in

Toyota Supra: Želi biti kao Porsche 718 Cayman

Toyota Supra
Foto: Screenshot

Toyota Supra spaja ravnotežu, agilnost, prianjanje i staloženost sa snažnim šestocilindričnim motorom koji pruža fantastične performanse i uglavnom uzbudljiv zvuk motora koji smo tražili. Hoće li suradnja Toyote i BMW-a koji je proizveo ovu Supru utjecati na njezinu autentičnost ili ne, to ćemo prepustiti Vama da odlučite. Ali nema sumnje da je ovo talentirani coupe s dobrodošlim karakterom u vrijeme kada su te osobine u novim automobilima sve manje uobičajene. BMW M2 Competition je siroviji suparnik, a Porsche 718 Cayman nudi bolje upravljanje, ali Toyota Supra je sama po sebi izvrstan automobil koji vrlo dobro funkcionira na oštećenim cestama.

Ozbiljan sportski automobil

Nekoliko je istinski legendarnih automobilskih imena ostalo u proizvodnji, a pošteno je reći da je Toyota Supra jedno od njih. Toyota Supra je lansirana 2019., a ponuda je proširena 2022. dodatkom opcije ručnog mjenjača.

Toyota i BMW rano su odredili karakteristike zajedničke platforme. Prema Toyoti, to je značilo kratak međuosovinski razmak i stav, do te mjere da je udaljenost između kotača Supre zapravo manja nego kod GT86, dok je njezino težište također niže. Slijedeći odluku o osnovnim načelima, obje su tvrtke otišle svojim putevima u razvoju automobila koristeći skup alata dijelova i komponenti.

Zanimljivo je da je glavni inženjer Supre, Tetsuya Tada, rekao u to vrijeme da šasija automobila zapravo koristi neke komponente iz linije sljedeće generacije BMW M automobila. Stoga, Toyota Supra ima namjeru biti ozbiljan, čisti sportski automobil, a ostatak popisa specifikacija to podržava. Naravno, s cijenama koje počinju od oko 57.000 €, Supra mora dati više od puke dobre vožnje. Ovo je automobil koji će mnogi koristiti za putovanje na posao, kao i za istraživanje performansi na trkaćim stazama.

Asortiman sada uključuje 2,0-litreni četverocilindrični benzinac koji isporučuje 254 KS, zajedno s originalnim 3,0-litrenim šestocilindričnim motorom koji proizvodi značajnih 335 KS. Dok 2,0-litreni automobili koriste automatski mjenjač s osam stupnjeva prijenosa, postoji izbor između tog mjenjača ili šesterostupanjskog ručnog mjenjača s 3,0-litrenim motorom.

2,0-litreni i 3,0-litreni automatski automobili nude se s opremom Pro. Ručna verzija 3,0-litrenog modela, međutim, u prodaji je u standardnoj izvedbi “Supra”, s Pro specifikacijom ili kao varijanta Special Edition. Razine opreme su dovoljno pristojne da znače da zapravo ne morate otići na Pro osim ako ne želite head-up zaslon, bežični punjač za telefon, punu kožnu presvlaku i druge odabrane stvari.

Toyota Supra se u određenoj mjeri može uspoređivati s Porscheom 718 Cayman, Alpine A110, Audijem TT i Jaguarom F-Type, kao i svojim srodnikom BMW-om Z4 koji je samo kabriolet. Možda najveći izazov dolazi od izvrsnog BMW M2 Competition, čvršćeg sportskog automobila koji ima “pravi” BMW M šestocilindrični motor, više performansi i šasiju koja je prilično spektakularna i na cesti i na stazi.

1. Dizajn – 84 / 100: Toyota Supra ima drugačiji dizajn od Z4

Toyota Supra dijeli većinu svoje mehaničke podloge s BMW-om Z4 i to se vidi u širokim proporcijama Supre s kratkim međuosovinskim razmakom. Izvana, Toyotin dizajn odaje počast istoimenom sportskom automobilu iz 1990-ih. Dugačak poklopac motora, velika prednja svjetla i zdepast stražnji kraj pomažu novoj Supri dati sličnu prisutnost na cesti i visoku razinu vizualnog identiteta koja je neosporno važna u ovom razreda. Zapravo, jedina značajna vanjska razlika između modela s četiri i šest cilindara su odgovarajući aluminijski naplatci od 45 i 48 cm. Automobili s ručnim pogonom imaju crvene oznake Supra na stražnjoj strani.

Iako je dizajn interijera Supre drugačiji od dizajna Z4, s kojim dijeli dio svog DNK u mnogim područjima, većina komponenti u unutrašnjosti potječe iz BMW-a. To je na neki način dobra stvar, budući da Toyotina infotainment tehnologija nije na visokoj razini, čak ni u njezinim najnovijim automobilima poput Corolle. Materijal i kvaliteta izrade ipak odgovaraju cijeni, kao i popis kompleta.

Sve verzije Supre imaju Toyotin infotainment sustav s 22-cm ekranom osjetljivim na dodir, s Bluetoothom, satelitskom navigacijom, DAB radiom i USB priključcima. 2,0-litrene Pro i 3,0-litrene verzije dolaze s grijanim sportskim sjedalima od alcantare, dok je varijanta 3.0 Pro opremljena kožnim presvlakama. Dodatni luksuz za automobil 3.0 Pro uključuje JBL audio sustav s 12 zvučnika, head-up zaslon i funkciju bežičnog punjenja mobilnog telefona. Na Toyota Suprama s ručnim mjenjačem, morale su se napraviti promjene na kontrolnoj ploči kako bi se smjestio mjenjač. Gornji dio središnje konzole je širi, a kontrole za infotainment, načine vožnje i elektroničku ručnu kočnicu sve su u različitim položajima.

Što se infotainment sustava tiče, kupci Supre dobivaju izmjenjeni BMW iDrive sustav, sa zaslonom od 22 cm. Velik dio ostalih razvodnih uređaja također je iz Muenchenskoga kataloga dijelova. Infotainment radi glatko, dok usvajanje BMW softvera znači da po prvi put dobivate Apple CarPlay povezivost u Toyoti, ali Android Auto nije ponuđen.

Foto: Screenshot

2. Vožnja – 83 / 100: Toyota Supra je 2,3 puta čvršća od GT86

Toyota je identificirala BMW kao partnera za projekt pete generacije Supra djelomično kako bi ostala vjerna Suprinom naslijeđu, budući da bi njemačka tvrtka mogla isporučivati tradicionalni šestocilindrični motor automobila. Dakle, ispod poklopca motora vrhunskog automobila pronaći ćete 3,0-litrenu jedinicu s turbopunjačem koja šalje 335 KS i 500 Nm okretnog momenta na stražnje kotače putem ili automatskog mjenjača s osam stupnjeva prijenosa ili ručnog mjenjača sa šest stupnjeva prijenosa. Sada, naravno, postoji i 2,0-litrena opcija od 254 KS – još jedan BMW motor uparen s automatskim mjenjačem.

Elektronički kontrolirani diferencijal s ograničenim proklizavanjem dio je standardne opreme, a prilagodljivi amortizeri kontroliraju postavu prednjeg MacPherson amortizera i multi-link stražnjeg ovjesa, s dva načina rada na izbor. Suprin glavni inženjer, Tetsuya Tada, tvrdio je da je tijekom procesa poboljšanja krutosti karoserije provedeno testiranje o tome kakav je osjećaj voziti. Također, Toyota Supra je na kraju bila 2,3 puta čvršća od GT86 (cilj je bio da bude minimalno 1,6) i čak čvršća od superautomobila Lexus LFA.

I to se i osjeća u pokretu. Šasija je vrlo kruta i to znači da je ovjes mekši nego što možete zamisliti. Kvaliteta vožnje u normalnom načinu rada amortizera uistinu je impresivna, budući da Supra preskače neravnine uz malo muke. Sport još više pojačava kontrolu tijela. Međutim, u ovoj postavci zadržana je razina usklađenosti koja znači da gume ostaju u kontaktu s cestom kako bi se povećalo prianjanje i vuča.

Jedinica od 3,0 litre dobro pristaje automobilu, ali nije sjajan motor. Tetsuya Tada istaknuo je da bi Toyota, da je pokušala sama razviti novi motor sa šest cilindara, projekt bio odgođen tri do četiri godine, a zbog nadolazećih strožih propisa o buci, Toyota Supra bi bila sablasno tiha.

Srećom, nije. Postoji ugodna muzikalnost od tih šest cilindara. Postoji i snažan ton kroz srednji raspon – i tu je motor proizveden od BMW-a, ali kalibriran od Toyote, u svom najboljem izdanju. Najveći okretni moment dostupan je od 1.600 o/min i održava se do 4.500 o/min, tako da 3,0-litrena Supra snažno izlazi iz zavoja. Međutim, nije toliko isplativo da se dodatno ubrza. Osjeća se napeto iznad 5.000 okretaja u minuti, steže se i otkriva svoju prisilnu indukciju, uz tihi zvižduk pri pojačanju iz turbo motora. Poboljšan zvuk motora nije najugodniji pri višim okretajima, ali nije ni onaj iz Porschea 718 Cayman.

Suprina vlastita četverocilindrična opcija u usporedbi s ovom nije slaba. Buci 2,0-litrenog motora nedostaje ista kvaliteta, a elektronički sintetizirani zvukovi koji se pumpaju kroz zvučnike kao rezultat toga djeluju malo pretjerano, ali automobil počinje hrapavim zvukom ispuha koji se jasno čuje izvana. 2,0-litreni motor također donosi smanjenje težine od 100 kg u odnosu na 3,0-litreni automatski (70-80 kg na 3,0-litrenom modelu s ručnim mjenjačem), na 1.395 kg. To pomaže manje snažnom modelu Toyota Supra da se istakne u pogledu osjećaja upravljanja, a pad težine potiče agilnost automobila.

Osam-stupanjski mjenjač privlači negativne kritike. U automatskom načinu rada mijenja se glatko, ali prebacivanje u viši stupanj prijenosa malo je trzavo kada se koriste poluge na upravljaču u ručnom načinu rada, dok prebacivanje u niži stupanj prijenosa nije onoliko brzo koliko biste željeli. Supra s ručnim mjenjačem definitivno je najbolji izbor u ponudi ako Vam je iskustvo vožnje prioritet. Mjenjač se temelji na prijenosu iz ZF-a s nekim Toyotinim komponentama po narudžbi i radi prekrasno – precizan s kratkim zamahom koji je užitak koristiti.

Fleksibilnost obaju pogonskih sklopova velika je prednost, dajući Vam mogućnosti da istražite prekrasnu ravnotežu šasije. Ako vozite uredno, Toyota Supra će učinkovito prolaziti kroz zavoje. Čak i pri normalnim brzinama osjećate savršenu raspodjelu težine 50:50 i prilagodljivost u šasiji. Tetsuya Tada bio je vrlo eksplicitan o tome da je Toyota ciljala na 718 Cayman kao mjerilo za Supru. Taj automobil nudi komunikaciju, uključenost i nagrađuje Vas za dobru vožnju. Na drugačiji način, to čini i Supra.

Za vrhunske performanse htjet ćete pogledati Toyota Supra 3,0-litreni šestocilindrični automatik, koji proizvodi 335 KS i 500 Nm okretnog momenta. To je ista osnovna konfiguraciju kakvu ćete pronaći u popularnom Z4 M40i. Sprint od 0 do 100 km/h traje samo 4,3 sekunde, dok je nizak broj okretaja dosta jak, što znači da se manevri pretjecanja jednostavno osjećaju bez napora. Najveća brzina je elektronički ograničena na 250 km/h. Na 3,0-litreni modelu s ručnim mjenjačem, ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 4,6 s.

Iako mu je snaga smanjena na 81 KS (i 100 Nm okretnog momenta), 2,0-litreni Supra model nije puno sporiji. Može postići 100 km/h iz mjesta za 5,2 sekunde i s istom ograničenom maksimalnom brzinom kao i njegova velika braća.

Foto: Screenshot

3. Sigurnost i jamstvo – 83 / 100: Impresivno jamstvo

Svi Toyota Supra modeli dolaze s punim paketom aktivnih sigurnosnih sustava i sustava pomoći u vožnji. Dio paketa Toyota Supra Saftey+ su sustav za opasnost od sudara (automatsko kočenje u nuždi), prilagodljivi tempomat, upozorenje o napuštanju prometnog traka s pomoćnim upravljanjem, automatska svjetla i prepoznavanje prometnih znakova. Supra Pro modeli dodaju head-up zaslon koji pomaže vozaču da zadrži pogled na cesti. Euro NCAP tek treba testirati Supru za sigurnost pri sudaru, ali je njenom rođaku BMW-u Z4 dodijelio punih pet zvjezdica 2019., s rezultatima od 97% za sigurnost odraslih putnika i 87% za sigurnost djece putnika.

Toyota ima impresivno jamstvo od pet godina / 150.000 km i stoga nadmašuje standardne trogodišnje jamstvo koje nudi većina Suprinih konkurenata. Produljeno jamstvo može se kupiti uz nadoplatu kao dio paketa koji između ostalih pogodnosti uključuje besplatne servise i pomoć na cesti.

4. Prostor – 75 / 100: Toyota Supra ima kratak međuosovinski razmak

Iznutra, Toyota Supra djeluje udobno. Nema puno mjesta, što je sasvim prikladno s obzirom na to da njeni dizajneri tvrde da su bili pod utjecajem jednosjednih trkaćih automobila. Srećom, prisutni su svi važni atributi sportskog automobila – niska pozicija za vozača, sjedala s potporom, odličan upravljač i dobra ergonomija. Vidljivost je dobra za automobil ove vrste, nudi dramatičan pogled prema naprijed preko dugog poklopca motora. Postoje samo dva sjedala, s prostorom iza njih koji se može iskoristiti za produženje prtljažnika ako trebate ponijeti duže stvari ili spremiti nekoliko torbi. Vrijedno je zapamtiti da par zvučnika ovdje zauzima malo prostora na nekim modelima.

Supra je dugačka 4.379 mm, široka 1.854 mm i visoka 1.292 mm, s relativno kratkim međuosovinskim razmakom od 2.470 mm. Na prednjem dijelu automobila postoji pristojan prevjes, ali manevri pri malim brzinama dovoljno su jednostavni zahvaljujući standardnoj stražnjoj kameri i senzorima za parkiranje. Toyota Supra je za nekoliko milimetara duža od svog rođaka Z4, ali Z4 je neznatno širi.

Sjedala Toyote Supre su sjajna, kao u BMW-u. Postavljena su nisko, imaju grijanje i ventilaciju kao standard, i ima mnogo prostora za glavu, ali sveukupni osjećaj u kabini Supre je jako dobar, što je namjeran odabir dizajnera. Bit će Vam daleko udobnije na velikim udaljenostima u Supri nego u tvrđem Alpineu A110, ali većina njegovih ostalih rivala dobro se slaže kada je u pitanju unutarnji prostor i svakodnevna upotrebljivost.

Suprin prtljažnik od 290 litara dovoljno je velik za utovar prtljage tijekom izleta vikendom, dok uklonjiva ploča omogućuje smještaj i dužih predmeta poput palica za golf. Otvor koji ostavlja otvoreni stražnji poklopac nije najpraktičniji, a utovarni rub je visok. BMW M2 Competition, nasuprot tome, ima oko 100 litara više u svom prtljažniku, kojemu se može pristupiti preko poklopca prtljažnika u stilu limuzine s mnogo upravljivijim otvorom i rubom. Drugdje, spremište u Supri je dobro, ako ne i izvanredno. Jedna mala zamjerka je što se držači za čaše nalaze iza laktova putnika na središnjem naslonu za ruke, što nije najelegantnije rješenje.

Foto: Screenshot

5. Potrošnja i deprecijacija – 74 / 100: Preostale vrijednosti su visoke

Toyota Supra nije stvorena s niskim troškovima rada na umu, ali kao sportski automobil koji se lako može koristiti svaki dan, razvijena je da bude prilično učinkovita. Službena potrošnja goriva za 3,0-litrenu automatsku verziju navedena je na 8,1 l/100 km, što je bolje od 9,6 l/100 km koje nudi četverocilindrični Porsche 718 Cayman S i 10,2 l/100 km iz BMW M2 Competition. Supra emitira 188 g/km CO2, naspram 217 g/km modela 718 Cayman S i 226 g/km modela M2. Ako odaberete 3,0-litrenu verziju s ručnim mjenjačem, potrošnja goriva lagano raste na 8,8 l/100 km uz emisiju CO2 od 198 g/km. Kupci koji se odluče za 2,0-litreni automobil imat će potrošnju od 7,1 l/100 km, s emisijom CO2 od 167 g/km.

Preostale vrijednosti za 3,0-litreni model Toyota Supra su visoke. Nakon tri godine i 60.000 km vlasništva, kupci bi trebali očekivati da će nadoknaditi oko 55% izvorne cijene plaćene za 3,0-litreni automobil. Automobili s ručnim mjenjačem imaju još bolje rezultate s očekivanjima u rasponu od 57% do 59%. Predviđa se da će 2,0-litreni automobil zadržati 58% svoje vrijednosti iz istog razdoblja.

Ukupna ocjena za Toyota Supru: 80 / 100 – Toyota Supra je vrlo sposoban sportski automobil koji koristi BMW-ovu tehnologiju

Članak objavio Luka Petkovic

Kako položiti vozački ispit? (16 korisnih savjeta)

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross: U njemu se nećete zabaviti…