U vrijeme kada se mnoge marke udaljavaju od segmenta gradskih automobila, Toyota Aygo X dala je novi zamah ustaljenoj formuli. Njegov zanimljivi pseudo-SUV izgled i osjećaj zabave daju maloj Toyoti određenu privlačnost i izdvajaju je od starijih konkurenata u ovoj klasi. Međutim, Toyota Aygo X jednostavno nije tako profinjen, praktičan ili jeftin kao njegovi najbliži konkurenti. Ustvari, Toyota Aygo X spada u isti cjenovni rang kao i veći, prostraniji i snažniji superminiji, što znači da ga vjerojatno nećete kupiti ako ćete postaviti razum ispred emocija.
Toyota Aygo bio je jedan od izvornih gradskih automobila veličine manje od superminija, sa živahnom trocilindričnom snagom, puno prostora za personalizaciju i dovoljno prostora za četiri osobe. Prva iteracija Toyotinog čudesnog urbanog automobila proizvodila se od 2005. do 2014., a nastavak je trajao do 2021. godine. Mnogi su se drugi brendovi u to vrijeme udaljili od segmenta gradskih automobila, ali Toyota očito nije bila spremna “baciti ručnik”, lansirajući Aygo X 2022. godine.
Prve dvije generacije Ayga bile su mehanički identične sestrinskim automobilima Citroenu C1 i Peugeotu 108, a sva tri su se proizvodila u istoj tvornici u Češkoj. Ali, s modelom Aygo X, Toyota je odlučila maksimalno iskoristiti svoje vlastito znanje i iskustvo i upotrijebiti skraćenu verziju platforme na kojoj se temelji njezin supermini Yaris.
Međutim, štedljivi hibridni pogonski sklop njegovog velikog brata nije prenesen u nastojanju da se cijena zadrži niskom. Umjesto toga, Toyota Aygo X ima 1,0-litreni trocilindrični benzinski motor, koji se nudi s peterostupanjskim ručnim ili CVT automatskim mjenjačem.
Dok su se njegovi prethodnici morali boriti protiv desetaka konkurenata u klasi gradskih automobila, konkurencija se prorijedila u vrijeme Ayga X. Toyotini glavni konkurenti u osnovnoj razini su blizanci Kia Picanto i Hyundai i10, sada desetljeće stari Volkswagen up! i šik Fiat 500 (i najnoviji potpuno električni model i starija verzija s blagim hibridom). Cijena vrhunskog Ayga X također ga stavlja u isti cjenovni razred kao i superminije poput Renault Clija i Opel Corse, koji su profinjeniji, prostraniji i snažniji.
Počevši od gotovo 18.500 €, početni nivo opreme Pure dobiva 43-cm kotače, 18-cm zaslon osjetljiv na dodir, Apple CarPlay, Android Auto, prilagodljivi tempomat i kameru za vožnju unatrag kao standard. Specifikacije Edge dodaju veće naplatke od 45 cm, automatski klima uređaj, zaslon osjetljiv na dodir od 20 cm i prednja svjetla za maglu za dodatnih 1.250 €, dok oprema Exclusive dobiva LED prednja svjetla, sveobuhvatne parkirne senzore, čak i veći zaslon osjetljiv na dodir od 23 cm i bežično punjenje telefona, ali dovodi cijenu do otprilike 22.000 €.
Vrhunski model Undercover ima jedinstvenu sivu i crnu dvobojnu vanjštinu, jednobojnu crnu završnu obradu standardnih kotača od 45 cm i naljepnice u boji koralja i detalje u unutrašnjosti, plus grijana prednja sjedala. Postoji mnogo opcija za prilagodbu, uključujući dvobojne sheme boje, setove naljepnica, kromirane i Tokyo Red stilske pakete i platneni krov koji se otvara, iako je potonji dostupan samo na automobilima opreme Edge i Exclusive.
1. Dizajn – 85 / 100: Toyota ubrizgala novi osjećaj zabave
Dok su prve dvije generacije Toyote Aygo bili gradski automobili relativno jednostavnog izgleda, Aygo X ima mnogo više šarma zahvaljujući svom zanimljivom, pseudo-SUV stilu. Ima povećanu visinu, tup prednji kraj, velike ukrase kotača i aluminijske naplatke od 43 ili 45 cm, ovisno o specifikacijama, što je prilično veliko za automobil ove veličine. Ubacite dvobojnu završnu obradu i opciju otvarajućeg platnenog krova, a nema sumnje da je Toyota ubrizgala novi osjećaj zabave u svoj šarmantni urbani automobil.
Isti osjećaj nastavlja se i unutra, gdje ćete pronaći bljeskalice u boji karoserije na vratima, oko ručice mjenjača i na ploči u kontrastu s ostalim tamnim materijalima. Također pomaže da kabina bude vesela ako se odlučite za hrabriju boju poput “Chili crvene” i “Juniper plave”. Stara ploča također je izbačena i zamijenjena zaobljenim, sveobuhvatnim dizajnom koji sadrži integrirani zaslon osjetljiv na dodir i uklapa se u ploču s instrumentima.
Toyota Aygo X ima središnji dodirni zaslon od 18, 20 ili 23 cm, ovisno o tome koju razinu opreme odaberete. Nijedna od postavki nema ugrađenu navigaciju, ali dobivate i Apple CarPlay i Android Auto kao standard, što nadoknađuje to. Koji god sustav pametnog telefona koristili, lijepo ispunjava zaslon.
Ugrađeni infotainment sustav koristi isto sučelje koje Toyota koristi već neko vrijeme. Nema mnogo značajki – samo pristup medijskim funkcijama, informacijama o putovanju i ne puno više od ovoga. Fizički gumbi s obje strane zaslona olakšavaju prebacivanje između izbornika, ali sami su gumbi mali i nezgodni za korištenje. Barem nam se sviđa što koristi bijele znakove na tamnoj pozadini tako da veliki zaslon ne smeta previše noću.
Kontrole klime nalaze se na zasebnoj ploči ispod glavnog zaslona, a jednostavni gumbi i prekidači intuitivni su kao što biste se nadali. Instrument tabla je također vrlo jednostavna. LCD zaslon, koji prikazuje informacije o putovanju i sigurnosti, nalazi se ispod velikog brzinomjera i desno od puno manjeg brojača okretaja.
2. Sigurnost i jamstvo – 82 / 100: Obuhvatni paketi
Euro NCAP testirao je Toyota Aygo X 2022. godine i dao mu četiri od pet zvjezdica za njegove performanse. Osvojio je 78 posto u kategoriji zaštite odraslih putnika, 78 posto za zaštitu djece i 81 posto za sustave sigurnosne pomoći.
Svaki model opremljen je sustavom za sprječavanje sudara s dnevnom i noćnom detekcijom pješaka i dnevnom detekcijom biciklista, inteligentnim prilagodljivim tempomatom (iACC), upozorenjem vozača, asistentom za prometne znakove, kamerom za vožnju unatrag i šest zračnih jastuka. Modeli s vrhunskim specifikacijama također dolaze s paketom za parkiranje koji uključuje prednje i stražnje parkirne senzore.
Svaka Toyota standardno dolazi s trogodišnjim / 100.000 km tvorničkim jamstvom, ali dobivate dodatno jednogodišnje jamstvo / 15.000 km svaki put kada svoj automobil odvezete na kvalificirani servis. Ako za svaki servis odete u ovlašteni Toyotin centar, možete dobiti do deset godina ili 150.000 km pokrivenosti bez dodatnih troškova.
3. Potrošnja i deprecijacija – 70 / 100: Znatno viša početna cijena od konkurenata
Toyota Aygo X mogao bi dijeliti platformu s Yarisom, ali nažalost nije naslijedio štedljivi pogonski sklop hibridnog superminija. Umjesto toga, opcija s jednim motorom je onaj isti kompaktni 1,0-litreni trocilindrični benzinac kao iz prethodnog Ayga.
Kada je opremljen standardnim ručnim peterostupanjskim mjenjačem, Toyota kaže da će kombinirani motor trošiti 4,8 l/100 km i ispuštati 109-110 g/km CO2. Ali, ako se odlučite za automatski mjenjač, potrošnja goriva lagano raste na 5 l/100 km u WLTP kombiniranom ciklusu, a emisije se povećavaju na 113-114 g/km.
Unatoč svom statusu Toyotinog osnovnog modela, početna cijena Ayga X od gotovo 18.500 € znatno je viša od onih njegovih glavnih rivala Hyundai i10, Kia Picanto i Volkswagen up!-a, dok modeli s vrhunskim specifikacijama spadaju u isti cjenovni razred kao Renault Clio i Opel Corsa.
Prema posljednjim stručnim podacima, Aygo X će zadržati u prosjeku otprilike 52 posto svoje izvorne vrijednosti nakon tri godine / 60.000 km vlasništva, s najboljim modelima opreme Edge srednje klase. Za starog Ayga očekivalo se da će zadržati oko 39 posto svoje izvorne kataloške cijene nakon istog razdoblja.
4. Prostor – 67 / 100: Jedan od manjih automobila u prodaji
Umjesto da koristi temelje svog prethodnika, Toyota Aygo X se nalazi na skraćenoj verziji platforme koju je koristio Yaris supermini i ima širi stav na cesti od starog Ayga. To je dobra vijest kada je u pitanju svakodnevna upotrebljivost, budući da je Aygu X omogućeno da bude mnogo prostraniji iznutra, dok je povećan kapacitet prtljažnika. Međutim, unatoč Toyotinim najvećim naporima, suparnici poput Hyundaija i10 nude više prostora unutra.
Spremište je u redu, s nekoliko držača za čaše smještenih ispred ručice mjenjača i pregradom koja je dovoljno duboka i široka za pametni telefon.
Aygo X je dug točno 3.700 mm s međuosovinskim razmakom od 2.430 mm, širok je 1.740 mm i visok je 1.525 mm. Dakle, možda je preuzeo neke SUV dizajnerske poteze u odnosu na stari Toyota Aygo i povećao se u veličini, ali Aygo X je još uvijek jedan od najmanjih automobila u prodaji u Europi.
Jasno je da je Toyota dala prednost prostoru prtljažnika nad prostorom stražnje kabine kada je dizajnirala Aygo X. Stražnji red je striktno za dvije osobe, prilično je ravan i nije tako udoban kao što je kod konkurenata poput i10 ili Fiata 500. Također je mala stiska straga jer su stražnja vrata izrezana oko velikih lukova kotača i vrlo su kratka, to također može biti problem ako planirate ugraditi glomazno dječje sjedalo. Kad se uđe unutra, nedostaje prostora za glavu i koljena, iako postoji pristojna količina prostora za noge ispod prednjih sjedala. U konačnici, međutim, stražnja su sjedala prikladna samo za malu djecu zbog toga što su skučena.
Prtljažnik Ayga X od 231 litre veći je od 60 litara u odnosu na drugu generaciju Ayga, ali još uvijek malo ispod 252 litre koje nudi Hyundai i10, kao i kapaciteta prtljažnika od 251 litre u VW up!-u. Stražnja sjedala se preklapaju u omjeru 50:50.
5. Vožnja – 65 / 100: Toyota Aygo blizak je s Yarisom, ali ne ispunjava obećanja
Umjesto da koristi hibridni pogonski sklop kao Yaris supermini, Toyota Aygo X se oslanja na jednostavan 1,0-litreni trocilindriÄŤni benzinski motor uparen ili s peterostupanjskim ruÄŤnim ili kontinuirano varijabilnim mjenjaÄŤem (CVT). Taj motor proizvodi samo 71 KS i 93 Nm okretnog momenta, ali s obzirom na veliÄŤinu i teĹľinu skuÄŤenog gradskog automobila (ispod jedne tone), dovoljno je.
Na cesti, Aygo X baš i ne ispunjava obećanja kojima smo se nadali s obzirom na njegovu blisku vezu s Yarisom. Ne može se poreći da je Toyota Aygo X lagan i okretan, kao što bi mali gradski automobil trebao biti, i prilično ga je zabavno voziti u prepunim područjima za koje je dizajniran. Dobro je odmjereno upravljanje koje je dovoljno lagano da automobil lako parkira, ali nije dovoljno lagano da bi se doimalo nervozno pri većim brzinama.
Međutim, ti kotači čudnog izgleda štete udobnosti vožnje. Aygo X nudi se sa 43 i 45-cm aluminijskim naplatcima, koji su veliki za automobil u ovom segmentu, i čine automobil prilično poskočnim i nemirnim na površinama gdje su konkurenti poput Hyundaija i10 ili Volkswagen upa! podosta mirni.
Tu je i mogućnost otvaranja platnenog krova. S krovom koji se elektronski pomiče (ovo traje nešto manje od 10 sekundi) nećete primijetiti previše udaranja, iako dva otvora za zrak okrenuta prema naprijed čine vrlo malo toga da zadrže toplinu kabine tijekom hladnih dana kakvi su uobičajeni u ovo doba godine.
Toyota Aygo X treba 14,9 sekundi za “sprint” od 0 do 100 km/h, dok mu je najveća brzina 158 km/h. Osim modela s baterijskim električnim pogonom, ne bismo očekivali da će mali gradski automobil pružiti pravocrtnu brzinu koja oduzima dah, ali čak i u tom slučaju Aygo X djeluje posebno letargično zbog dugih stupnjeva prijenosa. Može doseći 100 km/h u drugoj brzini, a prva se također čini dugom. Ipak, peta brzina je prilično kratka, pa je motor užurbaniji i bučniji od svojih suparnika na autocesti.
Kada je u praznom hodu, 1,0-litreni motor Ayga X proizvodi izraženu vibraciju koja trese kabinom. To se smiruje s većim brojem okretaja, ali u ovom segmentu postoje glatkije, profinjenije opcije.
Ukupna ocjena za Toyotu Aygo X: 74 / 100 – Toyotin maleni pseudo-SUV mogao bi biti šarmantan gradski automobil, ali košta koliko i automobili u klasi iznad