in

BMW M4: Superautomobil umjetnog zvuka

BMW M4
Foto: Snowblind / Shutterstock.com

BMW M4 zapravo je M3 Coupe pod drugim imenom. Ovo je brz, privlačan i iznimno poželjan sportski automobil, a nudi čak i dozu praktičnosti za one koji povremeno moraju prevoziti prtljagu ili putnike na stražnjim sjedalima. Za mnoge čistunce, motor s turbopunjačem M4 ne može se mjeriti s V8 motorom bilo kojeg automobila po dramatičnosti i karakteru. Ipak, ako zaobiđete umjetni zvuk, otkrit ćete doista sjajnu postavu.

Još bolje, poput svih BMW M automobila, BMW M4 je uzbudljiv za vožnju. Upravljanje sa stražnjim pogonom zahtijeva opreznost u skliskim uvjetima. Cjenik sada uključuje samo ekstremnije modele Competition Pack. Stoga, prije bilo kakve kupnje provjerite možete li prihvatiti činjenicu da je smanjena udobnost u automobilu. Ako uzmete u obzir pristojnu svakodnevnu praktičnost M4, onda shvaćate da je ovaj BMW pravi superautomobil za svaku priliku.

BMW M4 Competition jedan je od najpoželjnijih sportskih automobila koji se danas prodaju u Europi. Dolazi kao kupe s dvoja vrata ili kabriolet M4 s otvorenim krovom, a s lozom koja može pratiti svoje korijene do kultnog klasičnog BMW-a M3, to je zasigurno automobil sa snažnom reputacijom koju treba održati.

Kada je BMW M4 stigao 2014., obećavao je mnogo, ali nije baš ispunio očekivanja. Međutim, naknadne revizije, uključujući stvaranje ograničene serije M4 GTS i M4 CS, dovele su do toga da M4 konačno isporučuje performanse i upravljanje koje je izvorno obećavao.

Snaga dolazi iz šesterocilindričnog motora, rasporeda motora koji je poznat BMW-ovim entuzijastima diljem svijeta, ali je pojačan parom turbopunjača kako bi napravio 444 KS u modelu Competition-spec. Svi automobili dolaze sa 7-stupanjskim DCT mjenjačem s dvostrukom spojkom, s pogonom na stražnje kotače u standardnoj BMW tradiciji. Ovaj je motor ugrađen u šasiju koja je dizajnirana da maksimalno iskoristi svoje performanse. Postoji raspodjela težine 50:50 i nisko težište, dok se u konstrukciji M4 koristi plastika ojačana ugljikom kako bi se smanjila težina.

Prilagodljivi amortizeri i aktivni diferencijal dizajnirani su za poboljšanje performansi automobila. Postoji mogućnost dodavanja karbonsko-keramičkih kočnica koje ne blijede, iako je to skupo. Sve verzije Competition Packa dodaju lakše kovane aluminijske naplatke i različite postavke ovjesa i diferencijala dizajnirane da poboljšaju upravljivost M4. Osim što je prepun stvari koje poboljšavaju vožnju, BMW M4 Competition također dolazi s obiljem luksuza. Vodeći je model serije 4, pa ima opremu poput grijanih kožnih sjedala, kontrolu klime, LED prednja svjetla, metalik boju, satelitsku navigaciju sa zaslonom osjetljivim na dodir i niz povezanih usluga. Međutim, još uvijek postoji mnogo skupih opcija za povećanje cijena.

M4 Competition svakako mora imati dobre performanse kako bi bio konkurentan u klasi coupea. Njegov glavni rival je Mercedes-AMG C63, koji je kao i BMW M4 dostupan kao coupe i kabriolet, ali i kao limuzina za rivala M3 te karavan. Dostupna su dva izlaza snage, a sve automobile pokreće karakterističan twin-turbo V8. Audi RS 5 Coupe je još jedan protivnik, a nudi se i kao RS 5 Sportback, a ista podvozja se pojavljuje u Audi RS 4 Avant karavanu.

S druge strane, ako se možete odreći karoserije kupea, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglija vrijedi pogledati, dok Lexus RC F nudi tradicionalnu V8 snagu. A ako želite čistije iskustvo vožnje za sličnu cijenu kao i M4, onda je Porsche 718 Cayman čistiji sportski automobil s dva sjedala.

1. Vožnja – 98 / 100: BMW M4 Competition sjaji na cesti

Svi modeli BMW M4 Competitiona opremljeni su mjenjačem s dvostrukom spojkom i standardno dolaze s launch kontrolom. Uključite ga, smanjite gas i odmaknite kočnicu, i shvatit ćete koliko je automobil nevjerojatno moćan. Automobil poleti s nule – ubrzava od 0 do 100 km/h za samo 4,0 sekunde i brzo dostiže ograničenu najveću brzinu od 250 km/h.

Kupci također mogu platiti dodatnih 2.300 € za podizanje praga elektroničkog limitatora brzine na 305 km/h. Oni koji su željni adrenalina trebali bi se odlučiti za (sada rasprodani) GTS model, koji povećava snagu na 493 KS i smanjuje sprint od 0 do 100 km/h na samo 3,8 sekundi. To će Vas ipak koštati jer je M4 GTS više nego dvostruko skuplji od standardnog M4 i sada bi ga se trebalo smatrati modernim klasikom. Međutim, naša omiljena verzija je M4 CS, koja ima niz promjena na motoru, ovjesu i upravljanju koje vozaču omogućuju da izvuče najbolje iz onoga što M4 nudi.

BMW M4 Competition je apsolutni sjaj za vožnju. Toliko čvrsto prianja u zavojima da stalno čekate da podupravi, ali to se nikad ne dogodi. Također možete podesiti težinu upravljanja kako bi odgovarao uvjetima, ali čini se preteškim u najsportskijoj postavci, pa je najbolje ostaviti u Comfortu, koji pruža više nego dovoljno profinjenosti.

Kao i sa svim BMW M modelima, možete upotrijebiti nešto od nevjerojatne snage ovog automobila da driftate, iako ćete morati biti brzi s ispravcima jer se stražnje gume brzo otrgnu kontroli. Unatoč tome što je najsnažniji, GTS se zapravo čini bolje prianjajućim, zahvaljujući super ljepljivoj gumi na stražnjim kotačima.

BMW M4 Competition čini se oštrijim nego ikad u vožnji. Čak i s najmekšim postavkama amortizera, vožnja je čvrsta, a cijeli automobil vibrira na najglatkijim površinama. Kompromis za ovu krutost je još veća agilnost i uključenost. Na suhom, rekalibrirani diferencijal pruža veću trakciju. Na mokrom, kontrola proklizavanja se bori protiv proklizavanja kotača u prva četiri stupnja prijenosa. Ovaj hardcore pristup neće se svidjeti svakom ukusu, ali ne može se poreći da pruža još uzbudljivije iskustvo vožnje.

Najkontroverzniji aspekt ovog M4 je njegov motor, koji po prvi put ima turbo punjače. Međutim, ljubitelji M automobila nemaju se čega bojati, jer je senzacionalan. Djelomično sintetizirana nota ispušnog sustava u Sports Plus modu je malo bučna i ima umjetan zvuk, ali nema sumnje u potencijal performansi. Unatoč svom dizajnu s turbopunjačem, 3,0-litreni šesterocilindrični motor ima isti nezasitan apetit za naporan rad kao V8 s prirodnim usisavanjem posljednjeg M3. Ipak, budući da ima mnogo više okretnog momenta, BMW M4 Competition pruža nevjerojatno ubrzanje čak i kada držite nizak broj okretaja.

3,0-litreni motor sada je dostupan isključivo u Competition-specu, što znači snažnih 444 KS i 550 Nm okretnog momenta. Sportski ispuh je standardan, iako će puristi smatrati njegovo bombastično pucketanje i duboko režanje pomalo umjetnim, ali dodaje dramu unutar i izvan automobila. CS verzija je ona koja najbolje zvuči, budući da njegov više mehanički i industrijski (na dobar način) zvuk motora vibrira kroz kabinu prirodnije, zahvaljujući izostanku bilo kakvog softvera za nametanje zvuka.

Svi automobili dolaze s BMW M-DCT mjenjačem sa sedam stupnjeva prijenosa s dvostrukom spojkom. U automatskom načinu rada ova jedinica pruža glatke promjene stupnjeva prijenosa, ali ako koristite ručice mjenjača na upravljaču, dobit ćete nevjerojatno brze promjene.

BMW M4
Foto: Screenshot carwow YT

2. Dizajn – 88 / 100: Pravilno fokusiran sportski automobil

S obzirom da se BMW M4 Competition temelji na relativno skromnim osnovama, dijeleći dijelove svoje platforme s prethodnom generacijom limuzine serije 3, BMW-ove stilske izmjene transformirale su M automobil s dvoja vrata u opasni coupe. Nisko spušten, mišićav stav, a postoje i tri velike zračne brane koje se protežu kroz širinu automobila ispod bubrežaste rešetke BMW-a i spljoštenih prednjih svjetala, dok niski poklopac motora i prošireni lukovi kotača povećavaju izgled M4 koji bode oči.

U prošlosti je M3 uvijek imao posebne bočne retrovizore, a nije drugačije ni s BMW M4. Imaju izreze za smanjenje otpora i usmjeravanje zraka niz bok automobila prema stražnjem dijelu. Straga, ispušni sustav M4 teži s četiri debele ispušne cijevi. Tu je i blagi ducktail profil na poklopcu prtljažnika. Iz svakoga kuta, BMW izgleda kao pravilno fokusiran sportski automobil.

Automobili Competition Packa izgledaju još agresivnije, zahvaljujući svojim većim 50-cm kovanim aluminijskim kotačima s više krakova, detaljima u sjajnoj crnoj boji i CFRP krovu, dok na sada ukinutom CS-u postoji poklopac motora od ugljičnih vlakana, veliki središnji ventilacijski otvor, prednji spliter, veći usisnici za hlađenje i stražnji difuzor izrađen od karbonskih vlakana, zajedno s većim stražnjim krilom i krovom obloženim karbonom. Sve to ide na smanjenje težine za 32 kg na 1.580 kg. Konačno, ograničena serija (ali sada rasprodan) GTS dodaje mat boju, narančaste detalje i ogromno stražnje krilo, kao i ogoljenu unutrašnjost sa školjkastim sjedalima i ručkama za vrata od tkanine.

Automobili natjecateljske specifikacije dobivaju sjajne detalje od karbonskih vlakana iznutra, sa širokim zaslonom od 23 cm za iDrive sustav. U ponudi je i opcijski head-up zaslon s dva konfigurabilna “M” načina vožnje, dok postoji izvrsna podrška za bržu vožnju zahvaljujući snažno ojačanim prednjim sportskim sjedalima. Jedina prava kritika je da s nekim dijelovima prenesenim iz jeftinijih BMW limuzina, BMW M4 ne djeluje tako posebno kao neki automobili u ovoj klasi. Unatoč tome, verzije Competition Packa su poboljšane zahvaljujući Shadowline vanjskim ukrasima visokog sjaja, jasnim lećama pokazivača i crnim M Sport ispušnim cijevima.

BMW M4
Foto: Screenshot carwow YT

Ostatak kabine je čista serija 4, što znači da su tu promišljeno raspoređena ploča, visokokvalitetni materijali i izvrsna kvaliteta izrade. Osim toga, nisko postavljen položaj za vožnju je savršen. Standardna oprema uključuje satelitsku navigaciju, DAB radio, bežično punjenje, kontrolu klime i grijana sjedala. Kao i kod drugih varijanti kabrioleta serije 4, M4 s krovom na spuštanje dobiva trodijelni sklopivi metalni tvrdi krov. Ipak, iako postavljanje pruža profinjenost i sigurnost poput kupea kada je podignuto, sporo radi, dodaje težinu i troši prostor u prtljažniku.

3. Sigurnost i jamstvo – 76 / 100: Dodatna naplata za neke usluge

BMW M4 dijeli puno svojih električnih sustava i osnovnih komponenti šasije s BMW-om serije 3 i serije 4, dok dodaje mnoštvo dijelova i elektronike po mjeri. No, dok su mnoge podloge M4 jedinstvene, automobil je također djelomično ručno izrađen od strane BMW-ovog odjela M, što bi trebalo značiti bolju kvalitetu završne obrade od standardne proizvodne linije serije 4.

Standardnog sigurnosnog kompleta nije manjak, a svi modeli imaju šest zračnih jastuka, mnogo elektroničkih sigurnosnih mreža i pojačane kočnice. Također možete dodati head-up zaslon (oko 980 €) i pomoć pri održavanju voznog traka (460 €).

Kao i svi modeli BMW-a, M4 je pokriven standardnim trogodišnjim jamstvom na neograničenu kilometražu. Jamstvo na lak je isto toliko, a tu je i zaštita od hrđe 12 godina. Na kraju standardnog jamstvenog razdoblja možete dodatno platiti za produljenje pokrića. Trogodišnje jamstvo također uključuje BMW-ovo pokriće za hitne službe. Ustvari, ovo je pomoć pri oporavku od kvara, iako postoji i mogućnost unajmljivanja automobila ako se Vaš automobil ne može popraviti na cesti i morate nastaviti svoje putovanje.

4. Prostor – 72 / 100: Svakodnevno vozilo, ali i vozilo za povremeni prijevoz

Mehanički je gotovo identičan BMW-u M3 s četiri vrata, ali nisko spušteni M4 Competition očito nije tako praktičan kao limuzina. Prtljažnik od 445 litara je 35 litara manji, ali je dobro oblikovan i ima otvor pristojne veličine. Isto se ne može reći za kabriolet, koji ima kapacitet od 370 litara s podignutim krovom i škrtih 220 litara kada je spušten. I coupe i kabriolet imaju iste zakošene linije krova, tako da će se svakome višem od 1,90 m glava trljati o krov. Ipak, straga ima dovoljno prostora za noge, a dva pojedinačna sjedala pružaju vrhunsku potporu.

Očito je da je tim stražnjim sjedalima teže pristupiti nego u M3 zbog rasporeda s dvoja vrata, a dobivate samo dva pojedinačna sjedala, umjesto reda s tri sjedala. Unatoč tome, M4 je i dalje praktičan za kupe, osobito u usporedbi s konkurentima s dva sjedala slične cijene, kao što je Porsche Cayman. Recimo, BMW se realno može koristiti kao svakodnevno vozilo i kao povremeni prijevoz.

Što se tiče vanjskih dimenzija, M4 Competition malo je veći od standardne serije 4 Coupe. Produženi prednji i stražnji trag znače njegovu veću širinu za 55 mm, dok agresivno oblikovani prednji i stražnji odbojnici dodaju 33 mm ukupnoj duljini automobila. Iznenađujuće, M4 je zapravo 6 mm viši od uobičajene serije 4.

Karoserija modela M4 s dvoja vrata nije idealna za obiteljsku upotrebu, ali vrata se širom otvaraju, a prednja sjedala se naginju i pomiču prema naprijed kako bi se olakšao pristup stražnjoj klupi.

Unatoč onome što možete očekivati, s obzirom na ime Coupe, M4 je iznenađujuće prostran i praktičan. Za razliku od ostalih modela serije 4, M4 je strogi četverosjed, sa stražnjim redom podijeljenim na dva ojačana sjedala. Ipak, prostor za glavu je dobar unatoč kosoj liniji krova, a ima i pristojne količine prostora za noge. Vrijedno je napomenuti da je GTS model ograničene serije zamijenio stražnja sjedala jarko narančastim zaštitnim okvirom.

Kabrio modeli nisu baš tako prostrani straga, budući da mehanizam haube zauzima prostor za ramena i laktove. Ipak, iako je udobniji od Coupea, još uvijek ima dovoljno mjesta da dvije odrasle osobe mogu sjediti u razumnoj udobnosti. I dok debeli C-stupovi pomažu da se osjećate pomalo klaustrofobično s postavljenim krovom, daleko je prozračniji od Audija S5 Cabriolet s platnenim krovom.

Foto: Screenshot carwow YT

5. Potrošnja i deprecijacija – 62 / 100: Troši oko 10 litara na 100 km

U usporedbi sa starim M3 Coupeom, koji je koristio veliki V8 motor, M4 je zapravo prilično učinkovit u potrošnji goriva. 3,0-litrena šestocilindrična jedinica s dvostrukim turbopunjačem je oko 25 posto ekonomičnija. Prema najnovijem testnom režimu WLTP, M4 Competition coupe troši od 9,9 l/100 km, dok je kabriolet malo lošiji s 10,1 l/100 km. Emisije CO2 su 228 g/km za coupe i 232 g/km za verziju sa spuštenim krovom.

Snažna potražnja pomogla je da preostale vrijednosti M4 ostanu na snazi, iako su one smanjene što je M4 dulje u prodaji. Najbolji od coupe modela je standardni šesterostupanjski ručni mjenjač, koji bi trebao zadržati oko 46 posto svoje vrijednosti. Modeli opremljeni DCT automatikom s dvostrukom spojkom zadržali su nešto manje svoje nove vrijednosti, ali govorimo samo o nekoliko postotnih bodova. Općenito, Audi RS 5 Coupe ima jače ostatke za oko 10 posto. Slična je slika i za kabriolet modele, s ručnim verzijama koje su se pokazale otpornijima na deprecijaciju. Međutim, svi niži modeli imaju zaostale brojke koje su nekoliko posto veće od njihovih Coupe modela.

Ukupna ocjena za BMW M4: 79 / 100 – BMW M4 Coupe nudi zapanjujuće performanse i stil, s netaknutim većim dijelom praktičnosti limuzine M3

Članak objavio Luka Petkovic

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat: Elegancija na visini

Renault Kadjar

Renault Kadjar: Elegantna verzija Qashqaija