Nova godina je jedan od onih trenutaka kad se najviše veselimo, ali i kad je na cestama najviše rizika: umor, gužve, klizav kolnik i pokoja „samo jedna čaša” lako promijene večer. Zato siguran doček Nove godine na cesti počinje prije nego što uopće okrenemo ključ.
Svi smo se našli u situaciji da u zadnji tren jurimo po prijatelje, tražimo parking, provjeravamo rutu ili razmišljamo hoćemo li ipak voziti. U takvim trenucima promet ne prašta, a naši automobili traže da budemo korak ispred – mirni, pripremljeni i realni.
Ako želimo da Nova godina završi lijepim uspomenama, a ne stresom, rješenje je jednostavno: plan, provjera auta i nulta tolerancija na rizične odluke. U nastavku donosimo savjete…
Key takeaways
- Planirajmo povratak kući prije izlaska i dogovorimo „tko vozi”.
- U doček Nove godine ne idemo s umorom: radimo pauze i vozimo sporije.
- Provjerimo zimsku opremu, gume i tekućine prije polaska.
- Alkohol i volan ne idu zajedno; policija pojačava nadzor u blagdanskim terminima.
- Držimo razmak, prilagodimo brzinu i izbjegnimo pretjecanja u gužvi.
Dogovorimo povratak prije nego krenemo
Najsigurnije je unaprijed odlučiti kako se vraćamo: pješice, taksijem, javnim prijevozom ili s vozačem koji ne pije. Kad to riješimo prije izlaska, doček Nove godine ostaje slavlje, a ne logistički kaos na kraju noći.

Ne sjedamo za volan ako smo pili ili „samo malo”
Zakonski pragovi postoje, ali u praksi je najpametnije ne miješati alkohol i vožnju – pogotovo kad su uvjeti zimski, a reakcije sporije. U Hrvatskoj je za dio vozača dopušteno do 0,5 g/kg, a za mlade i profesionalne vozače vrijedi nulta tolerancija; detalje možemo provjeriti u dokumentu Zakon o sigurnosti prometa na cestama – Alkohol. Policija uoči blagdana često radi ciljane kontrole, zato se oslonimo na dogovor i alternativu, ne na sreću.
Nova godina i plan povratka kući
U noći kad slavimo Nova godina, najveći problem nije samo gužva nego i umor. Napravimo mini-plan: tko ide s kim, kad se kreće, kojom rutom, gdje je „sigurna točka” ako se razdvojimo i tko zove taksi. To smanjuje stres i u prometu i u odnosima.
Provjerimo zimsku opremu i osnovnu sigurnosnu opremu u autu
U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama od 15.11. do 15.4. (bez obzira na uvjete), što jasno navodi HAK – Zimska oprema, a na to redovito podsjeća i policija kroz službene objave, primjerice zagrebačka policija – obvezna zimska oprema. Prije polaska provjerimo i trokut, reflektirajući prsluk, prvu pomoć i ispravna svjetla – sitnice koje u praksi spašavaju vrijeme i živce.
Napravimo brzi „check” auta prije polaska
Ne treba servis u zadnji tren, ali možemo odraditi 5 minuta: gorivo (da ne tražimo benzinsku u gužvi), brisači, tekućina za stakla, odmagljivanje i grijanje. Kod automobili zimi najčešće strada vidljivost, a upravo vidljivost je pola sigurnosti.
Tablica: Brzi pregled prije polaska
| Što provjeravamo | Zašto je bitno u blagdanskoj noći |
| Gume i tlak | Bolje prianjanje, kraći put kočenja |
| Svjetla | Vidimo i budemo viđeni u gužvi i magli |
| Tekućina za stakla | Čisto staklo = brže reakcije |
| Gorivo/baterija | Manje stajanja i iznenađenja na hladnoći |
| Grijanje/odmagljivanje | Nema zamagljenih stakala i panike |
Vozimo sporije i držimo veći razmak
Kad su ceste mokre ili zaleđene, brzina koju inače smatramo „normalnom” postaje prebrza. Povećajmo razmak, ublažimo kočenja i izbjegnimo nagle manevre. Promet u noći dočeka često je nepredvidiv, a naš cilj je da ostanemo stabilni i čitamo situaciju unaprijed.
Zanimljiv detalj: hladnoća mijenja tlak u gumama.
Kad temperature padaju, pada i tlak u gumama, pa je dobro provjeriti ga prije puta; o tome piše i Revija HAK.

Ne jurimo kroz „žute minute” i ne pretječemo u gužvi
U noći kad svi žele stići „još samo na jednu lokaciju”, pretjecanja i agresivno provlačenje su recept za probleme. Ako kasnimo, kasnimo – to je uvijek jeftinije i sigurnije od naglog rizika, pogotovo kad policija pojačano kontrolira rizična ponašanja.
Pazimo na pješake, bicikliste i taksije
Oko ponoći i nakon nje, puno je ljudi na cestama koji prelaze izvan prijelaza, taksiji staju gdje nađu mjesto, a vidljivost je slabija. Vozimo kao da će nam netko svaki čas ući u putanju i ostavimo prostor za reakciju.
Mala psihologija vožnje: euforija i umor varaju procjenu.
Nakon slavlja imamo osjećaj da „možemo još”, ali tijelo često već kasni s reakcijama. Zato je pametnije ranije stati, udahnuti i odlučiti hladne glave.
Ako se nešto dogodi, ostanimo mirni i postupimo po pravilima
Ako dođe do kvara ili manjeg sudara, upalimo sva četiri, osigurajmo mjesto i ne raspravljajmo nasred ceste. U slučaju potrebe zovemo 112, a ako je situacija rizična ili postoji sumnja na alkohol/droge, uključuje se policija.
Zaključak
Nova godina ne mora biti noć u kojoj se bojimo ceste: kad unaprijed dogovorimo povratak, prilagodimo vožnju i pripremimo automobili, promet postaje predvidljiviji, a doček Nove godine sigurniji. Držimo se jednostavnog pravila: manje brzine, više razmaka, nula alkohola i dobar plan. I ne zaboravimo da je najbolja zimska oprema za auto ona koja je ispravna, potpuna i već u gepeku prije nego što krenemo.


