Dva desetljeća prije osnivanja svoje istoimene automobilske tvrtke 1904. godine, sada uzora luksuza u automobilizmu, Henry Royce stvorio je bezbroj mehaničkih i električnih izuma, uključujući električnu dizalicu. Preusmjerio je fokus na automobile kada je zaključio da bi mogao izraditi daleko bolji automobil od tadašnjih francuskih proizvođača. Ubrzo nakon toga, aristokrat po imenu Charles Rolls prihvatio je Royceovu viziju i rođena je eminentna svjetska automobilska tvrtka – Rolls-Royce.
Povijest Rolls-Roycea fascinantna je koliko i duga, puna nevjerojatnih trenutaka domišljatosti, inovativnosti i čiste raskoši. U nastavku donosimo pet najzanimljivijih činjenica iz 118 godina poslovanja tvrtke.
1. Prvi Rolls imao je 10 konja
Royceova prva kreacija, koja je debitirala 1904. godine, imala je 1,8-litreni dvocilindrični motor s deset konjske snage. Prikladno nazvan Royce 10, imao je radilicu s tri ležaja i dvostruke bregaste osovine koje su pokretale bočne ispušne i gornje ventile. Da bi se sve moglo vući, taj mlin bio je spojen s ručnim mjenjačem od tri brzine.
2. Preko 65 posto Rolls-Royceove i dalje je na cesti
Rolls-Royce uvijek se fokusirao na izradu izdržljivih vozila. Predanost vrhunskoj kvaliteti izrade znači da je najmanje 65 posto svih Rolls-Royce automobila koji su ikada izašli iz proizvodne trake i danas u funkciji i na cestama.
3. Rolls-Royce motor pomogao je rušenjima brzinskih rekorda
Godine 2019. potresao se automobilski svijet kada je hiperautomobil Chiron, kojim je upravljao Andy Wallace, dostigao brzinu od skoro 500 km/h. Međutim, Rolls-Royce prvi je došao do te očaravajuće brzine. Njegovi motori Rolls-Royce V-12 s kompresorom od 2300 konjskih snaga i 36,7 litara bili su poznati po nevjerojatnim performansama i nevjerojatnoj brzini još u 1930-ima. Brzinski rekord postavio je davne 1933. Sir Malcolm Campbell, dostigavši 440 km/h u Campbell-Railton Blue Birdu, pokretanom Rolls-Royceom V-12. Godine 1935. Campbell je odveo „raketu“ u Bonneville Salt Flats u Utahu i zabilježio nevjerojatnu brzinu od 484,90 km/h.
4. Mogli ste kupiti Phantom IV samo ako ste u kraljevskoj obitelji
Kako je Rolls-Royce tijekom 1930-ih i 1940-ih stekao zasluženu reputaciju elegancije, postao je jedini izbor za svjetsku elitu. Ova se predodžba dodatno učvrstila 1950. godine kada se britanska kraljevska obitelj razišla s Daimlerom te odabrala Rolls-Royce kao svog omiljenog proizvođača automobila. Tadašnja princeza Elizabeta I. prva je dobila Phantom IV, koji je postao model dizajniran samo za kraljevsku obitelj i druge šefove država. Proizvedeno je samo 18 modela Phantoma IV, što ga čini jednim od najrjeđih modela Rollsa.
5. Najskuplji primjerak koštao je 13 milijuna dolara
Upoznajte Sweptail, jednokratni coupe kojem je trebalo više od pet godina da se dovrši nakon što ga je klijent milijarder naručio još 2013. godine. Dizajnerska inspiracija crpljena je iz klasičnih Rolls-Royceovih širokih linija prošlih modela, uključujući materijale od tamnog drveta koje su koristili nekadašnji kočijaši.