in

Citroen Xsara: UspjeĆĄna na cestama, ali i u utrkama

Citroen Xsara
Foto: Wikimedia Commons

Citroen Xsara je kompaktni automobil koji je obiljeĆŸio kraj 90-ih i početak 2000-ih godina, postajući popularan izbor među vozačima zahvaljujući svojoj pouzdanosti, udobnosti i ekonomičnoj potroĆĄnji. Ovaj model, kojeg je proizveo poznati francuski proizvođač automobila Citroen, dostupan je u nekoliko verzija, uključujući hatchback, sedan i karavan, čime je privukao različite profile kupaca. Xsara se istaknula kao automobil koji nudi izvanredan omjer cijene i kvalitete, a također je ostavila trag i u svijetu automobilskih utrka, gdje je bila izuzetno uspjeĆĄna u WRC natjecanjima.

Njezina jednostavna, ali elegantna vanjơtina, uz prostranu unutraơnjost i napredne tehnologije za svoje vrijeme, učinile su je popularnim izborom obiteljskih vozača i entuzijasta diljem Europe.

Povijest Citroena Xsara

Citroen Xsara debitirala je 1997. godine kao nasljednik popularnog modela Citroen ZX, i brzo je stekla reputaciju kvalitetnog kompaktnog automobila u Europi. Proizvodila se sve do 2006. godine, a tijekom svog postojanja proơla je kroz nekoliko unapređenja i redizajna. Citroen Xsara je bila dostupna u nekoliko karoserijskih izvedbi: hatchback s tri i pet vrata, te karavan, čime je zadovoljila potrebe ơirokog spektra vozača.

Citroen Xsara je razvijena na istoj platformi kao Peugeot 306, ĆĄto joj je osiguralo solidne vozne karakteristike i stabilnost na cesti. Model je brzo stekao popularnost zbog svoje udobne voĆŸnje, ekonomičnih motora i praktičnosti u svakodnevnoj upotrebi. Dostupna je bila s benzinskim i dizelskim motorima, a mnogi su hvalili dizelske verzije zbog njihove izuzetno niske potroĆĄnje goriva.

Jedan od najvaĆŸnijih trenutaka u povijesti Xsare bio je njezin uspjeh na svjetskoj reli sceni. Citroen je u ranim 2000-im koristio model Xsara za natjecanje u Svjetskom reli prvenstvu (WRC). S legendarnim vozačem SĂ©bastienom Loebom za upravljačem, Citroen Xsara WRC postala je jedan od najdominantnijih automobila u povijesti WRC-a, osvojivĆĄi brojne titule i učvrstivĆĄi Citroenovo ime u motorsportu.

Tijekom svoje proizvodnje, Xsara je proơla kroz facelift 2000. godine, ơto je uključivalo poboljơanja u dizajnu, unutraơnjosti i tehnologiji. Iako je proizvodnja zavrơila 2006. godine, kada ju je zamijenio Citroen C4, Xsara i dalje ostaje omiljen izbor među ljubiteljima starijih Citroenovih modela zahvaljujući svojoj pouzdanosti i pristupačnosti.

Citroen Xsara parkirana na livadi
Foto: Screenshot Men and Motors

Motori

Citroen Xsara je bila poznata po ĆĄirokoj ponudi motora, koji su omogućili vozačima da biraju između ekonomičnih opcija za svakodnevnu voĆŸnju i snaĆŸnijih verzija za one koji su traĆŸili dinamičniji osjećaj na cesti. Ponuda motora obuhvaćala je benzinske i dizelske verzije, a svaki od njih nudio je kombinaciju performansi i učinkovitosti, prilagođenu različitim potrebama korisnika.

Benzinski motori:

Citroen Xsara je dolazila s nekoliko varijanti benzinskih motora koji su nudili dobar balans između snage i ekonomičnosti. Najosnovniji modeli imali su 1.4-litreni motor koji je bio poznat po svojoj pouzdanosti i niskoj potroĆĄnji goriva, idealan za gradske uvjete voĆŸnje. Uz to, postojala je i 1.6-litrena verzija koja je nudila malo viĆĄe snage, ali je i dalje bila vrlo ĆĄtedljiva.

Za one koji su traĆŸili viĆĄe performansi, bila je dostupna i 2.0-litrena verzija s viĆĄe konjskih snaga, koja je nudila dinamičniju voĆŸnju, osobito na otvorenim cestama. Postojala je i sportska verzija Xsara VTS, opremljena 2.0-litrenim motorom sa 167 KS, koja je pruĆŸala impresivne performanse za automobil ove klase.

Dizelski motori:

Citroen Xsara je također bila poznata po svojim izuzetno ĆĄtedljivim dizelskim motorima. Dizelski agregati su obuhvaćali nekoliko verzija HDi motora, koji su pruĆŸali odličnu ekonomičnost i trajnost. Najpopularniji među njima bio je 2.0 HDi motor, dostupan u varijantama sa 90 i 110 KS. Ovi motori su nudili izvrsnu kombinaciju niske potroĆĄnje goriva i dovoljno snage za udobnu voĆŸnju na dugim relacijama.

Dizelski motori su se posebno istaknuli na europskom trĆŸiĆĄtu, gdje je ekonomska učinkovitost bila ključan faktor za mnoge vozače. Zahvaljujući HDi tehnologiji, Citroen Xsara dizeli su postali sinonim za dugovječnost i niski troĆĄak odrĆŸavanja, ĆĄto je značajno pridonijelo popularnosti ovog modela među vozačima koji su traĆŸili ekonomičan automobil za svakodnevnu upotrebu.

VoĆŸnja

Citroen Xsara bila je poznata po svojoj udobnoj i stabilnoj voĆŸnji, ĆĄto je bio jedan od ključnih razloga zaĆĄto je ovaj model stekao popularnost među vozačima različitih profila. Iako je pripadala kompaktnoj klasi, Xsara je pruĆŸala osjećaj stabilnosti i sigurnosti koji je bio karakterističan za veće automobile, čineći je idealnom za duĆŸe voĆŸnje, ali i za svakodnevnu gradsku upotrebu.

Upravljivost i stabilnost:

Xsara je razvijena na platformi koju je dijelila s Peugeotom 306, ĆĄto joj je osiguralo solidne vozne karakteristike. Upravljač je bio precizan, a ovjes dobro balansiran, ĆĄto je omogućavalo udobnu voĆŸnju čak i na neravnim cestama. Model je bio poznat po izvrsnom leĆŸanju na cesti, a zahvaljujući naprednim postavkama ovjesa, Xsara se odlično nosila s oĆĄtrim zavojima, pruĆŸajući vozaču osjećaj sigurnosti i kontrole.

Za one koji su traĆŸili dinamičniju voĆŸnju, sportske verzije poput Citroen Xsara VTS nudile su poboljĆĄane performanse. S niskim teĆŸiĆĄtem i čvrơćim ovjesom, VTS verzija pruĆŸala je puno agilniji osjećaj na cesti, ĆĄto je posebno cijenjeno među vozačima koji su uĆŸivali u sportskom stilu voĆŸnje.

Udobnost:

Jedan od najistaknutijih elemenata voĆŸnje u Citroen Xsari bila je razina udobnosti koju je nudila. S obzirom na to da je Citroen bio poznat po udobnim automobilima, Xsara nije bila iznimka. Prostrana unutraĆĄnjost i kvalitetna sjedala osigurali su vozačima i putnicima ugodnu voĆŸnju, čak i na duĆŸim putovanjima. Također, ovjes je bio dizajniran da apsorbira većinu neravnina na cesti, čineći voĆŸnju glatkom i opuĆĄtajućom.

Performanse:

Ć irok raspon motora omogućio je različite performanse ovisno o odabranoj verziji. Osnovni modeli s manjim motorima pruĆŸali su zadovoljavajuću snagu za svakodnevnu upotrebu, dok su snaĆŸniji motori, posebno u sportskim verzijama, omogućavali brĆŸe ubrzanje i uzbudljiviju voĆŸnju. Dizelski motori, koji su bili izuzetno popularni zbog svoje ekonomičnosti, pruĆŸali su dobar okretni moment, ĆĄto je omogućilo ugodnu voĆŸnju čak i pri niĆŸim brzinama.

Citroen Xsara dimenzije

Citroen Xsara dolazio je u nekoliko različitih karoserijskih izvedbi, uključujući hatchback s tri i pet vrata te karavan, zbog čega su dimenzije varirale ovisno o verziji. Ipak, Xsara je u svim izvedbama zadrĆŸala karakteristike kompaktnog automobila, nudeći prostranu unutraĆĄnjost i dovoljno prostora za prtljagu, bez kompromitiranja u smislu upravljivosti i praktičnosti u urbanim sredinama.

Dimenzije Citroen Xsara hatchback:

  • DuĆŸina: 4.167 mm
  • Ć irina: 1.705 mm
  • Visina: 1.405 mm
  • Međuosovinski razmak: 2.540 mm
  • PrtljaĆŸni prostor: 408 litara (s preklopljenim straĆŸnjim sjedalima do 1.190 litara)
  • Masa vozila: Oko 1.100 – 1.200 kg (ovisno o motoru i opremi)

Dimenzije Citroen Xsara karavan:

  • DuĆŸina: 4.390 mm
  • Ć irina: 1.705 mm
  • Visina: 1.440 mm
  • Međuosovinski razmak: 2.540 mm
  • PrtljaĆŸni prostor: 517 litara (s preklopljenim straĆŸnjim sjedalima do 1.512 litara)
  • Masa vozila: Oko 1.200 – 1.300 kg
Plava Citroen Xsara na britanskim cestama
Foto: Screenshot Men and Motors

Cijena

Cijena Citroen Xsare ovisila je o verziji, godini proizvodnje, stanju vozila te trĆŸiĆĄtu. Kada je bila nova, krajem 90-ih i početkom 2000-ih, Xsara je nudila odličan omjer cijene i kvalitete, ĆĄto je doprinijelo njezinoj popularnosti na europskom trĆŸiĆĄtu.

Cijena novog modela:

Kad je Citroen Xsara bila nova, njezina početna cijena varirala je ovisno o odabranoj opremi i motoru. U Hrvatskoj, početna cijena osnovnih modela iznosila je između 10.000 i 15.000 eura. Verzije s bogatijom opremom i snaĆŸnijim motorima mogle su doseći cijenu do 20.000 eura.

Cijena rabljenih vozila:

Danas, budući da je proizvodnja Xsare zavrĆĄena 2006. godine, ovaj model se moĆŸe pronaći isključivo na trĆŸiĆĄtu rabljenih automobila. Cijene rabljenih Citroen Xsara vozila značajno variraju ovisno o stanju, kilometraĆŸi, odrĆŸavanju i opremi.

  • Osnovne verzije (s manjim benzinskim motorima i skromnijom opremom) mogu se pronaći po cijeni od oko 1.000 do 2.500 eura.
  • Dizelske verzije s HDi motorima, koje su obično popularnije zbog svoje ekonomičnosti, kreću se od 1.500 do 3.500 eura.
  • Karavanske verzije mogu biti neĆĄto skuplje, osobito ako su u dobrom stanju i s niskom kilometraĆŸom, pa cijene mogu doseći i do 4.000 eura za dobro očuvane modele.

Faktori koji utječu na cijenu rabljenih Xsara:

  1. Godina proizvodnje – Stariji modeli imaju niĆŸe cijene, no modeli iz kasnijih godina proizvodnje s faceliftom često su skuplji.
  2. KilometraĆŸa – Vozila s manjom kilometraĆŸom obično postiĆŸu viĆĄu cijenu.
  3. Stanje vozila – OdrĆŸavanost vozila, stanje motora, karoserije i unutraĆĄnjosti također značajno utječu na cijenu.
  4. Verzija motora – Dizelski modeli su popularniji zbog niĆŸih troĆĄkova goriva, pa mogu imati veću cijenu od benzinskih modela.

Tehnologije

Citroen Xsara je tijekom svoje proizvodnje nudila solidan niz tehnoloĆĄkih značajki koje su, za svoje vrijeme, bile napredne i pridonosile sigurnosti, udobnosti i funkcionalnosti automobila. Iako nije bila luksuzni model, Xsara je ipak integrirala nekoliko tehnologija koje su omogućile moderniji osjećaj voĆŸnje, posebice u modelima proizvedenim nakon facelifta 2000. godine.

Sigurnosne tehnologije:

Citroen Xsara je dolazila s nizom sigurnosnih značajki koje su poboljĆĄale iskustvo voĆŸnje i smanjile rizik od nesreća:

  1. ABS (anti-lock braking system) – Sustav protiv blokiranja kotača prilikom kočenja bio je standardan u mnogim verzijama Xsare, poboljơavajući kontrolu nad vozilom u situacijama naglog kočenja.
  2. Zračni jastuci – Prednji zračni jastuci su bili dostupni u osnovnim modelima, dok su naprednije verzije nudile i bočne zračne jastuke za dodatnu zaơtitu putnika.
  3. Elektronička raspodjela sile kočenja (EBD) – Ova tehnologija automatski raspodjeljuje kočnu silu na sva četiri kotača, osiguravajući stabilnije i sigurnije kočenje.
  4. Sustav protiv proklizavanja (ESP) – U kasnijim modelima i na verzijama s viơim razinama opreme, ESP je bio opcija koja je omogućavala bolju stabilnost i kontrolu vozila u uvjetima slabog prianjanja.

Tehnologije za udobnost i praktičnost:

Xsara je, posebno u kasnijim verzijama, nudila razne tehnologije za povećanje udobnosti i praktičnosti vozača i putnika:

  1. Automatski klima uređaj – Viơe opremljene verzije Xsare nudile su dvozonski automatski klima uređaj, ơto je omogućavalo različite temperature za vozača i suvozača.
  2. Električni prozori – Električni podizači prozora su bili dostupni na prednjim i straĆŸnjim vratima, čineći voĆŸnju praktičnijom.
  3. Senzori za parkiranje – U bogatije opremljenim verzijama, senzori za parkiranje bili su korisna značajka, pomaĆŸući vozačima pri manevriranju u uskim prostorima.
  4. Daljinsko zaključavanje – Xsara je nudila sustav daljinskog zaključavanja s ključem, ơto je bio dodatni element praktičnosti i sigurnosti.

Infotainment i unutarnje tehnologije:

Citroen Xsara je, osobito u svojim naprednijim verzijama, nudila tehnologije koje su omogućavale ugodnije iskustvo u kabini:

  1. Audio sustav – Xsara je dolazila s osnovnim audio sustavom koji se mogao nadograditi na sustav s CD-playerom i viơim kvalitetnim zvučnicima.
  2. Putno računalo – Neke verzije su imale integrirano putno računalo koje je vozačima omogućavalo praćenje podataka o potroơnji goriva, pređenoj udaljenosti i prosječnoj brzini.
  3. Tempomat – U kasnijim modelima, tempomat je bio dostupan kao opcija, omogućujući opuĆĄteniju voĆŸnju na dugim putovanjima.

Ostale tehnologije:

  1. Električni retrovizori – Većina verzija Citroen Xsare imala je električno podesive retrovizore, a u naprednijim verzijama oni su bili grijani, ơto je omogućavalo bolju vidljivost u hladnim uvjetima.
  2. Automatska svjetla i brisači – U nekim verzijama, Xsara je bila opremljena automatskim svjetlima i brisačima koji su reagirali na vremenske uvjete i osvjetljenje, poboljĆĄavajući sigurnost u voĆŸnji.

Citroen Xsara iskustva

Citroen Xsara kroz godine koriơtenja ostavila je različite dojmove kod vlasnika i vozača, a iskustva s ovim automobilom uglavnom su pozitivna, osobito kada se uzme u obzir njezin omjer cijene i kvalitete. Kao ơto je često slučaj s automobilima ove klase, postoje određeni elementi koje vozači hvale, ali i neki aspekti koji su bili predmet kritike. Evo pregleda ključnih dojmova temeljenih na iskustvima vlasnika Citroen Xsare.

Pozitivna iskustva:

1. Udobnost voĆŸnje:

Jedan od najčeơće spominjanih pozitivnih aspekata Citroen Xsare je udobnost voĆŸnje. Vozači su pohvalili njezin ovjes koji je dobro upijao neravnine na cestama, čime je pruĆŸao glatku i opuĆĄtajuću voĆŸnju. Sjedala su udobna, a kabina prilično tiha za automobil ove klase, ĆĄto je bilo idealno za duĆŸa putovanja.

2. Ekonomičnost:

Dizelski motori, osobito HDi verzije, dobili su izvrsne ocjene za nisku potroĆĄnju goriva. Vozači su izvjeĆĄtavali o vrlo niskim troĆĄkovima goriva, čime je Xsara postala popularan izbor za one koji su traĆŸili ekonomičan automobil za svakodnevnu upotrebu. Također, odrĆŸavanje dizelskih motora pokazalo se relativno povoljnim, ĆĄto je dodatno pridonijelo pozitivnim iskustvima vlasnika.

3. Pouzdanost:

Mnogi vlasnici su prijavili da je Citroen Xsara vrlo pouzdana, osobito kod redovitog odrĆŸavanja. Mehanički problemi nisu bili česti, a dijelovi su relativno pristupačni, ĆĄto je Xsaru učinilo lakom i jeftinom za odrĆŸavanje. Automobil je sluĆŸio vlasnicima dugi niz godina bez većih kvarova, ĆĄto je povećalo njezinu popularnost na trĆŸiĆĄtu rabljenih vozila.

4. Prostranost i praktičnost:

Unatoč tome ĆĄto pripada kompaktnoj klasi, Xsara je nudila iznenađujuće prostranu unutraĆĄnjost. Vlasnici su često hvalili praktičnost, osobito u karavanskoj verziji, koja je nudila izdaĆĄan prtljaĆŸni prostor. Također, straĆŸnja sjedala su se mogla preklopiti, čime je prtljaĆŸnik postajao joĆĄ veći, idealan za putovanja ili svakodnevne potrebe.

Negativna iskustva:

1. Električni problemi:

Jedna od najčeơćih zamjerki koju su iznosili vlasnici Citroen Xsare odnosi se na povremene probleme s elektronikom. Neki su prijavljivali kvarove na električnim prozorima, centralnom zaključavanju i senzorskim sustavima. Elektronički kvarovi su često bili manji, ali su mogli biti iritantni te su zahtijevali povremene intervencije.

2. Kvaliteta unutarnjih materijala:

Iako je unutraơnjost prostrana i udobna, neki vozači su primijetili da materijali u kabini nisu vrhunske kvalitete. Plastični dijelovi i obloge na vratima i ploči s instrumentima su se s vremenom mogli istroơiti ili ispucati, ơto je ostavilo dojam loơije kvalitete izrade u usporedbi s nekim konkurentima.

3. Slabiji benzinski motori:

Dok su dizelski motori uglavnom bili hvaljeni, neki vlasnici su prijavili da su slabije benzinske verzije (posebno 1.4-litreni motor) bile nedovoljno snaĆŸne, osobito pri većem opterećenju ili na autocestama. Vozači su često isticali da je automobil bio podloĆŸan naprezanju u tim situacijama te su preporučivali jače motore za dinamičniju voĆŸnju.

4. Estetika:

Iako je pitanje dizajna subjektivno, neki vlasnici su smatrali da je Citroen Xsara imao pomalo “konzervativan” dizajn u usporedbi s nekim konkurentskim modelima. S obzirom na to da Citroen često proizvodi avangardnije dizajnirane automobile, Xsara je izgledala relativno jednostavno i nenametljivo, ơto nekim vozačima nije bilo privlačno.

Konkurenti

Citroen Xsara, kao kompaktni automobil proizveden krajem 90-ih i početkom 2000-ih, suočavao se s jakom konkurencijom u svom segmentu. Kompaktna klasa automobila je tada bila vrlo popularna, a mnogi proizvođači nudili su modele koji su se natjecali u pogledu cijene, performansi, udobnosti i tehnologije. Evo nekoliko najznačajnijih konkurenata Citroen Xsare u tom razdoblju:

1. Volkswagen Golf

Volkswagen Golf, jedan od najprodavanijih automobila u Europi, bio je ključni konkurent Citroen Xsari. Golf je bio poznat po svojoj kvalitetnoj izradi, dugovječnosti i naprednim tehnologijama. Njegova solidna reputacija i ĆĄiri raspon motora, uključujući snaĆŸne TDI dizelske verzije, činili su ga popularnim izborom u kompaktnoj klasi. Golf je imao snaĆŸnu prednost u pogledu vrijednosti prilikom preprodaje i općeg dojma o kvaliteti, iako je često bio skuplji od Xsare.

2. Peugeot 306

Peugeot 306 bio je blizak rođak Citroen Xsare, s obzirom na to da su dijelili istu platformu i mnoge tehničke značajke. Ipak, 306 se smatrao konkurentom zahvaljujući različitom dizajnu i postavkama ovjesa. Vozači su Peugeot 306 često hvalili zbog zabavne voĆŸnje i udobnosti, osobito u sportskim verzijama poput GTI-a. U odnosu na Xsaru, 306 je imao viĆĄe sportskog duha i privlačniji dizajn, ĆĄto je privuklo mlađe vozače.

3. Ford Focus

Ford Focus, predstavljen 1998. godine, odmah je postao ozbiljan konkurent u kompaktnoj klasi. Poznat po svojoj dinamičnoj upravljivosti, Focus je nudio iznimno precizno upravljanje i stabilnost na cesti, ĆĄto je oduĆĄevljavalo vozače. Uz to, Focus je bio pohvaljen zbog svog modernog dizajna i inovativnog interijera. Ford Focus je često bio ocijenjen kao jedan od najzabavnijih automobila za voĆŸnju u ovoj klasi, ali je bio malo skuplji od Xsare.

Citroen Xsara se natjecala s mnogim jakim konkurentima u kompaktnoj klasi, a svaki od njih imao je svoje prednosti i nedostatke. Xsara je privukla vozače koji su traĆŸili dobru udobnost, ekonomičnost i praktičnost uz pristupačnu cijenu. Iako su neki konkurenti poput Volkswagena Golfa ili Ford Focusa imali prednosti u pogledu kvalitete izrade ili dinamične voĆŸnje, Xsara je ostala cijenjena zbog svog pouzdanog paketa i solidnih performansi, osobito u dizelskim verzijama.

Članak objavio Redakcija

Chevrolet Captiva: Izvrstan izbor za obitelji

ơto ako auto ne prođe tehnički

Ć to ako auto ne prođe tehnički pregled? – Savjeti