in

BMW E24: Pionir uvođenja naprednih tehnologija

BMW E24 (001)
Foto: Wikimedia Commons

BMW E24 legendarni je model koji je odigrao ključnu ulogu u oblikovanju povijesti njemačkog proizvođača automobila, BMW-a. Poznat kao prvi pravi luksuzni coupe iz BMW-ove serije 6, E24 je lansiran 1976. godine i ostao u proizvodnji do 1989. godine. Njegov elegantan i sportski dizajn, kombiniran s visokim performansama, učinio ga je pravim simbolom stila i prestiža. Ovaj model bio je ne samo tehnički napredan za svoje vrijeme, već je i pružao nevjerojatno vozačko iskustvo koje je oduševljavalo entuzijaste diljem svijeta.

U nastavku ćemo istražiti povijest, dizajn i značajke koje su BMW E24 učinile ikonom automobilizma.

Povijest BMW-a E24

Povijest BMW-a E24 počinje sredinom 1970-ih, u trenutku kada je BMW želio stvoriti luksuzni coupe koji bi naslijedio uspjeh modela E9. E24 je predstavljen 1976. godine kao prvi model iz serije 6, a njegov razvoj i dizajn su bili usmjereni na kombinaciju sportskih performansi i luksuza, s naglaskom na udobnost i tehničku izvrsnost.

Prvotno je proizvodnja E24 bila smještena u tvornici Karmann, gdje su se sastavljali rani modeli. Međutim, BMW je ubrzo preuzeo potpunu kontrolu nad proizvodnim procesom kako bi osigurao najvišu kvalitetu izrade. E24 je dolazio s brojnim tehnološkim inovacijama, uključujući neovisni ovjes, snažne motore i vrhunsku aerodinamiku. Jedna od njegovih ključnih karakteristika bio je dug i elegantan profil karoserije, koji je dizajnirao Paul Bracq, poznati francuski dizajner automobila.

Model E24 pokretao je niz šestocilindričnih motora, uključujući i legendarni 3,5-litreni M30 motor, koji je bio poznat po svojoj snazi i pouzdanosti. Tijekom godina proizvodnje, ovaj model je prošao nekoliko nadogradnji i unaprjeđenja, uključujući i uvođenje M6 verzije, koja je imala snažniji motor te postala ikona performansi u BMW-ovoj ponudi.

BMW E24 se proizvodio do 1989. godine, a tijekom svoje proizvodnje postao je simbol vrhunske izrade i luksuza, ostavivši neizbrisiv trag u svijetu automobila. Danas je ovaj model iznimno cijenjen među kolekcionarima i zaljubljenicima u klasične automobile zbog svoje rijetkosti, estetike i povijesnog značaja.

Muškarac stoji pored BMW-a E24
Foto: Screenshot Fuel Up Classic

Motori

BMW E24 bio je poznat po svojoj ponudi snažnih i pouzdanih motora, koji su osigurali vrhunske performanse i vozačko iskustvo. Model je pokretao niz rednih šestocilindričnih motora, poznatih po glatkom radu i izdržljivosti, a raspon motora tijekom godina proizvodnje prilagođavao se različitim tržištima i potražnji.

U početku, E24 je bio dostupan s motorima iz BMW-ove serije M30, počevši od 2,8-litrenog motora u modelima poput 628 CSi, koji je razvijao oko 184 konjske snage (KS). Ovaj motor je pružao solidne performanse i veću ekonomičnost u potrošnji goriva, što je bilo atraktivno za vozače koji su tražili balans između snage i potrošnje.

Jedan od najpoznatijih motora u E24 bio je 3,5-litreni M30B34, koji se nalazio u modelima 635 CSi. Ovaj motor je bio sposoban proizvesti oko 218 KS, što je omogućilo izvanredne performanse i ubrzanje, dok je u isto vrijeme zadržao reputaciju robusnosti i pouzdanosti. Zahvaljujući ovom motoru, BMW E24 je stekao status prestižnog sportskog coupea, popularnog među entuzijastima automobila.

Vrhunac motorizacije E24 serije došao je s BMW-om M6, koji je bio opremljen 3,5-litrenim motorom S38B35, razvijenim iz motora korištenog u BMW M1 supersportskom automobilu. Ovaj motor je mogao isporučiti impresivnih 286 KS, čineći M6 jednim od najbržih automobila svoga vremena. M6 je postao prava ikona performansi zahvaljujući ovom visoko performansnom motoru, a s ubrzanjem od 0 do 100 km/h u nešto više od 6 sekundi, postao je jedan od najpoželjnijih sportskih coupea na tržištu.

Uz pouzdane motore, BMW E24 nudio je sjajnu kombinaciju snage, preciznosti i luksuza, što je učinilo ovaj model izuzetno privlačnim za vozače diljem svijeta.

Vožnja

Vožnja BMW-a E24 pružala je jedinstveno iskustvo koje je kombiniralo vrhunske performanse, luksuz i udobnost. Kao luksuzni sportski coupe, E24 bio je stvoren za dinamične vožnje na otvorenoj cesti, ali i za udobno krstarenje kroz grad. Zahvaljujući njegovom dugom međuosovinskom razmaku i aerodinamičnom dizajnu, ovaj model nudio je stabilnost i osjećaj sigurnosti čak i pri većim brzinama.

Jedna od ključnih karakteristika BMW-a E24 bila je izvanredna ravnoteža između upravljivosti i udobnosti. Zahvaljujući neovisnom ovjesu, vozilo je moglo glatko savladavati zavoje, pružajući vozaču preciznu kontrolu i osjećaj povezanosti s cestom. To je značilo da je BMW E24 bio jednako sposoban u vožnji na krivudavim planinskim cestama kao i na dugim autocestama.

Snaga motora, osobito u modelima poput 635 CSi i M6, omogućavala je brzo ubrzanje, što je ovaj automobil činilo vrlo brzim, a istovremeno i elegantnim. U kombinaciji s petostupanjskim ručnim mjenjačem, vozači su mogli maksimalno iskoristiti performanse motora, dok su automatski mjenjači pružali glatku i opuštajuću vožnju, idealnu za svakodnevno korištenje.

Unutrašnjost BMW-a E24 bila je usmjerena na udobnost i luksuz, što je dodatno poboljšavalo iskustvo vožnje. Kvalitetna kožna sjedala, vrhunska završna obrada i ergonomski postavljen kokpit omogućili su vozačima uživanje u dugim putovanjima bez zamora. Uz to, sofisticirani audio sustavi i klimatizacija osigurali su visoku razinu udobnosti za sve putnike.

Sve ove karakteristike čine BMW E24 autom koji je savršeno balansirao između sportske vožnje i luksuza, pružajući nezaboravno iskustvo na svakom kilometru.

Crni BMW E24 tijekom vožnje
Foto: Screenshot Fuel Up Classic

Dimenzije

BMW E24 poznat je po svojim elegantnim proporcijama i sportskom izgledu, koji su pridonijeli njegovom prepoznatljivom statusu na cesti. Dimenzije ovog luksuznog coupea pažljivo su osmišljene kako bi osigurale aerodinamičnost, prostranu unutrašnjost i stabilnost u vožnji.

Duljina BMW-a E24 iznosi 4.755 mm, što mu daje izduženi, elegantni profil, idealan za luksuzni sportski automobil. Širina vozila je 1.725 mm, što omogućuje dovoljno prostora unutar kabine, ali i stabilnost tijekom vožnje, osobito pri velikim brzinama. Visina E24 iznosi 1.365 mm, što pridonosi njegovom niskom težištu i aerodinamičnom dizajnu, omogućujući bolje prianjanje uz cestu i veću upravljivost.

Međuosovinski razmak od 2.625 mm nudi idealan balans između upravljivosti i udobnosti, dok duga baza osigurava stabilnost na autocestama i u zavojima. Masa automobila varira ovisno o verziji, ali se kreće oko 1.500 do 1.600 kg, što je značajno za sportski coupe s bogatom opremom i snažnim motorima.

BMW E24 nudi prtljažni prostor od otprilike 300 litara, što je više nego dovoljno za putovanja ili svakodnevne potrebe. Njegov dizajn pažljivo je usmjeren na vozače koji traže luksuz, sportske performanse i praktičnost, a dimenzije vozila savršeno odražavaju tu filozofiju.

BMW E24 cijena

Cijena BMW-a E24 u vrijeme kada je bio nov varirala je ovisno o modelu, tržištu i specifikacijama. U 1970-ima i 1980-ima, BMW E24 bio je luksuzni sportski coupe, pa je njegova cijena odražavala tu prestižnu kategoriju. Početna cijena osnovnih modela poput 628 CSi bila je značajno niža u usporedbi s vrhunskim verzijama poput 635 CSi ili M6, koje su nudile snažnije motore i luksuzniju opremu.

Primjerice, u Europi 1980-ih, osnovni modeli BMW-a E24 mogli su koštati između 30.000 i 50.000 njemačkih maraka, dok je vrhunski model M6, s visoko performansnim motorom i naprednim značajkama, mogao doseći cijenu od preko 70.000 njemačkih maraka. Ta visoka cijena učinila je E24 modelom dostupnim uglavnom ljubiteljima luksuza i entuzijastima sportske vožnje.

Danas, zbog svoje rijetkosti i statusa klasičnog automobila, cijene BMW-a E24 na tržištu rabljenih vozila značajno variraju. Očuvani primjerci mogu se prodavati po cijeni od 15.000 do 30.000 eura, ovisno o stanju, kilometraži i originalnosti vozila. Posebno dobro očuvani modeli M6, koji su danas vrlo traženi među kolekcionarima, mogu doseći cijene iznad 60.000 eura, a rijetke verzije s niskom kilometražom mogu dostići i višu cijenu.

Tehnologije

BMW E24 bio je pionir uvođenja naprednih tehnologija za svoje vrijeme, kombinirajući luksuzne značajke s inovacijama koje su poboljšale performanse, sigurnost i udobnost vožnje. Kao luksuzni coupe, E24 postavio je standarde za tehnologije koje su kasnije postale uobičajene u automobilima višeg segmenta.

Jedna od ključnih tehnoloških inovacija u BMW-u E24 bila je uporaba naprednog neovisnog ovjesa, koji je omogućavao izvrsnu stabilnost i upravljivost. Ova tehnologija pružila je vozačima osjećaj povezanosti s cestom, čime je BMW osigurao visoku razinu dinamike u vožnji, osobito na zavojitim cestama. Uz to, BMW E24 je bio opremljen sustavom servoupravljača, što je olakšavalo upravljanje, posebno pri nižim brzinama i parkiranju.

Što se tiče sigurnosnih tehnologija, E24 je bio opremljen inovativnim kočionim sustavom s disk kočnicama na svim kotačima, koji je uključivao ABS (Antiblokirajući sustav kočenja) na kasnijim modelima. ABS je značajno unaprijedio sigurnost vožnje sprječavanjem blokiranja kotača prilikom kočenja, što je bilo posebno korisno u uvjetima loše prianjajuće površine. Ova tehnologija je bila relativno nova za vrijeme kada je uvedena u E24, što je ovaj model činilo jednim od najnaprednijih u svojoj klasi.

Unutrašnjost BMW-a E24 također je imala niz tehnoloških značajki koje su poboljšale udobnost i praktičnost. Automobil je nudio potpuno električne prozore i retrovizore, što je tada bilo luksuzna značajka. Neki modeli imali su i električno podešavanje sjedala te automatsku kontrolu klime, omogućujući vozaču i putnicima prilagodbu uvjeta unutar kabine prema osobnim željama.

Osim toga, vrhunski modeli poput M6 bili su opremljeni naprednijim instrumentima i indikatorima koji su pružali detaljne informacije o stanju vozila. Ovo je uključivalo digitalne prikaze za putne informacije, poput potrošnje goriva i dometa, što je unaprijedilo vozačevo iskustvo u vožnji.

BMW E24 je svojim tehnološkim inovacijama bio ispred vremena, uvodeći značajke koje su postale standard u kasnijim modelima, a danas se smatra primjerom kombinacije vrhunske tehnologije, luksuza i performansi.

Unutrašnjost BMW-a E24
Foto: Screenshot Fuel Up Classic

BMW E24 iskustva

Iskustva vozača BMW-a E24 uglavnom su iznimno pozitivna, posebno među entuzijastima klasičnih automobila i ljubiteljima BMW-ove tradicije. Vlasnici često ističu nevjerojatno vozačko iskustvo koje nudi ovaj luksuzni coupe, kombinirajući vrhunske performanse, sportski karakter i elegantan dizajn.

Jedna od stvari koja se najviše cijeni kod BMW-a E24 je osjećaj stabilnosti i preciznosti u vožnji. Zahvaljujući njegovom naprednom ovjesu i optimalnom balansu težine, vozači često opisuju vožnju kao “sigurnu i pouzdanu”, čak i pri većim brzinama ili u zavojitim cestama. Automobil nudi izvanrednu povezanost s cestom, što je jedna od karakteristika koja ga čini idealnim za sportske vožnje, ali i za opuštena putovanja.

Mnogi vlasnici također naglašavaju kvalitetu izrade i trajnost BMW-a E24. Iako je ovaj model star nekoliko desetljeća, njegova konstrukcija i upotreba visokokvalitetnih materijala znače da, uz pravilno održavanje, i dalje može pružiti pouzdanu vožnju. Snažni i dobro dizajnirani motori su također razlog zašto je E24 stekao status klasika – njegova dugovječnost i izdržljivost i danas impresioniraju vlasnike.

S obzirom na njegov status kao luksuznog coupea, unutrašnji komfor i luksuzni elementi često dobivaju pohvale. Vlasnici navode da su kožna sjedala, ergonomski kokpit i prostranost kabine omogućili udobne vožnje na dugim relacijama. Električne funkcije, poput prozora i sjedala, bile su vrhunske tehnologije za svoje vrijeme, što je dodatno pridonijelo osjećaju luksuza.

Međutim, postoje i izazovi koje vlasnici BMW-a E24 često spominju, prvenstveno vezani za održavanje. Kao klasičan automobil, dijelovi za E24 ponekad mogu biti skuplji i teže dostupni, osobito za specifične verzije poput M6. Redovito održavanje i zamjena dijelova ključni su za očuvanje njegovih performansi, pa vlasnici često savjetuju ljubiteljima da budu spremni na dodatnu pažnju i ulaganje u očuvanje ovakvog automobila.

Sve u svemu, iskustva s BMW-om E24 odražavaju njegov status automobilske ikone – kombinacija sportske vožnje, luksuza i klasičnog dizajna čini ga omiljenim među vozačima i kolekcionarima.

Konkurenti

BMW E24 bio je uvršten u segment luksuznih sportskih coupea, gdje je konkurencija bila jaka tijekom njegovog proizvodnog razdoblja od 1976. do 1989. godine. Njegovi glavni konkurenti dolazili su iz istog premium segmenta, a uključivali su modele drugih renomiranih proizvođača koji su ciljali sličnu skupinu vozača koji traže kombinaciju performansi, luksuza i prestiža. Evo nekih od najvažnijih konkurenata BMW-u E24:

  1. Mercedes-Benz SLC (C107)
    Mercedes-Benz SLC serije, koja je lansirana 1971. godine, bio je izravni konkurent BMW-u E24. Kao luksuzni coupe, SLC je nudio slične značajke u smislu udobnosti i performansi. Mercedes-Benz je bio poznat po svojim luksuznim interijerima i glatkoj vožnji, ali je bio više fokusiran na udobnost nego na sportske performanse. SLC je imao i V8 motore, koji su mu pružali značajnu snagu, što ga je činilo atraktivnim izborom u segmentu luksuznih coupea.
  2. Porsche 928
    Porsche 928, predstavljen 1978. godine, bio je još jedan snažan konkurent BMW-u E24, ali s naglašenijom sportskom orijentacijom. Porsche 928 je bio opremljen V8 motorom i imao je inovativan dizajn koji je isticao sportske performanse, ali je istovremeno nudio luksuzan interijer. Iako je 928 bio skuplji od E24, često su ga birali vozači koji su tražili agresivnije performanse i vrhunski njemački inženjering.
  3. Jaguar XJ-S
    Jaguar XJ-S, predstavljen 1975. godine, bio je britanski luksuzni sportski coupe koji je također konkurirao BMW-u E24. XJ-S je imao klasični britanski dizajn i bio je poznat po svojoj eleganciji, udobnosti i snažnim motorima, uključujući V12 varijante. Jaguar je ciljao vozače koji su tražili luksuz s dodirom sofisticiranosti, a XJ-S je bio popularan među ljubiteljima britanskih automobila.
  4. Maserati Khamsin
    Maserati Khamsin, luksuzni sportski coupe proizveden između 1974. i 1982., bio je jedan od egzotičnijih konkurenata BMW-u E24. Ovaj talijanski coupe kombinirao je visoke performanse s luksuznim talijanskim stilom i rijetkostima, što ga je činilo atraktivnim za vozače koji su tražili ekskluzivnost. Maserati Khamsin bio je skuplji i manje pouzdan od E24, ali je svojim dizajnom i performansama mogao konkurirati na luksuznom tržištu.
  5. Audi Quattro Coupe
    Audi Quattro Coupe, predstavljen 1980. godine, bio je sportski coupe s revolucionarnim pogonom na sve kotače. Iako je Audi bio poznat po svojoj tehnologiji Quattro, koji je poboljšao trakciju i upravljivost, Quattro Coupe bio je više fokusiran na performanse i tehnologiju nego na luksuz. Ipak, bio je ozbiljan konkurent za vozače koji su tražili sportski coupe s naprednim pogonskim sustavom.

BMW E24 je u ovom okruženju uspio zadržati svoju prepoznatljivost zahvaljujući kombinaciji luksuza, izvanrednog dizajna i sportskih performansi. Njegovi konkurenti dolazili su iz raznih stilova i pristupa, ali E24 je svojim uravnoteženim karakterom i pouzdanošću ostao jedan od najprepoznatljivijih modela u svom segmentu.

Članak objavio Luka Petkovic

Plavi Peugeot 406 vl

Peugeot 406: Kombinacija klasičnog i modernog

Chevrolet Captiva: Izvrstan izbor za obitelji