Ne postoji ništa poput fenomena koji se zove “miris novog automobila”. Vjerojatno ga ne biste nazvali „svježim mirisom”, ali definitivno je miris nečega što se nikad prije nije koristilo. Ničiji tuđi miris nije prožeo automobil, to je tabula rasa za vas i vaš vlastiti miris. Miriše na novac – možda na vaš prvi pravi posao, ili na poklon za diplomu, ili na nagradu za vašu mirovinu. Možda vam miriše pomalo na kožu ako vam se sviđa, ili može više mirisati na vinil (prije nego što su djeca prosula tko zna što po njegovoj površini koja se lako čisti). U svakom slučaju, miriše kao da ste donijeli odluku i uložili novac u nešto što ćete plaćati sljedećih nekoliko godina.
50 do 60 HOS-ova
Sve je ovo divno, ali što je zapravo miris novog automobila? Istina je da se radi o daleko manje romantičnoj, a ipak omamljujućoj mješavini 50 do 60 hlapivih organskih spojeva ili HOS-ova koji se u vašem automobilu otplinjavaju (to su isti spojevi koji uzrokuju stvaranje masnog filma na vjetrobranu vašeg automobila). Pri koncentracijama u novim automobilima, te kemikalije nisu strašno opasne, ali nisu ni aromaterapijskoga karaktera. Brzo se raspadaju, otprilike 20 posto njih raspada se svaki tjedan, pa se miris ne zadržava toliko dugo. Zato ga zovemo miris novih automobila, a ne miris automobila koji sam imao već pet godina.
Miris novog auta samo u boci?
Koliko god volimo miris novih automobila, proizvođači automobila rade na njegovom uklanjanju. Nije da im se miris ne sviđa, ali radije ne bi koristili kemikalije uključene u miris. Automobilski materijali koji sadrže manje hlapivih organskih spojeva, poput jastuka za sjedala od pjene na bazi soje, ne ispuštaju toliko plin i nemaju miris. Zapravo, možda dolazi vrijeme kada će miris novog auta biti dostupan samo u boci. A ako razmišljate o takvim stvarima, budite mirni znajući da proizvođači mirisa ne pune u boce poluopasne HOS-ove. Samo nas malo varaju u vezi toga, što je, vjerojatno, dobra stvar.