Pretraži
Od poluge do nevjerojatnog uređaja s ‘osjećajima’: Ovo je evolucija volana u posljednjih 120 godina

Od poluge do nevjerojatnog uređaja s ‘osjećajima’: Ovo je evolucija volana u posljednjih 120 godina

Objavljeno: 14/05/2020 / Autor: Tin / Foto: Mercedes

Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina – Danas postoji tek nekolicina automobilskih brendova koji imaju povijest dužu od sto godina. Dok su većina njih kretali kao proizvođači šivaćih mašina, bicikala ili pak satova tijekom 1910-ih i 1920-ih pa tek onda s proizvodnjom automobila, Mercedes-Benz je tu od samih početaka.

Dapače, vozilo Karla Benza iz 1885. godine se priznaje kao prvi automobil s motorom kakvog i danas poznajemo, a ovaj njemački proizvođač se iznimno ponosi svojom povijesti. Stoga je Mercedes za svoje obožavatelje pripremio videouradak koji pokazuje evoluciju vjerojatno jednog od najbitnijih dijelova automobila – volana!

Sve je krenulo od malih poluga, razvilo se u obruč, s vremenom su se dodavale različite funkcije, a današnji volani imaju i toliko ugrađenih senzora da se skoro može reći da imaju osjećaje. Mnogi često zanemaruju važnost volana, ali to je zapravo jedina komponenta u automobila koja je konstantno u vozačevim rukama. Stoga vam donosimo kratki pregled evolucije.

Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina

Sami počeci

Prvi automobili nisu imali klasičan obruč kakav nam je danas poznat. Koristile su se različite poluge kojima su se lakše zakretali kotači. Dok su neki automobili poput Benza Patent Motora koristile malu ručku te su se vozači morali naginjati pred njom, oni kasniji su imali dugačku polugu koja se protezala do vozača.


Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina


1900. godina

Prvi volan u obliku obruča predstavljen je 1894. godine na automobilu Panhard-Levassor, a Daimler je prvi put takav volan primijenio na svojem automobilu tek 1900. godine. Bio je to jedan od prvih trkaćih automobila, a nazivao se Phoenix.

 

1902. godina

Dok većina misli da je prvi multifunkcijski volan ugledao svjetlo dana tek krajem 90-ih godina prošloga stoljeća, Daimler je zapravo već 1902. godine obogatio vlastiti volan s nekim funkcijama. Riječ je o malim polugama koje su dodane na volan, a koristile su za kontroliranje rada motora.


Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina


1920-te godine

Prve automobilske trube ugrađene u volan predstavljene su tek 1920-ih godina. One nisu bile integrirane u središnji dio s logom kao što je to slučaj danas, nego je napravljen poseban obruč na sredini volana kojime se trubilo.

 

1949. godina

Središnji obruč trube je 1949. godine dobio još jednu dodatnu funkciju. Naime, pomoću njega su se tada uključivali i žmigavci.



1951. godina

Nakon više od 60 godina različitih rješenja, Mercedes je 1951. godine odlučio iskoristiti i prostor koji se nalazi iza volana. Tako je na samu letvu volana ugrađen prvi mjenjač brzina kakav se i čak i danas koristi na skoro svim Mercedesima s automatskim mjenjačem.


Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina


1959. godina

Funkcije volana doživjele su velike promjene tijekom 1959. godine. Naime, sama truba konačno je premještena u samo srce volana, a sa stražnje strane instaliraju ručica za žmigavce i ručica za promjenu jačine snopa svjetala, odnosno za duga i kratka svjetla.

 

1971. godina

Početkom 1970-ih godina, proizvođači automobila su se detaljno posvetili udobnosti i sigurnosti vozača. Tako je Mercedes 1971. godine povećao središte svojih volana te premjestio trubu bliže obruču kako bi vozači mogli trubiti samo palčevima. Iako mnogima to ne zvuči kao veliki pomak, na taj način se povećala sigurnost u prometu jer vozači više ne bi trebali sklanjati ruke s volana da bi potrubili.


Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina


1975. godina

Tempomat je jedna od funkcija koju čak i danas relativno malo automobila ima u serijskoj izvedbi, ali je Mercedes već 1975. godine ponudio tu opciju svojim kupcima.

 

1981. godina

Početkom 1980-ih Mercedesovi volani dobili su sigurnosnu funkciju bez koje danas ne možemo niti zamisliti automobile. Naime, u središte volana su ugrađeni prvi zračni jastuci za vozača. Upravo je to tehnologija koja je u posljednjih 40 godina spasila milijune života.


Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina


1998. godina

Mercedesov volan nakon dugog niza godina ponovno postaje multifunkcionalan. Dok su se prije koristile polugice za upravljanje funkcija motora, 1998. godine se dodaju tipke kojima se kontroliraju navigacija, radio i telefonski pozivi bez skidanja ruku s volana.

 

2016. godina

Od 2000. godine do danas redovito se razvija sama ergonomija volana i dodaju se nove komande kojima se još upravlja i klimom i putnim računalom. No Mercedes je 2016. godine određene tipke zamijenio komandama koje su osjetljive na dodir pa se mogu koristiti za više funkcija.


Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina


Od 2020. na dalje

Današnji volani pravo su čudo tehnologije. Uz brojne funkcije na koje smo svi već navikli, kućište zračnog jastuka je smanjeno do minimuma, a udobnost je dovedena do maksimuma. Osim toga, Mercedes je ove godine na novoj E-klasi predstavio i volan koji uz pomoć senzora detektira drži li vozač ruke na upravljaču, a to je od velikog značaja za nadolazeće tehnologije autonomne vožnje.


Pogledaj galeriju


Ovo je evolucija Mercedesovih volana u posljednjih 120 godina

Povratak na vrhpointer
Zatvori X