in

Citroen Berlingo: Golemi monovolumen

Citroen Berlingo
Foto: Screenshot

Citroen Berlingo oduvijek je bio odličan MPV i idealan obiteljski automobil zahvaljujući velikodušnom prostoru za putnike i prtljažniku, niskim troškovima eksploatacije i velikoj vrijednosti koju nudi. Najnovija iteracija dodatno poboljšava svako od tih područja, plus puno je bolja za vožnju, relativno je udobna, a određene verzije mogu primiti sedam sjedala. Također se nudi s izborom benzina, dizela ili čistog električnog pogona, s e-Berlingom jednim od rijetkih električnih vozila dostupnih sa sedam sjedala u ovom trenutku. No, Berlingo nema privlačnost tipičnog obiteljskog SUV-a…

Otkako je lansiran 1996. godine, Citroen Berlingo ima drugačiji pristup u odnosu na svoje monovolumenske konkurente. Dok je većina razvijena od temelja prije svega da budu automobili, Citroen je koristio skromnije podloge kombija. Dodavanje prozora i sjedala popularnom gospodarskom vozilu stvorilo je robusnu, jednostavnu i pristupačnu alternativu uobičajenom vozilu. Ovu formulu nastavljaju koristiti Citroen i drugi, s trenutnim nizom rivala kao što su Volkswagen Caddy, Peugeot Rifter, Opel Combo Life i Mercedes T-klasa, svi slijede sličan recept.

Treća generacija Berlinga sličnija je automobilu nego ikad. Ispod metala je mješavina starog Berlinga i PSA-ove (sada Stellantisove) EMP2 platforme. Potonji također služi kao podloga za desetke automobila, uključujući Citroen C5 Aircross, Peugeot 3008 i Opel Grandland SUV-ove, dok je Berlingoova modificirana platforma ista ona koju koriste Peugeot Rifter i Opel Combo Life MPV. Rezultat je znatno poboljšana profinjenost, infotainment i sigurnosna tehnologija u usporedbi s prethodnikom.

Ali, upravo je praktičnost ono gdje je Citroen Berlingo uvijek blistao, a dobra vijest je da je sada korisniji nego ikada. Kvadratasti vanjski oblik pretvara se u fantastičan prostor za putnike i prtljažnik, dok duboki utori, golemi pretinac za rukavice i niz drugih pametno opremljenih prostora za pohranu pokazuju da je u kabinu uložena inteligencija.

Postoje dva stila karoserije koje možete izabrati – M model je standardni model, dok je XL duži za 35 cm, što je dovoljno prostora za treći red sjedala (ukupno od 5 do 7). Postoje dvije razine opreme koje možete izabrati – Feel i vrhunski Flair XTR. Standardni paket uključuje zaslon osjetljiv na dodir od 20 cm, Apple CarPlay, Android Auto, stražnje parkirne senzore, bezbroj sigurnosnih sustava i Citroenove “airbump” ploče na vratima koje štite od manjih udaraca.

Osim veličine i specifikacije, kupci također imaju izbor izvora napajanja. Osnovni modeli imaju 1,2-litreni PureTech 110 benzinski motor ispod poklopca motora, dok će onima koji prijeđu puno kilometara biti privlačniji 1,5-litreni BlueHDi 100 i 130 dizelski motori. Snažniji BlueHDi 130 jedini je motor dostupan s Citroenovim osmostupanjskim automatskim mjenjačem, dok su druga dva uparena s jednostavnim šesterostupanjskim ručnim mjenjačem.

Ako tražite ekološkiju opciju, tu je čisto električni e-Berlingo. Koristi bateriju od 50 kWh za napajanje jednog električnog motora koji pokreće prednje kotače. Citroen kaže da će e-Berlingo preći do 445 km s jednim punjenjem i da se može napuniti od 0 do 80 posto u samo pola sata.

1. Prostor – 97 / 100: Citroen Berlingo je u svakom segmentu ogroman

Većina jednovolumenskih vozila dizajnirana je s praktičnošću u prvom planu. U svakoj dimenziji interijera, Citroen Berlingo je ogroman – prostor za glavu, noge i ramena je ogroman, a širina drugog reda je dovoljna da se po njegovoj širini mogu smjestiti tri dječja sjedala. Velika klizna stražnja vrata također olakšavaju ulazak.

Zatim tu je prostor za pohranu. Ukupno 28 kubika nudi nevjerojatnih 186 litara obujma, što je više prostora nego što imate u prtljažniku Fiata 500. Nadopunjeni su (doslovno) pametnim krovnim sustavom za pohranu koji Citroen naziva Modutop. Straga ima ormarić u stilu zrakoplova, s dugom, prozirnom policom koja se proteže ispred njega kroz središte kabine. Uparen s panoramskim staklenim krovom, dostupan je kao dio opcijskog paketa Holiday Pack na modelima opreme Flair XTR s pet sjedala.

Prednji prevjes i branik su kraći nego na starom Berlingu, što poboljšava vidljivost prema naprijed. U kombinaciji s visokim položajem za vožnju, to znači da vozači imaju izvrstan pogled na cestu ispred sebe. Djeca će uživati i na stražnjim sjedalima.

I Berlingo M s pet sjedala i Berlingo XL sa sedam sjedala visoki su 1.849 mm i široki 2.107 mm (uključujući retrovizore). Citroen Berlingo M dugačak je 4403 mm, što ga čini nešto kraćim od C5 Aircrossa. XL je 350 mm dulji, ili otprilike iste duljine kao Audi A4.

Nije važno na kojem ćete se od pet sjedala naći, imat ćete mjesta. Visoka linija krova čini prostor za glavu prihvatljivim za najviše osobe, a prostor za noge je jednako velikodušan.

Mladim obiteljima će se svidjeti činjenica da svako sjedalo u drugom redu ima ISOFIX točke za pričvršćivanje (skrivene iza presvlaka s patentnim zatvaračem) kao standard. Kabina je dovoljno široka da primi tri dječja sjedala zajedno. Pristup je jednostavan zahvaljujući ogromnim kliznim vratima i ravnom unutarnjem podu. XL modeli dodaju treći red sjedala. Nisu baš toliko prostrani, ali će putnici prosječne visine ili niži biti dovoljno zadovoljni. Pristup je moguć iz drugog reda, koji se može pomicati i preklopiti prema naprijed.

Taj impresivni prostor u kabini potkrijepljen je velikim prostorom za utovar. Prtljažnik modela M od 775 litara iznosi 100 litara više od starog Berlinga Multispacea u standardnoj izvedbi, a XL ima pomalo nevjerojatnih 1.050 litara. Za preklapanje sjedala potrebno je jednostavno pomicanje poluga u prtljažniku ili na samim sjedalima, a sva tri pojedinačna stolca spuštaju se na pod za gotovo ravan teretni prostor, preko poluga u prtljažniku ako je potrebno. Ako su ugrađena, šesto i sedmo sjedalo mogu se potpuno ukloniti.

Foto: Screenshot

Suvozačevo sjedalo preklapa se ravno i gotovo potpuno u ravnini s onima iza što, prema Citroenu, znači da Berlingo M može primiti predmete duge do 2,7 metara, a XL 3,05 metara – dovoljno za kajak. Vrata prtljažnika su ogromna, što je odlično za utovar.

2. Dizajn – 86 / 100: Visoka kvaliteta zvuka hi-fi sustava

U tipičnom Citroenovom stilu, Berlingo ima pomalo neobičan pristup svom stilu. Modeli Feel opremljeni su ukrasima kotača, dok modeli Flair XTR dolaze s većim aluminijskim naplatcima od 43 cm. Dvokatna prednja svjetla ostaju vjerna trenutnom izgledu obitelji Citroen, a šareni detalji dodaju karakter kvadratastoj karoseriji koji Peugeot Rifter i Opel Combo Life vjerojatno nedostaju.

Kao i izvana, veći dio kabina ovaj trio dijeli međusobno. To znači da postoji velika, povišena nadzorna ploča na kojoj se nalazi ručica mjenjača (ili birač mjenjača u automatskim i električnim modelima) i jednostavan raspored koji daje prednost ergonomiji i prostoru za pohranu u odnosu na stil. Citroen Berlingo dobiva tradicionalne brojčanike, za razliku od Riftera, koji koristi Peugeotov i-Cockpit postav koji postavlja brojčanike iznad upravljača malog promjera.

Svi modeli opremljeni su 20-cm zaslonom osjetljivim na dodir infotainment sustavom. Sam sustav izgleda dovoljno pametno, ali neki gumbi na ekranu su prilično mali i nezgrapni, i prilično je zaostao. Ugrađena navigacija dolazi samo kao standard na modelima Flair XTR, iako je opcionalna na osnovnim modelima. U stvarnosti, većina ljudi će samo koristiti navigacijske aplikacije sa svojih telefona putem Apple CarPlay ili Android Auto, a obje su standardne u cijelom asortimanu.

Citroen Berlingo
Foto: Screenshot

Kvaliteta zvuka hi-fi sustava sa šest zvučnika je visoka, ali neće impresionirati kupce MPV-a/SUV-a koji su zaljubljeni u glazbu. Mnogi drugi Citroenovi modeli integriraju grijanje i kontrolu klime u zaslon osjetljiv na dodir, ali Berlingo zadržava fizičke gumbe i prekidače koji su puno lakši i manje ometajući za korištenje u pokretu.

3. Potrošnja i deprecijacija – 75 / 100: Najbolja opcija je dizel BlueHDi 100

Citroen Berlingo se nudi s izborom benzinskih ili dizelskih motora, ili možete nabaviti čisto električni e-Berlingo, koji je daleko najskuplja opcija u ponudi, ali bi dugoročno trebao biti najjeftiniji. Ipak, podosta ljudi nije spremno prijeći na električnu energiju ili nemaju gdje napuniti EV. U tom slučaju, bilo da odaberete benzin ili dizel, motori Berlinga pijuckaju gorivo umjesto da ga gutaju, plus svi imaju koristi od stop/start tehnologije, koja pomaže u uštedi goriva u gustom prometu.

Najbolja opcija je dizel srednje klase BlueHDi 100, budući da Citroen tvrdi da ovaj 1,5-litreni dizelaš može potrošiti od 5,2 l/100 km. BlueHDi 130 koristi snažniju verziju istog 1,5-litrenog četverocilindričnog dizel motora, tako da nije iznenađujuće da je manje učinkovit, sposoban u najboljem slučaju trošiti 5,4 l/100 km. Ipak, štedljiviji je od benzinske ponude. PureTech 110 je 1,2-litreni trocilindrični motor s turbopunjačem koji će u Berlingu trošiti između 5,9 i 7,6 l/100 km. Po tim brojkama, trebali biste moći prijeći do 800 km ako napunite Berlingov spremnik goriva od 61 litre.

Vrijednosti CO2 (izmjerene pomoću WLTP propisa) kreću se od 149 g/km u dizel modelu s najmanjom snagom, do 158 g/km u benzinskom modelu – te se brojke ne mijenjaju ako se odlučite za verzije s dugim međuosovinskim razmakom.

I e-Berlingo M i XL koriste bateriju od 50 kWh koja omogućuje maksimalni domet vožnje od 445, odnosno 431 km. Te brojke nisu idealne ako relativno često posjećujete članove obitelji udaljene više od 500 km.

e-Berlingo ima maksimalnu brzinu punjenja od 100 kW, pa ako se odlučite povesti električni MPV na dulje putovanje, dopunjavanje od 0 do 80 posto trajat će samo 30 minuta ako koristite odgovarajuće brzi punjač. Međutim, iz dana u dan većina ljudi puni svoje automobile kod kuće ili koristeći sporije javne punionice u blizini. Standardnoj kućnoj zidnoj kutiji od 7kW potrebno je sedam i pol sati da u potpunosti napuni bateriju e-Berlinga od 50kWh.

Zbog svoje popularnosti, obiteljski SUV-ovi i crossoveri zadržat će više svoje izvorne vrijednosti u usporedbi s MPV-ovima poput Berlinga, iako smanjenje vrijednosti ne bi trebalo biti katastrofalno. Najnoviji stručni podaci sugeriraju da bi e-Berlingo trebao zadržati oko 48 posto svoje kataloške cijene nakon tri godine i 60.000 km vlasništva, a očekuje se da će benzinci i dizeli biti odmah iza kada dođe vrijeme prodaje.

4. Sigurnost i jamstvo – 75 / 100: Četiri zvjezdice na Euro NCAP testu

Kombiji su nekada bili jednostavna vozila, ali količina tehnologije za sigurnost i pomoć vozaču koju danas možete pronaći na njima duboko je impresivna. Tako Citroen Berlingo izveden iz kombija standardno ima tempomat, pomoć pri održavanju traka, prepoznavanje ograničenja brzine, aktivno kočenje u nuždi i nadzor pažnje vozača, dok vrhunski modeli Flair XTR također dolaze s kamerom za vožnju unatrag.

Treća generacija Berlinga dobila je četiri zvjezdice za sigurnost od sudara od stručnjaka Euro NCAP-a 2018. godine na temelju rezultata njegovog sestrinskog automobila, Peugeot Riftera, tijekom niza testova. Rezultati Berlinga za odrasle i djecu od 91, odnosno 81 posto vrlo su impresivni, ali francuski MPV nije osvojio punih pet zvjezdica zbog manje povoljnog rezultata od 58 posto u kategoriji ranjivih sudionika u prometu. To je uzrokovano čvrstim površinama oko podnožja stupova vjetrobrana, koje bi mogle uzrokovati ozljede pješaka ili biciklista u slučaju sudara.

NCAP je također utvrdio da je sustav kočenja u nuždi manje učinkovit pri većim brzinama, ali smatra da je sustav za održavanje voznog traka, koji može aktivno usmjeriti automobil natrag na put ako skreće s traka, vrlo koristan.

Sva nova Citroenova vozila dolaze s jamstvom od tri godine / 100.000 km, ali baterija e-Berlinga pokrivena je posebnim jamstvom od osam godina / 150.000 km. Također je uključeno 12-godišnje jamstvo protiv perforacije i trogodišnje pokriće za boju.

5. Vožnja – 67 / 100: Velika kutija na kotačima

Osnova Berlinga je mješavina tehnologija. Stražnja polovica uglavnom je nepromijenjena u odnosu na prethodni model, dopuštajući slično veliki teretni prostor, dok se prednja polovica temelji na platformi EMP2 koju koriste automobili u rasponu od hatchbacka do obiteljskih SUV vozila. To je omogućilo Citroenu da instalira najnoviji paket sigurnosnih tehnologija i usavršavanja šasije.

Rezultat je da se Citroen Berlingo većim dijelom vozi više kao automobil nego kombi. Upravljač je lagan, krug okretanja je uzak i, dok se visoko težište osjeća tijekom oštrih zavoja, naginjanje karoserije je dovoljno dobro kontrolirano. Ima pristojno prianjanje, a kočnice su snažne i umirujuće. Vožnja je dovoljno glatka, iako najjače neravnine vibriraju po kabini. Ima dosta buke vjetra pri većim brzinama na autocesti, osobito oko glomaznih vanjskih retrovizora, ali to nije posebno iznenađujuće s obzirom da je ovo velika kutija na kotačima. Barem velika količina stakla, veliki bočni retrovizori i blago povišen položaj vozača znače da imate pristojan pogled.

Citroen Berlingo
Foto: Screenshot

Vožnja električnog e-Berlinga uglavnom je ista, ali s dodatnim prednostima gotovo nečujnog rada, bez mjenjača i izdašnom količinom okretnog momenta dostupnog čim pritisnete papučicu gasa. e-Berlingo je izvrstan kada vozite po gradu, posebno kada uključite način rada “B” koji povećava regenerativno kočenje, iako nije sposoban za vožnju s jednom papučicom kao neka druga obiteljska električna vozila.

Ispod poklopca motora postoji izbor između 1,2-litrenog benzinca sa 108 KS, 1,5-litrenog dizelaša u jednoj od dvije snage (99 KS i 128 KS) i jednog električnog motora sa 134 KS.

Najsnažniji dizel motor nudi korisnih 300 Nm okretnog momenta – što je zgodno za prijevoz punog broja putnika i njihove prtljage. Vrhunski dizel ubrzava od 0 do 100 km/h za 11 sekundi i postiže najveću brzinu od 183 km/h. Početni benzinac malo je sporiji na papiru, budući da Citroen kaže da je ovoj verziji potrebno 14,1 sekunda da postigne 100 km/h i ima nešto nižu maksimalnu brzinu od 171 km/h. Što se tiče benzinskog modela od 108 KS, vrijeme od 0 do 100 km/h od 11,5 sekundi pretvara se u pristojne performanse u stvarnom svijetu, dok linearna isporuka snage čini Citroen Berlingo lakim za upravljanje pri malim brzinama. Benzinski Berlingo također ima najveću brzinu od 172 km/h.

Koje god gorivo odabrali, Berlingo ostaje prilično uglađen i profinjen, s dva dizela boljim odabirom za redovita duža putovanja ili vuču. Dostupni mjenjači uključuju ručni sa šest stupnjeva prijenosa i automatski s osam stupnjeva prijenosa, iako onaj koji ćete moći imati ovisi o tome koji motor odaberete. Ručni je jedini mjenjač koji se nudi na benzincu od 108 KS i dizelu od 99 KS – nasuprot tome, 128 KS dolazi samo s automatskim mjenjačem.

Električni motor e-Berlinga šalje svih svojih 134 KS i 260 Nm okretnog momenta na prednje kotače, te će sprintati do 100 km/h za ležernih 11,5 sekundi, sa skromnom najvećom brzinom od 135 km/h. Po gradu, najbolja Vam je vožnja Citroena u normalnom načinu rada i prebacivanje na Eco kada morate maksimalno iskoristiti domet baterije jer ova postavka ne ograničava samo snagu, već i kontrolu klime, što nije baš sjajno na velikim vrućinama ili hladnim zimama.

Ukupna ocjena za Citroen Berlingo: 80 / 100 – Povoljni monovolumen ostaje jedan od najisplativijih načina prijevoza obitelji i svega što uz to ide

Članak objavio Luka Petkovic

[VIDEO] Hoće li opravdati hype? Uskoro izlazi film o famoznoj Grupi B…

Volkswagen Up

Volkswagen Up: Čitavo desetljeće u vrhu svoje klase