Renault 4, popularno poznat kao “Četvorka”, jedno je od najprepoznatljivijih i najomiljenijih vozila u povijesti automobilske industrije. Ovaj kompaktni automobil, kojeg je francuski proizvođač automobila Renault lansirao 1961. godine, stekao je ogromnu popularnost zbog svoje praktičnosti, ekonomičnosti i izdržljivosti. Renault 4 nije bio samo automobil – postao je simbol pokretljivosti i slobode za mnoge obitelji i pojedince diljem svijeta. Njegov karakterističan dizajn, jednostavna mehanika i prilagodljivost različitim uvjetima vožnje učinili su ga omiljenim izborom u gradovima, selima, pa čak i na zahtjevnim terenima.
Tijekom više od tri desetljeća proizvodnje, Renault 4 je prošao kroz brojne promjene i prilagodbe, zadržavajući pritom svoj jedinstveni šarm i funkcionalnost. Ovaj pregled o Renaultu 4 pruža uvid u povijest, tehničke karakteristike i kulturni utjecaj ovog legendarnog automobila koji je obilježio jednu eru i ostavio neizbrisiv trag u svijetu automobilizma.
Povijest Renaulta 4
Renault 4, poznat i kao “Četvorka”, jedan je od najznačajnijih modela u povijesti Renaulta, a njegova priča počinje u 1950-ima kada je Renault odlučio stvoriti praktičan, pristupačan i pouzdan automobil za široku publiku. Njegova povijest može se podijeliti u nekoliko ključnih faza:
Početak i razvoj (1956. – 1961.)
Renault je krajem 1950-ih prepoznao potrebu za automobilom koji bi mogao konkurirati Citroënu 2CV, koji je tada bio vrlo popularan među vozačima koji su tražili jednostavno i jeftino vozilo. Projekt, kodnog imena “Projekt 112”, započeo je 1956. godine s ciljem stvaranja automobila koji će biti izdržljiv, prostran i prilagodljiv različitim potrebama.
Lansiranje (1961.)
Renault 4 je službeno predstavljen javnosti 1961. godine na Pariškom salonu automobila. Odmah je privukao pažnju svojom jednostavnošću, ali i inovativnim značajkama kao što su prednji pogon i karoserija s pet vrata, što je bilo neuobičajeno za male automobile tog vremena. Bio je to prvi Renault s prednjim pogonom, što je omogućilo bolju iskorištenost prostora u unutrašnjosti vozila.
Globalni uspjeh (1960-e – 1980-e)
Tijekom 1960-ih i 1970-ih godina, Renault 4 je postao izuzetno popularan diljem svijeta. Njegova jednostavna i robusna konstrukcija omogućila je proizvodnju u brojnim zemljama, uključujući Španjolsku, Belgiju, Australiju, i mnoge druge. Do 1966. godine, proizvedeno je preko milijun primjeraka. Renault 4 je postao simbol ekonomičnosti i pouzdanosti, koristeći se kao obiteljski automobil, komercijalno vozilo i čak kao terensko vozilo u nekim dijelovima svijeta.
Modernizacija i završetak proizvodnje (1980-e – 1992.)
Iako je Renault 4 tijekom svoje proizvodnje prolazio kroz brojne modernizacije i prilagodbe, osnovni dizajn ostao je nepromijenjen. Renault je uveo različite varijante, uključujući verzije s jačim motorima, ali i posebne modele poput Renaulta 4 Safari. Međutim, kako su automobili postajali sofisticiraniji, popularnost Renaulta 4 je počela opadati. Posljednji primjerak Renaulta 4 proizveden je 1992. godine, čime je završena era koja je trajala više od tri desetljeća.
Renault 4 motori
Renault 4 tijekom svoje proizvodnje koristio je nekoliko različitih motora, prilagođenih kako bi zadovoljili različite potrebe tržišta i prilagodili se tehnološkom napretku. Evo pregleda ključnih motora koji su pokretali ovaj legendarni automobil:
Renault 4 motori
1. 747 cc “Billancourt” motor
- Prvi motor koji je ugrađivan u Renault 4 bio je “Billancourt” motor zapremine 747 ccm, koji je proizvodio oko 23 konjske snage. Ovaj motor je bio izuzetno jednostavan i robustan, što je odgovaralo osnovnoj filozofiji Renaulta 4 kao pouzdanog i ekonomičnog automobila.
2. 845 cc “Billancourt” motor
- Poboljšana verzija originalnog motora zapremine 845 ccm uvedena je sredinom 1960-ih. Ovaj motor je bio nešto snažniji, sa snagom od oko 30 konjskih snaga, što je omogućilo bolje performanse i veću maksimalnu brzinu. Bio je to popularan izbor za mnoge vozače zbog svoje pouzdanosti i jednostavnosti održavanja.
3. 956 cc “Cléon-Fonte” motor
- Krajem 1970-ih godina Renault je počeo koristiti “Cléon-Fonte” motor zapremine 956 ccm. Ovaj motor, poznat i kao “Sierra”, bio je moderniji i učinkovitiji, sa snagom od oko 34 konjske snage. Poboljšao je vozne karakteristike Renaulta 4, omogućujući mu bolje ubrzanje i veću ekonomičnost.
4. 1108 cc “Cléon-Fonte” motor
- U 1980-ima, Renault 4 je dobio najsnažniji motor u svojoj povijesti – “Cléon-Fonte” motor zapremine 1108 ccm. Ovaj motor je proizvodio između 34 i 45 konjskih snaga, ovisno o verziji i tržištu. Bio je poznat po svojoj izdržljivosti i iznimnoj pouzdanosti, što je dodatno osnažilo reputaciju Renaulta 4 kao čvrstog i dugovječnog automobila.
Tehničke značajke motora
- Rashladni sustav: Svi motori u Renaultu 4 koristili su vodeno hlađenje, što je pridonosilo njihovoj učinkovitosti i dugotrajnosti.
- Karburatori: Većina motora koristila je jednostavne karburatore, što je olakšavalo održavanje i popravke. Kasnije verzije motora koristile su naprednije karburatore za bolje performanse i manju potrošnju goriva.
- Prijenos: Renault 4 je bio opremljen četverostupanjskim ručnim mjenjačem, koji je kasnije poboljšan verzijama s pet stupnjeva prijenosa za bolju ekonomičnost i performanse.
Vožnja
Vožnja Renaulta 4 bila je iskustvo koje je kombiniralo jednostavnost, praktičnost i karakterističan šarm. Iako nije bio poznat po vrhunskim performansama ili luksuzu, Renault 4 ponudio je jedinstven doživljaj vožnje koji je mnogima ostao u sjećanju. Evo nekoliko ključnih aspekata vožnje Renaulta 4:
Upravljanje i vožnja
Renault 4 je bio poznat po svojoj izuzetnoj upravljivosti. Prednji pogon i kompaktne dimenzije omogućavali su lako manevriranje, posebno u urbanim sredinama. Vozači su cijenili lagan volan, što je olakšavalo parkiranje i kretanje kroz uske ulice. Ovjes je bio jednostavan, ali dovoljno robustan da izdrži loše ceste i makadam, čineći Renault 4 prikladnim i za ruralne sredine.
Udobnost
Iako je Renault 4 bio osnovni automobil, nudio je relativno udobnu vožnju. Prostrana unutrašnjost i prilagodljiva sjedala omogućavali su udobnost za putnike. Jednostavan dizajn instrumentne ploče bio je funkcionalan i lako čitljiv. Vozači su cijenili dobru preglednost zahvaljujući velikim staklenim površinama.
Praktičnost
Jedna od najvećih prednosti Renaulta 4 bila je njegova praktičnost. Karoserija s pet vrata i ravni pod omogućavali su lak ulazak i izlazak iz vozila te jednostavno utovarivanje prtljage. Sklopiva stražnja sjedala pružala su dodatni prostor za prijevoz većih predmeta, čineći Renault 4 idealnim za svakodnevne zadatke i izlete.
Potrošnja goriva
Renault 4 je bio poznat po svojoj ekonomičnosti. Mali motori i lagana konstrukcija rezultirali su niskom potrošnjom goriva, što je bilo posebno važno u vrijeme kada su cijene goriva bile visoke. Prosječna potrošnja goriva bila je između 5 i 7 litara na 100 kilometara, ovisno o verziji motora i uvjetima vožnje.
Pouzdanost i održavanje
Jednostavna mehanika Renaulta 4 olakšavala je održavanje i popravke. Vozači su cijenili mogućnost da sami obavljaju osnovne popravke i servisiranje, što je dodatno smanjivalo troškove održavanja. Renault 4 je bio poznat po svojoj izdržljivosti i dugovječnosti, često prelazeći stotine tisuća kilometara uz minimalne probleme.
Dimenzije
Renault 4, iako kompaktan automobil, bio je dovoljno prostran i praktičan za različite potrebe. Njegove dimenzije omogućile su jednostavno manevriranje u urbanim sredinama i dovoljno prostora za putnike i prtljagu. Evo detaljnog pregleda dimenzija Renaulta 4:
Vanjske dimenzije
- Dužina: 3.660 mm
- Širina: 1.490 mm
- Visina: 1.550 mm
- Međuosovinski razmak: 2.400 mm
- Trag kotača (prednji/zadnji): 1.290 mm / 1.240 mm
- Srazmjer prednjeg/zadnjeg prevjesa: Relativno kratak prednji i zadnji prevjes omogućavali su Renaultu 4 dobru prilagodljivost pri parkiranju i vožnji na uskim cestama.
Unutrašnje dimenzije
- Prostor za noge (prednji/zadnji): Unutrašnjost Renaulta 4 nudila je dovoljno prostora za noge, iako su točne mjere varirale ovisno o položaju sjedala. Prednja sjedala bila su prilično prilagodljiva, dok je stražnja klupa nudila solidan prostor za noge putnika.
- Visina kabine: Relativno visoka kabina omogućavala je udoban ulazak i izlazak iz vozila te dovoljno prostora za glave putnika, čak i viših osoba.
- Širina kabine: Širina kabine bila je dovoljna za smještaj četvero odraslih putnika, iako bi se moglo reći da je automobil bio udobniji za četveročlanu obitelj ili tri odrasle osobe na stražnjoj klupi.
Prtljažni prostor
- Kapacitet prtljažnika: Prtljažni prostor Renaulta 4 bio je jedan od njegovih glavnih aduta. Osnovni kapacitet prtljažnika iznosio je oko 300 litara, ali je preklapanjem stražnjih sjedala mogao biti povećan na preko 1.100 litara, što je omogućavalo prijevoz većih predmeta i dodatno povećavalo praktičnost vozila.
Masa
- Težina: Renault 4 je bio relativno lagan automobil. Ovisno o verziji i dodatnoj opremi, njegova težina se kretala od 600 do 700 kilograma, što je doprinosilo njegovoj ekonomičnosti i upravljivosti.
Klirens (udaljenost od tla)
- Udaljenost od tla: Renault 4 je imao solidan klirens, što mu je omogućavalo vožnju po različitim terenima, uključujući loše održavane ceste i makadam. Udaljenost od tla bila je oko 200 mm, što je bilo dovoljno za većinu uvjeta vožnje.
Potrošnja
Renault 4 bio je poznat po svojoj ekonomičnosti, što je bila jedna od ključnih karakteristika koja je privlačila mnoge kupce. Potrošnja goriva varirala je ovisno o verziji motora, načinu vožnje i uvjetima na cesti. Evo detaljnog pregleda potrošnje goriva za Renault 4:
Potrošnja goriva
1. 747 cc “Billancourt” motor
- Prosječna potrošnja: Oko 6-7 litara na 100 kilometara. Ovaj motor, iako manji, bio je učinkovit i štedljiv, pružajući solidnu ekonomičnost za gradske i kratke vožnje.
2. 845 cc “Billancourt” motor
- Prosječna potrošnja: Oko 6-7 litara na 100 kilometara. Unatoč većoj zapremini, ovaj motor je također održavao nisku potrošnju goriva, čineći ga popularnim izborom za vozače koji su tražili ravnotežu između snage i ekonomičnosti.
3. 956 cc “Cléon-Fonte” motor
- Prosječna potrošnja: Oko 6-8 litara na 100 kilometara. Ovaj motor je bio moderniji i učinkovitiji, ali je i dalje održavao dobru razinu potrošnje goriva, posebno na otvorenim cestama.
4. 1108 cc “Cléon-Fonte” motor
- Prosječna potrošnja: Oko 7-8 litara na 100 kilometara. Najsnažniji motor u ponudi, iako je imao nešto veću potrošnju, i dalje je bio relativno ekonomičan u usporedbi s drugim automobilima slične snage iz tog razdoblja.
Faktori koji utječu na potrošnju
- Stil vožnje: Kao i kod većine automobila, stil vožnje vozača imao je značajan utjecaj na potrošnju goriva. Umjerena i konzistentna vožnja mogla je znatno smanjiti potrošnju, dok je agresivna vožnja s puno ubrzavanja i kočenja povećavala potrošnju.
- Uslovi na cesti: Vožnja u gradskim uvjetima s puno zaustavljanja i kretanja obično je rezultirala većom potrošnjom goriva u usporedbi s vožnjom na otvorenim cestama ili autocestama.
- Održavanje: Redovito održavanje vozila, uključujući provjeru tlaka u gumama, pravilno podešavanje motora i korištenje kvalitetnog goriva, moglo je pozitivno utjecati na ekonomičnost.
- Teret: Nosivost vozila i dodatni teret također su utjecali na potrošnju goriva. Renault 4 je imao značajnu nosivost, ali je povećana težina povećavala i potrošnju goriva.
Renault 4 cijena
Cijena Renaulta 4 tijekom njegove proizvodnje varirala je ovisno o godini, tržištu, modelu i specifičnim karakteristikama vozila. Ovdje je pregled cijena kroz različita razdoblja i čimbenika koji su utjecali na cijenu Renaulta 4.
Početne cijene u 1960-ima
Kada je Renault 4 prvi put predstavljen 1961. godine, njegova početna cijena bila je vrlo konkurentna. U Francuskoj, osnovni model mogao se kupiti za približno 4.000 francuskih franaka. U ostalim europskim zemljama cijena je varirala, ali je i dalje bila pristupačna širokom spektru kupaca. Renault je ciljao na tržište pristupačnih automobila, pa je cijena bila ključni faktor uspjeha.
Cijene tijekom 1970-ih
Tijekom 1970-ih, cijena Renaulta 4 postupno je rasla zbog inflacije, unapređenja modela i dodatnih značajki koje su bile uključene. Ipak, Renault 4 je zadržao svoju reputaciju kao povoljan automobil. Cijena u ovom razdoblju varirala je između 5.000 i 6.000 francuskih franaka za osnovne modele, dok su napredniji modeli i specijalne verzije mogli koštati više.
Cijene tijekom 1980-ih
U 1980-ima, Renault 4 je prošao kroz nekoliko modernizacija, a cijene su se kretale u rasponu od 20.000 do 30.000 francuskih franaka, ovisno o modelu i opremi. U ovom razdoblju uvedene su i verzije s jačim motorima i dodatnim značajkama, što je utjecalo na povećanje cijena.
Završetak proizvodnje i tržište rabljenih vozila
Posljednji Renault 4 proizveden je 1992. godine. Nakon prestanka proizvodnje, Renault 4 je postao popularan među kolekcionarima i entuzijastima, a cijene rabljenih vozila varirale su ovisno o stanju, kilometraži i očuvanosti. Dok su dobro očuvani primjerci mogli postići visoke cijene, prosječna cijena rabljenih modela bila je pristupačna, čineći Renault 4 dostupnim širokom spektru kupaca.
Današnje tržište
Danas, cijena Renaulta 4 na tržištu rabljenih automobila jako varira. Kolekcionarski primjerci u izvrsnom stanju mogu postići visoke cijene, čak i nekoliko tisuća eura, dok se modeli u prosječnom stanju mogu naći za nekoliko stotina do nekoliko tisuća eura. Cijene ovise o godini proizvodnje, stanju vozila, broju pređenih kilometara i rijetkosti određene verzije.
Tehnologija
Renault 4, iako poznat po svojoj jednostavnosti i funkcionalnosti, sadržavao je niz tehnoloških značajki koje su ga činile inovativnim i praktičnim za svoje vrijeme. Ovdje je pregled ključnih tehnoloških aspekata Renaulta 4:
Pogonski sustav
1. Prednji pogon
- Renault 4 je bio jedan od prvih automobila s prednjim pogonom. Ova konfiguracija omogućila je bolje iskorištavanje prostora unutar automobila, jer je eliminirala potrebu za velikim tunelom za pogonski sklop ispod vozila.
2. Motori
- Billancourt motor: Ranije verzije Renaulta 4 koristile su “Billancourt” motore, poznate po jednostavnosti i pouzdanosti.
- Cléon-Fonte motor: Kasnije verzije uvele su “Cléon-Fonte” motore, koji su bili učinkovitiji i snažniji, poboljšavajući performanse i ekonomičnost vozila.
Ovjes
- Neovisni ovjes
- Renault 4 je imao neovisni ovjes na svim kotačima, što je bilo neobično za automobile te klase u to vrijeme. Ovaj sustav pružao je veću udobnost vožnje i bolje rukovanje vozilom na različitim vrstama terena.
Prijenos
- Ručni mjenjač
- Renault 4 je bio opremljen četverostupanjskim ručnim mjenjačem. Kasnije verzije uključivale su i petostupanjske mjenjače, što je poboljšalo ekonomičnost vožnje na većim brzinama.
Karoserija
1. Pet vrata
- Renault 4 je bio jedan od prvih malih automobila s pet vrata, uključujući stražnja vrata s velikim otvorom za lak pristup prtljažniku. Ovo je značajno povećalo praktičnost i funkcionalnost vozila.
2. Modularna unutrašnjost
- Sklopiva stražnja sjedala omogućavala su prilagodbu unutrašnjosti za prijevoz većih tereta, čineći Renault 4 vrlo praktičnim za različite vrste korištenja.
Aerodinamika
- Jednostavan dizajn
- Dizajn Renaulta 4 nije bio posebno aerodinamičan, ali je njegova jednostavnost i kutijasta forma omogućavala učinkovito korištenje unutarnjeg prostora i dobre vozne karakteristike pri nižim brzinama.
Sigurnosne značajke
- Osnovna sigurnost
- Renault 4 nije imao napredne sigurnosne značajke koje su standard danas, poput zračnih jastuka ili ABS-a. Međutim, njegova konstrukcija bila je robusna, a vozilo je imalo osnovne sigurnosne pojaseve za zaštitu putnika.
Klimatizacija i grijanje
- Osnovni sustavi grijanja
- Renault 4 je bio opremljen osnovnim sustavom grijanja koji je koristio toplinu motora za grijanje kabine. Ovi sustavi bili su jednostavni, ali učinkoviti za uvjete vožnje u umjerenim klimama.
Konkurenti
Tijekom svoje proizvodnje, Renault 4 suočavao se s brojnim konkurentima na tržištu malih, ekonomičnih automobila. Ovdje su neki od najznačajnijih konkurenata Renaultu 4:
Citroën 2CV
- Opis: Citroën 2CV, poznat i kao “Spaček”, bio je jedan od najpoznatijih francuskih automobila tog vremena. Dizajniran kao jeftin i praktičan automobil za ruralne zajednice, imao je jednostavnu mehaniku i izvanrednu izdržljivost.
- Prednosti: Veoma ekonomičan, jednostavan za održavanje, odličan ovjes za neravne ceste.
- Nedostaci: Sporiji i manje snažan motor u usporedbi s kasnijim verzijama Renaulta 4, osnovniji unutarnji prostor.
Fiat 500
- Opis: Fiat 500, poznat i kao “Fića”, bio je mali talijanski automobil koji je postao simbol ekonomičnosti i urbanog prijevoza. Proizvođen od 1957. do 1975. godine, bio je popularan zbog svoje kompaktnosti i šarmantnog dizajna.
- Prednosti: Izuzetno kompaktan, vrlo ekonomičan, jednostavan za parkiranje u urbanim sredinama.
- Nedostaci: Manje prostora u unutrašnjosti, manje praktičan za obitelji, manji prtljažni prostor.
Volkswagen Beetle
- Opis: Volkswagen Beetle, poznat i kao “Buba”, bio je njemački automobil koji je stekao svjetsku popularnost zbog svog jedinstvenog dizajna i pouzdanosti. Proizveden je u razdoblju od 1938. do 2003. godine.
- Prednosti: Izdržljiv i pouzdan, prostraniji unutrašnji prostor, snažniji motori u kasnijim verzijama.
- Nedostaci: Veća potrošnja goriva, viša cijena u usporedbi s Renaultom 4.
Mini (Austin Mini / Morris Mini)
- Opis: Britanski Mini, koji je prvi put predstavljen 1959. godine, bio je revolucionaran mali automobil s prednjim pogonom i poprečnim motorom. Poznat po svojoj okretnosti i ekonomičnosti, brzo je postao ikona.
- Prednosti: Izuzetno kompaktan i agilan, dobar ovjes, pristupačan.
- Nedostaci: Manje prostora u unutrašnjosti, složeniji za održavanje u usporedbi s Renaultom 4.
Ford Escort
- Opis: Ford Escort je bio popularan kompaktni automobil, proizvođen od 1968. godine. Bio je poznat po svojoj praktičnosti i pouzdanosti.
- Prednosti: Snažniji motori, prostraniji unutrašnji prostor, moderniji dizajn.
- Nedostaci: Viša cijena, veća potrošnja goriva.