Pretraži
Ručni mjenjač ili automatik ? Dilema oko mjenjača je i dalje jedno od glavnih pitanja pri kupnji automobila!

Ručni mjenjač ili automatik ? Dilema oko mjenjača je i dalje jedno od glavnih pitanja pri kupnji automobila!

Objavljeno: 14/07/2019 / Autor: Petar Bondek / Photo: Lulop.com

Većina nas je svjesna prednosti i nedostataka oba sustava, no da li se s vremenom ipak mijenja većina naših stavova?

Eto, ovo su najbitnije značajke oba sustava, koji su praksi neoborivi. Mnogi su očekivali brzu dominaciju automatika, pogotovo onih s dvije spojke, no neke stvari se nisu bitno promijenile posljednjih 30 godina. Što se same primjene tiče, Europa ostaje posljednji bastion za manualce – SAD, Kina, Australija i Japan su već odavno prigrlili automatike, no mi se još grozničavo držimo za svoje dragocjene ručice. U SAD-u samo 3% automobila ima ručne mjenjače – lijenost, neznanje ili jednostavno – praktičnost?

Da li je to stvar ega ili odbijanje trendova, teško je reći, no bitan je faktor osjećaj povezanosti s automobilom. Bar nama Europljanima…

 

Ručni mjenjač ili automatik : Evo kako je to vidio Ferrari

Upravo je taj razlog bio ključan što je nakon testiranja 312 Evo u snježnom Fioranu 1979. Enzo Ferrari ostao neodlučan nakon prvih testova s Giorgiom Enricom, tadašnjim test-vozačem i Jodyjem Schekterom,.

Godinu kasnije je poluautomatski mjenjač isprobao i Gilles Villenevue na T5, bez ikakvih oklopa na bolidu, jer su se svi bojali da će kablovi smješteni s vanjske strane cockpita nešto oštetiti – začudo radio je sjajno, no nakon svega je Gilles navodno rekao.” Projekt je dobar i vjerojatno bi izdržao Grand Prix, no ako mi oduzmete užitak ručne promjene brzina bez korištanja spojke – ubit ćete me!

Enzo je poslušao svog najomiljenijeg vozača (uz Nuvolarija) i odgodio Forghierijev plan zbog nedostatka mehaničke veze vozača i bolida. Ferrari je u ipak probio led u F1 1989. sa 640 – deset godina nakon prvih testova i godinu dana nakon Enzove smrti. U međuvremenu je Porsche već koristio PDK u 962 1984., da bi 1986. s njim osvojio naslov…

Da, vrijeme manualaca, međugasa i snimanja vještih nogu Waltera Röhrla u quattru, Senne u NSX-ici i Keiichiya Tsuchiye u…biločemu je preselilo u povijesne foldere, no automatici (pogotovo oni s dvije spojke) imaju još uvijek ključni nedostatak – težinu.

Da, to će uvijek biti dva mjenjača u jednom s 50-60 kg viška, no kad jednom probate PDK…teško ćete se vratiti na manualca. Današnji poluautomatici su jednostavno brži od Vas, a sad već manje -više svi savršeno gađaju međugas s prosjekom kojeg bi se posramio i WRC prvak.

Ipak vlasnici manjih automobila još uvijek biraju ručne mjenjače, dok potreba za automaticima raste s klasom automobila, kao što je primjer kod Škode…

Pogledaj galeriju

Ručni mjenjač ili automatik

Povratak na vrhpointer
Zatvori X