in

Povijest Volkswagena i Volkswagen 4Plus

Volkswagen 4Plus
Foto: Pixabay

Od deset najprodavanijih modela automobila u povijesti, tri su Volkswagenova: Buba, Golf i Passat. Niti jedan od ova tri nije namijenjen bogatima. Trenutni VW slogan jednostavno je “Das Auto”. Radi se o najvećoj njemačkoj automobilskoj kompaniji i trećem najvećem proizvođaču automobila na svijetu. Od “narodnog automobila” do skandala sa zagađenjem, sa sigurnošću se može reći da VW ima povijest kao nitko drugi. Povijest je to koja traje 85 godina i koja je ponudila brojne inovativnosti i detalje koje su kupci rado prigrlili, a posljednji od njih je sve popularniji Volkswagen 4Plus o kojem ćemo nešto kasnije potrošiti više riječi.

Početak

Godine 1937. nacistička sindikalna organizacija, Deutsche Arbeitsfront, osnovala je Volkswagen s ciljem stvaranja “automobila za narod”.

Vrlo malo ljudi posjedovalo je automobil u Njemačkoj u tom razdoblju pa je VW stvoren kako bi zadovoljio potrebu za pristupačnim automobilom za običnog njemačkog građanina. Prema Hitlerovim naredbama, automobil je trebao voziti dvoje odraslih i troje djece brzinom od 100 km/h te biti jeftin, ne koštati više od motocikla. Dakle, trebao je koštati maksimalno 990 Reichsmaraka (nešto manje od 2.500 američkih dolara) i biti dostupan kroz shemu štednje svim građanima Trećeg Reicha.

Automobil KdF-Wagen (ili Kraft durch Freude – “snaga kroz radost”) imao je zrakom hlađen stražnji motor i torzijski ovjes. Također je imao oblik “bube” pa je, stoga, nazvan Volkswagen Buba. Zanimljivo je da je automobil većinski dizajnirao Ferdinand Porsche, a dizajn je prošao kroz energična testiranja prije nego što je proglašen dovršenim.

Tvornica je izgrađena u novom gradu zvanom KdF-Stadt. Danas je poznat kao Wolfsburg. Ovo je bio namjenski izgrađen grad za tvorničke radnike. Međutim, proizveo je samo određeni broj automobila do izbijanja Drugog svjetskog rata. Zapravo, niti jedan od automobila nije isporučen onim građanima koji su završili program štednje. Samo je jedan ikada isporučen. Tip 1 Cabriolet predstavljen je Hitleru 20. travnja 1944., na njegov 55. rođendan.

Volkswagen u Drugom svjetskom ratu

Kada je 1939. izbio Drugi svjetski rat, Volkswagen je svoju proizvodnju promijenio s automobila na vojna vozila. Kao uobičajena praksa u njemačkim tvornicama u to vrijeme, više od 15 tisuća robova-radnika iz obližnjega koncentracijskoga logora radilo je u tvornicama. Godine 1998. preživjeli su podnijeli tužbu protiv proizvođača automobila, a kao odgovor osnovali su fond za odštetu. U travnju 1945. tvornica KdF-Stadt teško je bombardirana, a grad su zauzeli Amerikanci te je ubrzo predan Britancima. Tvornica je stavljena pod kontrolu civilnoga vojnoga guvernera Ivana Hirsta. Ona se zatim koristila kao skladište za održavanje.

Prema Potsdamskom sporazumu, tvornica je bila odgovorna za ljudske žrtve i trebalo ju je razmontirati. Međutim, Hirst je bio taj koji je vidio budućnost u tvornici i uvjerio svoje zapovjednike u potencijal VW automobila. U rujnu 1945. britanska vojska naručila je 20 tisuća vozila za pogon onog dijela poslijeratne Njemačke koji su zauzeli. Hirst je ponudio tvornicu predstavnicima iz svih krajeva – Australcima, Amerikancima, Britancima i Francuzima, ali nitko ju nije prihvatio. Hirst je čak ponudio tvrtku Henryju Fordu, i to besplatno, no on je ponudu odbio.

Umjesto toga, Volkswagen je bio prepušten sam sebi, s Hirstovim pomoćnikom, Heinrichom Nordhoffom, kao vođom.

Ivan Hirst ulazi u Volkswagen; kod suvozačevih vrata stoji pukovnik Charles Radclyffe

Poslijeratno vrijeme

VW je postao važan dio regeneracije Zapadne Njemačke u razdoblju nakon Drugog svjetskog rata. Proizvodnja je brzo porasla, a Buba (eng. Beetle) je dosegla milijun prodanih primjeraka do 1955. godine. Bila je to, u svakom slučaju, drugačija vrsta Beetlemanije… Type 1 bio je najprodavaniji automobil u povijesti do 1972. godine. Zatim su izdali četiri verzije modela Type 3 i 4. Ovaj uspjeh doveo ga je do kupovine Auto Uniona 1964. godine. Zatim su kupili tvrtku NSU, pet godina kasnije.

Stručnost ovih tvrtki omogućila je VW-u tehnološka poboljšanja kao što su pogon na prednje kotače i vodeno hlađene motore. Spojili su Auto Union i NSU kako bi stvorili luksuznu marku Audi kakvu danas poznajemo. U 70-ima, Buba više nije bila tako zanimljiva, a Type 3 i 4 nisu se prodavali na veliko. Upravo se Audijev utjecaj pokazao kao VW-ov spas u tom razdoblju. Rođena je nova generacija VW-a, u obliku Scirocca, Passata, Golfa i Pola.

Vlasništvo nad drugim proizvođačima

Godine 1982. Volkswagen je potpisao ugovor o suradnji sa SEAT-om, španjolskim proizvođačem automobila. Četiri godine kasnije njemački gigant kupio je većinski udio, a 1990. uzeo je SEAT u potpuno vlasništvo. Godinu dana kasnije, Volkswagen je potpisao ugovor sa Škodom i polako povećao svoj udio na 70 posto do 1995. godine.

Međutim, tu nisu stali. VW je zapravo počeo skupljati ugledne tvrtke. Kupio je Bentley, Bugatti i Lamborghini do kraja tisućljeća.

Borba s Porscheom

Kao što se možda sjećate, dizajn prvog Volkswagena uvelike je pripisan Ferdinandu Porscheu. Porsche je održavao blizak odnos s VW-om u godinama koje su uslijedile. Godine 2005. Porsche povećava svoje udjele u Volkswagenu s 5 na 20 posto.

Nakon povećanja svog udjela u tvrtki na 30,9%, Porsche je pokušao preuzeti Volkswagen, no VW se nije dao. Tako je počeo rat između dva brenda. Pokušaj spajanja 2009. propao je zbog pravnog rizika. Tri godine kasnije, Porscheu se obilo o glavu to što je pokušao kupiti moćni Volkswagen pa je VW kupio Porsche…

Ovo je bio poseban udarac predsjedniku Porschea, Wolfgangu Porscheu. Zašto? Zato što je njegov stariji rođak, Ferdinand Piech, bio predsjednik Volkswagena u to vrijeme…

Skandal sa zagađenjem

I tako smo lagano došli do kraja naše povijesti. VW vlada kao jedna od najvećih tvrtki na svijetu, s automobilima prodanim u 153 zemlje diljem svijeta. No, taj veliki uspjeh prije sedam godina zasjenio je veliki skandal sa zagađenjem.

U rujnu 2015. američki dužnosnici otkrili su softver u nekim modelima Volkswagena i Audija koji je dizajniran za varanje pri testiranju štetnosti ispušnih plinova, odnosno, emisija. Ovi takozvani defeat” uređaji korišteni su za umjetno mijenjanje rezultata strogih ispitivanja emisija u Sjedinjenim Američkim Državama. Dizajnirali su ga kako bi automobil znao da se testira i prebacio bi motor na drugi način rada, u biti smanjujući emisije automobila. To je značilo da su ti VW motori ispuštali zagađivače dušikovog oksida do 40 puta više od onoga što je zakonski dopušteno u SAD-u.

Također je otkriveno da je to bio slučaj u mnogim automobilima diljem Ujedinjenoga Kraljevstva i Europe. VW je priznao da je ilegalni softver bio u oko 11 milijuna automobila, od čega 8,5 milijuna u Europi. Skandal s emisijama doveo je do toga da je VW bio primoran objaviti svoj prvi financijski gubitak u jednom kvartalu u 15 godina.

Volkswagen 4Plus

Posljednjih godina Volkswagen radi sve da privuče potencijalne kupce, ali i da zadrži postojeće. Tako je osmislio Volkswagen 4Plus plan servisiranja automobila. Diljem svijeta u ovom se trenutku vozi na milijune i milijune Volkswagenovih modela, različitih veličina, oblika, boja, ali i različite starosti. Volkswagen svakom svom modelu želi dati maksimalnu pažnju, pogotovo onim starijim automobilima, pa su, stoga, čelni ljudi u Wolfsburgu osmislili Volkswagen 4Plus plan.

Što je to Volkswagen 4Plus plan? Radi se o pre-paid paketu usluga za sve VW automobile stare između četiri i 15 godina. Volkswagen 4Plus plan osigurava osnovne usluge servisiranja i zamjene originalnim dijelovima s jamstvom od dvije ili četiri godine. Sve te usluge možete dobiti u najbližem Volkswagenovom salonu i kod licenciranih Volkswagen službenika. Dakle, ako imate neki od legendarnih modela s početka priče (Buba, Golf, Passat,…), a da je minimalno star četiri godine i treba mu servis, samo se uputite u obližnji VW salon.

Članak objavio Redakcija

Vlakovi

Vlakovi i 20 zanimljivosti o njima koje niste znali

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq: Tako jednostavan za život…