in

Škoda Enyaq: Automobil stvoren za svakodnevnicu

Škoda Enyaq
Foto: James Hime / Shutterstock.com

Škoda Enyaq iV je Škodin prvi potpuno električni automobil, stoga je za njega važno da može uvjeriti obiteljske kupce da će se prelazak na baterijsko napajanje besprijekorno uklopiti u njihove užurbane živote. Škoda Enyaq iV definitivno sadrži Škodine elemente, s velikim iskoristivim prostorom, robusnom kvalitetom izrade, potpisom “Simply Clever” značajki i pristojnim razinama opreme koje ga čine privlačnim izborom. Impresivne razine ugrađene tehnologije i izvrsne sigurnosne značajke samo pridonose vrlo uvjerljivom obiteljskom paketu, dok bi sve brige oko prelaska na električni pogon trebale biti ublažene kada uzmete u obzir mogućnosti brzog punjenja i pouzdan domet Enyaq iV.

S obzirom na to da je Škoda izgradila svoju reputaciju na proizvodnji pristupačnih, obiteljskih automobila, možda se čini prikladnim da je Škoda Enyaq iV (prva potpuno električna ponuda češke tvrtke) veliki, praktični SUV. Temeljen na MEB platformi Volkswagen grupe, Enyaq iV koristi isti vozni mehanizam kao Volkswagen ID.4 i Audi Q4 e-tron SUV, kao i Cupra Born, te Volkswagen ID.3 hatchback i ID. Buzz minibus.

Kupci koji traže potpuno električni obiteljski automobil postaju sve razmaženiji izborom, a Škoda Enyaq iV ne samo da se mora natjecati sa suparnicima iz vlastite ergele, već mora i uvjeriti kupce da se udalje od modela kao što su privlačni Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6 koji kombinira praktičan prostor s izvrsnim dometom i mogućnostima punjenja.

Tesla Model Y još je jedan iznimno prostran električni obiteljski SUV koji je više nego sposoban ponuditi Enyaqu iV borbu za kupce, dok je Ford Mustang Mach-E jedno od najbolje upravljanih obiteljskih EV-ova, a i dalje je vrlo praktičan. Sjajni Nissan Ariya, još je jedan ključni konkurent u ovom segmentu, kao i blizanci Toyota bZ4X i Subaru Solterra.

Škoda je zadržala ponudu Enyaq iV prilično jednostavnom za razumijevanje, s dvije dostupne veličine baterije, 58kWh i 77kWh, i pogonom na sva četiri kotača na vrhunskim modelima. Osnovni model zove se Škoda Enyaq iV 60 i dobiva manju bateriju za domet od nešto manje od 400 km. Nadogradnja na Enyaq iV 80 srednje klase povećava službeni domet na gotovo 550 km. Ako tražite sigurnost pogona na sva četiri kotača, Škoda Enyaq iV 80X s dva motora bi trebao odgovarati zahtjevu, iako košta više od 2.400 € više od varijante iV 80 sa stražnjim pogonom u istoj specifikaciji i nudi manji domet. Konačno, na vrhu Enyaq linije nalazi se vRS varijanta visokih performansi.

U usporedbi s konkurentima iz Tesle, Forda i Volkswagena, kupci dobivaju više izbora kada je riječ o odlučivanju o izgledu i dojmu unutrašnjosti Enyaqa iV. Škoda nudi četiri pojedinačna “izbora dizajna” za pomoć pri personalizaciji kabine: Loft, Lounge, Suite i ECO Suite. Svaki koristi različite materijale za stvaranje osebujnog stila (prethodna opcija Lodge više nije dostupna na cjeniku).

Potkrovlje je uključeno kao standard bez dodatnih troškova, dok ćete ostale naći na popisu opcija po cijenama od oko 1.400 € (Lounge) do 1.900 € (ECO Suite). iV 80X nudi se isključivo u specifikaciji SportLine Plus (također dostupno za modele iV 80) koja nudi agresivniji vanjski stil i nadograđenu opremu kabine, dok bi kupci koji daju prednost stilu ispred praktičnosti mogli biti primamljeni modelom Škoda Enyaq Coupe sa svojim aerodinamičnijim, zaoštrenim profilom.

Početni model Enyaq iV 60 počinje s oko 48.000 €, ali stvari uskoro postaju malo skuplje s varijantom Enyaq iV 80 koja počinje s preko 50.000 €, a iV 80X s oko 60.000 €. U međuvremenu, Škoda Enyaq iV vRS visokih performansi košta blizu 62.000 €.

1. Dizajn – 94 / 100: Škoda Enyaq je praktičan obiteljski SUV

S Enyaqom iV koji koristi sve prisutniju MEB platformu VW Grupe, Škoda se suočila s pravim izazovom da svoj električni obiteljski SUV istakne na sve pretrpanijem tržištu. Proizvođač je utrošio mnogo vremena kako bi osigurao da vanjski dizajn bude što aerodinamičniji, što objašnjava oštro zakošeni A-stup i izražene linije niz njegove bokove. Naravno, krajnji rezultat može izgledati prilično dramatično, ali ovo je klasični slučaj funkcije praćenja oblika, budući da uglađeniji oblik znači manje otpora i veći domet.

U svojoj srži, Škoda Enyaq iV je praktičan obiteljski SUV, ali nije bez vlastitog osjećaja za stil. Vozeći se na ogromnim (opcijski) 53-cm aluminijskim naplatcima, Enyaq izgleda svrhovito, sa svojim prednjim svjetlima uglatog oblika i zatamnjenom rešetkom koja nagovještava da se unutra nalazi električni pogonski sklop.

Kabina izgleda relativno skromno, ali djeluje solidno, plus korisnici mogu personalizirati kabinu odabirom između četiri pojedinačna “Izbora dizajna” pod nazivom Loft, Lounge, Suite i ECO Suite. Svaki koristi različite materijale i završne obrade kako bi stvorio poseban izgled i stil. Tu je i SportLine Plus specifikacija koja je u biti Škodin ekvivalent M Sport opremi na BMW-ima. Ovi modeli dobivaju agresivniji stil, uz mikrofibre i kožne presvlake. Tu je i osam boja za karoseriju i mnoštvo paketa opcija kao što su Clever, Plus, Advance i Maxx koje možete istražiti ako osjetite potrebu.

Standardni komplet je zapravo prilično pristojan. Početni Škoda Enyaq iV 60 dolazi s 48-cm aluminijskim naplatcima, LED prednjim svjetlima, digitalnim zaslonom s instrumentima Virtual Cockpit, kontrolom klime, tempomatom i stražnjim parking senzorima. Nadogradnja na Enyaq iV 80 ne samo da donosi veću snagu i ukupni domet, već dodaje grijani, višenamjenski upravljač, prednje parkirne senzore, stražnju kameru i sustav za odabir načina vožnje.

SportLine Plus modeli imaju 50-cm Vega Anthracite metalik aluminijske naplatke, LED matrična prednja svjetla, reprofilirane sportske odbojnike, presvlake od alcantare/kože i unutrašnje obloge s ugljičnim efektom. U međuvremenu vrhunski Škoda Enyaq iV vRS dobiva pogon na sva četiri kotača kao standard, više snage i osvijetljenu rešetku koju Škoda naziva svojim Crystal Faceom, uz mnoštvo drugih opreme.

S 33 cm, infotainment ekran u Enyaq iV je najveći ikada uključen u Škodin model. Obično je učinkovit i pun značajki, dok je oštar, jasan zaslon lako čitljiv. Jasna, jednostavna grafika također omogućuje razuman raspored – početna stranica podijeljena je na četiri pločice različitih veličina, tako da karta ostaje otvorena dok su postavke za zabavu i prečaci do izbornika za vožnju i pametnog telefona prisutni u isto vrijeme. Samo mapiranje je jasno i ne zbunjuje nepotrebnim informacijama.

Škoda Enyaq
Foto: Screenshot carwow YT

Donji rub zaslona sadrži složenije prečace do glavnog izbornika. Škoda Enyaq ima kontrole temperature na zaslonu umjesto kliznih kontrola klime kao kod Volkswagena ID.4. Vrijeme učitavanja je brzo, dok se Apple CarPlay i Android Auto mogu povezati bežično. Mali digitalni zaslon za vozača ne nudi razinu prilagodbe koju imate kod drugih rivala i pored epskog središnjeg zaslona izgleda kao velika isprika, ali osnovne informacije prikazane su lijepo i jasno.

2. Sigurnost i jamstvo – 92 / 100: Standardno trogodišnje jamstvo

Volkswagen Grupa uložila je velika sredstva u MEB platformu koja služi kao podloga za Enyaq i gotovo desetak drugih potpuno električnih automobila u ovom trenutku. Ovo, kao i proces dijeljenja dijelova tvrtke s kolegama iz VW-a, dobar je znak pouzdanosti Enyaqa.

Standardni sigurnosni paket uključuje pomoć pri skretanju u drugi vozni trak, pomoć pri prednjem kočenju s funkcijom kočenja u nuždi, tempomat s limitatorom brzine i stražnje parkirne senzore. Verzije SportLine Plus imaju dodatnu ugrađenu tehnologiju kao što je prilagodljivi tempomat, pomoć pri prometnim gužvama i sustav za detekciju mrtvoga kuta. Škoda Enyaq iV inženjering i pristojna razina sigurnosnog kompleta prepoznati su od strane industrijskog tijela za testiranje sudara Euro NCAP, koje je Škodinom potpuno električnom obiteljskom SUV-u dodijelilo ocjenu od pet zvjezdica. Zaštita odraslih i djece u vozilu ocijenjena je s 94 posto, odnosno 89 posto.

Škoda nudi standardno jamstvo od tri godine / 100.000 km, iako postoji mogućnost produljenja ovog jamstva na četiri ili pet godina uz dodatne troškove. Baterija Enyaq iV zaštićena je zasebnim jamstvom od osam godina / 150.000 km. Proizvođač također nudi pomoć na cesti s neograničenom kilometražom u cijeloj Europi tijekom tri godine.

3. Potrošnja i deprecijacija – 87 / 100: Veća baterija, dulje punjenje

Praktičan domet bitna je značajka za većinu potpuno električnih automobila, ali posebno za veliki, obiteljski SUV. Škoda je to postigla, čak i s početnim modelom Enyaq iV 60 koji može prijeći 395 kilometara s jednim punjenjem zahvaljujući bateriji od 58 kWh. Model Škoda Enyaq iV 80 ima veću iskoristivu bateriju od 77 kWh, povećavajući domet do 550 kilometara testiranih prema WLTP-u, dok će Enyaq iV 80X s pogonom na sva četiri kotača (koji koristi istu bateriju) u najboljem slučaju prijeći 510 kilometara prije nego što se baterija isprazni do kraja. Iznenađujuće, Škoda Enyaq iV vRS visokih performansi ima nešto veći domet od 515 kilometara, dok Enyaq Coupe iV dostiže maksimum 555 kilometara zbog svoje aerodinamičnije linije krova.

Zapravo, različiti uvjeti mogu utjecati na domet EV-a, od hladnijih vremenskih uvjeta do vrste ceste kojom se vozite, kao i koliko se tehničkih i elektroničkih sustava automobila koristi tijekom putovanja.

Ako želite u potpunosti napuniti bateriju Enyaqa iV 60 od 58 kWh u osnovnom automobilu kod kuće, trebat će Vam devet i pol sati ako koristite standardnu kućnu zidnu kutiju od 7,4 kW. Škoda Enyaq iV 80, iV 80X i iV vRS mogu doseći do 135kW, ali iV 80 treba samo 29 minuta da prijeđe s 10 na 80 posto kapaciteta, dok iV 80X i iV vRS trebaju 36 minuta. Zbog njihovih većih baterija od 77 kWh, potpuno punjenje bilo koje od njih pomoću iste kućne zidne kutije od 7,4 kW traje gotovo 13 sati.

Elegantan dizajn, solidan inženjering i impresivna Škodina pouzdanost doprinose solidnoj rezidualnoj vrijednosti Enyaqa. Neki podaci pokazuju da bi Škodin potpuno električni obiteljski SUV trebao zadržati oko 57-62 posto svoje izvorne cijene nakon tri godine i 60.000 km vlasništva, dok je Ford Mustang Mach-E na 52 posto, a Volkswagen ID.4 je na oko 58 posto u istom razdoblju.

4. Prostor – 87 / 100: Četiri dizajna interijera za odabir

Prostor, udobnost i jednostavnost korištenja područja su u kojima osobna vozila Škode blistaju, a Enyaq iV nije ništa drugačiji. Iako dijeli zajedničku arhitekturu s automobilima kao što su Volkswagen ID.4 i Audi Q4 e-tron, Enyaq daje prioritet unutarnjem prostoru, s dužim stražnjim prepustom koji pruža veći prtljažnik i uspravnijim stražnjim staklom za izvlačenje nekoliko dodatnih litara skladištenja.

Postoje četiri odabira dizajna interijera za odabir, s početnim modelom Loft koji sadrži izdržljivije materijale koji se lako čiste i koji bi mogli biti zanimljivi obiteljskim kupcima. Ostali izbori nude luksuzniju opremu koja bi se mogla svidjeti onima čiji stalni putnici ne rade kaos po automobilu.

Svi automobili imaju dvozonsku klimu, tempomat i stražnje parkirne senzore kako bi putovanja bila udobnija i lakša za upravljanje, dok je head-up zaslon opcijski. Uobičajeni Simply Clever dodaci su također uključeni, kao što su strugač za led, kišobran i držač parkirne karte na prednjem zaslonu, a prtljažnik ima praktične kuke i pojedinačne pretince za spremanje sitnica. Kabel za punjenje od šest metara isporučuje se kao standard.

S dužinom od 4.649 mm, Enyaq je kraći od svoje karavanske braće i sestara Superb i Octavia, dok ne zauzima toliko mjesta na cesti kao SUV Kodiaq. Ukupna širina za Enyaq (bez retrovizora) je 1.879 mm, dok je visok 1.616 mm. Za usporedbu, Tesla Model Y je puno veći automobil s 4.751 mm duljine i 1.978 mm širine.

Mjesta ima napretek i za vozača i za suvozača, a ni oni koji putuju straga neće se osjećati loše, s dovoljno prostora za tri odrasla putnika. Sve se čini vrlo prostranim u Enyaqu s dobrim prostorom za glavu i noge u cijeloj kabini – više, mislimo, nego u bilo kojem SUV-u slične veličine s pogonom na izgaranje. Ravni pod također doprinosi osjećaju udobnosti poput limuzine, a suvozaču na sredini pruža više prostora za noge.

Nasloni prednjih sjedala također imaju dva pretinca – jedan tradicionalni za karte i drugi, manji koji je savršen za pametni telefon. Putnici na stražnjem sjedalu također dobivaju sklopive stoliće s pladnjem, dok zdepasti, plastični okviri u kojima se nalaze Isofix točke čine postavljanje dječje sjedalice lakim.

Sposobnost smještanja čitave skupine putnika i njihove prtljage ključna je za obiteljski SUV, pa bi kupci trebali biti impresionirani prtljažnikom Enyaqa od 585 litara. Njegov sestrinski automobil Volkswagen ID.4 uspijeva poslužiti samo 542 litre, dok su Toyota bZ4X ili Subaru Solterra daleko iza s 451 litrom. Enyaq također ima praktičan prostor za pohranu ispod poda koji je idealan za Vaše kabele za punjenje, dok se dodatne kompaktne pregrade mogu koristiti za manje predmete.

Foto: Screenshot carwow YT

5. Vožnja – 85 / 100: Automobil koji se odlično nosi s najgorim cestama

Važno je da je obiteljski SUV jednostavan za vožnju i, dok je poveći broj okretaja privlačan, sposobnost glatkoga kretanja u gradu i na bržim autocestama ne treba podcijeniti. Zadnje što želite kada vozite djecu naokolo je mučna ili trzava vožnja koja život čini još nespretnijim i neudobnijim.

Škoda je to očito imala na umu kada je dizajnirala Enyaq iV, budući da se radi o opuštajućem automobilu za vožnju koji se može nositi s najgorim cestama bez previše prigovora. Oba modela iV 60 i iV 80 proizvode isti okretni moment od 310 Nm, što pomaže u brzom povećanju brzine i čini manevre pretjecanja prilično lakima. Prilikom dodavanja gasa, primijetit ćete snažan, ali progresivan val ubrzanja, umjesto tipičnog ubrzanja drugih potpuno električnih automobila. To pomaže da sve ostane profinjeno i upravljivo.

S vlastitom masom od dvije tone, Enyaq je težak automobil, ali dinamika ne pati onoliko koliko mislite. Baterije su pohranjene nisko u podu što daje prednost nižeg centra gravitacije u usporedbi s modelom s motorom s unutarnjim izgaranjem.

Škoda Enyaq
Foto: Screenshot carwow YT

Škodin Dynamic Chassis Control sustav, koji uključuje prilagodljive amortizere, dolazi kao dio Drive Sport Package Plusa, ali možda nije pametno trošenje dodatnog novca. Poboljšanja u udobnosti zanemariva su u odnosu na standardne postavke i, iako biste mogli primijetiti poboljšanja tijekom brže vožnje po oštećenijim cestama, to je stvarno u suprotnosti s onim za što je Enyaq dizajniran da radi najbolje.

Dok model Enyaq iV 80 nudi značajno veći domet od početne verzije Enyaq iV 60 (550 km u odnosu na 395 km), stvari su puno bliže u pogledu performansi. Osnovni model proizvodi 177 KS iz jednog elektromotora koji koristi za pogon stražnjih kotača, u usporedbi sa 201 KS u iV 80. Kao rezultat toga, prvi ubrzava 0 do 100 km/h za 8,8 sekundi, dok je drugi samo djelić brži s 8,5 sekundi. Ako nadogradite na iV 80X, bit ćete nagrađeni postavom s dva motora, pogonom na sva četiri kotača i ukupnom izlaznom snagom od 261 KS. Najveća brzina je nepromijenjena i iznosi 160 km/h, ali isti sprint do 100 km/h sada traje samo 6,9 sekundi.

Enyaq iV vRS je još brži, proizvodeći 295 KS i 460 Nm okretnog momenta iz svog para električnih motora, omogućujući ubrzanje od 0 do 100 km/h za 6,5 sekundi i najveću brzinu od 179 km/h.

Ukupna ocjena za Škodu Enyaq: 89 / 100 – Ako tražite potpuno električni obiteljski SUV koji će se bez problema uklopiti u svakodnevni život, onda je Škoda Enyaq iV odličan izbor

Članak objavio Luka Petkovic

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon: Vodeći model VW palete

Mercedes GLC

Mercedes GLC: Impresivan SUV pun tehnologije