Pretraži
Šokantno otkriće. Maglenke nisu tu da bi vam auto izgledao sportskije. Naučite kako sigurno voziti po magli

Šokantno otkriće. Maglenke nisu tu da bi vam auto izgledao sportskije. Naučite kako sigurno voziti po magli

Objavljeno: 16/12/2019 / Autor: Vozim HR / Foto: Pixabay

Mjesto radnje Sljeme. Uživaš na suncu u dobrom društvu, piješ topli čaj ili kuhano vino (u dozvoljenim količinama s obzirom na to da voziš), klinci i ekipa se spuštaju na skijama, bordovima, sanjkama ili  stražnjicama po umjetnom snijegu.

U podnožju, Zagreb koji se kupa u magli već nekoliko dana (ovi dolje se ne sjećaju kada su zadnji put vidjeli sunce). Dan ide svome kraju, ekipa završava sa skijanjem. Svi sjedamo u automobile i idemo kući, dosta je bilo. Spuštamo se sljemenskom cestom. Atmosfera u autu je vesela, glasna, prepričavaju se doživljaji.

Na jednom zavoju puca prekrasan pogled na Zagreb, odnosno na maglu jer se Zagreb ne vidi. Nakon nekoliko kilometara uranjaš u tu istu maglu koja već nekoliko dana neumorno “guši“ grad podno Sljemena.


Magla


Gusta, sumorna, ljepljiva, ubila je raspoloženje u autu i “zaslinila“ cestu. Šok za oči, zjenice stisnute od sunca, šok za vozača, gume više ne drže, a refleksi su u “modu” za suhu cestu. Sama od sebe, tišina se uvukla u auto: što je dobro za vozača, treba ti koncentracija. Čak ni ugodan glas s radija koji papagajski, osmi put ponavlja dnevne vijesti, nije poželjan u novonastalim okolnostima.

Uspori, privikavanje na nove okolnosti traje nekoliko minuta (desetak otprilike, kako kod koga), upali prednja svjetla za maglu kako bi bolje vidio rubove neobilježene sljemenske ceste.

Sada vidiš da desna maglenka svijetli u nebo. To si ovog ljeta na moru zapeo za stupić. Lijeva maglenka ne radi, u njoj je akvarij jer već dulje vrijeme propušta vodu i hrđava je.

Također, upali stražnje svjetlo za maglu (valjda radi, jesi li provjerio?) kako bi te bolje vidjeli i da ti se neki veseljko u naletu ne parkira u prtljažnik. Drži se sredine ceste (jednosmjerna je), pazi na desnu (možda su pješaci/planinari, biciklisti ili je netko parkirao sa strane) i lijevu stranu (opet možda pješaci/planinari, biciklisti… ili luđak iz suprotnog smjera) i polako do Šestina (naselje u podnožju).

 

Vozači s prvom maglom ostaju zatečeni i iznenađeni kao zimska služba s prvim snijegom

Vožnja po magli spada pod ekstremne uvjete vožnje i zahtijeva od vozača maksimalnu pozornost i koncentraciju. Jedan od glavnih pomagala su i svjetla za maglu (maglenke) koja bi trebale poboljšati vidljivost u slučaju da su pravilno postavljene.

Maglenke uparene s kratkim svjetlima (koja ne “bacaju“ kao da su duga) su poželjna kombinacija.

Upaliti duga svijetla po magli je čista katastrofa jer pred vama se stvori bijeli zid, ne vidite ništa, zaslijepljeni ste od refleksije i, nakon što ste se vratili na kratka svjetla, vozite se nekoliko sekundi “na slijepo”, dok vam se oči ne oporave od svjetlosnog šoka.

Pomagalima tipa “night vision” ili termičkim kamerama se u ovom članku nećemo baviti, jer su ti gadgeti rezervirani za skupu premium klasu (za sada, doći će i do nas kao klima, grijanje, masaža sjedala, stražnja/prednja kamera, itd.) i samim time nedostupni (cijenom) velikoj većini vlasnika automobila.


Magla


Magla se sastoji od sitnih kapljica vode koje su premale da padaju, kao recimo kiša, a prevelike da odlete u zrak kao para, taman izbalansirane da lebde i da nas nerviraju. Pritom te iste sitne izbalansirane kapljice vežu na sebe čestice prašine te nam “prljaju“ farove, maglenke i vjetrobran, ukratko smanjuju već ionako slabu vidljivost.

 



 

Ista se “kemija“ taloži i na cestu koja postaje skliska i opasna. Dodatna opasnost vreba na mostovima i petljama te svim ostalim mjestima (prilazi tunelu ili ravnice) gdje je moguće pojačano strujanje zraka. Bez obzira na to što vam pokazivač temperature izvan vozila pokazuje plus 2 do 3 stupnja, strujanje zraka može ohladiti kolnik ispod nule (vlažan kolnik ispod nule = poledica).

 

Postavlja se logično pitanje, kako voziti u takvim uvjetima

Za početak, kada dođu “ti“ dani, vi i vaš automobil bi trebali biti upotrebljivi za “te“ ekstremne uvjete, a ovo su neki od osnovnih preduvjeta:

  1. Vozač mora biti odgovoran, smiren, siguran u sebe i najvažnije, s dobrim vidom (naočale, leće… sve igra).
  2. Dobre gume.
  3. Ispravne kočnice, upravljački mehanizam i ovjes.
  4. Dovoljna količina tekućine za pranje vjetrobrana (ne ljetna, ne voda ili voda pomiješana s, recimo, Čarlijem),
  5. Ispravne metlice brisača.
  6. Čisti/polirani farovi (odnosi se na plastične farove).
  7. Prednje maglenke koje osvjetljavaju kolnik, a ne Mjesec.
  8. Čisti vjetrobran s unutrašnje strane, pogotovo kod pušača (kada vas zaslijepi lik iz kontra smjera, nećete znati gdje ste sljedećih 500 metara).

Magla


Za početak, usporite

Usporiti, da. Ne previše, tipa 10 km/h, jer riskirate da se netko umoran, brži “zaleti“ u vas. Maksimalna brzina do 50 km/h. U nekim slučajevima, kada je magla tako gusta da kroz vjetrobran ne vidite vrh haube, 50 km/h izgleda kao prva svemirska brzina. Sve se vrti u sekundama, opažanja i reagiranja. Zaboravite na nagla kočenja, cesta je uvijek skliska i takvi manevri vas mogu koštati izlijetanja. Lagano, smireno i fluidno je jedini ispravni način vožnje po magli.

Za vrijeme vožnje po magli, držati se desno, lijevo ili po sredini ceste je tema za tribinu.

Desna strana je relativno sigurna strana, dok ne naletite na “neobilježene“ objekte, npr.: pješaka/e, biciklista/e ili vozilo u kvaru (automobil, kamion, traktor s prikolicom). Fiksirati se na središnju crtu kolnika (puna ili isprekidana) je jedna od opcija jer ćete ranije uočiti svjetla iz suprotnog smjera, nego navedene subjekte/objekte u magli i mraku s desne strane (više vremena za reakciju).

Problem nastaje kada središnje crte više nema jer su cestari navukli novi sloj asfalta, a nisu “povukli“ središnju crtu. Tada se “lovite“ po cesti, ne znate gdje se nalazite jer vam je jedini orijentir nestao, čime predstavljate iznimnu opasnost za sebe i sve druge sudionike u prometu.

Zlatna sredina je sredina vaše strane kolnika, tišina u vozilu (koncentracija), grijanje vjetrobrana (poželjna klima, bolje suši vjetrobran, pogotovo ako je više putnika u vozilu).

Jedini poželjan glas je glas navigacije,  ugodan glas koji vas vodi do željene destinacije.

Uporno, polako i strpljivo, gledajte kamo vozite, periferni vid (vrlo bitna stavka u ovim ekstremnim uvjetima) funkcionira samo u slučaju maksimalne koncentracije, a uvjet za to je kod većine ljudi tišina u vozilu.

Jaaako opasna varijanta je zalijepiti se za vozilo ispred svojega i pratiti njegov stil vožnje. Budimo realni, izabrali ste ga jer ste očajni. Za tim volanom nije auto-pilot i tko zna tko sjedi za istim. Radije ga pustite da “juri“ po magli, a vi držite svoj tempo do željene destinacije.

Naime, suprotno mišljenju mnogih vozača ljutih sportskih jurilica, prednja svjetla za maglu doista služe za poboljšanu vidljivost, a ne za sportski izgled BMW trice iz 93-e ili “nabrijanog” Civica iz 95-e.


Magla


A što kaže zakon ?

Naime, naši vozači su skloni paliti svjetla za maglu već pri prvoj naznaci magle. Zakon s druge strane točno propisuje kada se koriste svjetla za maglu i u kojim uvjetima. Problem prvenstveno predstavljaju neuki vozači koji stražnjim svjetlom za maglu zaslijepljuju vozače iza sebe, iako uvjeti na cesti ne zahtijevaju uporabu istoga.

Članak 108. Zakona o sigurnosti prometa na cestama kaže:

(2) Stražnja svjetla za maglu na motornim ili priključnim vozilima smiju se upotrebljavati samo po magli i u slučaju smanjene vidljivosti.

(4) Novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovog članka”.

Stara verzija zakona bila je mnogo preciznija, pa je bilo specificirano kako se svjetla za maglu koriste kad je vidljivost manja od 50 metara.

Također, stražnje svjetlo za maglu ne koristi se u gradskoj vožnji, odnosno vožnji u koloni. Jakog je intenziteta pa iritira i ometa vozača iza vas te se u tom slučaju čak možete dovesti u opasnost. Stražnje svjetlo za maglu u istom je kućištu i istog je intenziteta, kao i stop svjetlo pa vozač iza vas možda neće primijetiti kad budete kočili.


Pogledaj galeriju

Povratak na vrhpointer
Zatvori X