BMW 3 uvijek je bio izvrstan za vožnju, nudeći zanimljivo upravljanje i sigurno držanje na cesti. Najnoviji model zadržava svu svoju privlačnost za vozača, snažne performanse i impresivnu štedljivost, ali je svom arsenalu dodao luksuznije iskustvo vožnje, više unutarnjeg prostora i impresivan niz tehnologije. Dok su cijene malo porasle u odnosu na prethodnu generaciju, standardna oprema je znatno viša. Ažurirani stil je dio “konzervativne evolucije” onoga što je prošlo prije njega, ali s jačom, lakšom karoserijom poboljšana je i profinjenost automobila.
Fenomenalno uspješan model
Sa svojim spojem performansi i ekonomičnosti koji je vodeći u klasi, BMW 3 otišao je ravno na vrh kompaktne poslovne klase kada je lansiran, a facelifting za 2022. samo jača njegovu poziciju. Kada je BMW prvi put lansirao seriju 3 prije više od 45 godina, bio je manje-više bez prave konkurencije. Međutim, tijekom godina ključni suparnici poput Audija A4 i Mercedesa C-klase sustigli su ga. Osim toga, tu su Jaguar XE i Alfa Romeo Giulia koje treba razmotriti, zajedno s luksuznim obiteljskim automobilima poput Škode Superb, VW Passata i Peugeota 508.
Unatoč sve većoj konkurenciji, BMW 3 je fenomenalno uspješan model sa svojih šest prethodnih inkarnacija koje su prodane u više od 15 milijuna primjeraka. Dolazak sedme generacije modela G20 2019. godine bio je posljednji korak u ovoj kvalitetnoj “lozi”. BMW je uspio zadržati privlačnost prethodnog modela za vozače dok je istovremeno poboljšao unutarnji prostor, kvalitetu kabine i vrhunsku tehnologiju. Prošlogodišnje osvježenje uvelo je prerađeni stil i iznutra i izvana, uzevši inspiraciju iz većeg BMW-a 5, sa smanjenim prednjim svjetlima te većom i agresivnijom donjom rešetkom za popularnu M Sport opremu.
Unutrašnjost sada ima BMW-ov “zakrivljeni zaslon”, s instrumentima i infotainment pločom koja izgleda besprijekorno i nalazi se na vrhu nadzorne ploče, s najnovijim BMW-ovim OS 8 softverom. BMW nudi širok raspon motora u seriji 3, iako je izbor malo smanjen. Benzinski i dizelski modeli čine većinu, a u ponudi je i plug-in benzinski hibrid. 318i, koji je bio početak ponude sa svojim 2,0-litrenim benzinskim motorom od 154 KS, više nije dostupan. 320i je sada početna verzija, sa 181 KS i dodatnim xDrive pogonom na sva četiri kotača. Ugođena verzija iste jedinice proizvodi 254 KS u 330i, dok šestocilindrični motor od 369 KS pokreće M340i xDrive.
Ponuda dizelskih motora nekada je uključivala 318d, 320d i 330d xDrive, ali samo 320d i M340d xDrive visokih performansi nastavljeni su za modernizirani model. 320d od 187 KS je četverocilindrični agregat koji sada koristi blago hibridnu tehnologiju od 48 V, dok M340d koristi 3,0-litreni redni šestocilindrični motor koji isporučuje 335 KS i snažnih 700 Nm okretnog momenta. Plug-in hibrid 330e koristi isti 2,0-litreni benzinski motor od 182 KS kao i 320i, u kombinaciji s električnim motorom koji dodaje 67 KS. Nudi dobru kombinaciju performansi i ekonomičnosti zajedno s potpuno električnim dometom do 93 kilometra.
Dostupne su dvije razine opreme – Sport i M Sport. Svi automobili dobro su specificirani sa satelitskom navigacijom, LED prednjim svjetlima, trozonskim klima uređajem, tempomatom, Apple CarPlayjom i grijanim sjedalima, kao i BMW-ovim Live Cockpit Plus sa zakrivljenim zaslonom. BMW-ov novi Intelligent Personal Assistant također je uključen, a to Vam omogućuje upravljanje mnogim funkcijama automobila putem glasovne kontrole. Popularna M Sport oprema uvijek je bila omiljeni izbor u dobrom dijelu Europe, a ako se možete protegnuti do ovog modela, nudit će Vam mnoštvo dodatne opreme uključujući M Sport bodykit. Vrhunske Performance verzije dodaju 48-cm aluminijske naplatke, jedinstvene detalje u opremi, plus nadograđene kočnice i nadograđeni ovjes.
BMW 3 smatra se jednim od najboljih kompaktnih poslovnih automobila na tržištu, a kupci koji traže rabljeni model pronaći će mnoge primjerke u prodaji u prodajnim salonima i specijaliziranim prodajnim mjestima. S poviješću koja seže u 1975., mnogi rani automobili sada se smatraju klasicima i imaju visoke cijene. Ako ste na tržištu za starijim modelom, svakako se isplati posavjetovati se sa stručnjakom i puno istražiti prije nego što se odvojite od svog novca.
Oni koji traže modernije automobile imat će izbor između modela limuzine, karavana, coupea i kabrioleta. Možda nije vodeći u klasi kada je riječ o praktičnosti, ali BMW 3 nudi dovoljno mogućnosti za obitelji, dok će ostali vozači biti zadovoljni automobilom koji se odlično ponaša na cesti i izborom nekih izvanrednih benzinskih i dizelskih motora.
Povijest
BMW 3 F30 šeste generacije (2012. – 2018.)
Dobro održavan BMW serije 3 šeste generacije trebao bi biti odlična “rabljena kupnja”. Udoban je, dobro opremljen i dobar za vožnju. Serija F30 nudila je i snažne, učinkovite motore u benzinskom, dizelskom i plug-in hibridnom obliku. Automobili proizvedeni nakon srpnja 2015. tretirani su faceliftom, s oštrijim vanjskim stilom i uvođenjem LED prednjih svjetala, zajedno s BMW-ovim iDrive sustavom koji je standardno ugrađen na svim modelima. Ako ste za hibridni plug-in, tražit ćete automobil nakon 2016. godine, dok razine opreme Sport, Modern i Luxury nude malo drugačiji izgled od sveprisutnih verzija M Sport-spec.
1. Vožnja – 99 / 100: BMW 3 i dalje je zabavan za vožnju
BMW 3 dugo je bio zadani izbor za one koji traže zabavno iskustvo vožnje u svojoj kompaktnoj poslovnoj limuzini. I uglavnom, ova posljednja inkarnacija serije 3 zadržava svoju titulu najboljeg automobila u klasi. Međutim, BMW je također pokušao povećati profinjenost i kvalitetu vožnje kako bi uspješno odgovarao Mercedesu C-klase. Težak je posao zadržati sportsku privlačnost serije 3, a istovremeno podići ljestvicu u pogledu udobnosti.
Nevjerojatno, čini se da je BMW uspio, budući da je serija 3 i dalje vrlo zabavan automobil za vožnju, s impresivnim držanjem na cesti, ali s poboljšanom kvalitetom vožnje u odnosu na svog prethodnika. Dio ovog poboljšanja je takav zahvaljujući BMW-ovoj novoj tehnologiji prigušivača ovjesa, koja je standardna značajka na svim modelima. Kada automobil nosi malo opterećenje, stopa prigušivanja je mekša, što rezultira popustljivom vožnjom.
Međutim, kada je automobil potpuno natovaren putnicima i prtljagom, amortizacija je čvršća kako bi se uzeo u obzir veći teret, što rezultira osjetno boljom kontrolom karoserije bez pretjeranog utjecaja na kvalitetu vožnje. Uglavnom radi vrlo dobro, ali dio poboljšanja sposobnosti serije 3 također je rezultat korištenja najnovije BMW-ove CLAR platforme. Time je smanjena težina, do 55 kg, i povećana krutost karoserije do 50 posto. To je impresivan podvig s obzirom da je BMW 3 veći od svog prethodnika.
Serija 3 opravdava privlačnost vozača koja se očekuje od modela s izvrsnom ravnotežom i agilnošću, uvjerljivo pobjeđujući Audi A4 i Mercedes C-klasu u tom pogledu. No, kao i njegovi suparnici, malo pati zbog pomalo beživotnog upravljanja koje ljubiteljima vožnje ne nudi veliku količinu povratnih informacija. Unatoč tome, Serija 3 je još uvijek automobil s izvrsnim prianjanjem i mirnoćom. I dok volan kao da nema previše osjećaja, brz je te dopušta točne i brze korekcije Vaše linije skretanja. To se može poboljšati odabirom jednog od modela s BMW-ovim xDrive sustavom pogona na sva četiri kotača, što BMW 3 čini još sigurnijim bez obzira na uvjete.
Ponuđena su dva mjenjača – ručni sa šest stupnjeva prijenosa ili automatski ZF s osam stupnjeva prijenosa. Međutim, ručni je bio dostupan samo na određenim modelima s nižom snagom, koji su postupno ukinuti s faceliftom. Automatik je izvrstan mjenjač s glatkim promjenama u cijelosti, bilo da je mjenjač prepušten sam sebi ili mijenja brzinu ručno sa standardnim ručicama na upravljaču.
Na autocesti BMW 3 je vrlo napredan nudeći niže razine buke nego što je bio slučaj u prošlosti, što je djelomično tako zahvaljujući standardno prilagođenom akustičkom staklu. Vožnja je također dobra. Dok su u prošlosti možda bili preporučivani opcijski prilagodljivi amortizeri, to više nije potrebno zahvaljujući amortizerima koji ovise o motoru. Na najvećim kotačima povremeno se čuje lupanje uslijed prelaska najvećih rupa, ali u tom pogledu sigurno nije ništa lošiji od svojih suparnika.
Ponuda benzinaca ranije je započela s modelom 318i, koji je proizvodio 154 KS, ali sada počinje s 2,0-litrenim četverocilindričnim 320i sa 182 KS, koji standardno dolazi sa sportskim automatskim mjenjačem i dostiže 100 km/h za 7,1 sekundu. 330i koristi istu jedinicu podešenu za proizvodnju 254 KS, a ubrzanje od 0 do 100 km/h je 5,9 sekundi. Sportski M340i ima 3,0-litreni šestocilindrični motor s 369 KS, a ubrzanje od 0 do 100 km/h traje samo 4,4 sekunde. Svi benzinski modeli koriste osmostupanjski automatski mjenjač, a 320i može biti opremljen xDrive pogonom na sva četiri kotača. Modeli M340i standardno imaju pogon na četiri kotača.
318d je također ukinut, a popularni 320d koristi 2,0-litreni dizelski motor koji proizvodi 187 KS. Četverocilindrični dizelski model serije 3 dolazi s automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa i može se opremiti pogonom na sva četiri kotača. Vrijeme od 0 do 100 km/h traje 6,8 sekundi za 320d, bez obzira na to ima li xDrive. Kupci dizel motora koji su bili svjesni performansi nekada su bili opsluženi modelom 330d, s šestocilindričnim motorom koji je proizvodio 261 KS.
2. Dizajn – 95 / 100: BMW 3 pun visokotehnološke opreme
BMW 3 sada se temelji na BMW-ovoj CLAR (skraćenica za Cluster Architecture) platformi, koja je prvi put predstavljena na vodećoj seriji 7 2015., a također se koristi za limuzinu serije 5 Executive. Automobil je dostupan kao limuzina s četvera vrata i kao karavan s petero vrata, pod oznakom Touring. Najnoviji automobil ima interijer koji djeluje kao kod Serije 5 i Serije 7, a to nije ništa loše jer oba ta automobila imaju izvrstan, visokokvalitetan osjećaj. Serija 3 ima osjećaj koji je više usredotočen na vozača nego Audi A4 te je manje izbirljiv i jednostavniji od onog koji se nalazi u Mercedes C-klasi.
Dizajn armaturne ploče besprijekorno funkcionira s novom tehnologijom koja je doživjela veliku promjenu s faceliftom, zahvaljujući uvođenju BMW-ovog, kako ga zovu, “zakrivljenog zaslona”. Izgleda kao jedan “plutajući” zaslon, ali je zapravo riječ o 31-cm instrument-ploči i 37-cm zaslonu osjetljivom na dodir kojeg pokreće najnoviji OS 8 softver.
Kao i većina rivala, BMW 3 također ima “Intelligent Personal Assistant” u stilu conciergea, glasovno kontroliranu postavku koja Vam omogućuje komunikaciju s automobilom kao što biste komunicirali s Appleovom Siri ili Amazonovom Alexom. Tako možete podesiti temperaturu, promijeniti audio postavke ili komunicirati sa satelitskom navigacijom između ostalog. Podešavanje kontrole klime posebno je bitno sada kada su fizičke kontrole prenesene na zaslon osjetljiv na dodir. Ako želite, i dalje možete koristiti iDrive kontroler koji je intuitivan i jednostavan za korištenje. Sada je standard i BMW-ov Live Cockpit Professional set-up, koji uključuje 31-cm digitalni zaslon nadzorne ploče koji Vam omogućuje potpunu prilagodbu prikazanih informacija.
Izvana G20 Serije 3 odmah se prepoznaje kao pripadnik BMW obitelji, ali čini se da je to donekle evolucijski dizajn. I dok je izgled automobila očito subjektivan, pomalo je bljutav iz nekih kutova. Sprijeda je odmah prepoznatljiv kao BMW sa svojim zaštitnim znakovima prednjih svjetala. Bubrežaste rešetke su ostale, ali straga je možda manje prepoznatljiv kao BMW. Davno se čine dani kada BMW 3 nije ni dolazio sa stereo uređajem ili zvučnicima, budući da su svi modeli sada prepuni niza visokotehnološke opreme zajedno s USB punjačima.
DAB radio dolazi kao standard, kao i BMW-ov Connected+ koji Vam daje pristup BMW aplikacijama kao i njegovim online uslugama. Emergency Call automatski će pozvati hitne službe u slučaju nezgode. Apple CarPlay standardan je u čitavoj ponudi, ali, nažalost, Android Auto trenutno nije dostupan, iako BMW želi dodati ovu funkciju određenim modelima u budućnosti. Stereo sustavu, kao i mnogim drugim funkcijama, može se pristupiti putem središnjeg kontrolnog zaslona koji djeluje kao zaslon osjetljiv na dodir, ili također možete koristiti glasovne naredbe i iDrive kontroler. Iako se na prvi pogled može činiti pomalo zbunjujućim, oni koji dolaze iz prethodne generacije Serije 3 neće imati problema s upravljanjem sustavom.
Teško je uputiti kritike, ali kamera za vožnju unatrag rotira se zajedno s volanom, što otežava određivanje kada ste poravnati s parkirnim mjestom. Digitalni brojčanici rade dovoljno dobro.
3. Potrošnja i deprecijacija – 92 / 100: Impresivna ekonomičnost modela e330
Najnovija serija 3 nudi pristojnu ekonomičnost u svim segmentima. Ako se vozi razumno, čak i sportski M340i može se približiti prosjeku potrošnje od 8,1 l/100 km. Emisije CO2 relativno su niske, što je dobra vijest za privatne kupce i korisnike službenih automobila. Sve ovdje navedene brojke odnose se na limuzinu. Kupci Touring karavana trebali bi uzeti u obzir lagani pad u ekonomičnosti i povećanje emisija zbog dodatne težine.
320d Sport, s blagom hibridnom tehnologijom, najekonomičniji je izbor, s najavljenim minimalnim trošenjem od 4,8 l/100 km i emisijom CO2 od 127 g/km. Dodavanje xDrive specifikaciji donosi daljnje povećanje emisija na 135 g/km, zajedno s potrošnjom goriva od 5,1 l/100 km. Vrijedi se držati opcije stražnjeg pogona osim ako ne planirate redovito koristiti poboljšanu trakciju sustava pogona na sva četiri kotača u lošim uvjetima.
Kada su bili ponuđeni, modeli 330d sa stražnjim pogonom trošili su minimalno 5 l/100 km i ispuštali 132 g/km CO2, dok su modeli xDrive malo smanjili potrošnju goriva i ispuštali nešto više CO2. Međutim, oni koji traže još više buke neće biti zakinuti jer M340d xDrive uspijeva kombinirati snagu od 335 KS s izvanrednom potrošnjom od 5,8 l/100 km u kombiniranom ciklusu. Najučinkovitiji među benzinskim motorima bio je 318i SE s potrošnjom od 6,4 l/100 km i 144 g/km CO2. Gotovo cijeli raspon benzinskih motora nalazi se oko ovog ekonomskog raspona – čak i 330i u prosjeku troši oko 6,5 l/100 km, s emisijom CO2 od 148 g/km.
M340i najmanje je učinkovit model u rasponu, ali i dalje postiže najveću potrošnju od 7,8 l/100 km u kombiniranom ciklusu, s emisijom CO2 od 177 g/km. 330e plug-in sposoban je putovati na kratkim udaljenostima bez korištenja goriva. Njegova će baterija pružiti do 61 km električnog dometa kada je potpuno napunjena. To je ta sposobnost koja pomaže modelu 330e da postigne svoju impresivnu maksimalnu ekonomičnost od 1,3 do 1,8 l/100 km i emisiju CO2 od 30 do 41 g/km – iako će Vam biti teško uskladiti te brojke u stvarnom životu na dužim putovanjima. Međutim, to je definitivno najbolji izbor za vozače s manjom kilometražom i kraćim relacijama. Držite bateriju napunjenom i moguće je da na kraćim putovanjima uopće nećete trošili gorivo.
Zahvaljujući privlačnosti premium oznake, BMW 3 nikada nije patio od užasnih stopa deprecijacije, ali kao i kod C-klase i Audija A4, sam broj ovih premium modela koji se prodaju svake godine je u konačnici imao blagi učinak ublažavanja na njihove preostale vrijednosti.
Prosječna zadržana vrijednost za raspon nakon tri godine i 60.000 km je oko 50 posto, s najboljim rezultatima kod benzinskih modela 320i na 52-53 posto.
4. Sigurnost i jamstvo – 90 / 100: Pet zvjezdica na testovima sigurnosti
Euro NCAP je sedmu generaciju Serije 3 2019. podvrgao rigoroznoj proceduri testiranja sigurnosti i dodijelio joj punih pet zvjezdica. Zaštita odraslih i djece postigla je 97 posto, odnosno 87 posto. Dodatni sigurnosni sustavi potpadaju pod ono što BMW naziva Active Guard Plus. To uključuje informacije o ograničenju brzine, upozorenje o napuštanju traka, sustav upozorenja na sudar i pješake s funkcijom gradske kočnice, plus tempomat s funkcijom kočenja.
Za sveobuhvatniji paket sigurnosnih sustava, kupci mogu dodati Driving Assistant Professional paket za oko 2.300 eura. To uključuje aktivni tempomat, asistent za upravljanje i kontrolu voznog traka, asistenciju za održavanje voznog traka s aktivnom zaštitom od bočnog sudara, sustav upozorenja na skretanje u krivom smjeru te upozorenje na raskrižje. BMW-ova Connected+ usluga nudi se kao standard, koja može upozoriti hitne službe u slučaju nesreće.
BMW nudi trogodišnje jamstvo na neograničenu kilometražu za Seriju 3, a to također uključuje trogodišnju pretplatu na BMW uslugu hitnoga kvara. Ovo je općenito slično jamstvu koje nudi Mercedes, ali bolje od ograničenja od 100.000 km koje preferira Audi. Jamstvo BMW-a može se produžiti nakon početnog trogodišnjeg razdoblja uz mjesečna ili godišnja plaćanja i različite razine pokrića. BMW-ovo jamstvo na boju traje tri godine, a antikorozivno jamstvo je 12 godina.
5. Prostor – 89 / 100: BMW 3 je viši nego ranije
BMW 3 veći je nego što je bio ranije, a glavni fokus za BMW bio je na poboljšanju smještaja za putnike odostraga. Kao rezultat toga, sada nudi slične razine prostora kao Audi A4 i Mercedes C-klasa. BMW kaže da je Serija 3 sada dovoljno široka da primi tri dječja sjedala jedna do druge odostraga, ali samo vanjska sjedala dolaze s Isofix točkama. Oba putnika na prednjim sjedalima trebala bi moći pronaći udoban položaj s dobrim rasponom podešavanja sjedala i upravljačem koji je podesiv po visini i nagibu. Standardne presvlake su od tkanine, ali i Sport i M Sport modeli dolaze s Vernasca kožom i svi modeli imaju grijana sjedala.
Kao i kod većine novih automobila, BMW 3 je narastao u usporedbi sa svojim prethodnikom. Sada je dugačak 4.709 mm (porast za 85 mm), 16 mm širi (na 1.827 mm) i jedva 1 mm viši. C-klasa je malo kraća za 23 mm, dok je Audi A4 duži s 4.738 mm. Audi je 13 mm širi, a Mercedes 17 mm uži. Ono što se značajno promijenilo za BMW 3 je da je njegov međuosovinski razmak produžen za 41 mm, što daje više prostora za noge putnika odostraga. Doista, sada ima najduži međuosovinski razmak od tri automobila. Uz to, prednji i stražnji krak automobila također su prošireni u nadi za boljom vožnjom i upravljanjem.
Ako je BMW 3 ranije bio malo tijesan odostraga za tri putnika, sada nudi pristojnu količinu prostora za noge. To je tako zahvaljujući povećanju međuosovinskog razmaka, ali ako se straga voze tri odrasle osobe, putnik na srednjem sjedalu mogao bi se osjećati malo teško jer je srednje sjedalo mrvicu tvrdo i ima manje prostora za noge zbog tunela mjenjača. Ipak, ne bi trebalo biti pritužbi na količinu prostora za glavu, jer BMW 3 nudi nekoliko milimetara više od Audija A4 ili Mercedesa C-klase. Ima dovoljno prostora i za spremanje sitnica, s utorima na vratima pristojne veličine.
Dok je BMW 3 porastao u veličini, to se ne može reći za njegov prtljažnik, koji ostaje na 480 litara, jednako kao i model prethodne generacije. Trebao bi biti više nego prikladan za većinu kupaca, a da nije vodeći u klasi. Audi A4 ima prtljažnik identične veličine, ali C-klasa malo zaostaje za svojim suparnicima s kapacitetom od 455 litara.
BMW 3 standardno dolazi sa sklopivim stražnjim sjedalima djeljivim u omjeru 40:20:40 koja poboljšavaju njezinu praktičnost. Ako se odlučite za paket Comfort (oko 1.100 eura), dobit ćete produženi prostor za pohranu s nekim praktičnim mrežama u prtljažniku zajedno s električnim poklopcem prtljažnika koji se može otvoriti zahvaljujući senzoru koji reagira povlačenjem noge ispod stražnjeg branika.
Ukupna ocjena za BMW 3: 93 / 100 – BMW serije 3 nudi savršen spoj performansi, dinamike vožnje, niskih troškova rada, tehnologije i profinjenosti