Pretraži
Vodič za kupovinu rabljenog automobila – idemo biti brutalno i neugodno iskreni

Vodič za kupovinu rabljenog automobila – idemo biti brutalno i neugodno iskreni

Objavljeno: 30/06/2018 / Autor: Vozim HR / Foto: Pixabay

Vodič za kupovinu rabljenog automobila : Idemo odmah biti brutalno iskreni. Svi oni koji žele ili moraju kupiti automobil a nemaju love za novi, potencijalno spadaju (nažalost) u kategoriju „mustera“ (ili mušterija, papaka, jelena i sl.), kako ih nazivaju likovi koji šminkaju automobile za prodaju i od toga žive.

Nažalost nije realno misliti da ćete zahvaljujući stručnom mišljenju majstora ili poznanika otkriti baš sve zamke preprodavača koji se pojavljuju na našem tržištu rabljenih automobila. Matematika je više nego jednostavna, preprodavači žive od toga, “čuče“ od 0-24h na portalima koji oglašavaju rabljena vozila ili usmenom predajom dolaze do istih. U “poslovnom” su odnosu sa vulkanizerima, auto mehaničarima, električarima, limarima, lakirerima i vlasnicima “furdi“ (auto-otpad). Takva ekipa je doktorirala na aukcijama državnih automobila, u pola noći znaju gdje je najpovoljnije kupiti poluosovinu za Škodu Octaviu iz 2009 te su među prvima koji znaju kada se koja kompanijska flota automobila vraća iz leasinga.

Da nebi bilo zabune, nisu to zli ljudi, oni se jednostavno nisu uspjeli uvaliti u državne ili neke druge dobro plaćene firme, pa svojim urođenim ili na ulici stečenim komunikacijskim vještinama zarađuju u razlici na cijeni i time plaćaju račune, svoje i svojih obitelji. Ljudi imaju određene vještine koje vi nemate i od toga žive. Rekli bi Englezi…”Simple as that”.

Muškarci i njihovi automobili…

Sve ovo što smo do sada napisali je protivno “zdravoj muškoj logici” (budimo isto tako iskreni i priznajmo da žene većinom nisu opterećene ovom lažnom potrebom) u kojoj mi kao alfa pojedinci uvijek moramo imati najbolji deal. Kod kupovine automobila, ta potreba je još i veća, pa se tu često (najčešće u kafiću)  “prodaju” priče o super jeftinim kupnjama, automobilima koji troše i do 50 posto manje od stvarnosti, idu brže od bilo kojeg konkurenta i kupljeni su tako jeftino i povoljno da će isti na njemu još i zaraditi nakon što ga bude vozio slijedećih 5 godina.

Ukratko, gotovo je nemoguće da ćete na Internetu ili sajmovima automobila pronaći odlično i superpovoljno rabljeno vozilo koje je čekalo baš vas. Naime, ono vas možda i čeka, ali nemojte biti očajni zato što je na tome već netko malo i zaradio.

Dobro, postavlja se logično pitanje kako onda kupiti rabljeno vozilo, a pri tome ne završiti na lijekovima

Pa cijela priča kreće od Vas. Naime, postoji nešto što se zove  “risk management“. Taj se izraz (između ostalog) koristi za ekipu koja je svoj kapital odlučila investirati u neke financijske derivate za koje su isti zaključili da će im donijeti prinos veći od kamate u banci. To je naravno “lutrija“ pri kojoj oni mudriji ne ulažu “zadnju“ lovu već se igraju sa iznosima zbog kojih si, ako ih izgube neće rezati žile.

Sada se vi pitate kakve veze navedeno ima sa kupovinom rabljenog automobila. Pa vrlo jednostavno, kupujete vozilo od nepoznate osobe, vaš ljubimac će biti parkiran na javnim površinama, izložen atmosferskim utjecajima (recimo tuča), oštećenjima, kvarovima ili nažalos čak i krađama (rezervni ključ, skenirani daljinski i sl.). Dakle, NE KUPUJ AUTOMOBIL SA ZADNJIM NOVCEMU U DŽEPU.


Vodič za kupovinu rabljenog automobila


Automobil (vozilo) je sredstvo (obzirom da nismo kitovi ,ptice, gepardi) kojim u kraćem vremenu od hodanja, komforno prevaljujemo udaljenosti od točke A do točke B. Automobil načelno morate imati (osim općepoznate “činjenice” da nisi uspio u životu ako nemaš auto) da bi vozili obitelj na more, djecu uvrtić, školu ili na trening, suprugu frizeru ili punicu na vikendicu. Pri tome svi od navedenih korisnika očekuju da je to lijepo, popularno, brzo, ekonomično i udobno vozilo. Pomiriti sve te zadane želje publike iz vašeg okruženja je nemoguće pa ćemo vam pokušati pomoći kako da kupite rabljeni automobil, a da vam kod kuće ne prigovaraju da ste kupili “kantu“ za smeće koji nitko osim vas ne bi kupio.

Za početak, odaberite marku automobila kojom će te pomiriti želje i potrebe ukućana

U slučaju da želite neku marku koja je predmet vaših tajnih želja, odradite to na način da ih (ukućane) uvjerite kako ste to odlučili zajedno. U protivnom, biti ćete krivi za sve moguće kvarove koji izbijaju lovu iz kućne blagajne, pa je velika vjerojatnost da ćete ponekad noć prespavati u svom “favoritu“. Nakon što ste “svi“ odlučili sa kojim će te automobilom uživati u beskonačnim i ugodnim obiteljskim pustolovinama, poželjno je za početak posjetiti forume, FB grupe i Web siteove na kojima vlasnici istih automobila dijele svoja iskustva.


Vodič za kupovinu rabljenog automobila


Na tim virtualnim mjestima osim što se možete sprijateljiti sa ljudima koje nikada u životu nećete u živo upoznati, možete dobiti opću širu sliku o automobilu kojeg ste odlučili kupiti. Gore navedeno ne vrijedi ukoliko odete na forume ili grupe koje okupljaju obožavatelje Alfa Romea. Mi Alfisti smo cijepljeni od realnosti ali o tome nekom drugom prilikom.

Forumi i FB grupe su super i zbog jedne druge stvari, u slučaju većeg kvara na vašem novom ljubimcu uvijek imate “alibi“ varijantu temeljem koje se možete opravdati da to što se je vama dogodilo nije zabilježeno čak ni na internetu :).

Odabir modela automobila vrlo često uvjetuje okolina u kojoj živite (češće nego si to želite priznati)

Ovdje pričamo o rodbini, prijateljima, susjedima, poznanicima, ekipi s posla i slično. Iz cijele te mase navedenih, vrlo često ćete nesvjesno odabirati modele automobila koji “kruže” u vašem društvenom okruženju. No kada bolje promislite to i nije loše a evo i zašto.

Pa zato jer ti ljudi imaju iskustva (ugodna i neugodna), poznaju mehaničare koji održavaju njihova vozila, pa će vam udijeliti pregršt korisnih, polukorisnih i beskorisnih savjeta koji se odnose na održavanje, potrošnju, performanse i ostalo, te ćete tako uz savjete virtualnih prijatelja s Interneta prikupiti sasvim solidnu bazu informacija o vašem budućem (rabljenom) ljubimcu.

Nikada ne kupujte rabljeni automobil sami. Takav način kupnje čini savršenu ravnotežu između nesigurnog, prestrašenog i pomalo histeričnog kupca (nakon nekoliko pregledanih “kanti“ spoznate da su očekivanja vaših bližnjih prevelika za vaše kapacitete i jednostavno želite da sve to skupa čim prije završi pa će te kupiti bilo što) i prijatelja koji sudjeluju u kupnji i koji svaki od pregledanih automobila proglase “kramom“, pa vas samim time odgovore od kupnje i vjerojatno spase od prigovaranja ukućana nakon što im novo-staro prijevozno sredstvo (koje bi umorni od svega kupili) počne proždirati kućni budžet rezerviran zarežije, odlazak na more ili PVC stolariju koju ste planirali promijeniti na sjevernoj strani stana.

Povratak doma nakon nekoliko neuspjelih pokušaja kupnje sve frustrira jer ukućani statistički konstatiraju da su oglasnici puni automobila a vi niste od sve te “hrpe“ uspjeli kupiti niti jedan. Nakon toga, spretni ukućani uzimaju stvar u svoje ruke, bjesomučno sa portala printaju dogovorene modele koje vam uz ručak serviraju umjesto priloga.

Naizgled bezizlazna situacija koju možete okrenuti u svoju korist

Predložite “vještim” ukućanima da zajedno pregledate sve isprintane modele, pa da zajedno odlučite kojega ćete kupiti. Nakon očekivanog odgovora, tipa što mi znamo o rabljenim automobilima, postavljate se u poziciju političara koji za svoje bližnje želi sve najbolje, a za slučaj da nije ispalo po željama, odgovornost za neuspjeh se prebacuje za sve koji su vam dali mandat za navedenu radnju. Fora zar ne ?


Vodič za kupovinu rabljenog automobila


Ako nakon svega pročitanoga i dalje želite kupiti “rabljeni“, Vi doista želite taj automobil pa ćemo vam sa nekoliko savjeta pokušati pomoći pri kupnji

Napominjemo da ovaj tekst nije namijenjen osobama od 18 – 20 godina koje kupuju prvi auto (rabljeni), jer oni najčešće ne vide i ne čuju nikakve savjete, već kao hipnotizirani kupuju na prvu sve što im se ponudi, odnosno što mogu kupiti za novce koje nervozno gužvaju u džepu.

Vi ostali pročitajte ovih nekoliko savjeta, ne kupujte na prvu, te budite uporni istrpljivi.


 

  1. Nikada ne idite u razgledavanje sami, po kiši, u sumrak i slično. Automobil uvijek pregledavajte za vrijeme dobrog dnevnog svjetla. Dobro je sa sobom povesti društvo tj uvijek su dobro došli polu stručnjaci, stručnjaci i svi ostali koji imaju volje, vremena i oko za detalje.


  2. Provjerite odgovaraju li podaci u prometnoj knjižici onome što je rekao prodavač te provjerite upisani broj šasije automobila


  3. Vozilo koje vam se dopalo kupujte isključivo od vlasnika ili auto salona i ne nasjedajte na fore tipa, prijatelj, brat, rođak i sl.   je otišao recimo u Irsku, frka mu je za lovu pa zato prodaje ispod cijene, ja prodajem iz usluge a za prijenos nema problema poslati će vlasnik punomoć ili ugovor poštom.


  4. Provjerite SMS-om eventualne terete na vozilu po broju šasije na službenoj stranici FINA-e “Fina infošasija“.


  5. Vizualno provjerite stanje istrošenosti upravljača, ručice mjenjača, rubova sjedala, podnih prostirki i guma na nožnim papučicama. Istrošenost bi morala biti u skladu s kilometražom.


  6. Ukoliko automobil nije nedavno uvezen, za 25 kn u svakoj stanici za tehnički pregled možete dobiti ispis stanja kilometara na prethodnim redovnim tehničkim pregledima te isti usporedite s trenutnim stanjem


  7. Nakon što ste provjerili da u vozilu svi uređaji funkcioniraju tipa brisači svjetla, žmigavci, ventilacija, klima, prozori, retrovizori, te da ne svijetle kontrolne lampice koje javljaju kvarove na upravljačkom sistemu, motoru, kočnicama i slično, predložite mješovitu probnu vožnju koja se sastoji od brzih cesta (autoput, zaobilaznica) i lokalnih cesta punih neravnina i ležećih policajaca. Ne govorimo da odete na more s testnim rabljenim ali 15-20 km ne smije biti problem niti vama niti prodavaču.


  8. Prije probne vožnje, provjerite stanje (dubina profila) i starost guma. Oznaka koja se nalazi na bočnoj strani gume, n.p.r. DOT1616, šesnaesti tjedan dvijetisućašesnaeste (dobra guma) ili DOT 2408, dvadesetčetvrti tjedan dvijetisućeosme (stara tvrda guma, po suhome kako tako, po kiši katastrofa). Također provjeriti stanje istrošenosti guma (dali su jednoliko istrošene ili je svaka “pojedena” na drugoj strani). Vodite računa da je vlasnik mogao netom prije promijenit raspored guma tako da ovo nije ultimativni test već više predostrožnost


  9. Nakon što ste provjerili gume, vlažnom maramicom savršeno očistite odbojnik oko ispušne cijevi, jer će pod tlak koji nastaje prilikom usporavanja vozila zalijepiti čestice ulja za odbojnik pa ćete nakon probne vožnje, u slučaju da vozilo troši ulje, potezom bijele papirnate maramice otkriti sitne kapljice ulja.


  10. Vožnjom po brzim cestama ćete utvrditi da vozilo na većim brzinama ne trese, ne “pliva“, odnosno drži smjer (Ackermannova načela, špur, nagib, trag, zatur).


  11. Zatim na većoj brzini provjerite kočnice ali na način da naglim kočenjem ne ugrožavate ostale sudionike u prometu. U slučaju da prilikom naglog kočenja trese volan, pedala kočnice i još se pri tome čuje podmukla buka, vjerojatno su diskovi dali svoje. Isto tako ukoliko automobil prilikom naglog kočenja vuče u neku stranu, eto signala da nešto nije u redu s kočnicama, letvom volana ili prednjim ovjesom.


  12. Nakon testa kočnica ponovo ubrzajte do maksimalne dozvoljene brzine, otvorite bočni prozor, zatim pustite gas i pričekajte da brzina padne za nekih 50-tak km/h (nizbrdice su za to savršene), te nakon toga promijenite u nižu brzinu, pritisnite gas do kraja i pogledajte u retrovizore (u slučaju da je stražnje staklo zatamnjeno bolje se vidi kroz bočne retrovizore). U slučaju da motor prekomjerno troši ulje, pojaviti će se izdajnički plavičasti dim iz ispuha koji će vas kada ponovo oduzmete gas “stići“ pa će te kroz otvoreni prozor osjetiti neugodan smrad spaljenog ulja. To je znak da su na motoru potrebni manji (zamjena gumica ventila a možda i vodilica) ili veći zahvati (generalka). Odustanite od kupnje jer su to dodatna maltretiranja koja koštaju novaca i živaca sa neizvjesnim rezultatom.


Nakon što ste u kraćoj test vožnji utvrdili da vozilo ne “pliva“, ne trese i ne ispušta uznemirujuće dimne signale, predložite o svom trošku posjet automatskoj auto praonici i ovlaštenom servisu .

Doista malo uloženog za puno dobivenog

U slučaju da u automatskoj praonici nije nigdje procurilo (brtve vrata, šiberi, prednja i stražnja stakla), te vas ovlašteni servis razveseli informacijom da je sve u o.k,  to je vozilo koje želite kupiti. Uz sve navedeno, u slučaju skupljih rabljenih dobro došla je servisna knjižica, računi rezervnih dijelova i popravaka koji ukazuju da je vozilo bilo u dobrim rukama.

Znam dosadni smo ali bez obzira na cijeli vodič za kupovinu rabljenog automobila morate biti svjesni da je kupnja rabljenog  “lutrija“, jer kako smo naveli na početku, postoji ekipa koja živi od preprodaje rabljenih i koja je nakon dugogodišnjeg iskustva izbrusila vještine prikrivanja nedostataka, zahvaljujući raznim aditivima, te poslovnoj suradnji sa vulkanizerima, auto električarima, mehaničarima, limarima i autolakirerima. Ukoliko smatrate da je to sve rizik koji ne želite i ne možete podnijeti, uvijek vam ostaju auto saloni koji nude rabljene automobile s garancijom. Takvi automobili su obično malo višeg cjenovnog ranga (od 10.000 Eur pa na više) i sigurno nisu najjeftiniji na tržištu ali jesu “sigurnija” kupnja.

Za kraj se vraćamo na početak. Nema 100 posto sigurne kupnje rabljenog ali oprez i strpljenje prilikom kupnje smanjuju taj rizik na minimum.



Vodič za kupovinu rabljenog automobila


Vodič za kupovinu rabljenog automobila

Povratak na vrhpointer
Zatvori X