in

SEAT Ateca: Jedan od predvodnika u klasi crossovera

SEAT Ateca
Foto: North Monaco / Shutterstock.com

SEAT-ov prvi SUV morao je biti dobar, a Ateca je postigla izravan pogodak. Oštar dizajnerski štih španjolske marke i Atecina kombinacija stila, prostora, kvalitete i vrijednosti definiraju ovaj automobil još uvijek jednim od najpametnijih vozila te vrste. Tu su i široki rasponi snažnih i učinkovitih motora i dobro podešena šasija što Atecu čini jednom od najboljih u svojoj klasi za vožnju. Pomalo dosadna unutrašnjost može odvratiti neke, ali impresivan ponuđeni prostor, opći izgled čvrstoće i dostupnost prednjeg ili pogona na četiri kotača daje Ateci sve što joj je potrebno da bude predvodnik u klasi crossovera.

Ponuda motora sadrži niz turbopunjenih jedinica

Kupci crossovera razmaženi su izborom, ali SEAT Ateca je definitivno jedan od najboljih modela u prodaji. Iako je to bio prvi SEAT-ov ulazak u klasu, koristi provjerene značajke Leon hatchbacka i drugih modela unutar obitelji VW grupe, a krajnji rezultat je uvjerljiv crossover paket.

Ateca dolazi u jednoj izvedbi s pet vrata i pet sjedala. Na mnogo načina to je SUV ekvivalent Leonu, budući da oštre linije i nabori karoserije izgledaju uglavnom isto kao i hatchback. U tome postoji metoda, jer ne samo da SEAT Ateca ima sličan korporativni izgled, već također dijeli velik dio svoje vozne opreme s Leonom.

Kao rezultat toga, ponuda motora uključuje niz turbopunjenih TSI benzinskih i TDI dizelskih jedinica. Benzinski agregati dolaze u varijantama 1.0, 1.5 i 2.0 TSI, sa 113 KS, 148 KS, odnosno 187 KS. 1.5 ima isti mjenjač (sedam-stupanjski DSG automatski je opcijski) i ima deaktivaciju cilindra za povećanje ekonomičnosti. Kao rezultat toga, veća 1.5 benzinska jedinica malo će poboljšati trocilindrični 1.0 TSI trocilindrični motor – potrošnja će narasti sa 6,4 na 6,5 l/100 km. Na vrhu ponude, 2.0 TSI dolazi sa sedmostupanjskim DSG mjenjačem i 4Drive pogonom na sva četiri kotača kao standard.

Ako odaberete dizelski motor, mogućnosti će Vam biti sužene. 2.0 TDI ima 113 KS, dok 2.0 TDI ima 148 KS. 2.0 TDI slabije snage dolazi sa šest-stupanjskim ručnim mjenjačem kao standardnom opremom, dok je verzija od 148 KS dostupna sa sedam-stupanjskim DSG mjenjačem s pogonom na sva četiri kotača.

Trenutačni asortiman Atece sastoji se od SE, SE Technology, FR, FR Sport, Xperience i Xperience Lux. Ne nudi se svaki motor u svim paketima opreme, ali postoji dovoljno križanja između paketa opreme, pogonskih sustava i agregata kako biste bili sigurni da postoji Ateca koja odgovara Vašem budžetu.

Svi automobili dolaze s klima uređajem, infotainment sustavom osjetljivim na dodir s USB vezom, kožnim obrubom upravljača i djeljivim preklopivim stražnjim sjedalima s pomičnim naslonima kao standardnom opremom. Ako odaberete tehnološki model, dobit ćete satelitsku navigaciju i LED prednja svjetla, dok FR modeli dodaju sportski bodykit i Dynamic Chasis Control koji može mijenjati između komfornog, ekološkog i sportskog načina vožnje.

Xperience dodaje prednja sjedala s efektom brušene kože i stražnju kameru, plus adaptivni tempomat, dok Vam Lux daje 48-cm kotače i kožnu unutrašnjost, digitalnu kokpit ploču s instrumentima, električna stražnja vrata i sustav pomoći prije sudara koji otvara prozore i zateže pojas ako je sudar neizbježan.

Cijene za Atecu kreću se od oko 29.000 € do više od 43.000 €, tako da se po cijeni podudara sa svojim crossover suparnicima. Ipak, SEAT Ateca jedan je od vodećih u klasi te je uz Škodu Karoq i Peugeot 3008 na vrhu liste crossovera. Ostali modeli koji se približavaju ovom trojcu su Mazda CX-5 i Nissan Qashqai, dok je Volkswagen Tiguan skuplja alternativa, kao i Toyotin RAV4 i Honda CR-V. Blisko povezane Kia Sportage i Hyundai Tucson također su vrijedni razmatranja, kao i Ford Kuga.

1. Vožnja – 90 / 100: SEAT Ateca je sportski crossover za vožnju

Fokus SUV-a obično je na praktičnosti i upotrebljivosti, ali Ateca je također vrlo uvjerljiva za upravljačem. Ova dinamična postavka za automobil vjerojatno je rezultat činjenice da je SEAT poznat kao sportski brend u VW grupi. SEAT Ateca temelji se na MQB platformi VW grupe, koja podupire sve od SEAT-ovog novog superminija Ibize do sportskog automobila Audija TT i Škodinog SUV-a Kodiaqa sa sedam sjedala, ističući svestranost modularne šasije.

Za Atecu, visina vožnje je podignuta kako bi dobila stav poput SUV-a, a osjećate se kao da sjedite visoko. Prvo što primijetite kad sjednete za volan je fleksibilnost vozačkog položaja. Ogromna je količina prilagodbe položaja sjedenja, a upravljač se može podesiti po dosegu i visini. Vozač gotovo bilo koje veličine moći će se udobno smjestiti za volanom.

U vožnji, 2,0-litreni dizelski motor sa 148 KS ima malo karakterističnog dizelskog štropota pri nižim brzinama, ali snažno vuče od niskih okretaja i kada je uparen sa sedam-stupanjskim automatskim mjenjačem omogućuje glatku vožnju. 1.0 TSI je bolji izbor, pokazao se dovoljno jakim za većinu.

Nakon samo nekoliko zavoja shvatit ćete da je Ateca sportski crossover za vožnju. Uz mjenjač, nudi teže, preciznije upravljanje, maksimalno iskorištavajući dodatno prianjanje koje pruža MQB šasija. Međutim, plaćate cijenu za ovaj angažman i preciznost kada je u pitanju udobnost vožnje. SEAT djeluje čvrsto i ne “leti” po oštećenom asfaltu niti ima popustljivost nekih suparnika na manje kvalitetnim cestama. Nepopustljiv je, što se prenosi na putnički prostor, a to utječe na udobnost.

Volan ima dobru težinu i izvrsnu povezanost s cestom. To je najbolji izbor ako iznad svega cijenite sudjelovanje vozača, ali u ovoj klasi udobnost i profinjenost vjerojatno će biti važniji.

Vrhunski SEAT Ateca TDI modeli sa 187 KS ubrzavaju od 0 do 100 km/h za 7,6 sekundi, ali u stvarnosti ne djeluju tako brzo. Ako to nije dovoljno, tu je Cupra Ateca, zajedno s 2,0-litrenim turbo benzinskim motorom izvedenim iz Volkswagen Golfa R od 296 KS.

SEAT tvrdi da je najpopularniji izbor motora 2,0-litreni TDI model sa 148 KS, ali verzija sa 113 KS će Vam uštedjeti nešto novca tijekom kupnje, iako nije ništa učinkovitija.

Benzinski motori zadovoljit će potrebe nekih kupaca, no dostupnost 1,0-litrenog turbo motora od 109 KS isticat će se zbog niske cijene u maloprodaji. Trocilindrična jedinica nije tako uglađena ili tiha kao četverocilindrična, ali dobro vuče, pri čemu SEAT-u treba impresivnih 13,1 sekundi za ubrzanje između 80 i 120 km/h u šestoj brzini. Sprint od 50 do 80 km/h traje 6,4 sekunde, dok neki suparnici to ne mogu postići za manje od sedam.

Čak je i prilično tih na autocesti, a oštar mjenjač i više mehaničkog osjećaja u načinu na koji SEAT vozi znači da je zapravo vrlo ugodno prolaziti zavojite ceste. Modeli 1.4 TSI (više nije u ponudi na cjeniku SEAT Ateca) i 2.0 TSI s automatskim DSG mjenjačem su relativno brzi, ali u gradu pogonski sklop trza i sporo reagira. Šteta, jer izgledaju vrlo primamljivo. Ručni modeli općenito su mnogo ugodniji za vožnju.

Foto: Screenshot What Car? YT

2. Prostor – 90 / 100: SEAT Ateca je crossover srednje veličine

Ateca koristi istu platformu i dijeli isti međuosovinski razmak kao i SEAT Leon hatchback, što znači da nije jedna od najprostranijih kada je u pitanju prostor za putnike odostraga. Ipak, visoko tijelo znači da ima dovoljno prostora za glavu. Vozačevo sjedalo ima podosta mogućnosti podešavanja, a spremnici u prednjim vratima su dobre veličine. Samo je pretinac za rukavice malo premalen.

SEAT Ateca je crossover srednje veličine i proporcionalno dijeli isti međuosovinski razmak s Leonom, ali je viši. S 4.381 mm duljine malo je kraći od Peugeota 3008, ali otprilike iste širine.

Prostor za noge samo je malo veći od onoga što imate u Leonu hatchback, što znači da ima dobrog, ali ne i iznimnog prostora za koljena. Međutim, viša karoserija crossovera znači da je prostor za glavu vrlo dobar. Čak će i najvišim osobama biti udobno straga.

Iako prostor za putnike odostraga možda nije toliko velikodušan kao kod nekih konkurenata, Ateca ima velik prtljažnik. U modelima s pogonom na prednje kotače obujam prtljažnika iznosi 510 litara, što je malo više nego što može ponuditi Qashqai.

Modeli opremljeni pogonom na sva četiri kotača zahtijevaju ugradnju drugačijeg pogonskog vratila ispod automobila, smanjujući ga na 485 litara. Međutim, to je još uvijek više nego što Nissan i Renault nude u obliku s prednjim pogonom. Stražnja se sjedala također dijele u omjeru 60:40, ali kad se spuste, ostavljaju primjetan rub, pa utovar dugačkih ili glomaznih predmeta može biti nezgodan. Tu je i plitko, ali široko spremište skriveno ispod poda prtljažnika. Pametne značajke uključuju poluge u prtljažniku za preklapanje sjedala iz prostora za prtljagu. Ako to učinite, otkrit ćete 1.604 litre prostora.

Foto: Screenshot What Car? YT

Sve SEAT Atece mogu vući najmanje 1.500 kg, ali maksimalni kapacitet vuče s kočnicama je 2.100 kg. Ako želite najveću snagu vuče, ograničeni ste na 2,0-litreni TDI 4Drive sa 187 KS i DSG mjenjačem. Međutim, postoji 2,0-litreni benzinac koji može vući 2.000 kg kočne mase, ako ne želite dizel.

3. Potrošnja i deprecijacija – 87 / 100: Privlačniji su dizelski motori

Većina motora dostupnih u SEAT Ateci preuzeti su iz postojeće serije Leon hatchback. 1,0-litreni trocilindrični turbo motor sa 109 KS mali je motor za tako relativno veliki obiteljski SUV, ali SEAT tvrdi da troši 6,1 l/100 km i emitira 139 g/km CO2 (u SE opremi) u WLTP kombiniranom ciklusu. Još jedna benzinska opcija je veći 1,5-litreni četverocilindrični turbo sa 148 KS, koji ima minimalnu potrošnju od 6,3 l/100 km i 142 g/km CO2, dok bi vrhunski automobil od 187 KS trebao trošiti oko 8,1 l/100 km i imati emisiju CO2 od 182 g/km. Vrijedno je napomenuti da dolazi samo kao 4×4 automatik, što znači da bi stvarni troškovi vožnje mogli biti veći.

Nekim će kupcima dizelski motori izgledati privlačnije. 2,0-litreni dizel od 113 KS i snažniji 2,0-litreni dizel od 148 KS troše oko 4,9 i 5 l/100 km s emisijom CO2 od 126 do 128 g/km.

Prema nekim podacima, benzinski modeli od 148 KS u opremi FR najjači su u liniji Ateca. Drže oko 56 posto svoje izvorne vrijednosti nakon tipičnog razdoblja vlasništva od tri godine / 60.000 km. Inačice s dizelskim motorom doživljavaju blagi udarac u pogledu preostale vrijednosti, s oko 48-52 posto prodajne cijene za koju se očekuje da će biti zadržana nakon tri godine vožnje.

4. Dizajn – 85 / 100: SEAT Ateca je slična Leonu

Na isti način na koji je to učinio s motorima i šasijom, SEAT se ponovno osvrnuo na svog provjerenog Leona kada su u pitanju vanjski i unutarnji izgled Atece. To znači pametan, čist i proporcionalan izgled izvana, s uobičajenim mrljama grubih obloga karoserije i povišenom visinom koja je tipična za SUV.

SEAT Ateca doima se vrlo slično pojačanom Leonu, a to se proteže i na dizajn kabine, koji je gotovo nepromijenjen prenesen s dobro dorađenog hatchbacka. Materijali korišteni na vrhu ploče su mekani i visoke kvalitete, ali ako pogledate niže na središnjoj konzoli i vratima, pronaći ćete nekoliko tvrdih i ogrebanih plastika. Ipak, to nije problem, posebno s obzirom na cijenu. Razina kvalitete u VW Tiguanu je bolja, ali to je znatno skuplji automobil.

SEAT više ne nudi Atecu u osnovnoj opremi S, tako da nova početna verzija SE nije loša za početak u smislu standardne opreme. Uključuje 43-cm aluminijske naplatke, 20-cm zaslon u boji osjetljiv na dodir, dvozonsku klimu, Bluetooth, tempomat i pomoć pri parkiranju – funkciju samostalnog parkiranja koja uključuje prednje i stražnje parkirne senzore. SEAT-ov sustav povezivanja pametnih telefona Full Link, koji je kompatibilan s Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLinkom, također je uključen bez dodatnih troškova.

Automobili SE Technology imaju cijenu od oko 31.000 € i dodaju 45-cm aluminijske naplatke, LED prednja i stražnja svjetla, DAB radio, dva USB priključka i navigaciju.

FR automobili dobivaju sportskiji bodykit i ukrase u boji karoserije, zajedno s prednjim sportskim sjedalima, automatskim prednjim svjetlima i brisačima s senzorom za kišu. FR Sport dobiva zatamnjene prozore, kotače od 48 cm, kožna grijana sportska sjedala i SEAT-ov digitalni kokpit sustav.

Xperience Lux s vrhunskim specifikacijama počinje od više od 37.000 €, ali za tu cijenu imate skoro sve što možete tražiti. Unutrašnjost uključuje grijana kožna sportska sjedala, digitalni kokpit, kameru i bežični punjač za telefon, dok su ostale značajke električna vrata prtljažnika, grijano vjetrobransko staklo i prilagodljivi tempomat. Sigurnosni komplet također je poboljšan s pomoćnim dugim svjetlima, pomoći pri skretanju u drugi trak i detekcijom mrtvoga kuta kao standard.

Posljednji facelift Atece uveo je dva nova infotainment sustava. SE modeli dobivaju 21-cm zaslon osjetljiv na dodir, dok svi ostali automobili imaju 24-cm navigacijski sustav. To je malo u usporedbi s nekim njegovim konkurentima, ali to je najveći zaslon koji se može ugraditi zbog ograničenja dizajna Atecine ploče s instrumentima. Položaj zaslona je u redu, ali operativni sustav nije najintuitivniji za korištenje. Zaslon je potpuno osjetljiv na dodir, a šarena grafika barem dodaje malo svjetline, ali sustav izbornika nije najlakši za navigaciju.

Na dnu zaslona nalaze se mali gumbi prečaca, dok je trosmjerna podjela na glavnom izborniku dovoljno jednostavna, no povratak na željeni izbornik je teži nego što bi trebao biti. Kontrole glasnoće osjetljive na dodir sa strane zaslona također su frustrirajuće za korištenje, iako i za to postoje kontrole na upravljaču. SEAT-ovi digitalni brojčanici izgledaju pametno, ali nisu tako veliki ili tako impresivni kao su u novom Kia Sportageu.

Foto: Screenshot What Car? YT

5. Sigurnost i jamstvo – 81 / 100: Konkurenti imaju nešto sveobuhvatnije jamstvo

Budući da Ateca dijeli velik dio svog voznog mehanizma, uključujući motore, mjenjače i drugu tehnologiju s drugim modelima u SEAT-ovoj ponudi, možemo očekivati visoku razinu pouzdanosti. Dijelovi su isprobani i testirani na modelima marki VW grupe.

Zahvaljujući nizu sigurnosne tehnologije i zračnih jastuka, SEAT Ateca osvojila je punih pet zvjezdica na Euro NCAP testovima sudara. Za odrasle putnike Ateca je postigla 93 posto, dok je za djecu crossover postigao 84 posto za sigurnost. Međutim, za sigurnost pješaka ocjena je pala na 71 posto. Početne verzije uključuju autonomno kočenje u nuždi, sustav za prepoznavanje umora i kontrolu proklizavanja, dok vrhunska Xcellence Lux dodaje pomoć za duga svjetla, pomoć pri skretanju u drugi trak i detekciju mrtvoga kuta.

Ateca ima SEAT-ovo jamstvo od tri godine / 100.000 km, što je industrijski standard. Možete produžiti jamstvo na četiri godine / 120.000 km ili pet godina / 150.000 km uz dodatni trošak. Gotovo svi Atecini konkurenti standardno dolaze sa sveobuhvatnijim jamstvom, pri čemu Hyundai nudi petogodišnje jamstvo, Kia sedam godina, a Toyota impresivan desetogodišnji paket.

Ukupna ocjena za SEAT Atecu: 87 / 100 – SEAT Ateca pametnog izgleda je u stilu crossovera koji je praktičan za posjedovanje i zabavan za vožnju

Članak objavio Luka Petkovic

NASCAR

Top 5 nezaboravnih iznenađenja u povijesti NASCAR-a

Harley Davidson

Harley Davidson: 120 godina fascinantne povijesti