Pretraži
PRODAJE SE: Lancia Delta S4 Stradale, sve u vezi ovog automobila graniči s nadnaravnim; od njenog postanka do samog tragičnog kraja

PRODAJE SE: Lancia Delta S4 Stradale, sve u vezi ovog automobila graniči s nadnaravnim; od njenog postanka do samog tragičnog kraja

Objavljeno: 26/07/2018 / Autor: Vozim HR / Foto : Petrology, Newspress

Lancia Delta S4 Stradale : Cestovna verzija najopakijeg rally prototipa Grupe B i danas budi strahovit respekt i postiže nevjerojatne cifre na aukcijama. Jedna od njih može biti vaša…

Kad je na Mićevcu 2010. Jariju Matti Latvali postavljeno pitanje koji bi rally automobil iz prošlosti najradije vozio, odgovor je bio WRC brz – Lancia Delta S4! Naravno, Jari je obožavatelj Henrija Toivonena,  no sam iskren odgovor (tada) tvorničkog Fordovog vozača govori o značaju ove legendarne Lancije, stvorene da nosi teško naslijeđe Fulvije, Stratosa i 037. Delta S4 je sjajno odgovorila skepticima kad je na svom prvom rallyju – RAC-u 1985., osvojila prva dva mjesta u rukamaToivonena i Aléna te je definirala najluđu sezonu Grupe B 1986., kad je njen meteorski uzlet naprasno prekinut jednim tragičnim izlijetenjem.

Kad su naši frendovi s Petrologyja javili da na „lageru“ imaju nešto posebno pomislio sam da se radi o nekoj uobičajenoj talijanskoj egzotici iz ruke Leonarda Fiovarantija, no ispalo je nešto još bolje – cestovna verzija najluđeg rally prototipa svih vremena – Lancie Delte S4, sa sufiksom Stradale. Da, sa S4 su zaista Stradale sve nade o normalnoj evoluciji Grupe B (1988. se trebala razviti u Grupu S sa nešto oslabljenim motorima), iako su svi proizvođači već pripremali čudovišta od 1.000 KS za sezonu 1987. – Ferrari je pripremao GTO Evoluzione (kasnije prerađen u F40), Lancia je već imala gotovu ECV, Porsche je (predugo) usavršavao  959, Audi je razvijao quattra s centralnim motorom, Toyota je nasvirala MR2…no nakon tog turobnog 02. svibnja 1986. ništa od toga nije bilo bitno, rally je izgubio najboljeg vozača a svijet Grupu B. Zauvijek.

Pandorina kutija 4×4

Primjerak pred vama je originalni Stradale, s 1.8 litrenim četverocilindrašem preuzetim iz predivne 037. Velika razlika je ta što je 037 imala samo Volumexov kompresor, dovoljno za nekih trkaćih 350 KS – i konstruktorski naslov 1983. Squadra iz Lancije je shvatila da su potrošili sve zečeve iz rukava u borbi protiv sve bržeg quattra i da moraju prijeći na pogon na sva četiri kotača – plus turbo! Iako je turbo nosio plus u kilaži od kojih 7-8 kg, donio je i plus u snazi – ogromnih 250 KS u odnosu na 037. Ono što je možda najviše zastrašujuć podatak je taj da spomenuti motor uz male preinake (na 2,2 bara)odmah skače na 550 KS.


Lancia Delta S4 Stradale

Lancia Delta S4 Stradale

Lancia Delta S4 Stradale


Mehaničari su shvatili da je to previše za stražnji pogon, pa je odluka za pogon na sve kotače zapravo bila više praktične prirode. Nakon pionirskih računalnih simulacija uvijanja okvira i komponenti je odlučeno znatno ojačati tada testnu SE038.Tako je kilaža narasla na 950 kg, dok je na zahtjevnijim rallyjima iznosila do 1.050 kg. Na prvim testovima je bila maskirana u oklopno vozilo, neovisno o povećanju težine, čak je i tad to bio top-secret projekt.  Abarth je 1985. testirao motor na maksimalnom boostu (5 bara)i zabilježio strahovitih 1.000 KS! Motor se inače mogao zavrtjeti do 10.000 o/min – tko je tog testnog dana bio do komore se definitivno sjajno proveo!.

Kad je Stradale predstavljena koštala je pet puta više od najbližeg modela  – Delte HF Turbo

Naravno, u rallyjima je toliko snage bilo beskorisno u špici, no vrlo je izvjesno da je Toivonen po izjavama Lancijinih mehaničara koristio 750 KS na Olympus Rallyju 1986. Inače je ubrzavala do 100 km/h za 2.4 s (na asfaltu). Problemi sa sinkronizacijom KKK turba i Volumex kompresora su bili takvi da se Lancija za taj problem obratila direktno Ferrariju, koji je donekle ispeglao krivulje. To nisu bili jedini problemi – S4 je zahtijevala potpunu obnovu nakon svakog rallyja, veliki problem je stvarala vrućina u kabini i propadanje papučice gasa kroz ranjivu kompozitnu podnicu na rallyjima sa zahtjevnijim podlogama. Upravo zato je Lancia za Safari rally iz penzije povukla provjerenu robusnu 037, za svaki slučaj.

Estorilska legenda još uvijek živi

Tu je vezana još jedna legenda – ona o Estorilu. Već 31 godinu kruži legenda da je „Henkka“ Toivonen na brzincu na Estorilu u portugalskom rallyju postigao vrijeme s kojim bi se kvalifirao na šestom mjestu – startnog grida Formule 1. Osim što je na pole positionu bio Ayrton Senna u Lotusu treba napomenuti da se 1986. rally nije vozio na spomenutoj stazi, ali je Toivonen stvarno odvozio dva kruga po Estorilu za vrijeme privatnog testiranja sa S4 „odvinutom“ do kraja, s nevjerojatnih 800 KS na raspolaganju.



Njegovo vrijeme u S4 nije uspoređivano sa vremenom Senninog Lotusa 98T ( 1:16.673), nego s vremenima bolida F1 koji su također testirali u vremenskom okviru kad i Lancia. Njegovi mehaničari tvrde s rukom na Bibliji i katalogu Lancijinih rezervih dijelova da bi ga postignuto vrijeme svrstalo među prvih 10 na F1 gridu VN Portugala. To nipošto ne smanjuje fantastični doseg Toivonena i Lancije, jer je to bila sezona s najsnažnijim F1 bolidima ikad zabilježena – na raspolaganju su imali 2.500 KS/t (danas 1.175 KS/t) a na treninzima su uz full boost od 5,5 bara išli preko 1.450 KS (BMW M12/13).

Ova Lancia je mobilni spomenik pozitivnom ludilu 1980-ih. Takav automobil bi u današnje vrijeme stopiralo najmanje 200 različitih udruga, od zaštitara Majke prirode do Hrvatskog psihijatrijskog društva

Što se same S4 tiče, njezin drugi vozač (Alén) kaže da je na asfaltu bila praktički neupotrebljiva i skoro nemoguća za kontrolirati, s užasnim kočnicama i nije praštala greške, te da je s njom bilo mnogo lakše živjeti na makadamu. Legendarni Markku kaže da za razliku od 037 u S4 nikad nije usudio riskirati,  i dan danas tvrdi da se nikad ne bi vratio u to vrijeme.

Medicinska istraživanja prije ukidanja Grupe B rezoniraju Markkuov stav – pokazala su da su silhouette prototipovi Grupe B postali prebrzi za reakcije vozačkog oka i mozga. Što se točno dogodilo prehlađenom Toivonenu tog crnog dana u Korzici nitko točno ne zna, ali stoji činjenica da su mehaničari skinuli zaštitne podne ploče da olakšaju S4. Problem je što je na njoj spremnik goriva smješten točno ispod vozača i suvozača, a vrlo je izvjesno da je spremnik probila neka grana od silnog drveća u koje je nesretni duo odletio u prevrtanju.


Lancia Delta S4 Stradale

Lancia Delta S4 Stradale

Lancia Delta S4 Stradale


Od legendarne S4 i legendarnog vozača ostao je samo od temperature izvijeni CrMo okvir. Nasvirane S4 i danas vladaju europskim brdima, no da se možete vremenskim strojem vratiti u 1986. na sjedalo  Sergija Creste u toj Lanciji uz Toivonena u punoj snazi…

Kolinje za kasicu-prasicu

Vratimo se našem crvenom izlošku iz 1985. Originalno stanje, bez restauracije, 184 kW/250 KS, 291 Nm okretnog momenta, maksimalna brzina od 225 km/h uz ubrzanje do 100 km/h za šest sekundi i kontakt brava a sinistra. Danas to zvuči poput performansi Escorta RS Coswortha, ali S4 je proizvedena 1985., godinu iza Olimpijade u Sarajevu, skupa s Ferrarijem 288 GTO, prvim automobilom koji je probio granicu od 300 km/h – sa 400 KS.

Pošto Stradale nema karbonsko-kevlarske panele kao rally verzija teži nešto više – 1.200 kg. Što dijeli sa serijskom Deltom HF? Ukratko –ništa osim maske i vjetrobranskog stakla. Čak su i farovi s Fiata Ritma, dok je Corsa (rally) verzija koristila stražnje farove s Fiata Ducata. Nije se štedjelo svugdje, pošto je cijeli interijer u alcantari, ima klima-uređaj , a čak i servo volan! Kad je Stradale predstavljena koštala je 100 milijuna lira, cca pet puta više od najbližeg modela Delte – HF Turbo. Koliko vrijedi danas? Ovako neprerađena vrijedi najviše, između 200 i 400.000 €.

Nedavno je na Villa Erba aukciji jedna Stradale otišla za nevjerojatnih 492.800 €, što samo dokazuje kako je leganda o Toivonenu još vrlo, vrlo prisutna. Kakvu cijenu možete staviti na to? Za počitak se raspitajte kod dečki s Petrologyja, prije nego zakoljete kasicu!

Legende vezane uz automobile i vozače Grupe B daju i jednima i drugima skoro nadnaravne sposobnosti. Najbolja stvar u svemu tome je to što su te priče zapravo – istinite!


Pogledaj galeriju




Lancia Delta S4 Stradale

Povratak na vrhpointer
Zatvori X