in

Opel GT: Među najljepšim automobilima svog vremena

Žuti Opel GT na manifestaciji "Old- und Younngtimer Sommerfest" u njemačkom Rastedeu
Foto: Heide Pinkall / Shutterstock.com

Opel GT je legendarni sportski automobil koji je ostavio neizbrisiv trag u automobilskoj industriji. Predstavljen krajem 1960-ih godina, ovaj kompaktni coupe ubrzo je postao simbol njemačkog inženjeringa i dizajna. S elegantnim linijama, aerodinamičnim oblikom i snažnim motorom, Opel GT donio je vozačima nevjerojatnu kombinaciju brzine, stila i precizne vožnje. Njegova popularnost bila je toliko velika da ga mnogi smatraju jednim od najljepših sportskih automobila svoga vremena.

Svijet Opel GT-a vodi nas kroz priču o automobilu koji nije bio samo sredstvo prijevoza, već i umjetničko djelo na kotačima, privlačeći entuzijaste širom svijeta.

Povijest Opel GT-a

Povijest Opel GT-a počinje 1965. godine, kada je na Frankfurtskom sajmu automobila predstavljen koncept vozila koji je privukao veliku pažnju svojim futurističkim dizajnom i sportskom elegancijom. Inspiriran američkim muscle carovima, Opel GT je bio prava revolucija za njemačkog proizvođača automobila. Serijska proizvodnja započela je 1968. godine, a model je bio dostupan u dvije verzije motora – 1.1L i 1.9L, s tim da je potonji bio daleko popularniji zbog boljih performansi.

Dizajn Opel GT-a bio je nevjerojatno moderan za svoje vrijeme, s dugom prednjom haubom i niskim profilom. Posebno su se isticale skrivene prednje svjetlosne grupe koje su se rotirale pri otvaranju, što je davalo automobilu dodatnu dozu atraktivnosti. Slogan “Nur Fliegen ist schöner” (Samo je letenje ljepše) savršeno je odražavao sportski duh ovog modela.

Proizvodnja prve generacije trajala je do 1973. godine, nakon čega je Opel GT povučen s tržišta. No, njegova popularnost nije jenjavala, te je tijekom godina postao pravi kolekcionarski dragulj. Druga generacija Opel GT-a predstavljena je 2007. godine kao modernizirani roadster, no nije uspjela postići istu razinu kultnog statusa kao original.

Bez obzira na to, Opel GT iz 1960-ih i dalje se smatra jednim od najvažnijih modela u povijesti Opela, simbolizirajući inovativnost i odvažnost u automobilskom dizajnu, koji i danas izaziva divljenje ljubitelja klasičnih automobila.

Opel GT (lijevo) iz 1970. godine
Foto: Screenshot Regular Car Reviews

Motori

Opel GT je bio dostupan s dva različita benzinska motora tijekom proizvodnje prve generacije, što je omogućilo vozačima da odaberu između performansi i ekonomičnosti, ovisno o njihovim potrebama.

Prva opcija bila je 1.1-litreni četverocilindrični motor s 60 KS, koji je dolazio iz modela Opel Kadett. Iako nije bio posebno snažan, ovaj motor je pružao dobar omjer između potrošnje goriva i osnovnih performansi. Ova verzija Opel GT-a bila je prikladnija za one koji su tražili elegantan sportski automobil, ali nisu imali potrebu za visokim brzinama.

S druge strane, najpopularniji motor bio je 1.9-litreni četverocilindrični motor s 90 KS, koji je omogućio Opel GT-u znatno bolje performanse. S ovim motorom, automobil je mogao dosegnuti brzinu od 185 km/h i ubrzati od 0 do 100 km/h za manje od 11 sekundi, što je bilo vrlo impresivno za to vrijeme. Ovaj motor, poznat po svojoj izdržljivosti i snazi, omogućio je Opel GT-u da se natječe s mnogim sportskim automobilima tog doba.

Oba motora su bila uparena s četverostupanjskim ručnim mjenjačem, što je vozačima omogućavalo dobar osjećaj kontrole nad vozilom. Za one koji su tražili dodatnu udobnost, Opel je također ponudio opciju trostupanjskog automatskog mjenjača, iako je on bio rijetko biran zbog želje vozača za sportskijim doživljajem vožnje.

Kombinacija ovih motora i lagane karoserije omogućila je Opel GT-u izvrsne vozne karakteristike, zbog čega je i danas omiljen među kolekcionarima klasičnih automobila.

Vožnja

Vožnja Opel GT-a bila je jedno od ključnih obilježja koje su ga učinile tako voljenim među automobilskim entuzijastima. Zahvaljujući svom iznimno laganom dizajnu, aerodinamičnoj karoseriji i optimalnom rasporedu težine, Opel GT pružao je osjećaj agilnosti i preciznosti na cesti, što je bilo neobično za sportske automobile iz tog razdoblja.

Jedna od najznačajnijih karakteristika vožnje Opel GT-a bila je njegova niska težina, koja je iznosila oko 950 kg. To je omogućilo motorima, osobito snažnijem 1.9-litrenom, da pruže izvanredne performanse s ubrzanjima koja su oduševljavala vozače. S ručnim četverostupanjskim mjenjačem, vozači su imali potpunu kontrolu nad snagom i momentom automobila, što je stvaralo pravi osjećaj povezanosti s cestom.

Opel GT je također imao nezavisni ovjes na prednjem kraju i krutu stražnju osovinu, što je vožnji davalo dobru ravnotežu između udobnosti i sportske dinamike. Automobil je bio poznat po svojoj stabilnosti u zavojima, gdje su niski težište i dobro odmjereni upravljački mehanizam davali vozačima povjerenje da agresivnije ulaze u zavoje. Iako nije bio sportski automobil visokih performansi poput nekih skupljih konkurenata, Opel GT je pružao odličan balans između brzine, udobnosti i užitka u vožnji.

Jedan od ikoničnih detalja vožnje Opel GT-a bile su skrivene prednje svjetlosne grupe koje su se rotirale ručno. Iako je ovo bilo više dizajnersko rješenje, dodavalo je automobilu karakter i osjećaj jedinstvenosti.

Ukupno gledano, vožnja Opel GT-a bila je nezaboravno iskustvo. Kombinacija lagane šasije, responzivnog motora i sportskog upravljanja omogućila je vozačima uživanje u svakoj minuti provedenoj za volanom ovog sportskog klasika.

Bijeli Opel GT s crvenom crtom na cesti
Foto: Screenshot Regular Car Reviews

Dimenzije

Dimenzije Opel GT-a bile su ključne za njegovu aerodinamičnost, upravljivost i sportski izgled. Kao kompaktni sportski automobil, dizajniran je da bude nizak, širok i elegantan, što je dodatno naglašavalo njegovu dinamiku i performanse.

Dimenzije prve generacije Opel GT-a su sljedeće:

  • Duljina: 4.115 mm
  • Širina: 1.580 mm
  • Visina: 1.225 mm
  • Međuosovinski razmak: 2.415 mm
  • Težina: oko 950 kg

Niska visina i duga prednja hauba karakteristične su za sportske automobile iz tog doba, a upravo je ova kombinacija dimenzija omogućila Opel GT-u odličnu aerodinamičnost i stabilnost pri većim brzinama. Kratki stražnji kraj automobila davao je dojam kompaktnosti, a međuosovinski razmak pružao je dobru ravnotežu između udobnosti i upravljivosti.

Unutarnje dimenzije automobila također su bile prilagođene sportskom karakteru, s niskim sjedištima koja su vozaču i suvozaču pružala osjećaj sjedenja blizu ceste, što je dodatno pojačavalo osjećaj brzine i povezanosti s automobilom.

Sveukupno, dimenzije Opel GT-a savršeno su doprinosile njegovom prepoznatljivom izgledu i sportskom ponašanju na cesti, što ga je učinilo ikonom među sportskim automobilima 1960-ih i 1970-ih godina.

Opel GT cijena

Cijena Opel GT-a, kada je prvi put lansiran krajem 1960-ih, bila je vrlo konkurentna u usporedbi s drugim sportskim automobilima tog vremena. U to vrijeme, osnovna cijena Opel GT-a kretala se između 10.000 i 12.000 njemačkih maraka, ovisno o verziji motora i dodatnoj opremi. To ga je činilo dostupnim automobilom za vozače koji su željeli uživati u sportskom automobilu bez astronomskih troškova, što je bio jedan od razloga njegove velike popularnosti.

Danas, međutim, cijena originalnog Opel GT-a iz prve generacije (1968.–1973.) značajno se promijenila, posebno među kolekcionarima. Ovisno o stanju vozila, broju prijeđenih kilometara i opsegu restauracije, cijena dobro očuvanog Opel GT-a može varirati. Na tržištu klasičnih automobila, originalni primjerci mogu postići cijene između 15.000 i 40.000 eura, dok rijetki i savršeno restaurirani modeli mogu dostići i više.

Cijena drugog modela Opel GT-a, koji je bio na tržištu između 2007. i 2009. godine, kada je ponovno lansiran kao roadster, također je bila konkurentna, s početnom cijenom od oko 30.000 eura. Međutim, zbog ograničene proizvodnje i manje potražnje, ovaj model nije postigao isti kultni status kao originalni Opel GT.

Danas, prvi model Opel GT-a uživa status kolekcionarskog dragulja, a njegova vrijednost nastavlja rasti, dok vozači i ljubitelji automobila diljem svijeta cijene njegovu kombinaciju stila, brzine i povijesne važnosti.

Tehnologije

Opel GT, iako primarno poznat po svom elegantnom dizajnu i sportskim performansama, također je bio opremljen naprednim tehnologijama za svoje vrijeme, što ga je dodatno istaknulo među konkurencijom u kasnim 1960-im i ranim 1970-im godinama.

Jedna od najprepoznatljivijih tehnoloških inovacija Opel GT-a bila su skrivena prednja svjetla. Ova svjetla nisu se podizala vertikalno, kao kod mnogih drugih sportskih automobila tog vremena, već su se rotirala ručno putem poluge unutar automobila. Iako nije bilo električnog mehanizma, ovaj sustav bio je vrlo inovativan i dodavao je automobilu dodatni element futurističkog izgleda.

Opel GT je također bio opremljen naprednim ovjesnim sustavom za svoje vrijeme. Koristio je nezavisni ovjes sprijeda, dok je straga imao krutu osovinu. Ova kombinacija omogućila je dobar balans između sportske vožnje i udobnosti, te je pridonijela stabilnosti vozila u zavojima i pri većim brzinama.

Motori u Opel GT-u, osobito popularni 1.9-litreni motor, koristili su napredne tehnologije za to razdoblje kako bi osigurali optimalnu snagu i performanse. Ovaj motor imao je jednostruku bregastu osovinu i dvostruko Weber rasplinjače, što je omogućavalo učinkovitu isporuku goriva i poboljšanu snagu. Motor je također bio poznat po svojoj izdržljivosti, što je doprinijelo dugotrajnosti i popularnosti automobila.

Što se tiče unutrašnje tehnologije, Opel GT je bio prilično jednostavan, s naglaskom na sportsku funkcionalnost. Analogni instrumenti na kontrolnoj ploči pružali su vozačima osnovne informacije o brzini, broju okretaja i razini goriva, što je bilo u skladu s minimalizmom sportskih automobila iz tog vremena. Iako nije imao napredne tehnološke značajke poput današnjih automobila, Opel GT je bio opremljen sustavima koji su vozaču omogućavali užitak u vožnji i osjećaj kontrole.

Također, jedan od tehnoloških elemenata koji je poboljšavao performanse i ekonomičnost Opel GT-a bila je njegova aerodinamična karoserija. Dizajniran s niskim profilom i glatkim linijama, automobil je imao smanjen otpor zraka, što je pozitivno utjecalo na njegovu brzinu i upravljivost.

Sve ove tehnologije, iako možda jednostavne po današnjim standardima, u svoje su vrijeme činile Opel GT vrhuncem inženjerskih dostignuća, kombinirajući estetiku i funkcionalnost kako bi pružile nezaboravno vozačko iskustvo.

Unutrašnjost Opel GT-a
Foto: Screenshot Regular Car Reviews

Opel GT iskustva

Iskustva vozača Opel GT-a često su ispunjena entuzijazmom i divljenjem prema ovom sportskom automobilu, koji je, unatoč svojim skromnijim specifikacijama u usporedbi s nekim konkurentima, pružao jedinstven osjećaj vožnje. Ovaj automobil nije bio samo prijevozno sredstvo, već prava ikona stila i vozačkog užitka.

Užitak vožnje bio je jedan od glavnih razloga zbog kojih su vlasnici i ljubitelji Opel GT-a imali tako pozitivna iskustva. Lagana konstrukcija i responzivan motor omogućavali su vozačima da se osjećaju povezano s cestom. Mnogi ističu kako je Opel GT pružao izvanrednu agilnost, posebno u zavojima, zahvaljujući svojoj maloj težini i dobrom rasporedu mase. Vozači često opisuju vožnju kao čistu radost, uz osjećaj brzine i kontrole koji je bio neusporediv s mnogim automobilima tog vremena.

Drugi ključni element iskustva bio je dizajn automobila. Vozači Opel GT-a su se često osjećali posebno zbog atraktivnog izgleda automobila. Njegov dug prednji kraj i niske linije privlačili su poglede gdje god se pojavio. Vlasnici su uživali u činjenici da su vozili automobil koji je bio jedinstven, a mnogi su se hvalili njegovim prepoznatljivim skrivenim svjetlima, što je postalo svojevrsni potpis ovog modela.

Unutrašnjost Opel GT-a, iako relativno minimalistička, pružala je osjećaj sportske vožnje. Niski položaj sjedenja i jednostavna kontrolna ploča omogućavali su vozačima da se fokusiraju na cestu. Vozači su često spominjali osjećaj sjedenja blizu tla, što je pojačavalo dojam brzine i sportske prirode automobila.

Ipak, nije sve bilo savršeno. Praktičnost Opel GT-a bila je ograničena, posebno kada je riječ o prostoru u kabini i prtljažniku. Zbog svoje kompaktne veličine, automobil nije bio idealan za svakodnevnu vožnju ili duža putovanja. Također, neki vozači su spominjali da su se, nakon dužeg vremena za volanom, susretali s određenom razinom nelagode zbog ograničenog prostora i osnovnih interijera.

Unatoč tim manama, vozači su voljeli Opel GT zbog onoga što je nudio – čist sportski duh, izvanredan dizajn i nezaboravno vozačko iskustvo. Mnogi vlasnici danas čuvaju svoje Opel GT-ove kao kolekcionarske primjerke, prisjećajući se vremena kada su sportskost i stil bili najvažniji atributi automobila.

Konkurenti

Opel GT je tijekom svog zlatnog razdoblja, krajem 1960-ih i početkom 1970-ih godina, bio suočen s konkurencijom brojnih sportskih automobila koji su ciljali sličnu publiku. Njegovi glavni konkurenti dolazili su kako iz Europe, tako i iz Sjedinjenih Američkih Država, gdje su sportski coupe modeli uživali veliku popularnost. Evo nekoliko ključnih konkurenata Opel GT-a:

1. Porsche 914

Porsche 914 bio je jedan od glavnih europskih konkurenata Opel GT-u. Lansiran u isto vrijeme, 1969. godine, Porsche 914 nudio je sličan sportski coupe izgled, ali s mid-engine konfiguracijom, što je poboljšalo njegovu ravnotežu i upravljivost. Iako je bio skuplji od Opel GT-a, Porsche 914 privlačio je vozače koji su tražili prestižni sportski automobil sa značkom Porschea. Glavna prednost Porsche 914 bila je njegova naprednija tehnologija, dok je Opel GT bio povoljniji i pristupačniji široj publici.

2. Datsun 240Z

Datsun 240Z, koji je lansiran 1969. godine, bio je još jedan snažan konkurent Opel GT-u. Ovaj japanski sportski automobil ubrzo je postao hit zbog svoje kombinacije performansi, stila i pouzdanosti. Datsun 240Z bio je opremljen 2.4-litrenim rednim šestocilindričnim motorom, što ga je činilo snažnijim od Opel GT-a, ali je i dalje bio pristupačan cijenom. Njegove bolje performanse i veća snaga pomogli su mu da postigne veliku popularnost u Sjedinjenim Američkim Državama, gdje je Opel GT također imao dobar odjek.

3. Fiat 124 Sport Spider

Fiat 124 Sport Spider bio je još jedan europski rival Opel GT-u. Ovaj talijanski roadster bio je lansiran 1966. godine i kombinirao je sportske performanse s talijanskim stilom. Fiat 124 je bio cabriolet, za razliku od Opel GT-a koji je imao coupe karoseriju, što je mnogim vozačima predstavljalo bitnu razliku. Ipak, oba automobila nudila su sportski doživljaj vožnje, ali s različitim pristupima. Fiat je bio poznat po svojoj elegantnoj liniji i vozačkom užitku na otvorenom, dok je Opel GT naglasak stavio na coupe estetiku.

4. Triumph GT6

Triumph GT6, britanski sportski automobil, bio je izravan konkurent Opel GT-u u segmentu malih sportskih coupe vozila. S 2.0-litrenim šestocilindričnim motorom, Triumph GT6 nudio je slične performanse kao i Opel GT, no bio je poznat po nešto grubljoj vožnji i manje rafiniranoj unutrašnjosti. Ipak, Triumph GT6 je privlačio ljubitelje britanske autoindustrije i bio popularan zbog svoje sportske mehanike i solidnog rukovanja.

5. Ford Capri

Ford Capri, često nazivan europskim Mustangom, bio je jedan od najvećih konkurenta Opel GT-u u Europi. Ford Capri je lansiran 1969. godine i nudio je širok raspon motora, od skromnijih do snažnijih V6 verzija, što je omogućilo da se natječe s različitim segmentima sportskih automobila. Capri je bio prostraniji od Opel GT-a, s većim prtljažnikom i stražnjim sjedalima, što ga je činilo praktičnijim izborom za one koji su željeli sportski automobil, ali s većom svestranošću. Cjenovno su bili slični, no Ford Capri je pružao više varijabilnosti zbog šireg izbora motora i karoserijskih verzija.

6. Chevrolet Corvette (C3)

Iako se Chevrolet Corvette (C3) nalazi u višem cjenovnom razredu, bio je jedan od sportskih automobila koji su Opel GT-u u Sjedinjenim Američkim Državama pružali najviše konkurencije. Corvette je bila veći, snažniji i luksuzniji sportski automobil s V8 motorom, ali je Opel GT često nazivana “baby Corvette” zbog sličnosti u dizajnu, što je Opel GT-u dalo dodatni apel među američkim vozačima koji su tražili sličan izgled po pristupačnijoj cijeni.

Opel GT borio se s nekim od najboljih sportskih automobila svoga vremena, a njegova konkurencija dolazila je iz različitih dijelova svijeta. Iako su neki konkurenti nudili više snage ili luksuza, Opel GT uspješno je pronašao svoje mjesto među entuzijastima zahvaljujući jedinstvenoj kombinaciji povoljne cijene, prepoznatljivog dizajna i vozačkog užitka. Danas, mnogi od ovih automobila dijele status kultnih klasika, a Opel GT i dalje ostaje jedan od omiljenih modela među kolekcionarima.

Članak objavio Luka Petkovic

najbolji auto za početnike

Top 10 najboljih automobila za početnike

Audi RS e-tron GT

Audi RS: Vrhunac Audijeve sportske ponude