in

Porsche 944: Kultni automobil koji je obilježio 80-e

Crni Porsche 944
Foto: The Image Engine / Shutterstock.com

Porsche 944 jedan je od kultnih sportskih automobila koji je obilježio 1980-e godine i ostavio neizbrisiv trag u povijesti automobilizma. Ovaj model, proizveden od strane renomirane njemačke tvrtke Porsche, predstavlja savršen spoj performansi, elegancije i pristupačnosti, čime je privukao široku bazu ljubitelja automobila diljem svijeta. Kao nasljednik modela Porsche 924, 944 se ističe svojom poboljšanom aerodinamikom, snažnijim motorom i vrhunskom voznom dinamikom, što ga je učinilo jednim od najomiljenijih Porscheovih modela izvan serije 911.

Ovaj pregled donosi uvid u povijest, dizajn i tehničke karakteristike Porschea 944, pružajući čitateljima razumijevanje zašto je ovaj model postao ikona među sportskim automobilima.

Povijest Porschea 944

Povijest Porschea 944 započinje krajem 1970-ih godina, kada je Porsche tražio način da proširi svoju ponudu sportskih automobila i istovremeno smanji ovisnost o modelu 911. U to vrijeme, Porsche je već imao uspješan model 924, koji je bio osmišljen kao ulazni model s prednjim motorom i stražnjim pogonom. Iako je 924 bio relativno popularan, mnogi entuzijasti su osjećali da mu nedostaje snage i performansi koje su inače bile povezane s imenom Porsche.

Kako bi riješio te nedostatke, Porsche je razvio 944, koji je prvi put predstavljen 1982. godine. Dizajniran na temeljima 924, 944 je imao širi i agresivniji izgled, ali najvažnije je bilo to što je imao novi, snažniji motor razvijen unutar Porschea. Umjesto Volkswagenovog motora koji je koristio 924, Porsche 944 bio je opremljen 2,5-litrenim rednim četverocilindričnim motorom, koji je bio u biti polovica V8 motora iz Porschea 928. Ovaj motor omogućio je 944 izvrsne performanse za svoje vrijeme, s maksimalnom brzinom od preko 220 km/h i ubrzanjem od 0 do 100 km/h za nešto više od 8 sekundi.

Porsche 944 je tijekom godina prošao kroz nekoliko iteracija i poboljšanja. Godine 1985. predstavljen je model 944 Turbo, koji je imao turbo punjač i mogao je dosegnuti maksimalnu brzinu od preko 240 km/h. Porsche 944 Turbo postao je jedan od najbržih i najpoželjnijih sportskih automobila srednje klase tog doba. Također, 1989. godine, Porsche je predstavio 944 S2 s 3,0-litrenim motorom, što je bio najveći četverocilindrični motor na svijetu u to vrijeme.

Proizvodnja Porschea 944 trajala je do 1991. godine, kada ga je naslijedio model 968. Ukupno je proizvedeno više od 163.000 jedinica 944, što ga čini jednim od najprodavanijih Porscheovih modela svih vremena. Iako ga je 911 uvijek zasjenjivao u pogledu prestiža, Porsche 944 je svojim balansom, pouzdanošću i pristupačnijom cijenom stekao brojne obožavatelje i danas uživa kultni status među ljubiteljima klasičnih automobila.

Povijest Porschea 944 svjedoči o uspješnoj prilagodbi Porschea tržišnim uvjetima i promjenama u industriji, dok istovremeno ostaje vjeran svojoj filozofiji stvaranja vrhunskih sportskih automobila.

Crveni Porsche 944
Foto: Screenshot Doug DeMuro

Motori

Porsche 944 poznat je po svojim motorima koji su bili ključni faktor u postizanju odličnih performansi i vozačkog iskustva koje je ovaj model nudio. Kroz godine proizvodnje, 944 koristio je nekoliko različitih motora, koji su se razvijali i poboljšavali kako bi zadovoljili zahtjeve vozača i konkurenciju na tržištu sportskih automobila.

2,5-litreni redni četverocilindrični motor (1982. – 1988.)

Osnovni model Porschea 944, predstavljen 1982. godine, pokretao je 2,5-litreni redni četverocilindrični motor. Ovaj motor bio je specifičan jer je u osnovi bio pola motora iz Porschea 928, što mu je omogućilo visok stupanj tehnologije i pouzdanosti. S maksimalnom snagom od 163 KS (120 kW) pri 5800 o/min i maksimalnim okretnim momentom od 205 Nm pri 3000 o/min, ovaj motor omogućio je 944 ubrzanje od 0 do 100 km/h za oko 8,4 sekunde, što je za to vrijeme bilo impresivno.

2,5-litreni turbo motor (944 Turbo, 1985. – 1989.)

Godine 1985. Porsche je predstavio 944 Turbo, koji je bio opremljen turbo verzijom osnovnog 2,5-litrenog motora. Ovaj motor je razvijao 220 KS (162 kW) pri 6000 o/min, što je omogućilo 944 Turbo ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 6,3 sekunde i maksimalnu brzinu od 245 km/h. Turbo motor je također imao poboljšani sustav hlađenja i jače komponente kako bi izdržao dodatni stres koji dolazi s turbo punjenjem.

Godine 1988. predstavljena je i poboljšana verzija 944 Turbo S, koja je razvijala 250 KS (184 kW) pri 6000 o/min, čime je ovo postao jedan od najbržih automobila u svojoj klasi. Ova verzija imala je i veće kočnice, tvrđe ovjesne komponente i druga poboljšanja kako bi se nosila s dodatnom snagom.

2,7-litreni redni četverocilindrični motor (1989.)

Godine 1989. osnovni model Porschea 944 dobio je nadograđeni motor zapremine 2,7 litara. Ovaj motor, s poboljšanom snagom od 165 KS (121 kW) i okretnim momentom od 225 Nm, omogućio je bolje performanse i glatkiju vožnju. Poboljšanja su uključivala veću cilindarsku zapreminu, što je rezultiralo boljim ubrzanjem i ukupnom voznom dinamikom.

3,0-litreni redni četverocilindrični motor (944 S2, 1989. – 1991.)

Najveći motor koji je ugrađen u Porsche 944 bio je 3,0-litreni redni četverocilindrični motor, korišten u modelu 944 S2, koji je također predstavljen 1989. godine. S maksimalnom snagom od 208 KS (155 kW) pri 5800 o/min i okretnim momentom od 280 Nm, ovaj motor bio je najveći četverocilindrični motor na svijetu u to vrijeme. Performanse su bile impresivne, s ubrzanjem od 0 do 100 km/h za oko 6,0 sekundi i maksimalnom brzinom od 240 km/h.

Motori u Porscheu 944 bili su ključni element uspjeha ovog modela. Njihova pouzdanost, inovativnost i performanse omogućili su 944 da se istakne kao jedan od najboljih sportskih automobila svoje ere. Svaka verzija motora nudila je nešto novo i drugačije, omogućujući vozačima da biraju između različitih razina snage i performansi, ovisno o njihovim preferencijama.

Muškarac pored Porschea 944
Foto: Screenshot Doug DeMuro

Dimenzije

Porsche 944, kao sportski automobil, imao je dimenzije koje su bile pažljivo balansirane kako bi osigurale optimalnu stabilnost, aerodinamiku i vozački užitak. Ove dimenzije lagano su se razlikovale ovisno o modelu i godini proizvodnje, no općenito su bile vrlo slične tijekom cijelog životnog vijeka modela.

Osnovne dimenzije Porschea 944:

  • Duljina: 4.208 mm (odnosno 4.201 mm kod nekih modela)
  • Širina: 1.735 mm
  • Visina: 1.275 mm
  • Međuosovinski razmak: 2.400 mm
  • Trag prednjih kotača: 1.471 mm
  • Trag stražnjih kotača: 1.457 mm
  • Masa vozila: Oko 1.180 kg (ovisno o opremi i modelu)

Dodatne napomene:

  • Klirens: Približno 120 mm, što je omogućavalo dovoljno nisko težište za bolju stabilnost, ali i dovoljno visoko za vožnju po standardnim cestama.
  • Koeficijent otpora zraka (Cd): Oko 0.34, što je bilo vrlo aerodinamično za automobil iz tog razdoblja.

Porsche 944 cijena

Cijena Porschea 944 varirala je tijekom godina proizvodnje, ovisno o modelu, opremi i tržištu. Evo kratkog pregleda cijena tijekom proizvodnje, kao i informacije o trenutnim cijenama na tržištu rabljenih vozila.

Originalne cijene (u godinama proizvodnje):

  • Porsche 944 (1982. – 1985.): Cijena osnovnog modela Porschea 944 na početku proizvodnje u SAD-u bila je oko 20.000 do 22.000 USD. U Europi, cijena je bila nešto viša zbog poreza i carina, krećući se oko 25.000 do 30.000 DEM (njemačkih maraka).
  • Porsche 944 Turbo (1985. – 1989.): Kada je Turbo verzija predstavljena, cijena je porasla značajno zbog poboljšanih performansi i opreme. U SAD-u, cijena je bila između 30.000 i 40.000 USD, dok je u Europi dosezala oko 50.000 DEM.
  • Porsche 944 S2 (1989. – 1991.): S2 model, koji je bio vrhunac razvoja 944 serije, imao je početnu cijenu od oko 35.000 USD u SAD-u, dok je u Europi cijena bila oko 60.000 DEM.

Trenutne cijene rabljenih Porschea 944:

Na današnjem tržištu rabljenih automobila, cijena Porschea 944 varira ovisno o stanju vozila, kilometraži, povijesti održavanja i specifičnom modelu.

  • Porsche 944 (osnovni model): Cijene se obično kreću od 10.000 do 25.000 USD za dobro očuvane primjerke. Vrlo očuvani i restaurirani modeli mogu postići i više cijene.
  • Porsche 944 Turbo: Zbog svoje popularnosti među entuzijastima, cijene za 944 Turbo su više, obično u rasponu od 20.000 do 40.000 USD, dok vrlo dobro očuvani primjerci ili oni s niskom kilometražom mogu postići cijene iznad 50.000 USD.
  • Porsche 944 S2: Ovaj model, kao najnaprednija verzija 944, također drži visoku cijenu na tržištu, obično između 25.000 i 45.000 USD.

Općenito, Porsche 944 postao je cijenjeni klasik, a njegova cijena na tržištu rabljenih vozila raste, osobito za dobro očuvane primjerke i rijetke verzije poput Turbo i S2 modela.

Tehnologija

Porsche 944 bio je značajan ne samo zbog svojih performansi i dizajna, već i zbog napredne tehnologije koju je integrirao u svoju konstrukciju, što ga je činilo vrlo naprednim automobilom za svoje vrijeme. Ovdje su ključni tehnološki aspekti Porschea 944:

1. Motor i pogon:

  • Prednji motor i stražnji pogon (transaxle konfiguracija): Porsche 944 imao je prednji motor i stražnji pogon, s mjenjačem smještenim straga (transaxle konfiguracija). Ova konfiguracija omogućila je optimalnu raspodjelu težine (50:50), što je rezultiralo izvrsnom ravnotežom i upravljivošću vozila.
  • Napredna tehnologija motora: Motori u Porscheu 944 bili su opremljeni balansirajućim osovinama koje su smanjivale vibracije četverocilindričnog motora, čineći ga glatkijim u radu. To je bila jedna od prvih primjena ove tehnologije u serijskom automobilu.

2. Ovjes i upravljanje:

  • Neovisni ovjes: 944 je imao potpuno neovisni ovjes na svim kotačima, s prednjim McPherson ovjesom i stražnjim sustavom s dvostrukim ramenima. Ovaj napredni sustav ovjesa pružao je izvrsnu stabilnost i precizno upravljanje, osobito u zavojima.
  • Servo upravljač: Električno hidraulični servo upravljač bio je standardna oprema, što je omogućilo lakše upravljanje pri niskim brzinama i bolje osjećanje ceste pri visokim brzinama.

3. Kočnice:

  • Disk kočnice na svim kotačima: 944 je bio opremljen ventiliranim disk kočnicama na svim kotačima, što je pružalo snažno i pouzdano kočenje, čak i pod teškim uvjetima. Modeli Turbo i S2 imali su dodatno poboljšane kočnice s većim diskovima i naprednijim sustavima hlađenja.
  • ABS (Anti-lock Braking System): Porsche 944 bio je jedan od prvih sportskih automobila u svojoj klasi koji je bio opremljen ABS sustavom (od 1987. godine), čime je dodatno poboljšana sigurnost i stabilnost prilikom naglog kočenja.

4. Aerodinamika:

  • Napredni aerodinamički dizajn: Porsche 944 imao je relativno nizak koeficijent otpora zraka (Cd) od 0,34, što je postignuto pažljivo oblikovanim prednjim spojlerom, glatkom linijom krova i zaklonjenim kotačima. Ovaj aerodinamički dizajn ne samo da je smanjio potrošnju goriva, već je također povećao stabilnost pri velikim brzinama.

5. Unutrašnja tehnologija i oprema:

  • Digitalni sat i on-board računalo: 944 je bio opremljen digitalnim satom, a u nekim modelima (posebno Turbo i S2) ugrađeno je i jednostavno on-board računalo koje je moglo prikazivati informacije poput prosječne potrošnje goriva, dometa i vremena putovanja.
  • Klima uređaj i zvučni sustav: Iako standard za današnje automobile, klima uređaj i visokokvalitetni zvučni sustav bili su napredne opcije u 1980-ima, a mnogi modeli 944 dolazili su s ovim značajkama.

6. Sigurnost:

  • Čvrsta karoserija: Porsche 944 imao je čvrstu karoseriju s ojačanim vratima i zonama deformacije koje su povećavale sigurnost u slučaju sudara.
  • Podesivi nasloni za glavu i sigurnosni pojasevi s tri točke: Ove sigurnosne značajke bile su standardne, što je doprinijelo boljoj zaštiti putnika.
Unutrašnjost Porschea 944
Foto: Screenshot Doug DeMuro

Porsche 944 iskustva

Iskustva vlasnika i vozača Porschea 944 vrlo su pozitivna, a ovaj model je hvaljen zbog svog izvanrednog balansa između performansi, upravljivosti i udobnosti. Evo nekoliko ključnih dojmova i iskustava koja se često spominju među vlasnicima i entuzijastima:

1. Vozačko iskustvo:

  • Izvrsna upravljivost: Vlasnici često ističu kako Porsche 944 pruža izvanredno iskustvo vožnje, zahvaljujući svojoj savršeno uravnoteženoj težini (50:50 raspodjela) i preciznom upravljanju. Neovisni ovjes i transaxle konfiguracija čine ga agilnim i vrlo responzivnim u zavojima, što ga čini idealnim automobilom za vozače koji uživaju u dinamičnoj vožnji.
  • Snažan motor: Iako motori u 944 nisu najjači u Porscheovoj liniji, većina vlasnika ističe da su dovoljno snažni za uzbudljivo vozačko iskustvo, posebno u Turbo verziji koja pruža značajan porast performansi. Motor je poznat po glatkom radu, posebno s obzirom na tehnologiju balansirajućih osovina koja smanjuje vibracije.
  • Pogodnost za svakodnevnu vožnju: Za razliku od nekih drugih sportskih automobila, 944 je dovoljno praktičan za svakodnevnu upotrebu. Ima udobnu unutrašnjost, relativno prostrani prtljažnik i dobar pregled s vozačkog mjesta, što ga čini pogodnim i za duže vožnje.

2. Pouzdanost i održavanje:

  • Visoka razina pouzdanosti: Mnogi vlasnici ističu da je Porsche 944 vrlo pouzdan automobil, posebno ako se redovito održava. Iako je riječ o klasičnom automobilu, mnogi vlasnici izvještavaju o dugotrajnosti i pouzdanosti motora, mjenjača i ostalih mehaničkih komponenti.
  • Troškovi održavanja: Održavanje Porschea 944 može biti skuplje u usporedbi s običnim automobilima, ali mnogi vlasnici smatraju da su troškovi opravdani s obzirom na performanse i prestiž marke. Važno je napomenuti da cijene dijelova i usluga mogu varirati, pa neki vlasnici savjetuju planiranje budžeta za redovito održavanje.
  • Dostupnost dijelova: Iako je 944 klasičan automobil, dijelovi su i dalje relativno dostupni, bilo kroz specijalizirane Porsche trgovine ili kroz mreže entuzijasta. Postoji i aktivna zajednica vlasnika koja često pomaže novim vlasnicima s informacijama o održavanju i restauraciji.

3. Udobnost i unutrašnjost:

  • Kvaliteta izrade: Vlasnici često hvale kvalitetu izrade unutrašnjosti 944, koja uključuje kvalitetne materijale i solidnu konstrukciju. Iako je dizajn unutrašnjosti možda staromodan po današnjim standardima, mnogi ga cijene zbog njegove jednostavnosti i funkcionalnosti.
  • Udobnost sjedenja: Sjedala u Porscheu 944 pružaju dobru podršku i udobnost, što je posebno važno za duže vožnje. Neki modeli dolaze s dodatnim mogućnostima podešavanja sjedala, što dodatno poboljšava udobnost.

4. Izgled i stil:

  • Klasičan sportski izgled: Dizajn Porschea 944 i danas izgleda atraktivno, s prepoznatljivim linijama i širokim stavom. Vlasnici često ističu da je 944 automobil koji privlači pažnju, čak i među modernim vozilima.
  • Individualnost: 944 nudi vlasnicima priliku da se izdvoje iz mase, budući da nije tako uobičajen kao neki drugi Porscheovi modeli. To mu daje određeni šarm i individualnost koju cijene mnogi entuzijasti.

5. Zajednica i podrška:

  • Aktivna zajednica: Postoji jaka zajednica vlasnika Porschea 944, s brojnim klubovima, forumima i skupovima diljem svijeta. Ova zajednica pruža podršku kroz razmjenu znanja, dijelova i iskustava, što je od velike pomoći novim vlasnicima.

Konkurenti

Porsche 944, tijekom svoje proizvodnje od 1982. do 1991. godine, imao je nekoliko značajnih konkurenata u segmentu sportskih automobila. Ovi konkurenti dolazili su iz raznih automobilskih marki, a svi su ciljali na sličnu skupinu entuzijasta koji su tražili brzinu, upravljivost i prestiž. Evo nekih od najvažnijih konkurenata Porschea 944:

1. Mazda RX-7

  • Ključne karakteristike: Mazda RX-7 bila je jedan od najozbiljnijih konkurenata Porschea 944, posebno zbog svoje inovativne rotacijske (Wankel) tehnologije motora. RX-7 je bila poznata po izvrsnom balansu i agilnosti, te je nudila sličnu razinu vozačkog užitka.
  • Performanse: Snažni rotacijski motori omogućili su RX-7 da postigne visoke performanse, a kasnije Turbo verzije nudile su slične ili čak bolje performanse u usporedbi s Porscheom 944.
  • Cijena: Mazda RX-7 bila je nešto pristupačnija od Porschea, što je privuklo vozače koji su željeli sportski automobil po konkurentnoj cijeni.

2. BMW E30 3 Series (posebno M3)

  • Ključne karakteristike: BMW E30 M3 je bio jedan od najprestižnijih sportskih automobila svog vremena, poznat po savršenom balansu i performansama. Iako je E30 serija općenito ciljala na sličnu publiku kao 944, M3 je bio izravniji konkurent u pogledu performansi.
  • Performanse: E30 M3 bio je hvaljen zbog svoje izvanredne vozačke dinamike, preciznog upravljanja i vrhunskih performansi, posebno na trkaćoj stazi.
  • Cijena: M3 je bio skuplji od osnovnog Porschea 944, ali je nudio iskustvo vožnje koje je bilo usporedivo s najboljim sportskim automobilima tog vremena.

3. Toyota Supra (A70)

  • Ključne karakteristike: Toyota Supra treće generacije (A70) bila je ozbiljan konkurent u kategoriji sportskih automobila s pogonom na stražnje kotače. Supra je bila poznata po svojoj pouzdanosti, kvaliteti izrade i impresivnim performansama, osobito u Turbo verziji.
  • Performanse: Supra A70 nudila je izvrsne performanse, s turbo motorima koji su se mogli usporediti s Porscheovim 944 Turbo modelima.
  • Cijena: Supra je bila u sličnom cjenovnom rangu, ali je često nudila bogatiju opremu za sličnu cijenu.

Porsche 944 suočio se s konkurencijom iz različitih dijelova svijeta, od europskih, japanskih do američkih proizvođača. Svaki od tih konkurenata nudio je nešto jedinstveno, bilo da se radi o snazi, vozačkom iskustvu ili cijeni. Unatoč tome, 944 je ostao vrlo cijenjen zbog svog balansa, upravljivosti i iznimnog vozačkog užitka, čime je zauzeo posebno mjesto među sportskim automobilima 1980-ih i ranih 1990-ih.

Članak objavio Luka Petkovic

Crni Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro: Jedan od najpoznatijih automobila Amera

VW Sharan na cesti u Krimeji

VW Sharan: Pouzdano i praktično vozilo