Pretraži
Škoda vremeplov – Ono kada neispravan bicikl promijeni automobilističku povijest

Škoda vremeplov – Ono kada neispravan bicikl promijeni automobilističku povijest

Objavljeno: 29/04/2017 / Autor: Vozim HR /

Kada su ga Nijemci povrijedili odbacivši njegovu pritužbu, Vaclav Klement je sam počeo proizvoditi bicikle, kasnije i automobile. Danas, sto godina poslije, njegova se Škoda snažno razvija, ponajviše zahvaljujući – Nijemcima

Prodavač knjiga Vaclav Klement (26) iz Mlade Boleslave 1894. godine kupio je bicikl od dresdenske tvrtke Seidel & Naumann. Ubrzo se bicikl pokvario.  Kako tada (Češka je bila u sastavu Austro-Ugarske monarhije) mladi Vaclav nije bio u mogućnosti dobiti rezervne dijelove za popravak svog njemačkog bicikla, Klement je tvrtki pisao reklamaciju. Nakon što su ga sustavno ignorirali, Klement je u konačnici vratio svoj bicikl proizvođačima, Seidelu i Naumannu, s pismom, na češkom jeziku, tražeći od njih da se pobrinu za popravak. Umjesto popravljenog bicikla Klement je dobio samo odgovor na njemačkom jeziku: “Ako želite odgovor na Vaš zahtjev, trebate probati pisati na jeziku koji razumijemo”. Nezadovoljan odgovorom i shvativši poslovni potencijal, Klement se odlučio na podosta smion pothvat. Naime, bez obzira na to što nije imao tehničkog iskustva odlučio je otvoriti radnju za popravak bicikala.


Škoda vremeplov

Vaclav Laurin i Vaclav Klement Foto: Škoda arhiv


U tome mu je uveliko pomoglo partnerstvo s Václav Laurinom koji je već onda bio proizvođač bicikala u obližnjem gradu Turnovu te su tako su dva imenjaka Vaclav Klement i Václav Laurino 1895 pokrenuli zajednički poslovni pothvat servisiranja i izrade bicikala pod imenom Slavia.

Slavia bicikli su u vrlo kratkom vremenu postali izrazito popularni ponajprije zbog visoke kvalitete i odlične završne obrade, a tijekom slijedeće 4 godine su na tržište izbacili čak 5 različitih modela


Škoda vremeplov

Foto:Škoda arhiv


Klement donosi u tvornicu jedan primjerak tog vozila i radi s Laurinom na njegovom usavršenju pošto se isti pokazao kao opasnim i nepouzdanim

Klement, trgovac nemirna duha, koji je po karakteru skroz suprotan Laurinu, često je putovao kako bi našao nova tržišta za svoje proizvode. Na jednom takvom putovanju 1898. u Parizu nailazi na zanimljivu novotariju braće Werner, bicikl s motorom smještenim iznad prednjeg kotača. Kako je nastupila era motorizacije Klement donosi u tvornicu jedan primjerak tog vozila i radi s Laurinom na njegovom usavršenju pošto se isti pokazao kao opasnim i nepouzdanim-rani incident na njemu koštao je Laurina prednjeg zuba.
Uspjeli su ga rekonstruirali i usavršili do te razine da postane siguran i pouzdan za uporabu i 1899. kreću s njegovom prodajom.

Tako pod imenom Slavia, na tržištu lako nalaze kupce, a po Laurin&Klementovoj licenci počinju ga proizvoditi i brojne druge tvornice. Ali to više nije bio samo bicikl s motorom kao onaj što ga je Klement donio iz Pariza, nego možemo slobodno reći da se tu radi o motociklu.
Motor više nije bio smješten iznad prednjeg kotača nego na okviru između dva kotača. Ugradili su i elektromagnetski upaljač oko čega su pomoć potražili od njemačkog specijaliste Roberta Boscha (da, onaj Bosch).


Škoda vremeplov

Foto Škoda arhiv


Potaknuti velikim uspjehom s motoriziranom Slavijom, Laurin&Klement su odlučili otići korak naprijed. Iako su već 1901. predstavili prototip automobila tek su 1905 bili spremni za konkretne poteze. Njihov prvi automobil, naziva model Tip A Voiturette bio je lagani dvosjed kojeg je pokretao četverotaktni motor, obujma 1005 ccm i snage od 7 konjskih snaga.


Škoda vremeplov

Foto: Škoda arhiv


S trostupanjskim mjenjačem ovaj je mališan postizao za to vrijeme solidnu maksimalnu brzinu od 40 km/h uz ne preveliku potrošnju goriva.
1907. godine počinje i proizvodnja komercijalnih vozila poput omnibusa, malih kamioneta, kamiona i sl. Pored toga Laurin&Klement počinje sudjelovati i u sportskim natjecanjima te ostvaruju i prve značajne uspjehe. U isto vrijeme počinju i prosvjedi radnika što otežava život partnerima Laurinu i Klementu već dovoljno zakompliciran vođenjem tvornice.

…pa su se tako njihova vozila našla na cestama Njemačke, Velike Britanije, Kine, Japana i Australije. Tako se primjerice cijeli vozni park Japanske vojske sastojao od njihovih vozila dok je 1911. samo na Rusiju otpadalo čak 30 posto od ukupne proizvodnje

Laurin je najviše vremena provodio u tvornici i brinuo se o tehnologiji proizvodnje, dizajnu i razvoju, dok je Klement toliko često bio na putu da su njegove rijetke posjete tvornici bile počašćene od strane radnika s komentarima tipa «Isus je uskrsnuo».
Međutim nisu to bila turistička putovanja nego poslovna putovanja s ciljem osvajanja novih tržišta.
19. srpnja 1907. Laurin&Klement se transformira iz poduzeća u dioničko društvo. Prvo vijeće uprave sastavljeno je od industrijalaca, političara, bankara i drugih plemenitaša. Klement si prisvaja titulu generalnog direktora, a Laurin tehničkog direktora. Tako je 1907. godine u tvornici bilo zaposleno više od 500 radnika čiji se broj svake godine povećavao sukladno s površinom tvornice koja je 1920. iznosila čak 53.000 četvornih metara!!!
Također, treba istaknuti kako je zahvaljujući Klementovim putovanjima i trgovačkim sposobnostima veliki dio proizvodnje išao van granica Austro-Ugarske, pa su se tako njihova vozila našla na cestama Njemačke, Velike Britanije, Kine, Japana i Australije. Tako se primjerice cijeli vozni park Japanske vojske sastojao od njihovih vozila dok je 1911. samo na Rusiju otpadalo čak 30 posto od ukupne proizvodnje.

Godine 1908. počinju proizvoditi autobuse i taksije koji su poharali Istok. 1910. se počinju baviti i aeronautikom, ali sve ostaje tek na pokušajima.

Tada dolazi I. svjetski rat radi kojeg se tvornica prenamjenjuje za proizvodnju granata i vojnih vozila. Nakon rata došlo je do pada Monarhije, a s njim je došla toliko priželjkivana češka nezavisnost. Međutim bila je jako loša gospodarska situacija. Propala su stara tržišta i trebalo je krenuti iznova. Ni domaće tržište nije blistalo.
Zavladalo je siromaštvo a zbog nestašice goriva automobili su bili jako rijedak prizor na cesti. Do 1923. tvrtka preživljava proizvodnjom motornih plugova za poljoprivredu.
Laurin&Klement je očajno trebao novitete da ojača i postane sposoban slijediti svjetske automobilističke trendove.

Laurin&Klement postaju Škoda

Poslije Prvog svjetskog rata, kompanija Laurin & Klement počela je proizvoditi kamione, ali 1924. godine, nakon ulaska u probleme i požara u njihovim postrojenjima, kompanija traži novog partnera.
U međuvremenu, Emil Škoda tada vlasnik “Akciová společnost, dříve Škodovy závody” (d.o.o, prethodno Škodovy závody), proizvođač oružja i multi-sektor koncerna koji je postao jedan od najvećih industrijskih poduzeća u tadašnjoj Europi i najveći u Čehoslovačkoj, počela je proizvoditi automobile u partnerstvu s Hispano-Suiza.


Škoda vremeplov

Foto:Škoda arhiv


Škoda je tražila način da poveća svoje proizvodne civilne osnove te je kupila poduzeće Laurin & Klement 1925. godine.
Škoda počinje koristiti Laurin&Klement modele i u kratkom vremenu na tržištu se nalazi cijela paleta osobnih vozila s potpisom Škode. Prvi model iz je povijesno popularni model 110


Model 110


Godine 1928. i 1929. pojavljuju se Škoda 4R i 6R s 4 i 6 cilindara. Nakon toga izlazi i model 860 s velikim osmerocilindričnim motorom obujma 3.9 litara koji se razvijao u najvećoj tajnosti.


Škoda vremeplov

Škoda 860


Sve je išlo dobro dok vlada nije povećala porez na aute što je imalo katastrofalne posljedice po tvrtku. Prodaja novih automobila je bila prepolovljena, a i veliki dio postojećih automobila povučen je iz prometa. Zbog toga Škoda konstruira mali auto koji je predstavljen 1933. godine pod imenom Škoda 420 Standard. Pokretao ga je 1.0 četverocilindraš snage 20 konja. Zatim izlazi 420 Popular koji je bio lakši i jeftiniji, a samim tim i popularniji, kao što mu i ime govori.
Osim Populara ponudu nadopunjuje i jedan 420 Rapid, te luksuzni Superb koji simbolizira novi uspon Škode te početak značajnog prodora na svjetsko tržište.


Škoda vremeplov

Škoda Rapid – Škoda Monte Carlo


Sredinom tridesetih Škoda počinje eksperimentirati s novim oblicima i aerodinamikom. Iz toga 1934. godine nastaje model 932 s motorom obujma 1498 ccm i zračnim hlađenjem koje je smješten u stražnjem dijelu. Taj model po mnogim detaljima podsjeća na kasnije nastalu VW Bubu.
Početkom drugog svjetskog rata Škoda doživljava katastrofalno bombardiranje. No vrlo brzo se uspješno oporavila. Međutim završetkom rata nova politička situacija otežava nastavak prijeratne proizvodnje tako da Škoda započinje najprije s proizvodnjom lakih kamiona.

Ubrzo izlazi redizajnirani Superb na istoj platformi kao starija verzija. Kasnije izlazi model 1101 koji vraća Škodi nekadašnju slavu na domaćem i na stranom tržištu. Nakon brojnih izvedbi modela 1101, 1949. izlazi model 1102. Bio je vrlo popularan i dobro se prodavao, ali je već bio tehnički zastario i zbog toga mu već 1953. dolazi zamjenik pod nazivom Škoda 1200, koji je bio jednako suvremen kao i konkurentski automobili.
Škoda 1200


Škoda vremeplov

Škoda 1200


Prvi auto iz te tvornice je bio model 1000 MB koji se po svemu razlikovao od dotadašnjih Škoda

Krajem pedesetih godina Škoda povlači radikalne poteze i izbacuje dva nova modela, Octaviu i Feliciju koje predstavljaju vrh Škodine ponude i bili su ravnopravna konkurencija ostalim automobilima sa Zapada. A Felicia je dolazila također i u cabrioletskoj izvedbi i to su bili posljednji modeli s motorom smještenim sprijeda.
1964. Škoda je završila gradnju nove tvornice po kojoj se ubrajala među tada najmodernije tvornice u Europi. Tako da se i kapacitet proizvodnje povećao sa 120 na čak 600 automobila.
Prvi auto iz te tvornice je bio model 1000 MB koji se po svemu razlikovao od dotadašnjih Škoda. Standardnu jednodijelnu čeličnu karoseriju na šasiji s centralnom gredom zamijenila je samonoseća karoserija. Također su s vremenom prtljažnik i motor zamijenili mjesta.


Škoda vremeplov

Škoda 1000 MB


U 1970. i 1980. obilježili su, i na našim prostorima često susretan, modeli poput modela 105, 120 odnosno 125 pokretane motorima od 1050 i 1200 ccm snage u rasponu od 45 do 55 ks i dalje smještenih iza zadnjih sjedala.
Kao i Coupe izvedba modela koja se mogla vidjeti i kao model 130R – s kojim su se mnogi, posebice iz tadašnjeg istočnog dijela Europe, natjecali na Rally natjecanjima


Škoda vremeplov

Škoda 130 rs


U 1987. godini Škoda predstavlja model Favorit. Škoda je pritom bila jedan od trijumvirata kompaktnih zapadnjačkih automobila na prednji pogon s 5 vrata od tri glavna proizvođača Istočnog bloka u to vrijeme, pri čemu su ostala dva bili AvtoVAZov Lada Samara i Zastavina Yugo Sana.
Izgled Favorita bio je rad talijanske dizajnerske kuće Gruppo Bertone. S nešto motorne tehnologije licencirane iz Zapadne Europe, ali i dalje koristeći Škodin 1289 cc motor. Inženjeri iz Škode dizajnirali su automobil usporediv sa zapadnom proizvodnjom.
Tehnološki nedostatak je bio i dalje prisutan, ali je počeo polako nestajati. Favorit je bio veoma popularan u Čehoslovačkoj i ostalim državama Istočnog bloka. Model se također prodavao dobro u Zapadnoj Europi, posebno u UK i Danskoj zbog niske cijene i poimanja kao solidnim i pouzdanim vozilom. Ipak, smatralo se da ima siromašnu vrijednost u odnosu na suvremene zapadnoeuropske dizajne. Favoritovi paketi opreme su poboljšani i nastavio se prodavati do uvođenja modela Felicia 1994. godine.


Škoda vremeplov

Škoda favorit


Pad komunizma s Baršunastom revolucijom donijeli su velike promjene za Čehoslovačku i većina industrija je postalo subjektom privatizacije (zvuči poznato). U slučaju Škoda automobila, državni autoriteti su donijeli jake strane partnere.
Volkswagen je odabran od strane Češke vlade 9. prosinca 1990, i kao rezultat, 28. ožujka 1991. u ugovoru partnerstva zajedničkog ulaganja s Volkswagenom obavljen je transfer od 30% udjela u Volkswagen grupi 16. travnja 1991. Prije ovog događaja, Škoda je i dalje proizvodila svoje zastarjele modele sa zadnjim pogonom, iako je počela proizvodnju Favorita na prednji pogon u 1988. kao eventualnu zamjenu.
U narednim godinama, Škoda je postala četvrti brend njemačke grupe. Kako je Volkswagen grupa povećala učešće u kapitalu prvi put krajem 1994, na 60,3%, da bi kasnije već krajem 1995. povećala na 70%. Od tada pa sve do danas Škoda grabi velikim koracima naprijed razvijajući se pod okriljem VW-a u etablirani brend.


Danas Škoda u svom programu ima modele koji pokrivaju sve više tržišnih kategorija. Počevši od malih gradskih automobila poput Citigo i Fabije, srednje klase Rapida i Octavije,
luksuzne kategorije sa Superbom kao i sve popularnije klase SUV-ova poput Yetija ili najnovijeg izdanka Kodiaq.


Škoda vremeplov

Škoda Kodiaq


A budućnost ? Budućnost Škode se vidi kroz Vision -E

Škoda vremeplov

Škoda Vision E


Pogledaj galeriju
Povratak na vrhpointer
Zatvori X