in

Lancia Delta S4 Stradale: Kralj najluđeg razdoblja WRC-a

Lancia Delta S4

Leteći, brutalni i opako brzi – riječi su koje najbolje opisuju eru skupine B WRC-a, razdoblje koje je sada poznato kao „Zlatno doba“ relija. U samo nekoliko godina, Grupa B iznjedrila je neke od najlegendarnijih trkaćih automobila koji su ikada potaknuli popularnost relija, ali malo njih je uhvatilo neobuzdano ludilo relija sredinom 80-ih poput AWD „čudovišta“ s dvostrukim punjenjem kao Lancia Delta S4. Iako su propisi Grupe B bili na glasu da su neodređeni, konkurenti su i dalje morali proizvesti ograničen broj homologacijskih specijala za javnu potrošnju, i kao takva, Lancia je ostvarila pojačanje što se tiče S4. Radi se o ikonskom modelu – Stradale.

Ne dopustite da Vas ovo ime zavara. Ispod kože, Stradale je još uvijek u velikoj mjeri heroj relija, s istom vrhunskom tehnologijom za brze vožnje kao i njegov brat u natjecateljskim specifikacijama. Ako znate gdje tražiti, ako ste zainteresirani i ako a imate dodatnih šest cifara koje vam „probijaju“ rupu u džepu, postoji nekoliko ovakvih primjeraka koje se još uvijek mogu zgrabiti.

Povijest

Lancia je talijanski proizvođač automobila s dugom poviješću u motosportu, uključujući Formulu 1 i sportske automobile. Međutim, njegova najveća postignuća su u svijetu relija, a da biste razumjeli Delta S4 Stradale, prvo morate znati na čemu je temeljena. Nakon žestoke borbe za titulu najboljega konstruktora WRC-a 1983., Lancia je shvatila da je jedini način na koji može ostati konkurentna Audiju Quattrou osmišljavanje vlastitog prianjanja na sve kotače i tako je rođen Delta S4.

Nakon završetka razvoja, automobil je prvi put isproban na finalu sezone 1985. WRC-a. Bio je to trenutni uspjeh, dvostruka pobjeda, zahvaljujući vještoj vožnji Henrija Toivonena i Markkua Alena. Momčad Lancije uspjela je prenijeti tu formu u Monte Carlo, prvu utrku u WRC sezoni ’86. S Toivonenom su se još jednom probili do vrha postolja. Na sljedećem reliju u Švedskoj, Toivonen je doživio kvar na motoru, ali je Alen uspio osigurati drugo mjesto.

Na trećoj utrci sezone u Portugalu, opasnosti utrka u skupini B ponovno su izašle na vidjelo kada se Joaquim Santos zabio svojim Fordom RS200 u gomilu gledatelja, ubivši troje i ozlijedivši još 30. Tragedija se ponovno dogodila dvije utrke kasnije na Tour de Corseu, kada je Toivonenov Delta S4 skliznuo s puta i ušao u jarugu, zapalivši se i ubio Toivonena i suvozača Sergija Cresta.

Smrt Toivonena i Cresta potaknula je dužnosnike da prekinu utrke u skupini B nakon 1986. godine. Iako je Markku Alen te godine zauzeo drugo mjesto u vozačkom prvenstvu, Lancia Delta S4 je nakon toga trajno povučena. Ukupno, bolid je imao 12 WRC utrka i pet pobjeda.

Izgled

S4 Stradale je pravi automobil 80-ih godina prošlog stoljeća. Kako bi oponašao pretjeranu aerodinamičnost trkaćeg automobila, Stradale uključuje sličan krovni spojler i usisnike na stražnjim bokovima. Nažalost, prednji razdjelnik nije prisutan, ali ima smisla kada uzmete u obzir svakodnevne opasnosti na cesti poput neravnina.

Stradale nije baš toliko egzotičan, ali nudi epoksid (ciklički eter) i stakloplastiku umjesto ugljika kako bi se težina praznog vozila smanjila što je više moguće. Kako bi se zadovoljili zahtjevi natjecateljskog vozila, karoserija vozila izrađena je od karbonskih vlakana i kevlara, s velikim uklonjivim dijelovima za brzu zamjenu ako se bilo koja ploča karoserije ošteti tijekom etape. Dodatno, umjesto Lexana koriste se pravi stakleni prozori.

Cijena

Službeno, Lancia je trebala izraditi 200 primjeraka Stradalea kako bi zadovoljila homologaciju. Međutim, konačni proizvodni brojevi još uvijek su predmet rasprave. Neki sugeriraju da ih je proizvedeno samo 65, dok drugi kažu da je broj bliži 150. Bez obzira na to, Lancia Delta S4 Stradale jedan je od rjeđih kolekcionarskih automobila. Kada je bio nov, cijena je bila 100 milijuna lira (blizu 400.000 kuna) pet puta više od HF Turba, drugog Lancijinog najskupljeg modela u to vrijeme. Ovih dana, ako ga uspijete pronaći na aukciji, očekujte da ćete izdvojiti između 750.000 i 2.500.000 kuna, ovisno o povijesti i stanju.

Članak objavio Luka Petkovic

Smart

Smart i dalje u problemima, pa sada mijenjaju filozofiju i vlasnika

Harley-Davidson

S tri nova modela Harley-Davidson korača u budućnost?