 i Mercedes GLC svi su malo kraći, a jedino je F-Pace neznatno dulji od Alfe. Isto se može reći i za širinu – Stelvio je nešto širi od svojih njemačkih suparnika. No, uz GLC, Stelvio je kraći od Q5, X3 i F-Pacea.

Budući da je Stelvio pozicioniran daleko od obiteljsko orijentiranog tržišta, nema “pametnih” stražnjih sjedala. Ona se ne pomiču niti naslanjaju kako bi omogućila više prostora, iako se preklapaju u omjeru 40:20:40 kako bi prtljažnik bio svestraniji.

Kao u nekoliko područja, Alfa Romeo Stelvio se nalazi u sredini kombinacije u usporedbi sa svojim rivalima. Poklopac Stelvia straga je jače nagnut nego kod nekih suparnika, dok je linija krova također niža. Prtljažnik iznosi 525 litara, što je 20 litara više od Volva XC60, ali 25 litara manje od Mercedesa GLC.

Foto: Screenshot

Standardna električna stražnja vrata otkrivaju korisno dugačak, ravan prostor za utovar, iako bi mogao biti širi jer stražnji ovjes zauzima prostor iznad blatobrana. Nažalost, nema promišljenih dodataka kao što su podno spremište, kuke ili mreže za pohranjivanje rasutih ili glomaznih predmeta.

3. Vožnja – 82 / 100: Alfa Romeo Stelvio zabavno je voziti

Ispod Alfine podignute karoserije nalazi se modificirana verzija Giorgio platforme koja podupire kompaktnu izvršnu limuzinu Giulia talijanske marke. Za mainstream SUV, Alfa Romeo Stelvio se može pohvaliti naprednim inženjeringom koji možda nećete moći vidjeti, ali, nadaju se u Alfi, moći ćete osjetiti. Prvi je kardansko vratilo od ugljičnih vlakana, koje u kombinaciji s nizom drugih mjera, poput aluminijskih komponenti ovjesa, pomaže u smanjenju težine.

Te aluminijske komponente dio su sustava prednjeg ovjesa s dvostrukim poprečnim ramenima, dok se straga nalazi višestruka osovina. Ova postavka daje Stelviju dinamičnu prednost u odnosu na većinu njegovih suparnika, a sve to znači da je Stelvio jako zabavno voziti za SUV. U usporedbi s Giulijom, Alfa Romeo Stelvio je podignut za 22 cm kako bi dobio pravilan SUV stav, dok je Alfin Q4 sustav pogona na sva četiri kotača standardan. Automatski mjenjač s osam stupnjeva standardan je u cijeloj ponudi.

Ovo bi mogao biti podignuti SUV, ali ono što Vas prvo impresionira na cesti je brzina i odziv upravljanja automobila. Postaje Alfin zaštitni znak i unatoč veličini Stelvija naviknete se koliko se brzo krećete. Upravljač je brz i ima dovoljno prianjanja da se šasija može nositi s tim, ali dok se ne naviknete na to, uspijeva doimati se malo nervozno i ne tako opušteno.

Ovo je agilan SUV, ali nedostatak je u tome što se automobil doima nervozno zbog svoje fokusiranije postavke. Vožnja nije tako profinjena kao kod Volva XC60 ili Mercedesa GLC, s osjećajem nelagode na neravnim površinama bez obzira na brzinu, iako što više osjećate šasiju, amortizeri bolje reagiraju, pokazujući impresivnu kontrolu karoserije Stelvija. Alfa inzistira na tome da je, poput Macana i F-Pacea, Stelvio cestovni SUV. Nema onu vrstu off-road načina vožnje kakvu biste pronašli na Land Roveru Discovery Sportu, iako postoji sustav za vožnju nizbrdo, ako se ukaže potreba.

Ponuda benzinaca uključuje 2,0-litreni četverocilindrični turbopunjač sa 197 KS ili 276 KS. Potonji ima vrlo snažan pogonski sklop, nudi širok raspon snage od nešto više od 2.000 o/min i ubrzava SUV od 0 do 100 km/h za 5,7 sekundi, bilo da koristite stražnji ili pogon na sva četiri kotača. Uglađen je i fleksibilan, ali šteta što zvuk motora nije nimalo bolji od dizelaša, budući da je imati benzinske motore “slatkog zvuka” povijesno bila osobina Alfe.

Na vrhu benzinske ponude je verzija Quadrifoglio, koja se odlikuje sportskim stilom, karbonsko-keramičkim kočnicama i 2,9-litrenim bi-turbo V6 motorom od 503 KS i automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa iz Giulije Quadrifoglio. Međutim, u Stelviju su spojeni na Alfin Q4 sustav pogona na sve kotače kako bi pružili maksimalnu trakciju.

Quadrifoglio je rijedak, ali zanimljiv prizor na europskim cestama, ali možete biti sigurni da će se svi koji ga voze dobro zabaviti. Baš kao u Giuliji, V6 i osmostupanjski mjenjač izvrstan su par. Široka raspodjela okretnog momenta, oštar odziv na gas i brze promjene stupnjeva prijenosa čine ga jednim od najboljih pogonskih sklopova u industriji. “Pametan” je jer može zatvoriti niz svojih cilindara kako bi smanjio potrošnju goriva tijekom vožnje stabilnim brzinama do oko 130 km/h.

Ne možete ne primijetiti brutalno ubrzanje, ali nakon toga primijetite upravljanje, koje je superoštro i precizno. Najmanji trzaj Vašeg zgloba prenosi se izravno na kotače. Ulijeva Stelviju veći osjećaj agilnosti nego što bi Vas njegova težina navela da mislite da je moguće. U kombinaciji sa sustavom pogona na sva četiri kotača, čini automobil nevjerojatno brzih i sigurnih performansi.

Dizel bi još uvijek mogao mamiti kupce. Snažniji 2,2-litreni agregat od 207 KS korišten je u raznim automobilima Fiat Grupe, ponajviše u limuzini Alfa Giulia (iako je sada ukinuta), i to je najbolji izbor među glavnim proizvodima. S okretnim momentom od 470 Nm ima jako dobru vuču. Uglađenost motora je u redu, ali je malo bučan u vožnji. Ima i više buke vjetra, u usporedbi s nekim konkurentima.

Alfa Romeo Stelvio
Foto: Screenshot

4. Sigurnost i jamstvo – 78 / 100: Dobar sigurnosni paket

Kao i kod njegove sestre Giulije, s kojom dijeli ključne komponente, konstrukciju i sigurnosne značajke, Alfa Romeo Stelvio je dobio ocjenu od punih pet zvjezdica kada ga je testirao Euro NCAP. Tamo je sportski SUV postigao 97 posto rezultata za sigurnost odraslih putnika i 84 posto za zaštitu djece putnika.

Standardni sigurnosni paket je dobar, s prednjim i stražnjim parking senzorima, stražnjom kamerom i aktivnim tempomatom. Model Veloce Ti opremljen je dodatnim aktivnim kompletom koji uključuje Active Blind Spot Assist, Driver Attention Alert, Traffic Sign Recognition (TSR), Lane Keeping Assist, Traffic Jam Assist i Highway Assist koji kombinira aktivni tempomat i tehnologiju centriranja traka za poluautonomnu vožnju autocestom.

Kupci koji žele verzije Sprint ili Veloce, ali žele ovu dodatnu sigurnosnu tehnologiju, morat će platiti dodatnih 1.200 € za odabir paketa pomoći vozaču.

Alfa Romeo nudi standardno trogodišnje jamstvo za Stelvio, uz mogućnost produljenja jamstva za dodatnih 12 ili 24 mjeseca uz dodatnu cijenu. Uključena je i jednogodišnja pomoć na cesti.

5. Dizajn – 76 / 100: Veliki izbor opcijskih kožnih presvlaka za sjedala

Blago obnovljena sa suptilnim promjenama stila eksterijera, Alfa je također predstavila niz dobrodošlih poboljšanja u unutrašnjosti Stelvija. Novi TFT instrumenti, najnoviji infotainment sustav sa zaslonom osjetljivim na dodir, zajedno s kožom presvučenom na ručici mjenjača i skuplje uređenom središnjom konzolom, doprinose puno višem premium osjećaju. Alfa Romeo Stelvio također sadrži puno više autonomne tehnologije nego ranije. Svi modeli dobivaju tempomat s prepoznavanjem brzine, aktivnu pomoć pri kočenju i jedan od najnaprednijih sustava za prepoznavanje voznog traka koji su dostupni na bilo kojem automobilu u ovoj klasi. Ukratko, ugrađena tehnologija Stelvia sada je istinski konkurentna vodećima u klasi.

Apple CarPlay i Android Auto povezivost sada su standard, kao i stražnja kamera, a Bi-xenon prednja svjetla također su dodana na popis opreme. Ovisno o modelu i opcijskim paketima za koje se odlučite, interijer može biti još šarmantniji s umetcima od pravog metala i drva – drvena linija preko središnjeg dijela upravljačke ploče posebno je istaknuta. Tu je i veliki izbor opcijskih kožnih presvlaka za sjedala – od tradicionalne crne do sportske crvene i elegantno žute boje.

Alfin infotainment od 22 cm lagano je poboljšan tijekom vremena. Ali, u odnosu na njegove suparnike, njegovi su nedostaci istaknuti. Sam zaslon je lijepo integriran u ploču, ali je zaslon prilično malen. Grafika je također pomalo dosadna, a zaslon jednostavno nema jasnoću i razinu detalja koju imate u konkurentskim sustavima. Ne postoji ni opcija digitalne instrumentne ploče. Iako zaslon osjetljiv na dodir dovoljno dobro reagira na unose, veliki bonus je to što se ovim sustavom može upravljati i putem okretnog kotačića na središnjoj konzoli, što čini korištenje postavki tijekom vožnje puno lakšim i sigurnijim.

Alfa Romeo Stelvio
Foto: Screenshot

Apple CarPlay i Android Auto povezivost uključeni su kao standard, dok je podloga za bežično punjenje telefona također dostupna na verzijama Veloce.

Ukupna ocjena za Alfa Romeo Stelvio: 81 / 100 – Zgodni Alfa Romeo Stelvio sportski je SUV koji je dobar za vožnju, ali ima manjkavosti u dizajnu

Članak objavio Luka Petkovic

Porsche 911

Porsche 911: Miks originala i inovacije

Kako položiti vozački ispit? (16 korisnih savjeta)