Peugeot 106 je kompaktni automobil koji je svoju popularnost stekao zbog praktičnih dimenzija, pouzdanosti i pristupačne cijene. Lansiran 1991. godine, ovaj mali francuski automobil brzo je postao omiljen izbor vozača koji su tražili jednostavan i ekonomičan gradski automobil. Iako malen, Peugeot 106 nudi iznenađujuće dobar osjećaj vožnje i solidnu opremu za svoje doba. Njegov simpatičan dizajn i raznolika ponuda motora omogućili su mu da se održi na tržištu više od deset godina.
Čak i danas, Peugeot 106 uživa status kultnog automobila među ljubiteljima klasika, koji cijene njegovu jednostavnost i lakoću održavanja.
Povijest Peugeota 106
Peugeot 106 prvi je put predstavljen javnosti 1991. godine kao najmanji model u Peugeotovoj liniji, dizajniran kako bi se natjecao u izuzetno popularnoj klasi malih gradskih automobila. Lansiran kao nasljednik modela Peugeot 205, 106 je bio pozicioniran kao pristupačan, kompaktan automobil koji je trebao zadovoljiti potrebe urbanih vozača u potrazi za ekonomičnim i jednostavnim rješenjem za svakodnevni prijevoz.
Prva generacija (1991. – 1996.) bila je dostupna u verzijama s troja i pet vrata, s izborom između benzinskih i dizelskih motora, čime je pokrivala širok spektar potrošača. Peugeot 106 se odlikovao jednostavnim, ali praktičnim dizajnom, a njegova niska potrošnja goriva i lakoća održavanja brzo su ga učinile jednim od najprodavanijih automobila u Europi.
Godine 1996., Peugeot 106 je prošao kroz facelift, dobivši moderniji izgled, ali i poboljšanu unutrašnjost te dodatne sigurnosne značajke. Ova, druga generacija modela, nastavila je tradiciju kompaktnosti i pristupačnosti, a uz to je bila dostupna i u sportskim verzijama kao što su Peugeot 106 Rallye i Peugeot 106 GTi, koji su postali kultni među entuzijastima zbog svoje sportske prirode i agilnih performansi.
Proizvodnja Peugeota 106 završila je 2003. godine, nakon više od deset godina na tržištu. Iako je naslijeđen od strane modela Peugeot 206, Peugeot 106 ostaje jedan od ključnih modela u povijesti francuskog proizvođača, zahvaljujući svojoj izdržljivosti, jednostavnosti i popularnosti među vozačima svih generacija. Danas, Peugeot 106 uživa status klasičnog automobila koji mnogi i dalje voze i održavaju s velikom ljubavlju.
Motori
Peugeot 106 bio je dostupan s raznovrsnim motorima koji su odgovarali različitim potrebama vozača, od onih koji su tražili ekonomičnost, do onih koji su željeli nešto više performansi. Tijekom svog životnog vijeka, ovaj mali automobil nudio je benzinske i dizelske motore, s rasponom snage koji je zadovoljavao sve, od svakodnevnih vozača do sportskih entuzijasta.
Benzinski motori:
Benzinski motori činili su većinu ponude za Peugeot 106. Najčešći izbor bio je 1.0-litreni i 1.1-litreni motor, koji je nudio između 50 i 60 konjskih snaga, idealno za gradske vožnje i vozače koji su tražili nisku potrošnju goriva. Tu je bio i 1.4-litreni motor s nešto više snage, koji je bio popularan kod vozača koji su željeli malo više agilnosti na cesti. Vrhunski benzinski motor bio je 1.6-litreni koji se nalazio u sportskim verzijama Peugeot 106 GTi i Rallye, razvijajući do 120 KS, što je ovom malom automobilu omogućilo impresivne performanse za svoju klasu.
Dizelski motori:
Za one koji su preferirali dizelsku opciju, Peugeot 106 bio je dostupan s 1.5-litrenim dizelskim motorom, koji je bio poznat po svojoj izdržljivosti i ekonomičnosti. Ovaj motor, sa svojih skromnih 58 KS, bio je idealan za vozače koji su željeli smanjiti troškove goriva, posebno na duljim putovanjima ili u intenzivnijoj gradskoj vožnji.
Sportske verzije:
Peugeot 106 Rallye i Peugeot 106 GTi bili su posebno zanimljivi ljubiteljima brzine. 1.6-litreni benzinski motor u ovim verzijama nudio je iznimne performanse u tako malom automobilu, omogućujući ubrzanje i upravljivost koja je impresionirala mnoge. Rallye je bio posebno popularan zbog svoje sportske opreme, lagane karoserije i jednostavnog, ali učinkovitog dizajna.
Vožnja
Vožnja Peugeota 106 ostala je u sjećanju mnogih vozača kao jednostavna, ugodna i prilagodljiva, posebno za gradske uvjete. Njegove kompaktne dimenzije i mala težina činile su ga iznimno lakim za manevriranje po uskim ulicama i parkiralištima, što ga je učinilo omiljenim među vozačima u urbanim sredinama.
Upravljivost:
Peugeot 106 bio je poznat po izvrsnoj upravljivosti, osobito kod modela sa sportskim postavkama ovjesa. Zahvaljujući laganoj karoseriji i preciznom volanu, automobil je brzo reagirao na komande, pružajući osjećaj kontrole i stabilnosti čak i u zavojima. Ovo je posebno dolazilo do izražaja kod sportskih verzija poput Peugeot 106 Rallye i GTi, koji su se odlikovali poboljšanim ovjesom i sportskim gumama, čime su omogućavali vozačima dinamičnu i zabavnu vožnju.
Komfor:
Iako je Peugeot 106 bio mali automobil, unutar kabine je nudio zadovoljavajuću razinu udobnosti za vozača i putnike. Prednja sjedala su bila dobro oblikovana i pružala dovoljno potpore za dulja putovanja, dok je vozačka pozicija bila relativno visoka, što je omogućavalo dobar pregled ceste. Međutim, stražnja sjedala i prtljažnik bili su skromnijih dimenzija, što se očekivalo od automobila ove klase. Za svakodnevne gradske vožnje i kraća putovanja, prostor u Peugeotu 106 bio je više nego dovoljan.
Performanse:
Standardne verzije Peugeota 106, s manjim benzinskim i dizelskim motorima, bile su usmjerene na ekonomičnu vožnju. Njihova skromna snaga bila je idealna za gradski promet i svakodnevne obveze, dok su potrošnja goriva i niski troškovi održavanja bile velike prednosti. S druge strane, sportske verzije poput Peugeot 106 GTi pružale su znatno uzbudljiviju vožnju, s brzim ubrzanjem i sportskim osjećajem na cesti.
Potrošnja goriva:
Jedna od najvećih prednosti Peugeota 106 bila je njegova štedljivost. Benzinski motori bili su poznati po niskoj potrošnji, osobito u gradskim uvjetima, dok je dizelska verzija bila posebno privlačna za vozače koji su često prelazili dulje udaljenosti, jer je omogućavala iznimno ekonomičnu vožnju.
Dimenzije
Peugeot 106, iako kompaktan, bio je dovoljno prostran za svoju klasu, idealan za gradske vožnje i uske prostore. Njegove dimenzije bile su dizajnirane tako da osiguraju lakoću manevriranja, dok su unutarnji prostori bili optimizirani za maksimalnu funkcionalnost.
Vanjske dimenzije:
- Dužina: 3,56 metara
- Širina: 1,60 metara
- Visina: 1,36 metara
- Međuosovinski razmak: 2,38 metara
Zahvaljujući ovim dimenzijama, Peugeot 106 je bio idealan za kretanje kroz gužvu i parkiranje na skučenim mjestima, čime je postao iznimno popularan među gradskim vozačima. Mali međuosovinski razmak doprinosio je njegovoj upravljivosti i okretnosti u zavojima, što je bilo jedno od ključnih obilježja njegovog vozačkog iskustva.
Unutarnje dimenzije i kapacitet:
Unutrašnjost Peugeota 106 bila je dizajnirana s naglaskom na praktičnost. Iako su stražnja sjedala bila nešto manja, sprijeda su vozač i suvozač imali solidan prostor za ugodnu vožnju.
- Kapacitet prtljažnika: 215 litara, što je bilo dovoljno za svakodnevne potrepštine ili manje prtljage. S preklopljenim stražnjim sjedalima, prostor se mogao proširiti na oko 528 litara, čineći ga fleksibilnim za vozače kojima je povremeno potreban dodatni prtljažni prostor.
Peugeot 106 cijena
Cijena Peugeota 106 varirala je ovisno o godini proizvodnje, verziji, motoru i opremi. Kada je prvi put lansiran 1991. godine, Peugeot 106 bio je pozicioniran kao pristupačan gradski automobil, što je privuklo veliki broj vozača koji su tražili povoljan, pouzdan i ekonomičan automobil.
Nove verzije (tijekom proizvodnje):
U trenutku svog izlaska, osnovni modeli Peugeota 106 bili su cjenovno konkurentni, s početnim cijenama od oko 7.000 do 10.000 eura, ovisno o verziji i motoru. Sportski modeli, poput Peugeot 106 Rallye i GTi, bili su nešto skuplji, s cijenama koje su dosezale oko 15.000 eura, zbog poboljšanih performansi, opreme i sportskog dizajna.
Rabljeni automobili:
Danas se Peugeot 106 može naći na tržištu rabljenih automobila po vrlo povoljnim cijenama. Ovisno o stanju, prijeđenim kilometrima i verziji, cijene za rabljeni Peugeot 106 kreću se od 500 do 3.000 eura. Osnovni modeli s manjim motorima i skromnijom opremom uglavnom se nalaze u donjem cjenovnom rangu, dok bolje očuvani sportski modeli, posebno Peugeot 106 GTi, mogu doseći i više cijene, jer su danas traženi među ljubiteljima klasičnih automobila.
Tehnologije
Peugeot 106, iako mali gradski automobil, tijekom svog proizvodnog ciklusa uveo je nekoliko tehnologija koje su ga činile konkurentnim i privlačnim vozačima u to vrijeme. S obzirom na to da je lansiran početkom 1990-ih, Peugeot 106 je u početku dolazio s osnovnim tehnološkim rješenjima, no s vremenom su mu dodana naprednija tehnološka rješenja kako bi održao korak s konkurencijom i sve većim zahtjevima tržišta.
Sigurnosne tehnologije:
U početnim godinama, Peugeot 106 nije imao mnogo naprednih sigurnosnih značajki koje su danas standard. No, kako je automobil evoluirao, implementirane su sljedeće tehnologije:
- Zračni jastuci: Prvotno dostupan samo u višim razinama opreme, prednji zračni jastuci kasnije su postali standardni dio opreme kako bi poboljšali sigurnost putnika.
- ABS (Antilock Braking System): Peugeot 106 kasnijih generacija mogao se opremiti ABS-om, što je značajno povećalo sigurnost prilikom kočenja i spriječilo blokiranje kotača.
- Pojačane sigurnosne zone: Karoserija Peugeota 106 bila je dodatno pojačana kako bi bolje apsorbirala udarce, smanjujući rizik od ozljeda u slučaju sudara.
Komforne i vozačke tehnologije:
Iako jednostavan automobil, Peugeot 106 je nudio nekoliko komfornih rješenja koja su bila korisna u svakodnevnoj vožnji:
- Servoupravljač: Dostupan u višim razinama opreme, servoupravljač je omogućavao lakše upravljanje, posebno u gradskoj vožnji i prilikom parkiranja.
- Električni prozori: Ova značajka je bila dostupna na višim razinama opreme, čime je povećan komfor za vozača i putnike.
- Centralno zaključavanje: Kasnije generacije Peugeota 106 dolazile su s opcijom centralnog zaključavanja, čime je povećana sigurnost i praktičnost pri svakodnevnom korištenju automobila.
- Klima uređaj: Iako nije bio standardni dio opreme u svim verzijama, klima uređaj je postao sve češći dodatak, posebno u kasnijim godinama proizvodnje, pružajući veći komfor tijekom vožnje.
Audio i zabavne tehnologije:
Peugeot 106 također je pratio trendove u zabavnim tehnologijama tijekom 1990-ih:
- Kasetofon i CD player: U ranijim modelima, Peugeot 106 je bio opremljen kasetofonom, dok su kasniji modeli nudili CD player kao opciju, što je tada bilo napredno rješenje za audio sustav.
- Zvučnici: Osnovni modeli dolazili su s jednostavnim audio sustavom, ali naprednije verzije imale su višekanalne zvučnike za bolji zvuk u kabini.
Ekološke tehnologije:
Kako su ekološki standardi postajali stroži, Peugeot 106 se prilagođavao novim pravilima:
- Katalizatori: Kako bi zadovoljio europske norme o emisiji ispušnih plinova, Peugeot 106 je bio opremljen katalizatorima koji su smanjivali štetne emisije.
- ECO verzije: Neki modeli Peugeota 106 bili su posebno dizajnirani za nisku potrošnju goriva i smanjenje emisija, čineći ih ekološki prihvatljivijima u odnosu na konkurenciju.
Peugeot 106 iskustva
Iskustva vlasnika Peugeota 106 kroz godine općenito su bila vrlo pozitivna, osobito kad je riječ o pouzdanosti, jednostavnosti i ekonomičnosti ovog automobila. Ovaj model stekao je široku bazu vjernih vozača koji su ga cijenili zbog njegovih praktičnih karakteristika, pristupačnosti te lakoće održavanja. Evo nekoliko ključnih dojmova vlasnika Peugeota 106:
Pouzdanost i izdržljivost:
Jedna od najčešćih pohvala koje vlasnici ističu za Peugeot 106 jest njegova pouzdanost. Unatoč jednostavnom dizajnu, automobil je bio izuzetno robustan, a mehanički kvarovi su bili rijetki, osobito kod verzija s osnovnim benzinskim motorima. Vlasnici često ističu da Peugeot 106, uz redovito održavanje, može trajati dugi niz godina bez većih problema, što ga čini izvrsnim izborom za one koji traže dugoročno rješenje za prijevoz.
Ekonomičnost:
Potrošnja goriva Peugeota 106 bila je jedan od glavnih razloga zbog kojih su ga vozači voljeli. Benzinski modeli, osobito verzije s manjim motorima (1.0 i 1.1), nudili su izuzetno nisku potrošnju u gradskim uvjetima, dok su dizelski modeli omogućavali još veću štedljivost, osobito na duljim relacijama. Vlasnici često ističu da je Peugeot 106 jedan od najekonomičnijih automobila koji su ikad posjedovali, što ga čini idealnim za svakodnevne vožnje i vozače s ograničenim budžetom.
Vozne karakteristike:
Kompaktne dimenzije Peugeota 106 omogućavale su lako manevriranje u gradskoj vožnji. Vozači hvale njegovu agilnost i jednostavnost parkiranja u skučenim prostorima. Iako nije sportski automobil u osnovnim verzijama, mnogi vlasnici cijene stabilnost i preciznost upravljanja, osobito kod sportskih verzija poput 106 Rallye i GTi. Ove verzije pružale su znatno dinamičnije iskustvo, što ih je učinilo popularnim među ljubiteljima brze i zabavne vožnje.
Jednostavno održavanje:
Još jedna česta pohvala odnosi se na jednostavno i jeftino održavanje. Dijelovi za Peugeot 106 su široko dostupni, a popravci su jednostavni i pristupačni, što je razlog zašto mnogi vlasnici održavaju ovaj automobil i dalje, unatoč njegovim godinama. Mehaničari često navode da je Peugeot 106 jedan od lakših automobila za servisiranje, što dodatno smanjuje troškove održavanja.
Unutrašnji prostor i komfor:
Iako mali, vlasnici često komentiraju da je prostor u unutrašnjosti Peugeota 106 dobro iskorišten. Prednja sjedala su relativno prostrana i udobna za automobil ove klase, dok je stražnji prostor donekle ograničen, ali dovoljan za kraće vožnje. Prtljažnik nije velik, no dovoljno je funkcionalan za svakodnevne potrebe. Većina vozača smatra da je Peugeot 106 savršen za gradske uvjete, dok bi se na duljim putovanjima mogla osjetiti potreba za više prostora.
Dugovječnost:
Mnogi vlasnici koji su kupili Peugeot 106 krajem 1990-ih ili početkom 2000-ih još uvijek ga koriste, što je dokaz njegove dugovječnosti. Čak i nakon više od 20 godina, dobro očuvani primjerci i dalje su popularni među vozačima, osobito onima koji traže ekonomičan drugi automobil ili klasični model za svakodnevnu vožnju.
Konkurenti
Peugeot 106 natjecao se u segmentu malih gradskih automobila, gdje je konkurencija bila iznimno jaka. Njegovi glavni konkurenti dolazili su iz sličnih kompaktnih modela koji su nudili slične karakteristike, namijenjene vozačima koji traže pristupačne, štedljive i jednostavne automobile za svakodnevnu vožnju. Evo nekoliko glavnih konkurenata Peugeota 106:
1. Renault Clio
Renault Clio, predstavljen 1990. godine, bio je jedan od najozbiljnijih konkurenata Peugeota 106. Ovaj model nudio je sličnu kombinaciju kompaktnih dimenzija, pristupačne cijene i raznolike ponude motora. Clio je bio poznat po nešto boljoj unutrašnjosti i udobnosti, te je nudio širi spektar sigurnosnih opcija u kasnijim godinama proizvodnje. Baš kao i Peugeot 106, Renault Clio je privukao pažnju sportskim verzijama, poput Clio Williams i Clio RS, koje su nudile impresivne performanse.
2. Citroën Saxo
Citroën Saxo, koji je dijelio mnoge komponente s Peugeotom 106, bio je blizak konkurent budući da je dolazio iz iste grupacije (PSA). Lansiran 1996. godine, Saxo je bio sličnih dimenzija i nudio gotovo identične motore i opremu. Razlika između njih bila je više estetska i u nekim detaljima unutarnjeg uređenja. Kao i Peugeot 106, Citroën Saxo je imao sportsku verziju – Saxo VTS – koja je konkurirala Peugeot 106 GTi-u, što je među ljubiteljima sportskih automobila izazivalo zanimljivu dilemu.
3. Ford Fiesta
Ford Fiesta bio je još jedan važan igrač u klasi malih automobila. Slične dimenzije, pouzdani motori i dobra upravljivost činili su Fiestu čestim izborom među vozačima koji su tražili gradski automobil. Ford je nudio solidnu razinu opreme, a verzije poput Ford Fieste XR2 privukle su entuzijaste koji su željeli sportskiji osjećaj vožnje. Fiesta se isticala svojom voznom dinamikom, čime je bila jak konkurent Peugeotu 106, posebno u sportskom segmentu.
4. Volkswagen Polo
Volkswagen Polo bio je sinonim za njemačku kvalitetu u segmentu malih automobila. Ovaj model bio je poznat po vrhunskoj izradi, pouzdanosti i izdržljivosti, čime je stekao velik broj lojalnih kupaca. Iako nešto skuplji od Peugeota 106, Polo je nudio bolju unutrašnjost i osjećaj solidnosti, što je privuklo vozače koji su tražili dugotrajan i kvalitetan automobil. Polo se također natjecao u sportskom segmentu sa svojim modelima Polo GT i Polo G40.
5. Fiat Punto
Fiat Punto, predstavljen 1993. godine, bio je jedan od najprodavanijih automobila u Europi i ozbiljan konkurent Peugeotu 106. Punto je nudio prostraniju unutrašnjost i atraktivan dizajn, uz pouzdane motore i nisku potrošnju goriva. Cijenjen je zbog svoje pristupačnosti, a verzije poput Fiat Punto GT bile su namijenjene ljubiteljima brže vožnje. Punto je bio poznat po svojim karakteristikama kao ekonomičan gradski automobil, te je često bio preferiran među vozačima s ograničenim budžetom.
Svi ovi modeli predstavljali su ozbiljnu konkurenciju Peugeotu 106 u segmentu malih gradskih automobila, nudeći slične prednosti u pogledu cijene, ekonomičnosti i vozačkog iskustva. Peugeot 106 se, međutim, isticao svojom pouzdanošću, raznovrsnim verzijama i šarmantnim dizajnom, što mu je omogućilo da se održi kao popularan izbor među vozačima.