in

Ray Harroun – Izumitelj retrovizora i pobjednik prve Indy 500 utrke

Ray Harroun
Foto: Screenshot

Ray Harroun, pobjednik inauguralnog Indianapolisa 500, rođen je na današnji dan 1879. godine u Spartansburgu u Pennsylvaniji. Do svojih ranih 20-ih godina života, Harroun je već postao uspješan vozač trkaćih automobila i izdržljivi vozač. Jedno od njegovih prvih velikih postignuća došlo je 1903. kada je, zajedno s još tri vozača, postavio prvi brzinski rekord za vožnju između Chicaga i New Yorka, a on je iznosio 76 sati. Godinu dana kasnije tim je bio bolji za gotovo 20 sati, završivši rutu za 58 sati i 35 minuta.

Koristio preteču retrovizora

Iako je tijekom svoje natjecateljske karijere nastupio u brojnim utrkama, njegova najpoznatija pobjeda dogodila se 30. svibnja 1911. godine, na prvom Indianapolisu 500. Žuti taksi Marmon Wasp, na kojem je radio što se tiče dizajna i izrade za utrku, bio je prvi trkaći automobil-jednosjed korišten u takvim događajima. Bio je to prvi trkaći automobil opremljen onim što je sada poznato kao retrovizor, koji je zamijenio mehanizaciju koja je do tada bila široko korištena. Spomenuta mehanizacija bila je potrebna svim vozačima, sudeći prema pravilniku Indianapolisa, no Harroun ju nije imao. Iako je retrovizor podvrgao automobil Marmon Wasp kontroverzi, službenici su Rayu Harrounu na kraju dopustili da se utrkuje. Danas je Marmon Wasp izložen u Muzeju Kuće slavnih u Indianapolisu Motor Speedway Hall of Fame.

Ray Harroun odmah se povukao iz utrka nakon tog prvog Indyja 500, u svojoj 33. godini života, ali je nastavio raditi kao inženjer za Marmon, a kasnije i za Maxwell. Godine 1916. pokrenuo je vlastitu automobilsku tvrtku, Harroun Motor Car Company, koja se nalazila u Wayneu, u saveznoj državi Michigan. Njegov automobilski utjecaj u proizvodnji prestao je 1920., ali jedna ulica u gradu još uvijek nosi njegovo ime. Harroun je nastavio raditi u automobilskoj industriji sve do 79. godine. Preminuo je desetak godina kasnije, u 89. godini, 19. siječnja 1968. godine.

Članak objavio Redakcija

Rolls-Royce

Rolls-Royce: 5 činjenica o legendarnom automobilu koje malo ljudi zna

Potrepštine u automobilu

Potrepštine u automobilu: 10 stvari koje biste trebali imati