in

Obavezna oprema u autu – Vaš vodič za sigurnu vožnju

obavezna oprema u autu

Jeste li se ikad zapitali što sve morate imati u svom autu? Obavezna oprema u automobilu nije samo zakonska obaveza, već i ključ vaše sigurnosti na cesti. Svaki vozač u Hrvatskoj mora imati kutiju prve pomoći, reflektirajući prsluk, sigurnosni trokut i rezervne žarulje u svojem vozilu.

Ova oprema može biti razlika između sigurne vožnje i potencijalno opasne situacije. No, to nije sve – postoji još nekoliko korisnih stvari koje bi svaki vozač trebao imati pri ruci. Želite li znati koje su to i kako vam mogu pomoći u raznim situacijama na cesti?

Kutija prve pomoći

Kutija prve pomoći obavezan je dio opreme svakog automobila u Hrvatskoj. Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje da svaki vozač mora imati ovu važnu opremu u svom vozilu.

Sadržaj kutije strogo je definiran i mora zadovoljavati normu HRN 1112. U njoj se nalaze sterilne gaze, zavoji, flasteri, trokutaste marame, sigurnosne igle, škare i druge neophodne stvari za pružanje prve pomoći.

Zanimljivo je da kutija prve pomoći ima rok trajanja. Obično traje oko 4-5 godina, ovisno o proizvođaču. Nakon isteka roka, potrebno ju je zamijeniti novom. Cijena kutije kreće se od 20 do 40 eura, ovisno o proizvođaču i mjestu kupnje.

Prilikom registracije vozila, policijski službenici provjeravaju prisutnost i ispravnost kutije prve pomoći. Ako je nemate ili je istekao rok trajanja, možete dobiti kaznu. Kazne za neposjedovanje propisane opreme mogu biti prilično visoke, pa je bolje biti na oprezu.

Ne zaboravite da i motocikli moraju imati kutiju prve pomoći, ali njihov sadržaj je nešto drugačiji i mora zadovoljiti normu HRN 1113. Uvijek provjerite oznaku na kutiji prilikom kupnje kako biste bili sigurni da je odgovarajuća za vaše vozilo.

kutija prve pomoći

Sigurnosni reflektirajući prsluk

Sigurnosni reflektirajući prsluk ključan je dio obavezne opreme u autu. Ovaj jednostavan, ali važan komad odjeće može spasiti živote u opasnim situacijama na cesti.

Prsluk je obično jarko žute ili narančaste boje s reflektirajućim trakama. Te trake sjaje kada ih obasja svjetlost farova, čineći vozača vidljivim iz daljine. To je posebno korisno noću ili u uvjetima slabe vidljivosti.

Prema zakonu, prsluk mora biti lako dostupan u vozilu. Mnogi ga drže u pretincu za rukavice ili džepu na vratima. Tako ga vozač može brzo obući prije izlaska iz auta u slučaju kvara ili nesreće.

Europska oznaka EN471 mora biti na prsluku. Ta oznaka potvrđuje da prsluk zadovoljava sigurnosne standarde. Cijena prsluka je obično oko 10 EUR, što je mala cijena za dodatnu sigurnost.

Kazne za neposjedovanje prsluka mogu biti visoke. U Hrvatskoj, vozač bez prsluka može dobiti kaznu od 70 EUR. Slične kazne postoje i u drugim europskim zemljama.

Stručnjaci preporučuju da se u autu drži više od jednog prsluka. Tako svi putnici mogu biti sigurni ako moraju izaći iz vozila na opasnoj cesti.

Aparat za gašenje požara

Jeste li se ikada zapitali treba li vam aparat za gašenje požara u autu? Odgovor je – ovisi! Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama jasno propisuje koja vozila moraju imati ovaj važan sigurnosni uređaj.

Za većinu osobnih automobila aparat nije obavezan. Ali, ako vozite taksi, morate imati jedan od 2 kg. To vrijedi i za autobuse, kamione i druga veća vozila.

Zanimljivo je da su pravila drugačija u nekim zemljama. Recimo, u Grčkoj je aparat obavezan za sve automobile. Tamo traže tip S2 s 2 kg praha.

Iako nije uvijek obavezan, aparat može biti jako koristan u hitnim slučajevima. Mali požari u vozilu mogu brzo izmaknuti kontroli. S aparatom pri ruci možete spriječiti veću štetu ili čak spasiti živote.

Ako odlučite nabaviti aparat, birajte ABC tip s prahom. On gasi različite vrste požara. Stavite ga negdje gdje ga možete lako dohvatiti, poput poda ispred suvozačkog sjedala.

Zapamtite, sigurnost je najvažnija. Čak i ako vam aparat nije obavezan, razmislite o njegovoj kupnji. Bolje je imati ga i ne trebati, nego trebati a nemati!

Komplet rezervnih žarulja H1 i H7

Svaki vozač zna koliko je važna dobra vidljivost na cesti. Žarulje su ključne za sigurnu vožnju, a njihov kvar može biti opasan. Zato je komplet rezervnih žarulja H1 i H7 obavezan dio opreme u svakom autu.

H1 i H7 su najčešće vrste žarulja koje se koriste u prednjim svjetlima automobila. H1 se obično koristi za duga svjetla, dok H7 služi za kratka. Ove žarulje osiguravaju jasnu vidljivost noću i u lošim vremenskim uvjetima.

Zakon propisuje da vozači moraju imati rezervne žarulje za barem polovicu svjetlosnih mjesta na vozilu. To znači da trebate imati najmanje jednu H1 i jednu H7 žarulju u svom kompletu. Neki kompleti dolaze s dodatnim žaruljama za pokazivače smjera i stražnja svjetla.

Cijena kompleta rezervnih žarulja varira, ali obično se kreće između 10 i 30 eura. To je mala cijena za sigurnost koju pružaju. Zamjena žarulje na cesti je jednostavna, ali se pobrinite da to učinite na sigurnom mjestu, dalje od prometa.

Redovito provjeravajte svoj komplet žarulja. Osigurajte da su žarulje ispravne i odgovarajuće snage za vaš automobil. Nemojte čekati da vam žarulja pregori – zamijenite je čim primijetite da slabi. Sigurna vožnja je prioritet, a dobra vidljivost je ključna za to.

rezervne žarulje za automobilska svjetla

Euro sigurnosni trokut

Euro sigurnosni trokut je ključan dio obavezne opreme u svakom automobilu. Ovaj mali, ali važan predmet može spasiti živote na cesti. Trokut se koristi kada se auto zaustavi zbog kvara ili nezgode.

Postavlja se na cesti iza vozila da upozori druge vozače na opasnost. Na lokalnim cestama, trokut se stavlja oko 30 metara od auta. Na autocestama, ta udaljenost raste na 100 metara zbog veće brzine prometa.

Euro sigurnosni trokut je reflektirajući i lako se vidi noću. Izrađen je od čvrstog materijala koji može izdržati različite vremenske uvjete. Kada se ne koristi, trokut se sklapa u kompaktan oblik koji ne zauzima puno prostora u prtljažniku.

Cijena Euro sigurnosnog trokuta varira, ali obično se kreće između 10 i 30 EUR. To je mala cijena za sigurnost koju pruža. Neki modeli dolaze s dodatnim LED svjetlima za još bolju vidljivost.

Vozači bi trebali redovito provjeravati svoj sigurnosni trokut. Treba biti čist, neoštećen i lako dostupan u slučaju nužde. Dobro je povremeno vježbati postavljanje trokuta da budete spremni ako zatreba.

Rezervni kotač

Rezervni kotač je ključan dio obavezne opreme u svakom automobilu. On može spasiti dan kada se dogodi nezgoda s gumom na cesti. Većina vozača zaboravlja na njega dok im ne zatreba, ali redovita provjera je važna.

Prema hrvatskim propisima, rezervni kotač je obavezan u osobnim automobilima. Uz njega, potrebno je imati i alat za zamjenu gume. To uključuje dizalicu i ključ za kotače. Ovi alati omogućuju vozaču da sam zamijeni probušenu gumu ako se nađe u nevolji.

Stručnjaci preporučuju provjeru tlaka u rezervnom kotaču barem jednom godišnje. Također je dobro provjeriti stanje gume i ispravnost alata. Nemojte se iznenaditi ako otkrijete da je vaš rezervni kotač prazan – to se često događa zbog dugog stajanja.

Neki noviji modeli automobila umjesto klasičnog rezervnog kotača imaju set za popravak gume. To je praktično rješenje koje štedi prostor, ali ima ograničenja. Takav set može pomoći kod manjih oštećenja, ali nije zamjena za pravi rezervni kotač.

Vozači bi trebali znati gdje se nalazi rezervni kotač u njihovom automobilu. Često je skriven ispod podnice prtljažnika. Dobro je povremeno vježbati vađenje i vraćanje kotača. Tako ćete biti spremni ako se ikada nađete u situaciji da ga morate koristiti.

rezervni kotač

Dodatne stvari koje bi bilo korisno imati

Uz obaveznu opremu, pametno je u autu imati i neke dodatne stvari. Prva pomoć je uvijek dobrodošla – nikad ne znamo kad nam može zatrebati. Baterijska svjetiljka je korisna za noćne situacije ili pregledavanje motora u mraku.

Kablovi za paljenje su spas kad nam se baterija isprazni. Mogu nam pomoći da brzo pokrenemo auto bez čekanja vučne službe. Rezervne žarulje za farove i pokazivače smjera su male, a mogu nam uštedjeti puno muke.

Za duža putovanja, dobro je imati bocu vode i nešto suhe hrane. Nikad ne znamo hoćemo li zapeti negdje. Deka u prtljažniku može biti spas ako se auto pokvari po hladnoći.

Osnovni alat poput odvijača i kliješta može nam pomoći kod manjih popravaka. Krpa za brisanje je korisna za čišćenje vjetrobrana ili ruku nakon popravka. Rezervne rukavice su dobre za hladne dane ili prljave poslove oko auta.

Vozači koji često putuju s djecom znaju koliko je važno imati vrećice za smeće i maramice. Za zimske mjesece, strugalica za led je neophodna. Mala boca sredstva za odmrzavanje brave može nam uštedjeti puno vremena i živaca na hladnoći.

Članak objavio N Ć

Uklanjanje ogrebotina na autu s malom ogrebotinom na bočnom dijelu vozila.

Uklanjanje ogrebotina na autu – Brzi savjeti za osvježavanje vašeg vozila

geometrija kotača

Što je geometrija kotača? – Informativni vodič