Pretraži
Kako prepoznati neispravan ovjes i što dalje ?

Kako prepoznati neispravan ovjes i što dalje ?

Objavljeno: 24/02/2018 / Autor: Zeljko /

Trik pitanje glasi, koji su dijelovi vozila najvažniji za sigurnu vožnju: gume, kočnice, amortizeri, upravljački mehanizam, ovjes, metlice brisača, air-bag, sigurnosni pojas, navigacija, hands-free? Navigacija je odličan gadget, vodi vas do željenog odredišta pa ne gubite koncentraciju na snalaženje u prostoru. Metlice brisača odlično brišu kapljice kiše s vjetrobrana (dobra vidljivost).

Imali ste ovakvu situaciju ?

Gume i kočnice su “kao nove”, upravljač nema “lufta” i onda vam u jednom trenutku u blagom zavoju na nekakvoj “glupoj” rupi (neravnini), ničim izazvan automobil “pobjegne”  s željene putanje. Oblije vas hladan znoj i dobijete grčeve u želudcu kao “normalnu” popratnu pojavu, te veliki upitnik u glavi, “što se to dogodilo?”.  Dugi niz godina vozite svojeg limenog ljubimca. To je interaktivna igrica u kojoj vi kao vlasnik ne prepoznajete ili zanemarujete “mikro” signale koje vam šalje vaš automobil. Družite se svaki dan, njegov “umor” ne prepoznajete, već ga  kompenzirate svojom vještinom vožnje, Maltretirate ga na sve moguće načine, a isti je već brutalno “umoran” od penjanja na visoke rubnjake, naleta na “ležeće policajce”, rupe, grabe, šahtove i ostalo. Kugle, krajnici, vilice, spone, seleni, amortizeri, ležajevi na kotačima i ostalo su tijekom vožnje po “groznim” prometnicama dobili “lufta”.


Ovjes


i kada se sve u konačnici zbroji ispada da vozite veterana prometnica koji je u vašim očima preko noći postao “stara kanta” koja traži ulaganja

U današnje vrijeme, automobile voze gotovo svi, od ljubitelja do onih kojima je automobil prijeka potreba. Prvi navedeni znaju gotovo sve o automobilima i dobro su im poznati izrazi kao što su špur, nagib, trag, zatur, kugla, spona, amortizer, selen, i sl. Ovi drugi su klasični korisnici gadgeta modernog doba u koje spadaju i automobili te ih ne zanimaju paralelogrami sila koje njihovo vozilo drže na željenoj putanji, već ih zanima informacija (dijagnoza) koja će im objasniti zašto se njihov automobil “rita” po zavojima, “pliva” po ravnom ili neravnom kolniku, “vuče” lijevo ili desno i slično. Prvi i logičan izbor je internet. Model automobila, problemi, kvarovi, forumi, iskustva, usmena predaja modernog doba u digitalnom obliku. Iskustva i savjeti “pljušte” sa internet stranica u smislu, otišli amortizeri, seleni, kugle, špur, letva volana dobila “lufta”, a vi ste spoznali da vam je jedina i besplatna opcija provjeriti tlak u gumama.

U slučaju da tlak u gumama nije razlog nepoželjnog ponašanja vašeg automobila u kretanju, prva opcija je provjeriti amortizere i špur. Potražite vulkanizerske radionice i provjerite geometriju kotača ( špur) i stanje amortizera na “šok testeru”.

Ovjes igra itekako bitnu ulogu u životu vozila, budući da nosi cijelu težinu automobila, te mora osigurati odgovarajuću udobnost i prianjanje uz tlo. Najteži dio posla jest taj da mora biti usklađena s amortizerima, čiji je zadatak suzbijanje vibracija, jer su, s tehničkog gledišta, amortizeri prigušivači vibracija.


amortizer


Elastični ovjes (opruge, torzione šipke) mora osigurati da automobil i njegovi putnici nisu izloženi nikakvim nasilnim šokovima. A s istim oprugama, no bez amortizera, pri većoj brzini bi osjetili svaki udarac, te bi automobil skakao poput gumene lopte.

Tijekom vremena snaga prigušenja amortizera postupno slabi, i time se kontakt kotača sa zemljom pogoršava. Učinci toga mogu biti katastrofalni: automobil je u sve gorem stanju, teže je održavati smjer, ali i kontrolirati automobil tijekom agresivnijih manevara (nagla skretanja, kočenja itd…)

Što su vam više istrošeni amortizeri, manje su učinkoviti sustavi pomoći pri vožnji, kao što su ABS ili ESP. A što više automobil ima slabiji kontakt s tlom, to se još brže troše komponente ovjesa i guma. Dakle, začarani krug koji vodi u sve veći trošak i na kraju u moguću prometnu nesreću 🙁


land rover


Najopasnija prilikom neispravnosti amortizera jest ta da se problemi pojačavaju postupno, pa ih vozač dugo ne primjećuje.

Nažalost, u praksi se pokazalo da je samo mali broj vozača u stanju prepoznati prve simptome problema s amortizerima. Teoretski, takvi kvarovi trebali bi biti “ulovljeni” na obveznim godišnjim pregledima ali u praksi to često ipak nije slučaj jer mali broj “majstora” temeljitije pregledava ovjes (osim ako naslanjanje na automobil  i nekoliko “ljuljanja” ne smatrate potpunom dijagnostikom).


amortizeri


Stručnjaci ističu da bi se amortizeri trebali kontrolirani nakon prvih 60 do 80 tisuća prijeđenih kilometara, a zatim redovito, barem jednom nakon svakih 20 000 km.

Nesigurno i neprecizno upravljanje, “neočekivane” reakcije automobila i “čudni” zvukovi koji dolaze iz podvozja  vozila mogu ukazivati na greške i potrošnju drugih elemenata ovjesa i upravljača, a budući da novi automobili postaju sve teži – njihovi ovjesi moraju podnijeti sve veća opterećenja!


Pogledaj galeriju

Naš savjet u vezi kontrole ovjesa jest da nipošto ne čekate, već da čim uočite prve simptome istrošenosti ili “čudnog” upravljanja s automobilom posjetitte svog servisera. Neka stanje provjeri onaj kome vjerujete i za koga znate da ima iskustva i znanja s kojima može dijagnosticirati i otkloniti kvar. Obično to nije frend s facebooka koji se jako kuži u aute već se tu češće radi o nekome s nekim tehničkim i iskustvenim spoznajam o automobilima, ovjesu itd…



Isto tako, dugoročno ignoriranje simptoma kvara (kucanje, škripa) u ekstremnim slučajevima može dovesti do toga da vozač izgubi kontrolu nad vozilom. A to nažalost, može imati imati kobne posljedice. Dakle, guma glavu čuva ali ne zaboravite na amortizere.

Povratak na vrhpointer
Zatvori X